بازدید 11479

سئوالهای اساسی یک اقتصاددان از کاندیداها؛ سرتیم اقتصادی شما کیست؟/ سیاست تعدیل یا اصلاح ساختاری؟/ چگونگی کنترل تورم و ارز؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه نامزد‌های ریاست جمهوری باید سرتیم اقتصادی خود را معرفی کنند، گفت: مردم باید بدانند کاندیداها، برای یارانه ها، کسری بودجه، ناترازی برق و بنزین و منابع بانکی و حوزه صادرات و ... چه برنامه ای دارند.
کد خبر: ۱۲۴۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴ 11 June 2024

سرتیم اقتصادی خود را شفاف و علنی معرفی کنید/ برای مشکلات معیشتی راهکار مناسب بدهید/ موضع نامزد‌ها برای افزایش قیمت‌ها اعلام شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این روز‌ها شش کاندیدای تایید شده ریاست جمهوری مشغول ارائه برنامه‌های دولت احتمالی خود هستند. در این میان مساله مهم از نگاه مردم، برنامه‌ها و اولویت‌های دولت آینده برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی است.

در این خصوص، محمدجواد محقق نیا عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تابناک ،با اشاره به اینکه باید در این شرایط بر چالش‌هایی که رئیس جمهور آینده در اداره کشور با آن مواجه خواهد بود، متمرکز بود، گفت: باید از نامزد‌ها مطالبه شود تا برای رفع مسائل و چالش‌های اقتصادی راهکار ارائه کنند.

صراحت بیان در معرفی برنامه های اقتصادی

وی افزود: به عنوان نمونه؛ در حال حاضر در حوزه بانکی، با چالش نرخ سود و جیره بندی تسهیلات مواجه هستیم؛ به رغم تاکیدات رهبر انقلاب، ۷۰ درصد تسهیلات بانکی به بخش غیرمولد اختصاص یافته و پرداخت می‌شود. در حال حاضر تامین مالی برای شرکت‌های تولیدی، بسیار سخت و گران  شده است و مجبورند که با هزینه‌های زیاد تامین مالی انجام دهند که نتیجه این مسیر، افزایش تورم و احتمالا عدم تولید خواهد بود که در هر صورت بازنده، کشور و مردم هستند؛ بنابراین باید نامزدهای ریاست جمهوری در این باره به صراحت اعلام کند که چه طرح و برنامه‌ای دارند.

آیا در بخش حامل های انرژی افزایش قیمت خواهیم داشت؟

محقق نیا افزود: همچنین باید درباره وضعیت یارانه‌ها و کسری بودجه صحبت شود. این در شرایطی است که الان بیشتر از یک و نیم میلیون بشکه نفت نمی‌توانیم بفروشیم؛ بنابراین برای تامین بودجه دولت، یا باید مالیات گرفت؛ یا بنزین و برق و گاز گران شود و یا اینکه کسری بودجه ایجاد و منجر به تورم شود؛ بنابراین نمی‌شود که هم بخواهیم تورم را کاهش دهیم و از طرفی کسری بودجه هم داشته باشیم. این در حالی است که کسری بودجه ناشی از این است که قیمت برق و گاز و بنزین را نباید گران کنیم؛ بنابراین پیشنهادم این است که نامزد‌های ریاست جمهوری نسبت به این موضوع و چالش اقتصادی، راهکار ارائه کنند و به مردم توضیح دهند که چه برنامه‌ای دارند؟ به بیان دیگر آیا کاندیدای ریاست جمهوری موافق افزایش قیمت هاست؟ اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کند، چه خواهد شد؟ یکی از افرادی که قبلا رئیس جمهور بود، در صحبت‌های خود اظهار داشت: اگر رئیس جمهور شود، ۴ میلیون تومان یارانه می‌دهد؛ خب اگر ۴ میلیون یارانه پرداخت شود، قبض آب و برق میلیونی می‌شود؛ بنابراین این یارانه چه فایده‌ای دارد؟

شفاف سازی در سیاست های ارزی

طباطبائی یادآور شد: در دولت آقای رئیسی گفتند که می‌خواهیم در قبال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی بدهیم؛ اما به این فکر نشد که هزینه‌های جانبی و  افزایش قیمت‌ها برای مردم چه پیامدهایی دارد؟ در حقیقت برای گرانی عمومی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تدبیری اندیشیده نشد؛ بنابراین باید رئیس جمهور آینده در خصوص سیاست ارزی و حذف ارز ترجیحی و تبعات آن با صراحت به مردم توضیح دهد که چه برنامه‌ای دارد تا مردم با بصیرت نسبت به مواضع نامزد‌ها تصمیم بگیرند. باید مشخص شود که نامزد‌ها برای یارانه ها، کسری بودجه، ناترازی در برق و بنزین، ناترازی در منابع بانکی، بخش غیرمولد اقتصاد و حوزه صادرات و معضل تخصیص ارز برای تولید چه برنامه روشن و جامعی دارند و به مردم توضیح دهند تا ثبت و در آینده از آن‌ها مطالبه شود.

محقق نیا تاکید کرد: یارانه ها، کسری بودجه، منابع بانکی و هدایت اعتبار و ناترازی‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که ضرورت دارد در این شرایط از سوی نامزد‌های ریاست جمهوری راهکار و برنامه برای آن ارائه شود. این در حالی است که مقام معظم رهبری چند سال است که بر موضوع تولید تاکید دارند، اما ۷۰ درصد منابع بانکی به سمت بخش غیرمولد و سیاه اقتصاد رفته است؛ خب باید مشخص شود که چرا بانک‌ها خارج از دایره حاکمیت حرکت می‌کنند؟ نامزد ریاست جمهوری در این خصوص باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای دارد؟

وی افزود: نیاز چندانی به قانون جدید نداریم و باید از سوی رئیس جمهور تصمیم گیری شود. در خیلی از مسائل مجلس قانون و مجوز را صادر کرده است، ولی باید دولت تصمیم بگیرد که مثلا در حوزه نرخ ارز چه کاری می‌خواهد انجام دهد؛ الان ترمز نرخ ارز به دلایلی کشیده شده است، اما اگر فنر دلار رها شود، برنامه دولت چیست؟ این در شرایطی است که نرخ ارز روی نرخ تورم اثر دارد و بالعکس؛ بنابراین معتقدم رئیس جمهور آینده در این روز‌ها باید به طور شفاف و روشن به مردم بگوید که برای کنترل تورم و ارز مهم‌ترین اقدام چیست؟ آیا هزینه‌ها را کم خواهد کرد؟ آیا منشا ایجاد تورم را کنترل می‌کند؟ آیا قرار است سیاست‌های تعدیل که دولت هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد را زمین زد و حتی دولت رئیسی را در جا‌هایی با چالش مواجه کرد، ادامه دهد و اجرا کند؟

به طور نمونه؛ دولت رئیسی، فریب کارشناسان دولت قبل را خورد و ارز ۴۲۰۰ حذف شد؛ خب چه شد؟ قیمت گوشت به بیش از ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. گوسفند زنده کیلویی ۴۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. یعنی با حذف ارز ۴۲۰۰، قیمت گوسفند زنده ۷ و نیم برابر شده است؛ بنابراین این سوال مطرح است که دولت آینده به سراغ حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی خواهد رفت یا خیر؟ باید نامزد‌های ریاست جمهوری به این سوال پاسخ دهند. این در حالی است که وقتی دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند، مدعی بودند که فاصله این نرخ با بازار آزاد ۲۴ هزار تومان بود، اما حالا فاصله دلار ترجیحی با بازار ۳۰ هزار تومان شده است. خب هرچقدر که جلو می‌رویم این فاصله نرخ ارز بیشتر می‌شود. آیا در دولت آینده هم این روند ادامه خواهد داشت؟ نامزد‌های ریاست جمهوری در برنامه هایشان به سمت اصلاحات ساختاری در اقتصاد می‌روند یا خیر؟

محقق نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه نباید نامزد‌های ریاست جمهوری از پاسخ به این سوالات فرار کنند ،گفت: شخصی که قرار است رئیس جمهور شود و قصد دارد سیاست تثبیت اقتصادی را اجرا کند، نمی‌تواند وزیر اقتصادی را بیاورد که همراه سیاست تعدیل است؛ بنابراین باید نامزد ریاست جمهوری در این روزها، وزیر اقتصادش را اعلام کند که چه کسی خواهد بود. تمامی نامزد‌های ریاست جمهوری به طور علنی و شفاف به مردم بگویند که سرتیم اقتصادی دولت آینده چه کسی است؟ آیا سرتیم اقتصادی یک نامزد ریاست جمهوری از طیف حکمرانی دانشگاه شریف است یا از بچه‌های انقلابی و جهادی است؟ مردم تکلیفشان باید در این خصوص روشن شود تا با بصیرت انتخاب کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم نامزد‌های ریاست جمهوری در این روزها، سرتیم اقتصادی دولت خود را معرفی کنند تا در آینده با هدایت این تیم، برای رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی، وزیر صمت و رئیس سازمان برنامه و بودجه تصمیم گیری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۰۵
آیا اعتقاد دارند که وضعیت زندگی اکثریت مردم کشوری ثروتمند و تاریخی مانند ایران نباید این چنین باشد و برای بالا بردن سطح درآمد و کیفیت زندگی مردم چه برنامه واقعی و قابل اجرا دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
هیچکدام از این 6 نفر طرح و نقشه ای نه تنها برای اقتصاد بلکه برای یقیه مشکلات کشور ندارند.
آنها سالها مسئوا بلند پایه در کشور بوده اند و در کسوت وزیر و نماینده مجلس و.... سوابق کاریشان مشخص است.
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آیا آن شخصی که می گوید 3 روزه مشکلات بازار بورس را حل و فصل می کنم، با الفبای اقتصاد آشنا است؟
آیا آن شخصی که بدون در نظر گرفتن هزینه ها و دانستن صنعت مرغداری، قیمتی دور از انتظار را برای مرغ اعلام می کند، از علم اقتصاد بهره ای دارد؟
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
حواشی اطراف این کاندیداها و خانواده شان باید شفاف سازی شود.
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
60% اقتصاد کشور از حسابرسی مالیات معاف است. بودجه کشور هم غالباً صرف دستگاههایی می شود که فایده و ارزش افزوده ای برای کشور ندارند.
با این حساب رئیس جمهور چه کاری از دستش بر می آید که انجام دهد؟
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
رییس جمهوری که از میان این 6 نفر انتخاب می شود، باید بداند اقتصاد این مملکت با بازی کردن صرف در زمین روسیه و چین به صراط مستقیم بر نمی گردد. اصلاحات ریشه ای در سیاست خارجی کشور شرط حل مشکلات اقتصادی است. آیا می تواند این کار را انجام دهد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
بعضی از آقایان فقط مامورند کاندیدا شوند و هیچ برنامه ای ندارند منتظرند ابلاغ شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
سر تیم باید یک نفر مثل آقای علی طیب نیا باشه ولی هیچ کدام از این کاندیداها انتخابش نمی کنند.
حتی زمانی که وزیر هم بود برای دوره دوم کنارش
گذاشتند‌
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
واقعیت اینه که مهمترین دلیل وضعیت اسفناک اقتصادی ایران سیاست خارجی و تبعات ناشی از اون هست و‌تنها راه برون رفت تغییر اساسی نگرش، اشتی با دنیا و شنیدن صدای مردم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
دولت باید برای سرو سامان دادن اقتصاد

اولا روابط با امریکا را اغاز بکنه و تحریمها را برداره

ثانیا برای برنامه ریزی اقتصاد از کشورهای پیشرفته کارشناس بیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
کاندیدها باید تکلیف رابطه با آمریکا روشن کنند. آیا ما تا ابد باید با آمریکا گلاویز باشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
دوستان پیامی از طرف متخصص مغز برای شما دارم
غربگداها و طرفداران یک جنبش خاص
یه چند وقتی شاید نتونم براتون نمک بریزم
طرح نور حجاب هم فعلا فعال نیست
ولی به زودی برمیگردم
بزارید انتخابات برگزار بشه
ای اندک اکثریت مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
حرف درستی هست اما چرا تنها وزیر اقتصادی ، وزرا یک تیم هستند و در کنار هم کارایی دارند در دولت شهید رئیسی با فعالیت وزیر خارجه فروش نفت بالا رفت و تولید و تورم نجومی ارام گرفت پس باید همه وزرا
تا متعهد به وطن و دین باشند
مردم باید بدانند کاندیداها، برای یارانه ها، کسری بودجه، ناترازی برق و بنزین و منابع بانکی و حوزه صادرات و ... چه برنامه ای دارند.

برنامه همشون اینه :
۱- وزرا که از جای دیگه تعیین می شوند
۲-از معاون وزیر به پایان هم که از دوستان و بستگان و آشنایان مورد تایید همان جا تعیین می شوند.
۳- یارانه که همان راه قبلی ها را می روند
۴- برق و بنزین را هم مثل پیشینیان گران می کنند تا مصرف کم بشه
۵- منابع بانکی و صادرات و واردات هم که همچنان در اختیار ..... قرار می گیره
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
مقصر مشکلات هم که از زمان هخامنشیان تا زمان پهلوی و آمریکا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
و نیز حذف مالیاتهای گوناگون و جدید
مردم زیر بار تورم به اندازه کافی مچاله شده اند.
بنظرم کسانی که واقعا دلشون به حال مردم و کشور میسوزه باید به آقای پزشکیان رای بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
انوقت چرا؟ برنامه ایشان چیه؟ هرچند که هیچکدام برنامه ندارند و فقط اومدن که باشند
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
دوست عزیزی که میگی آنوقت چرا؟آیا میدونستی در بین هر ۶ کاندید پزشکیان تنها کسی هست که با صیانت مخالفه؟
دوست عزیز من،برای امثال من که درآمدمون از طریق اینترنته همین یک نکته بسیار مهم و تعیین کننده هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
یعنی مثلا پزشکیان میخواد بهتر از روحانی باشه??? روحانی قدرت بیش تری داشت و این شد پزشکیان که نصف اون قدرت رو هم نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
حرف های پزشکیان مثل روحانی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
طراحانی که با این معماری سعی در به پای صندوق کشاندن مردم داشته اند
دست مریزاد
خوب نقشه کشیدید
صد البته حافظه معیوب مردم راز شانس شما نیز بوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
اقای پزشکیان ان شخص نیست که دخترش را مدیر عامل یک شرکت پتروشیمی کرد و وقتی به ایشان گفتند که ایشان سواد و تخصص اینکار را ندارند با پرخاشگری
و توهین پاسخ خبرنگار را داد
پاسخ همه سوالات می شود
مانند یک کشور عادی با همه دنیا ارتباط برقرار کردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
بی سوادی یا ساده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
اتفاقا پاسخ صریح و شفاف به این سوال
حل المسائل تمام مشکلات است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
ایران از نظر اقتصادی میتونسن در حد عربستان و امارات باشه اگر با دنیا سرجنگ نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
اره اما به شرطی که سواری بدی، که این شرط قابل قبول هیچ ایرانی نیست
من رئیس جمهوری نیاز دارم که زیر و بم مشکلات و بازخوردهای رفتاری مسئولین با معادلات سیاسی اقتصادی اجتماعی را میداند وسالیانی است با آن زندگی میکند
(پزشکیان)
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
خودش ميگه برنامه بخصوصى نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
پزشکیان خیلی عوامانه صحبت کرد. مهمترین حرفش این بود که ما با هم قهریم پس باید آشتی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
صحبتها ی ایشان را گوش کردی واقعا هیچ چیز برای گفتن نداشت و فقط کلی گوی و مدینه فاضله که قابل دسترس نیست
هیچ کشوری بدون رابطه عادی تجاری با جهان نتوانسته رفاه و توسعه به ارمغان بیاورد که ما دومی باشیم.
به نظر شما آيا انتخاب سر تيم اقتصادي در بازه ي زماني چند هفته يي تا انتخابات ميسر است؟
معمولا پروسه ي ارزيابي و انتخاب يك كارمند در يك سازمان يا شركت خصوصي چندين مرحله دارد و چند روز يا هفته زمان مي برد. ارزيابي و انتخاب چنين فردي به چه مدت زمان نياز دارد؟ آيا كانديداي محترم تيم ها و تخصص هاي لازم براي انتخاب افراد كليدي را به صورت في البداهه دارد؟

سيستم موجود و روش برگزاري فعلي انتخابات موجود به هيچ وجه امكان تعيين سيايت هاي اقتصادي و ارزيابي و انتخاب افراد واجد شرايط براي پيشبرد اين سياست ها را نمي دهد. براي اين كار به سالها زمان و سازماندهي منسجم نياز هست و فرصت چند روزه يك جور شوخي بيشتر نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
اتفاقاً الآن کاندیدا باید بگه که سرتیم اقتصادی دولتشون کیه
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
تا وقتی انتخابات برای فرد هست هیچ برنامه و آينده ای قابل تصور نیست انتخابات باید حیطه رقابت احزاب باشد که مردم به برنامه آن‌ها رای بدهند نه افراد ودر سیستم فعلی هر روز پسرفت خواهیم داشت
اقتصاد فسادی تورمی
من که دیگه برام مهم نیست هرکس میخادانتخاب بشه خیلی مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
همشون یک روح هستند در شش بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
انتخاب نمی‌کنیم بعدش برای هر موضوعی غر میزنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آخخخخی؟ چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
چون فرقی ندارن کی رییس جمهور بشه وقتی حتی در چینش وزرا کاره ای نیست
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
برای من اصلا مهم نیست چون هیچ فرقی ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
رای بدید یا رای ندید دلار صعودیه، مرغ و گوشت منجمد توزییع میشه، درامد با تورم بالا نمیره، واردات خودرو انحصاریه و رده های بالای مملکت به هیچکسی پاسخگو نیستن
قالیباف تومجلس بودهیچ وقت بفکرمردم نبودیه قدم برای مردم برنداشت حالااگررئیس جمهورشودومیخادکاری بکن بایدخیلی ساده باشیم که باورکنیم
زمان آقای خاتمی یک کارمند معمولی با حقوقش می تونست سفر امارات و ترکیه و مالزی به راحتی بره. حتی یکم پول بیشتر جمع می کرد اروپا هم دور از دسترس نبود. یک کارمند معمولی با 4-5 سال پول جمع کردن و یه وام می تونست خونه بخره. منتها مردم گفتند این برای ما کم هست و ما یکی و می خواهیم که نفت را سر سفره ما بیاورد و استانداردهای زندگی در حد سلبریتی ها طلب کردند. همون آدمهای معمولی با قابلیتهای معمولی.

و نتیجه اش همین جاده کجی شد که تا الان ادامه پیدا کرد کلا در جامعه ایران کسی دنبال توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری در تولید و صادرات نیست همه دنبال شعارهای پوپولیستی هستند مثل مسکن مهر بی کیفیت در حاشیه شهر. چندرغاز یارانه و .... کلا هر چیز ارزون و مجانی ولو بی کیفیت که بدون کار و تلاش به دست بیاید برای مردم ایران ارزش دارد. کلا فرهنگ بخور بخواب و طمع و ناسپاسی و طلبکاری ایرانیها با علم اقتصاد همخوانی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
دقیقا به همیت خاطرم هست که احمدی نژاد پوپولیست هنوز طرفدار دارد ولی به خاتمی با ان همه خدمت اصولگرا و برانداز فحش می دهند. این مردم هنوز فرق بین دوغ و دوشاب و از هم تشخیص نمیدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
من با توجه به سنم از دور دوم ریاست جمهوری رفسنجانی رو به طور کامل در خاطر دارم
به جرات میگم در این 30 سال هرگز وضعتیتی بهتر از دوران خاتمی نداشتیم و هیچ رئیس جمهوری به اندازه خاتمی به مردم خدمت نکرد
شعارش هم مشخص بود: تعامل با دنیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
من زمان ایشون خانه خریدم. ولی قیمتها از زمان احمدی نژاد چند برابر شد. حالا حتی نمی تونید کرایه کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
تعامل خوبه اما به چه قیمت ، اگر قیمتش را به شما بگویند هرگز زیر بار نمی روید
خدایاماچه گناهی کردیم که بااین همه ذخایرهیچش دست مردم خودمون نمیگیره
چه ضمانت اجرایی وجود دارد ؟ که اینها به قولها و وعده هاشون عمل کنند ؟؟

قبلی ها هم خیلی قول‌های شیرین دادند که بعدا کاملا منکرش شدند و نتوانستند حتی نزدیکش بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
مگر قبلی ها و مخصوصا قبلی عمل کرد که اینا بخوان عمل کنن
کو 4 میلیون مسکن؟
کو بهبود وضعیت بازار خودرو؟
کو بهبود وضعیت بورس؟
کو کاهش تورم و سفره مردم؟
عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی چی شد پس؟
کلا برای رونق اقتصادی هیچکدام برنامه ای ندارند.
میدونن برنامه چیه؟
همه هیچ کاره اند ؟؟
ریشه مشکلات کشور در ادامه یافتن دشمنی با امریکا ست و در نتیجه ایجاد مشکلاتی مانند تحریم فقر عدم سرمایه گذاری خارجی گستاخی دیگران مانند کویت امارات باکو چین.وووو نابودی صدها میلیارد دلار درامد ارزی کشور وووومی باشد که رییس جمهور قدرت واختیار ایجاد روابط دیپلماتیک منطقی ومناسب بر اساس منافع ملی با غرب را ندارد درنتیجه کاری اساسی در جهت بهبود امور نمیتوانند انجام بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
پس بی خود انگشت مبارک تون رو جوهری نکنید ( اگرچه جدیدا یه پله پیشرفت کردیم و انگشت جوهری نمی کنیم و شناسنامه مهر نمی زنیم)
آزموده را آزمودن خطاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
نه به روحانی دوم نه به پزشکیان
دوران تبلیغات ریاست جمهوری دوران متلک پرانی نامزدها به همدیگر و یک سری کلی گویی تکراری است. این فیلم را آنقدر همه دیده‌اند که تمام دیالوگ هایش را حفظ شده‌اند. حالا اینکه یک عده منتظر هستند تا در یک فیلم تکراری برخی صحنه‌ها تغییر کند از خوش خیالی بالای آن ها است.
واقعیت اینه تفاوتی نمیکنه اصولگرا بیاد یا اصلاح طلب چون رئیس جمهور در تصمیمات کشور سهم کوچکی دارد. با این حال ترجیح میدم گروهی روی کار بیان که نگن تلویزیون مال حزب اللهی هاست یا هرکی ناراحته جمع کنه بره
برنامه نمی خواد
با دنیا صلح کنید.
درووازه های کشور را باز کنید تا سرمایه خارجی وارد کشور شود
ظرف 5 سال همه ی کشورهای منطقه را پشت سر می گذاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
خواب رابطه و دوستی ایران و آمریکا تعبیر نخواهد شد نمیشود از آرمان‌های انقلاب اسلامی عدول کرد هیچ کسی نگفته است انقلابی بودن و ماندن آسان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
هیچ کس نگفته انقلابی بودن یعنی جنگ با امریکا
اگر من رئیس جمهور میشدم اجازه میدادم همه برن از ترکیه سیسمونی بیارن
از نامزدهای ریاست جمهوری نمی توان مطالبه اسم و نام کرد
دلیل: وقتی نتیجه استعلام علی لاریجانی در انتخابات اخیر منفی است و پاسخگویی به استعلامات صرفاً در فرایندی رسمی ممکن است اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افرادی را معرفی کند و بعداً استعلام آنها منفی باشد، صرفاً به اعتبار خود لطمه میزند.

ساماندهی شیوه پاسخگویی به استعلامات، یکی از ضرورت های حرکت به سمت شایسته سالاری است.
پزشکیان تنها امید بود ولی داره پوچ میشه
بی برنامه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
تنها بذرپاش کتابچه برنامه داشت که اونم انتخاب نشد که البته توی خواب ببینه ریاست جمهوری رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
ترکا یه مثلی دارند می کن چه عزا و چه عروسی در هر دو صورت برای مرغ عزاست
حالا چه پزشکیان و چه قالی باف و چه جلیلی در هر حال برای مردم عادی بدبختی و فلاکت بیشتر خواهند آورد
بد نیست حالا که روزهای آخر دولت آقای رئیسی است در یک کنفرانس مطبوعاتی اعضای تیم اقتصادی دولت بیایند وصریح به مردم جواب بدهند که در این سه سال چه کرده اند که اوضاع اقتصادی مملکت بسیار بدتر از زمان دولت آقای روحانی شده وتازه بااین همه فجایع اقتصادی همه ارکان مملکت بسیج شده اند که راه دولت آقای رئیسی باید ادامه پیدا کنه که نتیجه اش در سال اول دولت جدید میشه دلار ۹۰هزار تومانی وگوشت یک ملیون تومانی حتی اجاره نشینی هم امکان نخواهد داشت
خدایا به مسئولان کشور بصیرت بدون توهم عنایت فرما
آقای دکتر، خلبان، شهردار، رئیس مجلس و و و ، شما که مایحتاج روزانتو از ترکیه میاری، روت میشه بشینی جلوی ملت، بگی به من رأی بدین؟
تا الان چه گلی به سر این مملکت و مردم زدی که اومدی کاندید شدی؟
این سوالات انحرافی است؛ از نوع اقتصاددان‌های سازندگی! نکته در مورد برنامه اقتصادی دولت ۲ اولویت اساسی است؛ نحوه مقابله با شبکه نشتی و چپاول در اقتصاد ملی، و دیگری نحوه اقدام در افزایش تولید و ارزش پول ملی
مجموعه ای از سئوالا مهم و حساس اقتصادی تهیه و پاسخ آنها از دفتر نامزدها گرفته شود
البته بدون اینکه از روی همدیگر تقلب کنند و در معرض عموم قرار دهند
۱-اخراج افغان ها
۲-رفع تحریم ها و رابطه متعادل با شرق و غرب مانند ترکیه
۳-احترام به حقوق مردم
نامزدها وزیران خودشون رو هم از الان معلوم کنند تا معلوم شود که برنامه و تز فکری آنها چیه
والا هیچ برنامه ای ندارند . هشتاد درصد مناظره ها هم بحث غژه هست. نه بحث مشکلات کشور . این خط و این نشان. هر که بیشتر از غزه صحبت کند شانس رعیس جمهور شدن بیشتر است. کاندیدها این را خوب میدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
یعنی غزه و مردم مظلوم فلسطین به اندازه ایرانی ها اهمیت ندارند؟ شما انسان هستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
چراغی که به خونه رواست به مسجد حرام است
اول مردم خودمون بعد دیگران مثله غزه باید در غزه بدون خونریزی حل شود
انجا هم تعدادی افراطی جان بقیه را به خطر انداختن
کاملا برام مشخصه که وضع سیاسی خوبی نداریم . خداوند کمک مردم ایران کند
ایران ریس جمهوری میخاد که کت و شلوارش میلیاردی باشه ماشینش حتما اخرین مدل بنز باشه روی یه بره کباب میل کنه و نمایش مسخره ساده زیستی و فقر نده ولی بتونه زندگی را به مروم مملکتم یر گردونه نمایش فقر شما ها ادا اطوارش مال شما بود در عمل ما بدبخت شدیم
فعلا گزینه ای بجز همین پزشکیان نیست. حداکثر خواه بودن ، ملت رو همیشه بدبخت کرده. نذاریم اوضاع خراب تر از این بشه. فکر نکنیم ازین بدتر امکان نداره خیلی خیلی بدتر از وضعیت فعلی هم امکان داره. لطفا دست از ایده آل گرایی برداریم بذاریم حداقل یه کم شتاب سقوط کم بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
پزشکیان 45ساله در مدیریت ارشد مملکت پست داشته یا نماینده مجلس بوده یکی از اقداماتش که مفید بوده رو عنوان کنه ببینیم .
ناشناس
| Luxembourg |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
بلایی سرتون آوردن که با این شرایط راضی شدید!!!!!!
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
+++++
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
پزشکیان دو حسن مهم دارد یکی اینکه آدم شریفی است و دیگر با منطق . منطق اش را میخواهید عملکرد و صحبتهایش در مجلس و شریف بودنش اینکه کمترین وصله فساد و سوإاستفاده به او وارد است بر خلاف سایر نمایندگان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
خانه های بهداشت. یادگار پزشکیان است.
اقتصاد ایران با حرف زدن درست نمشود با رابطه بر قرار کردن با کلیه کشورهای جهان این امر تحقق پیدا میکند ولاغیر بدور جنگ و هیاهو الکی
هرکاندیدایی که به این سوال یه پاسخ قابل قبول بده که چه جوری میشه مردم رو از این وضعیتی که الان دارن نجات بده و از لحاظ معیشت میتونه براشون بهبودی حاصل کنه تقریبا میشه گفت 70درصد راه ریاست جمهور شدن رو طی کرده .
هرکدوم از نامزدها اگر یه تیم اقتصادی قوی با وزرای کاردان وکاربلد داشته باشه با یه تلاش شبانه روزی میتونه وضع معیشت مردم رو سروسامان بده وگرنه اگر مثل آقای رییسی فقط خودش شبانه روزی کارکنه و تیم مدیریتی برای خودش تصمیم بگیره وکم کار باشه وضع همینی هست که الان هست باید تیم مدیریتی واقعا کارشناس همون وضیفه ای که به عهده میگیرن باشن تا به نتیجه برسن .
کره شمالی 60 ساله با روسیه و چین رابطه دارد.
مردم کره شمالی ریشه درخت می پزند ومی خورند. سالیانه صدها نفر از مردم کره شمالی در تلاش برای شکار پرندگان مهاجر بر فراز کره شمالی می میرند.
حل مشکلات کشور با زیر بار آمریکا و تحت سلطه آنها رفتن حل نمیشه
حل مشکلات با کار و تلاش خودمان، با نظم و انضباط داشتن، کاهش مصرف و جلوگیری از ریخت و پاشها تحقق خواهد یافت. اگر رئیس جمهوری معتقد به مبانی انقلاب، سخت گوش و مدیری اجرایی قوی باشد خواهد توانست با کمک مردم این مشکلات را حل نماید. به نظر من آقای قالیباف مدیری اجرایی و نترس است و موفق خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
کی گفته زیر بار امریکا برویم همین که از تنشها درو بشیم و دائم برای تمام کشورها خط و نشان نکشیم اوضاع بهتر میشه قالیباف مشکلات زیادی دارد و مطمئا بدرد مردم نمیخورد بیشتر بفکر اطرافیان و حذب خود هست
امیدواریم اگر سر تیم اقتصادی داشتند مثل مرتضوی وزیر کار نباشه که فکر میکنه تنها راه کنترل تورم کم گذاشتن از حقوق کارگر و بازنشسته کارگری و نابودی این قشر ضعیف و زحمتکشه!
این نامزدها باید موظف شوند نام وزاری پیشنهادی خود را بعنوان برنامه هایشان ارائه دهند قطعا اشخاص مدنظر ایشان نشانگر سیاستهای ایشان در کلیه حوزه ها می باشد و مردم و جامعه تکلیف خود را درخصوص وعده های نامزدها متوجه خواهند شد
به نظرم اشخاص قوي در حوزه امور اقتصادي اين ريسك را نمي كنند كه از الان سمت كانديداي خاصي بروند و اصولا اين كار هم درست نيست چون باعث حذف ظرفيت هاي تخصصي در صورت عدم راي آوردن كانديداي مورد حمايت شان خواهد شد.
اين سوال درست زماني در كشور ما مفهوم خواهد داشت كه احزاب به معناي واقعي شكل گرفته باشند و همه اجزاي سيستم با يك رويه درست حركت نمايند.
اقتصاد و اقتصاد دان یعنی چی ؟
شما 10 تا از بهترین مثلا اقتصاد دان ها را با هم در یک اتاق بگذارید اگر موفق شدند حداقل 2 نفرشان به یک نظر و برنامه مشترک برسند
کدام اقتصاد دان را در دنیا دیده اید که خودشان موفق شده باشند و ثروتمند
ثروتمند ترین افراد دنیا و هر کشوری نه اقتصاد دان بوده اند و نه حتی گوش به این داستان ها و قصه ها و بازی با کلمات اقتصاد دان ها داده اند پس موفق تر بوده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
اینقدر حرفت سطحی و بدون مطالعه است که ارزش نقد کردن ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
ناشناس 10:06
دانشمند و پروفسور و سطح بالا
خواهش می کنم نقد کن
اقتصاد و اقتصاد دان های امروزی یعنی بازی با کلمات و اصطلاحات همین
دانشمند عزیز اقتصاد فردی و خصوصی با اقتصاد عمومی متفاوت است.
سوابق پزشکیان
رئیس بیمارستان شهید مدنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۱۳۷۲)؛
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۱۳۷۲ _ ۱۳۷۸)؛
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (۱۳۷۸ - ۱۳۷۹)؛
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (۱۳۷۹ - ۱۳۸۳)،
نماینده مردم تبریز،؛ اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی (۱۳۸۵ تاکنون)؛
تأسیس بیش از ۵۰۰ خانه بهداشت و ۵۰ مرکز بهداشت در آذربایجان شرقی؛ تأسیس سیستم یکپارچه ارجاع سلامت در شهر تبریز؛
تأسیس پزشک خانواده و سیستم ارجاع و بیمه روستایی در ایران

منبع: فرهنگستان علوم پزشکی ایران
با سلام، خیلی خلاصه، با توجه به قوانین موجود مالیاتها، بیمه و کار و عوارض و ... و بخصوص متن برنامه توسعه هفتم، این ۶ نفر هیچ کدامشان توان بهبود اقتصاد و رفاه را نخواهند داشت.
قالیباف در مجلس هیچ قدمی برای بهبود معیشت کارکنان دولت به ویژه معلمان و کارمندان با حقوق های پایین برنداشت ایشان طرفدار قشر ضعیف جامعه نیست. این یک واقعیت است.
کارنامه و سوابق مدیریت آقای قالیباف در شهرداری بی اطلاعم.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات