بازدید 26139
تابناک بررسی کرد؛

اختصاصی/ آیا از لانینا باید ترسید؟/ رابطه «دورپیوندی» این پدیده با ایران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی درباره نگرانی های مطرح شده در فضای مجازی درباره یک پدیده آب و هوایی توضیحاتی به تابناک ارائه داده و می گوید پدیده لانینا رابطه دورپیوندی با ایران دارد.
کد خبر: ۱۲۴۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱ 11 June 2024

تابناک- «لانینا به ایران می‌آید.» از صبح امروز مطلبی با این تیتر در شبکه اجتماعی دست به دست می‌شود؛ در این مطلب به نقل از رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی گفته شده بود: «بارش‌های موسمی تابستان در جنوب‌شرقی ایران به نسبت سال گذشته افزایش می‌یابد و به احتمال زیاد بارش‌های پاییزی کشور امسال با تأخیر شروع می‌شود که این دو شاخص می‌تواند نشانه اثرگذاری پدیده آب‌وهوایی دورپیوندی "لانینا" بر ایران باشد.»

.

اما این پدیده خطرناک و ترسناک است؟ صادق ضیائیان رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی در گفتگو با تابناک بر خلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی مطرح‌می‌شود، می‌گوید: پدیده لانینا نه خطرناک است و نه ترسناک! 

لانینا به ایران نزدیک نمی شود

ضیائیان در خصوص پدیده لانینا، می‌افزاید: با نوسان جنوبگان در اقیانوس در نزدیکی خط استوا این پدیده شکل می‌گیرد و این پدیده‌ی دور پیوند است؛ به عبارت دیگر پدیده‌ای است که در جای دیگری رخ می‌دهد و ممکن است اثراتی بر ایران بگذارد،  این که گفته می‌شود این پدیده به کشور نزدیک می‌شود صحیح نیست و دورپیوند است.

او ادامه می‌دهد: این پدیده ممکن است اثراتی بر روی کشور‌های مختلف بگذارد، اما با توجه به اینکه محل وقوع آن فاصله زیادی با ایران دارد، طبیعتا  اثرگذاری کمتری نیز نسبت به سایر کشور‌ها بر کشور ما خواهد داشت.

ضیاییان در عین حال تاکید می‌کند: اثرگذاری این دور پیوند قطعی نیست چرا که ممکن است عوامل دیگر اثرات آن را تضعیف و یا تقویت کنند و به همین خاطر احتمال اثرگذاری این پدیده را حدودا ۶۰ درصد در نظر گرفت.

به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی، در صورت وقوع این پدیده، دو اتفاق متصور است اول تقویت بارش‌های موسمی  جنوب شرق کشور و دوم تاخیر در بارش‌های پاییزی.

.

پدیده لانینو نگران کننده نیست

او البته خاطرنشان می‌کند اینکه از افزایش بارش‌های موسمی سخن می‌گوییم به معنای احتمال وقوع سیل نیست و صرفا این افزایش نسبت به سال گذشته پیش بینی شده است؛ در کل پدیده لانینو نگران کننده نیست.

.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
از این پدیده نباید ترسید.

اما از دستکاری مسیر رودها، سد سازی های بیمورد و احداث خیابان و ساختمان در مسیر های سیلاب باید ترسید. همه همه برای یک مشت دلار!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
کشوری داریم بهشت، چهارفصل، کوهستانی، بیابانی، ساحلی
مدیریتی داریم، فشل، ناکارآمد، منفعت طلب، بیسواد و پر ادعا
مردمی داریم، فلاکت زده، بدبخت، جوگیر، احساساتی، اما بسیار نجیب و وطن پرست
پیش بینی های سازمان هواشناسی ایران ، به علت نداشتن وسایل و ابزارهای پبشرفته، قطع ارتباطات با مراکز خارجی به علت تحریم ها و نداشتن کارشناسان مجرب و خبره، اکثرا اشتباه هستند.
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
از همه مهمتر همون کارشناسان مجرب و خبره است . هیچکس در ادارات ایران درست کار نمی کند و بعد از استخدام فکر می کند که باید فقط صبح بیاد کارت بزنه و عصر بره خونش ! دیگه رو پیشرفت کاری و بالابردن تجارب و دانش خودش کار نمیکنه . قطع ارتباطات با مراکز خارجی یک درصدی می تونه اثر گذار باشه بیشترش مال انفعال افراد در سازمانها بخصوص سازمانها دولتی است و برمیگرده به بیسوادی افراد از رئیس اداره گرفته تا دربان در ساختمانشان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
دیگه خداییش این چه ربطی به تحریم داره؟
آمریکا را ندیدی چی شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آفرین جان! خدا را شکر که فقط ادارات کشور خرابند و بقیه بخش ها همه سالمند و نانشان حلال!
ثروت واقعی آب است.
نفت و مس و گاز و معدن در برابر آب مطلا اند. ایران کشور فقیری است فرصت طلایی را سوزاندید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
برای همین بیل گیتس چند سال پیش یک لیوان آب فاضلاب تصفیه کرد و سر کشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
در فیلم فراآخرالزمانی مکس جاده خشم هم به این موضوع اشاره شده که آب چقدر ارزش پیدا میکنه
یاد اون پیام بازرگانیه افتادم که میگفت : با لینا خوشحالینا !
کره زمین اصلا حالش خوب نیست ، گرمایش جهانی ، سوخت های فسیلی ، جنگل زدایی ، آلودگی هوا و هزاران مشکل دیگه .
پاسخ ها
مم جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
علت همه اینها افزایش جمعیت کره زمین است که باعث جنگل زدایی کوه خواری و.... وبرداشتهای بی رویه آب وذخایرزمین شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
مم جواد
به نظرم زمین تا دویست سال دیگه غیرقابل سکونت میشه
بیاد.
نمیدونم چه مرضی به جون مردم ایران افتاده که دچار بیماری خود تحقیری خود کوچک بینی شدن .ممکنه سرعت رشد همه جانبه در برخی رشته ها زیاد نباشه اما متوقف هم نیست و در برخی رشته ها حتی از سرعت رشد جهانی جلوتره و فراموش نشه ما تنها کشوری در جهان هستیم که این حجمه تحریم را داریم مطمن باشید هیچ کشوری در دنیا وجود نداره که بتونه این حجم تحریم را به مدت یک سال تحمل کنه یه کم جای خودزنی روحیه بدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آیا از خود پرسیده ای چرا تحریم شدیم؟
چرا باید تحت تحریم زندگی کنیم؟؟
بیشترازهمه نقاط ایران بی آبی اصفهان پایتخت تمدن و فرهنگ اسلامی را تهدید می کند. چاره ای بیندیشید. توریست سوئدی گریه می کرد برای اصفهان. همه جهان است و یک اصفهان.
کارشناسان مربوط به اقلیم ، هواشناسی ،مدیریت بحران و هر اسم دیگه ، یه عده افراد بدون تخصص هستن دور هم جمع شدن و فقط حقوق یا مفت میگیرن و هیچ کارایی ندارن!!!
اینم از علامتی در آسمان که وقایع حتمی پیش از ظهور است
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری