بازدید 131710

شهر رویایی عربستان در مسیر ویرانی قرار گرفت

نئوم، شهر رؤیایی عربستان، تحت‌فشارهای شدید مالی در مسیر ویرانی قرار گرفته و این ابرپروژه با چالش‌های بزرگی مواجه شده است. چالش اصلی‌، ناکامی در جذب سرمایه خارجی است و احتمال می‌رودکه تحقق این رویاها به شکست بینجامد.
کد خبر: ۱۲۴۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳ 12 June 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، خیلی‌ها چشم‌انداز عربستان را برای شهر بیابانی نئوم، ایده‌ای فانتزی می‌دانستند. نئوم، ابرشهری که به‌عنوان یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های جهان معرفی‌شده، دربرگیرنده طرح‌هایی است که بیشتر شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی آینده‌نگر بودند.

شهر رؤیایی نئوم، با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، عمدتا به‌عنوان خانه ربات‌ها طراحی‌شده است؛ پیست اسکی این شهر قرار بود تا در تمام طول سال با برف مصنوعی پوشیده باشد و در پارک‌های موضوعی نئوم، دنیای مجازی و فیزیکی در هم بیامیزند.

بنا بر این گزارش، سال ۲۰۱۷، زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای اولین بار از این پروژه صحبت کرد، تردیدهایی مطرح شد؛ در طول این مدت جزئیات کمی درباره پروژه نئوم منتشر گردید و البته در برخی گزارش‌ها به این نکته اشاره شد که برنامه‌ریزان توافق‌نامه‌هایی مبنی بر عدم افشای جزئیات دقیق از این شهر رؤیایی را به امضا رسانده‌اند.

اما اخیراً تصویر دیگری از این ماجرا ترسیم‌شده که نشان می‌دهد عربستانی‌ها به‌شدت تحت‌فشار بلندپروازی‌هایشان قرار گرفته‌اند.

کریستین کوتس اولریشسن، از اعضای موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس دراین‌باره گفت: «زمانی که اولین اخبار درباره نئوم منتشر شد، همه‌چیز مثل شهری خیالی به نظر می‌رسید؛ اما حالا تبدیل این ذهنیت خیالی به واقعیتی روی زمین را بسیار دشوار به نظر می‌رسد.»

مشکل اصلی در تحقق رویای نئوم کجاست؟

مسئله اصلی در پیاده‌سازی رویای نئوم، هزینه هنگفت آن است. عربستان در طول این مدت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای این پروژه بزرگ، به‌شدت تلاش کرده است ولی کارشناسان معتقدند که به این زودی‌ها، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

در زمان آغاز این پروژه، عربستانی‌ها برای تأمین مالی پروژه روی سرمایه‌گذاری‌های خارجی حساب ویژه‌ای بازکرده بودند؛ اما همه‌چیز طبق برنامه مدنظر آن‌ها پیش نرفته است.

اولریشسن در این باره گفت: «در سال ۲۰۱۷ در ترسیم چشم‌اندازی برای سال ۲۰۳۰، فرض بر این بود که منابع مالی زیادی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تأمین خواهد شد ولی این اتفاق رخ نداد.»

سرنخ‌های منفی در روزهای ابتدایی

در همان سال ۲۰۱۷، تلاش‌های عربستانی‌ها برای جذب سرمایه خارجی با موانعی روبرو شد. تنها ده روز بعد از اعلام خبر پروژه ساخت نئوم، ۴۰۰ نفر از برجسته‌ترین و بانفوذترین شخصیت‌های عربستان در هتل ریتز کارلتون ریاض بازداشت شدند که این دستگیری‌های گسترده، نوعی پاک‌سازی تمام‌عیار بود که به بحث‌برانگیزترین سوژه در تاریخ مدرن پادشاهی عربستان بدل شد.

اولریشسن گفت: «در جریان این اتفاق، جمعی از نخبگان تجاری عربستان که توقع می‌رفت با سرمایه‌گذاران خارجی همکاری کنند، دستگیر شدند. سطح سرمایه‌گذاری خارجی عربستان (که رو به کاهش بود)، سقوط کرد و بازگرداندن آن به مسیری صعودی کار خیلی سختی بود.»

در سال ۲۰۱۸، با قتل «جمال خاشقجی» مخالف معروف دولت عربستان (که طبق گفته سیا احتمالاً به دستور مستقیم ولیعهد عربستان صورت گرفت) این کشور با انزوای جهانی بیشتری روبرو شد.

آندریاس کریگ، متخصص حوزه خلیج‌فارس مؤسسه مطالعات خاورمیانه کینگز کالج لندن گفت: «در آن زمان، هیچ‌کسی در غرب نمی‌خواست با عربستانی‌ها همکاری کند و سرمایه‌گذاران زیادی از این کشور خارج شدند.»

هزینه‌های سرسام‌آور

در این میان، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، سهم عمده بار مالی این پروژه را بر عهده گرفت؛ اما حالا آن‌ها هم نگران هزینه‌های سرسام‌آور این پروژه هستند.

طبق برآوردهای رسمی، هزینه تحقق رویای نئوم، ۵۰۰ میلیارد دلار است. ولی برنامه‌ریزهای این پروژه، معتقدند که این رقم به طرزی غیرواقعی، کم و پائین در نظر گرفته‌شده و طبق برآوردهای واقعی، هزینه‌های پیش‌بینی‌شده این پروژه تا ۱۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

این واقعیت‌های مالی، حالا باعث ایجاد نگرانی‌های بزرگی در دولت عربستان شده و در ماه فوریه، عربستان برای کمک به تأمین مالی برخی از پروژه‌های بزرگ بلندپروازانه اش، وام‌هایی را دریافت کرد.

عربستانی‌ها در ظاهر تأکید دارند که پروژه نئوم و تأمین بودجه آن در مسیر درستی قرار دارد؛ ولی گزارش‌های خصوصی اخیر حکایت از آن دارد که ولیعهد این کشور در حال انجام مذاکراتی درباره جاه‌طلبی‌های برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.

کریگ در ادامه به این نکته اشاره‌کرده که سؤالات زیادی درباره هزینه‌های بیهوده در پروژه‌های بزرگ مطرح‌شده است. برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ به بودجه زیادی نیاز دارد و دراین‌بین، ناکارآمدی‌های زیادی نیز به‌خصوص از سوی شرکت‌های مشاوره غربی به چشم می‌خورد.

اتهامات وارده به دولت عربستان

دراین‌بین، بحث‌هایی اقدامات عربستان برای باز کردن مسیر ساخت نئوم در منطقه مدنظرش مطرح شده است؛ گویا دولت عربستان برای آماده‌سازی منطقه ساخت نئوم که محل سکونت قبیله «الحویطات» بوده، اجازه استفاده از نیروهای مرگبار را صادر کرده و همین ماجرا پای سازمان‌های حقوق بشری را به عربستان باز و اتهاماتی را متوجه دولت عربستان کرد.

یکی از فعالان حقوق بشر مدعی شد که عربستان، نئوم را روی خون مردم می‌سازد و یادآور شد که تصمیم‌گیری برای ساخت نئوم بدون رضایت مردم انجام‌شده. همین اتهامات، ابهاماتی را در مورد نئوم به همراه داشت که آیا پشت پرده چنین پروژه آینده‌نگرانه‌ای، سرکوب وحشیانه ساکنان است؟ همین نگرانی‌ها باعث شد تا حداقل یک شرکت از این پروژه و قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری‌اش کناره‌گیری کند.

مسیری که متوقف نشده

باوجود تمام این صحبت‌ها، عربستان با پیشبرد پروژه The Line که یکی از مهم‌ترین بخش‌های نئوم است، از تلاش برای تحقق رؤیاهایش دست نکشیده و طبق گفته مدیران، تعداد افراد شاغل در این پروژه، در سال گذشته دو برابر شده است. تصاویر ماهواره‌ای نیز از پیشروی ساخت‌وساز در سایت خبر می‌دهند.

اما هنوز ابهامات زیادی مطرح است؛ بلومبرگ به این نکته اشاره‌کرده که عربستان برآوردها را از تعداد افرادی که قرار است تا سال ۲۰۳۰ در نئوم زندگی کنند، کاهش داده است.

اولریشسن هم اعلام کرده که با تأخیر در پیشروی پروژه، بسیاری از اهداف دستخوش تغییراتی شده‌اند و در شرایطی که دولت عربستان نگرانی‌های زیادی دارد، همچنان باید برای جذب سرمایه‌های خارجی تمام تلاشش را به کار بگیرد.

کریگ معتقد است که با این وجود، چشم‌انداز عربستانی‌ها نسبت به آینده مثبت است: «اصل نئوم براساس سطوحی از سرمایه‌گذاری خارجی ساخته‌شده است و حالا بعید به نظر می‌رسد که محقق شود؛ دراین‌بین، رقابت بین رقبای منطقه‌ای عربستان، مثل دبی و ابوظبی حسابی داغ شده است. چینی‌ها در برخی پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ ولی این با آنچه در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته‌شده بود، فاصله زیادی دارد و جای کمبود سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان برای تأمین مالی این پروژه عظیم کاملاً حس می‌شود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶۸
کاری نداره فقط کافی به ایرانیها ویزا بدن مثه دبی برا شون آباد میکنن
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
بار‌ها عرض شده است. تا پول نفت اعراب هست، هستند دولت ها و یا به اصطلاح طراحانی که از این نوع پروژه ها بزارن رو میز. اگه پروژه گرفت که خوب به به و چه چه، اگر هم نگرفت که یک پول تپل به جیب زدند.
ثمین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
، عالیه
عالی
واقعا بن سلمان مرد بزرگیه اون داره کشورش تبدیل می‌کنه به بهترین کشور توریستی جهان ما ایرانیا هم فقط حرف می‌زنیم عمل در کار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
بن سلمان دقیقا مثل صهیونیست ها قاتل و خونریز هست ،برای همین هم با صهیونیست ها دوسته
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
مهاجرت کن بروتا انشالله سعادتمند بشی
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
بن سلمان داره کشورشو آباد میکنه ؟؟؟
اونوقت فقرای عربستان که هنوز بصورت بدوی زندگی میکنن قراره
ممنونم که خندوندیمون??برن نئون زندگی کنن !!@????
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
در جواب ناشناس 02:24 باید عرض کنم هر چه که هست برای رفاه و ارتقا سطح زندگی مردمش داره تلاش میکنه .
بیشتر طرح های بن سلمان باشکست مواجه شده از جنگ سه ماهش تا نیروگاه بزرگ خورشیدی بعصی طرح ها رو باید تو خاورمیانه اجرا نکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
باسلام و احترام برعکس بسیار طرح های موفقی داشته مطمئن باش این هم باسرمایه گذاری دیگر کشورها انجام می دهد ما باید بفکر خودمون باشیم هنوز بعد از گذشت ۳ماه
تکلیف حق و حقوق و مستعمری نتوانستیم مشخص کنیم
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
همش دروغه،عربستان به زودی از هم می پاشه،کمی صبور باشید!
هزینه ساخت اهرام مصر. در آن زمان. هزاران برابر. با چالشی بزرگ تر و هزینه بسیار بالاتر نسبت به نئوم داشت ولی ساخته شد هنوزم بعنوان یک راز باقی هست. انسان ها با تراشیدن ابلهول از سنگ مرمر. ۲۵ هزار سال پیش ثابت کردن که خواستن توانستن هست
نئوم یه پروژ بسیار کوچیک هست. با ابزارهای مدرن امروزی ساختنش راحت تره. ولی زمان بر خواهد بود
درود بر دولت و رهبران کشور دوست در سراسر دنیا
انشالله ایرانم یاد میگره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
خود تحقیری در حد تیم ملی
مسئولین برا ایران چیکار کردند؟ لطفا افغانها را بیرون کنید...؟ فقط گرانی و گرانی و گرانی واقعا متاسفم براتون نه کاری هست نه مسکنی هست نه زادوولدی هست نه ارزانی.............
شکست نمیخوره چند وقت دیگه امریکا یه وام کلون بهش میده ایجوری عربستان تا خرخره بهکار میشه.
تا عرب سوسمار خور هست امریکا در نمیماند.
پاسخ ها
جوینده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
مشکل اینجاس که این طرح پیشنهاد آمریکا برای خالی کردن جیب عربستان و پر کردن جیب شرکت‌های آمریکایی بود. خودش پول بده که یه تیر و دو نشون نمیشه.
بن سلمان پادشاه رویایی مثل بچه پولداریه که نمیدونه با پول چکار کنه . طبیعت وجغرافیا با پول پاشیدن عوض نمیشه. همانطور که امنیت خریدنی نیست. کار خداست دیگه زور و ابزارو داده به ..!!!نداده به آدم که بدونه چکار میکنه!!!
ساخت یک چنین ابر شهر بازی فقط و فقط حیف و میل کردن عظیم سرمایه های یک کشور هست و کاملا بی اساس و بی منطق هست و فقط از حماقت بن سلمان سرچشمه میگیرد
این طرحها شکست میخورن ..چون اینا بدون فکر واز روی جو گیری این کارارا میکنن
پاسخ ها
milad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
دمت گرم حق گفتی
تازه‌ترین خبر که سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کرده اینست که ۵۰ درصد شرکت‌های به ثبت رسیده در ایران متعلق به اتباع کشور افغانستان است.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
شرکت های خارجی به ثبت رسیده درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
اشکالی چیه
جذب سرمایه خارجیه
ایرانی‌ها اگر کاربکن بودند کار دست اتباع نمی افتاد

سخت ترین کارها را بی منت و درست انجام می دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
حرفت نه ربطی به این خبر داره نه اینکه راسته و نه اینکه تو خیر خواه ایران هستی.
سلام پیش فروش کند به مردم کشورهای عرب زبان و همه عرب زبان ها را در یکجا جمع کند.
اونا هیچ منظر طبیعی زیبایی ندارن چاره ای جز اجرای این پروژه برای زیباتر دیده شدن ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
جدی می فرمائید کمی ذر اینترنت سرچ کن جنگل های عربستان ببین برای ما فقط بیابان منطقه حجاز فقط گفتن در حالیکه چیزهای دیدنی داره و مناطق معتدل و خنک
ای بابا چهل و پنج ساله به جای دیدن کارنااامه خودمون فقط شعر درباره موفق نشدن دیگران میدیم یه نگاه به اوضاع کشور بنداز چهل میلیون به امید به پول کم دارن از صب تا بووووق شب روی گوشی میزنن
غرب رو چه به این کارها !
حالا این همه گنده شدن بن سلمان و الگو کردن او و کوبیدنش بر سر ملت ما را کجای سرمون بذاریم!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
متاسفانه حقیقت تلخه
در طول تاریخ معاصر چنین پروژه هایی همیشه با شکست روبه رو شده. این رو هم من از اول گفتم یه طرح واقعی نیست. شرکت های غربی طرح رو با چند برابر قیمت واقعی می‌خوان اجرا کنن و معمولاً شکست پروژه یه امر طبیعی هست
بسازید به زودی یمنی ها ساکن آن خواهند شد...
در تاریخ این جمله را ثبت کنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
گل گفتی
با این هزینه هنگفت میتونست طرح بیابان زدایی رو اجراکنه بعد خود به خود آباد میشد اگر آب شیرین کافی داشته باشند
اگه این طرح رو کشور دیگه مثل ژاپن اجرا میکرد ،،،همتون تعریف و تمجید میکردید !!!
خودتون نوشتید رویایی
ولی تعجبم از بعضی ایرانیاست که بدجوری غش کردن در دامن بن سلمان قاتل ولی نمیدونند هدفش از این رپرتاژهای تبلیغاتی سرپوش گذاشتن بر جنایاتش است
خدای من باز هم خود تحقیری و داستان مرغ همسایه غاز است
میگه با کشتار مردم به منطقه و تصاحب زمین ها داره ابن کار رو انجام میده و در سازمان های جهانی محکوم شده ..بعد طرف میگه آفرین
به خدا مردمی عجیب تر از مردم ایران در کره خاکی نیست
طرف میگه داره نابود میشه،از اولش هم فقط شو بوده،فقط ماکت بوده که خبرگزاری های اصلاح طلب خبری داشته باشند تا بکوبند سر ایران،همین،بعد طرف پیام میگذاره،آفرین بن سلمان،خودتحقیری هم یه حدی باید داشته باشه،نه؟!!!!
بن سلمان فکر بازی دار
آقا حسین به همین خیال باش.آنها به منافع خودشان فکر میکنند . از قلب غرب نیورک باشد یا لندن یا رم پاریس بروز تر و موفق‌تر...
اگه هم ۵۰ درصد پروژه اجرایی بشه باز هم ما باید افسوس و حسرت بخوریم
بن سلمان یک دیکتاتور به تمام معنا هستش باج گرفتن از 400نفر از شاهزاده های عربستان رد شدن با تانک از روی تظاهرکنندگان قطیف ، وکشتار عجیب در آنجا،جنگ بیهوده با یمن و کشته شدن هزاران نفر از یمنی‌ها که باعث نارضایتی شدید در داخل عربستان شده و با توجه به اختناق شدید در عربستان ، بزک کردن چهره خبیث حکومت عربستان فایده ای ندارد و بزودی شاهد انفجار در نظام سیاسی عربستان خواهیم بود ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
اگر مستندات قابل ارائه داری بفرما ارائه کن تا همه ببینن . معلومه امثال تو دارن از کجا فشار میخورن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
از کدوم کشور حرف می زنید؟ عربستان که مردمش تو رفاهند.
گند کارهای سعودی‌ها درآمده بعد خودتحقیرهای غربگدا، باز اونها را الگو میکنند،
دنیاشون وله قیمت خراب کردن دنیای خیلی ها و خراب کردن آخرت خودشون آباد می کنند
پاسخ ها
milad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
دمت گرم ای والله
خوشبحال دولتمردان ایرانی الان عروسی دارن برا خودشون که عربستان نمیتونه پروژه خودشو عملی کنه! ولی حتی اگه این پروژه تخیلی به قول شما عملی نشه هزار برابر عربستان آبادتر از ایران شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
متاسفم که همچین حقیقتی رو به زبان میارم ولی امثال شما و همفکران شما نمیتوانند پروژه ای در حد ده درصد این پروژه را تا ده درصد پیشرفت عملی بکنند به جای آن
از شکست پروژه سایر کشورها لذت میبرند
چرا شماها فقط میخواهید بگویید ما از همه سرتر وبرتریم در صورتی که این چنین نیست ...شما فکر کشور خودمون باشید .عربستان هرچی کم بیاره بودجه وپول کم‌نمیاره مطمئنا درحال گسترش و پیش برد اهداف کشورشون هستند
میشه برای چاپ یه کتاب هم کاری کنید ،اسم خودتون رو درج خواهم کرد
این طرح ها برای خالی کردن جیب عربستانیا و سرازیر کردن پول به سیلیکون ولی آمریکاست این پول های هنگفت بدون اینکه سطح تکنولوژی و صنعت کشور رو بالا ببره باعث میشه نهایتا سرمایه های کشور رو از بین ببره از جهت دیگه سرمایه گذاری روی توریسم در کشور و منطقه ای که همیشه درگیر جنگه زیاد عاقلانه به نظر نمیاد و با ترکیدن یک موشک صنعت توریسم از بین میره در نهایت کشوری که در آینده دارای علم و فناوری و صنعت نباشه محکوم به وابسته شدن و تسلیم شدنه
اصلا شکست نمیخوره این پروژه ما چون چشم نداریم ببینیم واسه کل دنیا ارزوی بدبختی میکنیم
پاسخ ها
milad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
آفرین
هزینه کردن های بن سلمان بنا به تهی مغزی این فرد انجام میگیرد و این تمامی ندارد .بجای اینهمه ولخرجی بیهوده چادرهای منا و عرفات را تبدیل به خانه بکند و کولر گازی در آنها بگذارد که هم محبوبیت و هم دعای خیر در آن نهفته است .
آخر بلند پروازی وبلهوسی راخدا بخیر کند خیلیا از این کارها کردن از روی خون جون مردم عبور کردن یک عده له شدن تاعدای در این دنیا بهشت بسازن
این پروژه به ظاهر خیلی زیباست اما بیشتر برای پر کردن جیب شرکتهای غربی هست و منطقی پشت این کار نیست کشوری که جغرافیای خشک و بیابانی داره با شهر مصنوعی هم کاری از پیش نمیبره
هم دنیا را باید آباد کرد
و هم آخرت را آباد کرد
فقط به فکر دنیا و یا آخرت کاری پیش نمی بره
امروز ختم من و فردا ختم شماست
الان دنیا داریم و نه آخرت .
جز ضرر زده گانیم
کاشت،70میلیارد درخت،هم جزو برنامه عربستان هستش،ک ۴۰درصد در کشور عربستان و ۶۰درصد در خارج از عربستان کاشت میشود،بقول خودشون ،اروپای جدید در خاورمیانه ،،البته از این اتفاق هم کشورهای همسایه سود خواهند برد ،حداقلش ،بحث زیست محیطی
بهتراست بجای نقدو برسی دایم دیگران بفکر کشور خودمان باشیم طرحها وبرنامه بدهیم تا ازاین وضعیت بد اقتصادی نجات پیدا کنیم بفکر کودکان بی گناهی باسیم که تغذیه درست ندارند نه گوشت نه میوه چیزی گیرشان نمی اید نه جایی برای گذراندن اوقات فراغت ونه توانایی برای کلاس تقویتی دارند فقط موفقیت برای بچه پول دارهاست نه عموم بچه ها وروستاها وانوقت با یک چندمتر زمین ووام حی تشویق به فرزند اوری میکنیم اول زیر ساخت را فراهم وبعد تشویق کنیم جمعبت بی سوا وبیکارتولید نکنیم
بن سلمان یک شاهزاده واقعا اگاه وعالم هست ومطمعن باشید تمام موضوعات و طرح ها وهزینه ها رو قبل از اجرا چندین بار بررسی کردند و هر پیشامدی رو براش طرحی در نظر گرفتن..اون مثل مدیران حزب الهی ایران نیست که هیچکاری رو نمیتونن مدیریت کنند واخر سر هم بگن تحریم امریکا و دشمنی اسراییل نمیذاره انجام بشه و سو مدیریت وکوتاهی خودشون رو با این جملات تکراری پوشش دهند...حاکمان عربی کاملا برنامه ریزی میکنند و وقتی پروژه کاملا تمام میشه و به بهره برداری میرسه تازه اون موقع میگن انجام دادیم ..امارات و کویت و عمان وعربستان حاکمان واقعا مدیر واگاهی داره.
دنیا رو به پیشرفت است ولی ما ایرانیها نشستیم تو خونه یک لیوان چای نبات هم کنارمون با یک گوشی ساخت کشورهای دشمن داریم طرح برای دنیا میدیم اونم چه طرحهای باباپنجاه سال پیش ایران همه این کارها را داشت انجام میداد......
به قول ترامپ عربستان ? شیر دوش
اگر جزو سرمایه از غرب هستش باید گفت آنها درآمدشان از توریسته و برای سرمایه از خاورمیانه به هر بهانه‌ای خاورمیانه را تبدیل به نا امنی میکنند
فقط نشستیم و به این فکر میکنیم که فلان کشور نابود میشه ، اون یکی داره از هم می پاشه ، دیگری فرومیریزه و......... تا حالا کدوم یکی از پیش بینی ها تون درست بوده !!!!!
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری