الزامات رقابت اثر بخش

دکتر یدالله حبیبی
کد خبر: ۱۲۴۲۳۲۱
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷ 12 June 2024
|
2073 بازدید

فضای کشور جامه انتخاباتی به تن کرده و دو مارتن در فرایند معرفی نامزدها شروع شده است وحسب عادات مالوف در مناظرات به نقطه عطف خود خواهد رسید تا برایند این حجم از اقدامات خبری وتحلیلی، مخاطبین یعنی آحاد مردم عزیز ایران را به یک انتخاب درست رهنمون نمایدانشاالله،اگرچه انتخابا ت در کشور ما از یک عیب ساختاری و عملکردی رنج میبرد و آن عدم التزام به لوازم یک انتخاب رقابتی است ولی در عین حال بقول حکما "مالا یدرک کله لایترک جله "اگر همه یک چیز قابل درک نیست به معنی ترک همه آن چیز نیست یعنی اینکه بمقدار فهم و درک و توان باید آن را دریافت وبه سر انجام رساند در نظام سیاسی ما جمهوریت و لازمه مهم آن انتخابات پذیرفته شده ولی از لوازم مهم انتخابات که وجود احزاب قوی است محروم هستیم اگرقاعده التزام به شئی التزام به لوازم آن است درست باشد، که هست، بایستی به لازمه آن یعنی تشکیل حزب پایبند بود مهمترین ویژگی احزاب در بعد اجتماعی و کنشهای سیاسی رقابت بین آنهاست درواقع احزاب حرفه ای که مجموعه ای از دانائی وتوانمندی اهل سیاست وتدبیراست در یک هماورد به رقابت پرداخته با نگاهی نقادانه به وضع موجود ترسیمی واقع بینانه از آینده را در معرض قضاوت وانتخاب شهروندان میگذارند، بهر دلیل این فرایند در کشور ما نهادینه نشده وبجای احزاب این افراد هستند که رقابت میکنند حال برای اینکه از یک رقابت اثر بخش برخوردار باشیم و شهد شیرین آن را در فضای انتخابات کنونی بچشیم وبچشانیم به نظر میرسد بایستی به الزامات ذیل تن دهیم: 

1-رقابت اثر بخش یعنی رقابت سالم وبدور از خطا و لغزش که اگر بخواهیم ترجمان سیاسی از خطا وگناه در فضای انتخابات ارائه دهیم یعنی اجتناب از نیت خوانی،تهمت وافتراء،تخریب،عدم ورود به حوزه های ممنوعه افراد ،پرهیز از افراط وتفریط و... 

2-مفروض دانستن صلاحیت هریک از نامزدها برای رئیس جمهور شدن و حرام دانستن تخریب آنها .مگر نه این است که نهاد معیار شریعت با حضور فقهاء وحقوقدانان پس از سالها تشکیل پرونده ،بررسی سوابق ومشورت واستعلام از نهادهای های ناظر اعلام میکنند که این افراد واجد شرایط هستند پس حجت شرعی بر همه خاصه رقبا وطرفداران آنها تمام است که کاتولیک تر از پاپ نشده و به این الزام شرعی گردن بنهند ولی افسوس وصد افسوس که گویی کسانی منتظرند تاپس ازمعرفی واجدین شرایط تازه جبهه حق و باطل را شناسائی ومعرفی کنند وبرای این عمل خود چه حجتهای شرعی نتراشند تا آنجا که گوئی تمامی اسلام در برابر تمامی کفر قد علم کرده است.واقعا با چه حجت شرعی میتوانیم افراد مورد وثوق نظام راکه میتوانند بار اجرائی کشور را بعهده بگیرند واز همه ملاکهای شرعی وقانونی برخوردارند تا حد فاسق ونوکر اجنبی تنزل دهیم تا او را ازمیدان بدر کنیم.  

3-التزام به قاعده نقد ولوازم آن،نقد یعنی رفع ابهام با بیان کاستی ها وغفلتها وپیامدها وارائه راه حل نو،بعضی در کسوت نقد فقط جانب نفی را میگیرند تا حریف را در اذهان مخدوش کنند بدون اینکه به جانب اثبات بپردازند نقد بررسی طبیبانه وضع موجود وارائه مشفقانه وضع مطلوب است بدون تخریب وتنقیص. 

4-موثر ترین عامل در رقابت تاکید بر مزیتهاست تا مخاطبین را درداوری وانتخاب کمک نمایند اثبات خود با نفی دیگران که بعضا در تبلیغات وتحلیلها شاهد آن هستیم یک رفتار اخلاقی واسلامی نیست ،با شناختی که از مردم فهیم ایران داریم وعلاقه مندی آنان به سرنوشت کشورهیچ نیازی به کنش و واکنش سلبی وتخریبی برای معرفی خود و برنامه ها نیست نامزدها جوانمردانه خود را در معرض افکار این مردم شریف قرار دهند ونگران نتایج آن نباشند. 

5-رقابت در واقع سبقت در انجام امور خیر است لذا نباید بگونه ای باشد که خیربودن آن را تحت الشعاع قرار دهد و مردم گمان برند انتخابات برای سرنوشت کشور نیست بلکه برای کسب قدرت ومواهب آن است اگرنامزدها به الزامات کار خیر ونیک ملتزم باشند حتما از چنین پیامدی مصون خواهیم بود. 

6-بیان حقایق وواقعیتهای کشورباعطف به رعایت مصالح،امنیت ومنافع ملی از اموری است که میتواند به رقابت اثر بخش کمک کند بیان رویاهای دست نایافتنی،اغراق در توانمندی ها،قول ها و وعده های سراب گونه فضای رقابت را از حالت طبیعی خارج کرده و جنبه تصنعی به آن میدهد وممکن است افرادی را تحت تاثیر قرار دهد ولی اثربخش نخواهد بود،ما امروز در حوزه های حکمرانی،سیاستها،برنامه ها،روشها ،رفتارها وحقوق عامه و دهها مسائل دیگر نیازمند شفاف سازی هستیم که بیان درست این موضوعات رابطه معنا داری با اثربخشی رقابتها وانتخاب مردم دارد.

 

7-اعتماد سازی در رقابتها از عوامل دیگرجذابیت و اثر بخشی آن است ،عوامل متعددی امروز بخشی از مردم را به مسئولین و نظام بی اعتماد کرده است که درجای خود نیازمند بررسی است در فهرست این عوامل نظام اداری معیوب و فسادزاست که بجای پشتیبانی وتسهیل گری امور مردم نقش بازدارنده دارد ونمونه ها در این باب زیاد و از موضوع این نوشتار خارج است چه نیکوست در فضای رقابت مسئولین برای رفع این عوامل مولفه های اعتماد ساز رانیز بیان کنند. 

8-امید آفرینی در مبارزات انتخاباتی برای مخاطبین - خاصه برای نسل جوان که وقوع انقلاب را ندیده اند،باتاریخ انقلاب چندان آشنا نیستند و فضای مجازی فرصت تعقل و تفکر را ازآنها گرفته وبی رحمانه و یکسویه وچندوجهی مطالب را با انها القاء میکند وخود را درمقایسه با جریان توسعه دچار بهت وحیرت میبیند- امری اجتناب ناپذیر است.امید آفرینی رابطه تنگاتنگی با صداقت،شناخت صورت مسئله،برخورداری از بصیرت کلان و توانمندی های حرفه ای وعملکرد گذشته امیدآفرینان دارد.امیدواریم نامزدهای محترم با رعایت این اصول وآنچه گفته شد ونشد فضای دلنشین را برای شناخت وانتخاب اصلح فراهم آورند ومردم رشید وشریف ایران نیزدر این برهه از تاریخ خود بهترین فرد را برای گذراز این مقطع حساس برگزینند .انشاالله

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...