تابناک گزارش می دهد

سرنوشت توافق نامه جامع ایران و روسیه چه خواهد شد؟/ مسکو هم تایید کرد هم تکذیب!

در حالی خبرگزاری دولتی روسیه از تعلیق توافق‌نامه جامع همکاری میان ایران و روسیه خبر داد که دو کشور تاکید کردند به کار خود در خصوص توافقنامه جامع همکاری دوجانبه ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۴۲۲۲۸
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲ 12 June 2024
|
14091 بازدید
|

بین الملل تابناک: ایران یکی از کشورهای مهم در خاورمیانه بوده و با توجه به ویژگی های استراتژیکی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. روسیه نیز به عنوان یک قدرت جهانی در سالهای اخیر با ایران همکاری داشته و به عنوان یک متحد و هم فکر در مناسبت های مختلف از جمله بحران سوریه همکاری داشته است.

روابط ایران و روسیه به دلیل همسایگی و داشتن مرزهای مشترک با اتحاد شوروی و مرزهای آبی طولانی در برهه فعلی همواره دارای اهمیت فراوان بوده و این روابط فراز و نشیب زیادی داشته است. تدوین و امضاء نهایی سند راهبردی همکاری ۲۰ ساله میان ایران و روسیه می تواند ضمن افزایش سطح همکاری های اقتصادی، نظامی، امنیتی دو کشور به امنیت و ثبات حوزه قفقاز جنوبی و منطقه پرتنش غرب آسیا کمک کند.

سند راهبردی همکاری 20 ساله ایران و روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوایل سال2022 از «آیت الله ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی خود برای سفر به مسکو  رسما دعوت کرد. دراین سفر ایران و روسیه جهت تهیه سند راهبردی جدید ۲۰ ساله آماده شدند. یکی از مواد اصلی موافقت نامه جدید بین ایران و مسکو، همکاریهای نظامی و فنی-نظامی بود.

«آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» با قدردانی از «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و  اجرایی شود.

باید گفت طرف ایرانی خصوصاً در دولت جدید پیگیر بود که توافق‌نامه جامع 20 ساله با طرف روسی به امضای نهایی برسد و دی ماه 1400 که رئیس جمهور ایران در مسکو به ملاقات رئیس جمهور روسیه رفت، این موضوع را پیگیری کرد که تبادلاتی در حوزه مفاد آن بین تهران و مسکو رد و بدل شد. در این میان نکات و مواردی مسکو مد نظر داشت و نکاتی هم مد نظر تهران بود که بالاخره این توافقنامه به مرحله نهایی رسید و وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه آن را اعلام کرد.

روسیه و ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از دو رویداد استقرار دولت سیزدهم در ایران با چرخش به سمت شرق و حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ روابط خود را گسترش داده‌‌‌اند. توافق‌نامه جدید ایران و روسیه، توافق‌نامه جامعی در حوزه‌های مختلف همکاری‌ها از جمله در حوزه‌های سیاسی، منطقه‌ای، بین‌المللی، اقتصادی، ‌‌‌امنیتی، اطلاعاتی، سایبری، دفاعی و دیگر حوزه‌هاست.

در هین راستا اسفند ماه 1402 جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در پایان هفدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور در محل هتل اسپیناس پالاس تهران در حضور «جواد اوجی»، وزیر نفت و «الکساندر نواک»، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌عنوان رؤسای کمیسیون همکاری اقتصادی دو کشور، 19 سند همکاری امضا کردند. سند نخست، سند نهایی هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری ایران و روسیه بود که به امضای اوجی و نواک رسید. پس از آن سند نقشه راه همکاری‌های علمی و فنی در صنایع نفت و گاز ایران و روسیه بین وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزر نفت و پاول ساروکین، معاون وزیر انرژی روسیه امضا شد.

توافقنامه دولتی ایران و روسیه در حوزه سلامت و آموزش پزشکی، برنامه عملیاتی وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت ساخت‌وساز، مسکن و خدمات عمومی روسیه، برنامه عملیاتی تفاهم‌ دو کشور در حوزه استاندارد، تفاهم‌نامه سه‌جانبه زمین‌شناسی میان سازمان زمین‌شناسی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با شرکت روس ژئو روس و تفاهم‌نامه همکاری‌های دو کشور در بخش پتروشیمی (بین مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و الکسی رودی‌شوف، مشاور مدیرعامل اتحادیه فعالان صنعت پتروشیمی روسیه) از دیگر اسناد امضا شده در این نشست به شمار می‌آیند.

 

  از خبر تعلیق توافقنامه جامع تا کذب آن

ظهر روز سه‌شنبه خبرگزاری دولتی روسیه از تعلیق توافق‌نامه جامع همکاری میان ایران و روسیه به دلیل مشکلاتی که از سوی ایران وجود دارد، خبر دادند.

«ضمیر کابلوف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی روسیه گفت: تکمیل توافقنامه جامع همکاری میان مسکو و تهران به دلیل شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور پیشین ایران، موقتا و با توافق طرفین به تعلیق درآمده است اما این کار در نهایت انجام خواهد شد.

طرف روسی مدعی شده است: امضای قرارداد همکاری جامع بین مسکو و تهران تصمیم راهبردی حاکمیت دو کشور است. این روند مسلما به دلیل مشکلاتی که شرکای ایرانی دارند، به تعلیق درآمد اما تردید ندارم که این کار پیش از به توافق رسیدن بر سر متن آن، انجام خواهد شد و بعد روسای دو کشور درباره زمان و مکان امضای آن به توافق خواهند رسید.

در واکنش به اخبار تعلیق سند همکاری ایران و روسیه، «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو در پیامی در شبکه ایکس نوشت: روند نهایی شدن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه بر اساس برنامه در حال انجام است. آن چه به عنوان تعلیق توافقنامه اجرایی همکاری دو کشور در رسانه‌ها ذکر شده است نادرست و نتیجه ترجمه غیر دقیق اظهارات مقام‌های روسی است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو و تهران به کار خود در خصوص توافقنامه جامع همکاری دوجانبه ادامه می‌دهند. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص اضافه کرد که ادامه کار روی توافقنامه جامع همکاری دوجانبه در حالیست که برنامه رویدادهایی خاص ممکن است تغییر کند؛ اما مسکو قصد دارد روابط با تهران را توسعه دهد.

در همین خصوص وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه بریکس بر تعهد این کشور در تکمیل روند نهایی‌‌‌سازی توافق جامع همکاری با ایران تاکید کرد و گفت که پس از حل شدن برخی مسائل قانونی مرتبط با این توافق از سوی ایران، توافق آماده امضا خواهد بود. وی افزود: متن توافق‌نامه جدید همکاری جامع با ایران به طور کامل مورد موافقت قرار گرفته است. لاوروف تاکید کرد: امضای این ‌‌موافقت‌نامه در طرف ایرانی نیازمند اجرای برخی روال (مراحل تشریفاتی) قانونی در مورد آن موضوعاتی است که در متن قرارداد نوشته شده است.

دو کشور ایران و روسیه در حال حاضر دارای موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت هستند و سطح روابط دو کشور نیز در حد مطلوبی قرار دارد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
ازپدرسوختگی روس ها هرچی بگی کم گفتی.
شهادت رزمندگان اسلام در سوریه یک نمونه از خیانت های روسیه است.
پاسخ ها
متخصص مغز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
مغز براندازان وقتی این توافق نامه امضا شد
کشور رو فروختن به روسیه رفت

مغز براندازان اگه لغو بشه
روسیه خائن به منافع ملت ایران است. برید تاریخ ۲۰۰ ساله ایران رو بخونید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
پوتین یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
اکثر جنگهای خاورمیانه از جمله جنگ غزه زیر سر روسیه خبیث است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
3 کشور شرور روسیه، چین و کره شمالی با تهدید همسایگان و دیگر کشورها، دنیا را به گند کشانده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
مگر غیر از اینه متخصص ؟
خوبه خودت هم حرفای مارو تکرار میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
درتاریخ آمده است وقتی در جنگ جهانی
در ایران قحطی شده بود. روس ها در شمال ایران هرچی چرنده و پرنده و خزنده یافتندشکار کردند و کباب کردند و خوردند و صدها گونه با ارزش از جمله شیر آسیایی و سیاه گوش
در آن دوره از منقرض شدند.
ناشناس
| Canada |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
شما را بخدا اینقدر میهنان را براحتی به شرق دزد و غرب دزد نفروشیم. زودی نتیجه نگیریم که شرق و یا غرب به فکر ما هستند. آنها در حداقل دو قرن گذشته به غارت خاک و منابع ما مشغول بودند. شرقگدا= غربگدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
این همه کانت نوشتند در خالیکه یا اصلا متن خبر را نخواندند یا نفهمیدند تفاهمنامه‌ای امضا شده و برای تبدیل آن به توافقنامه
روندی اداری لازم است بعد آن باید این توافق نامه به امضا
روسا جمهور برسد و ما فعلارییس جمهور نداریم و درحداختیارات سرپرست قوه مجریه نیست بنابراین موقتا روند تعلیق میشود تا دولت قانونی و رسمی تشکیل شود این چه ربطی به خباثت و بدعهدی دارد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
قطعا شهادت رئیس جمهوری و وزیر خارجه مان ، باعث شد

تا روسیه احساس نگرانی کند و قرار داد را یکجانبه فسخ کرد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است این جمله نشاندهنده عمق خباثت آمریکاست در حقیقت خوی استعمارگری آمریکاست که دنیا رو به این روز انداخته روسیه و چین روسیه خودش اسیر سیاست غرب شد و تجزیه شد لطفا کمی مطالعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
وقتی روسیه می بیند که ایران نفتش را با تخفیف 30 درصدی به چین صادر کرده و اجناس بنجل آن کشور را هم به اجبار خریداری می کند، انتظار دارد که تفهنامه 20 ساله اش هم مانند تفاهم نامه 25 سال ایران با چین، برای آن کشور سودآور و پرمنفعت باشد.
به همین خاطر دبه کرده و خواستار افزودن شروط دیگر به این تفاهم نامه شده است.
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
اونها دبه نکردن ظاهرا ما به یک عقلانیت نسبی رسیدیم و حاظر نیستیم بازیچه دست روسها باشیم،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
روسیه و امارات سالانه 10 میلیارد دلار تجارت بین خود دارند. ضمن آنکه امارات به روسیه برای دور زدن تحریم ها کمک می کند. اما حجم تجارت بین روسیه با ایران سالانه 4 میلیارد دلار است. بنابراین از نظر روسیه، امارات از ایران کشور مهمتری است. همین نکته هم برای عربستان صادق است.
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
فقط بحث حجم تجارت مطرح نیست، اهمیت و جایگاه ایران با امارات قابل قیاس نیست، روسها خیلی مشتاقن که توافقنامه اجرایی بشه ولی خوشبختانه طرف ایرانی بدلایلی کار رو متوقف کرده
بچه محل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
شما درست می فرمایید ، روسیه یکطرفه لغو کرده و اعلام کرده چون ما کار را متوقف کرده ایم؟؟؟!!!
بابا دوست گرامی ما را چی فرض کردی؟؟؟
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
تمام کشورهای دنیا از جمله روسیه ، مناسبات و روابط شان

را دیگر کشورها بر اساس حفط منافع ملی مردم و کشورشان

تنطیم می‌کنند و بعد بدنبال حمایت از کشورهای اقماری در

منطقه و جهان می‌روند به استثناء خود ما که منافع ملی مان

در اولویت نبوده و نیست و خدا کند روزی بشود !!!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
چرا روسیه به ترکیه که عضو پیمان ناتو است پدافند اس 400 و دیگر سلاح ها را می فروشد. اما از دادن آنها به ایران دریغ می کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
لابد باید مجانی بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
من گمان میکنم روس ها باز یه کارایی دارن میکنندآخه یک توافق استراتژیک باید انقدر محکم باشد که با هر ناملایمات کشورهای طرف قرارداد تعلیق یا لغو که نشود. اومدیم و فردا پ.تین افتاد و مرد حتما باید لغو بشه یا تعلیق بشه؟شاید یاز همون خنجر روسی داره از زیر پالتوی خزدار روسی میاد بیرون
پاسخ ها
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
از قدیم گفتند ::قهر کردن کلاغ با باغبان، هزار تا گردو بنفع

باغبان تمام می‌شود

و خدا را شکر که روسیه این توافقنامه را ابطال کرد و خدا

کند که کلا قهر کند و برود که برود و دست از سرمان بردارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
تاریخ روابط ایران با روسیه جز ضرر و خسارت چیزی برای ایران نداشته است. از ترکمچای و گلستان گرفته، تا اشغال بخشی از آذزبایجان تا به توپ بستن حرم امام رضا تا به توپ بستنن مجلس. و در سالهای اخیر هم از ساخت نیروگاه اتمی بوشهر به 4 برابر قیمت تمام شده و آن هم در طی 15 سال و نیز فروش اس 300 که کارامدیش در 2 ماه اخیر زیر سوال رفته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
روسیه و چین و کره شمالی کشورهای شروری هستند که همواره با تهدید نظامی همسایگان و دیگر کشورها، دنیا را به گند کشانده اند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
آخر هم تکذیب خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
کمونیست جماعت قابل اعتماد نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
خداوند متعال در قرآن کریم بارها تاکید فرموده اند که : با

کافر و کشورهای کفار دوستی و نزدیکی و معامله نکنید
ناشناس
|
Australia
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
آخی چه جالب چین و روسیه همزمان زدن . چین با سه جزیره اینام اینجوری. بازم از رویکرد نگاه به شرق میگم براتون
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات