به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک، یکی از دعواهای پرتکرار چند سال اخیر در حوزه فرهنگ دعوا برای مسئله نظارت بر شبکه نمایش خانگی بوده؛ صدا و سیما که خود را متولی سریالسازی در کشور میداند تا پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ناظر مناسبی قلمداد نمیکرد و با داعیه حساسیت بهتر و بیشتر این چالش را در صلاحیت خودش میدید.
بعد از گذر از دعواهای اساسی و طولانیمدت که صدای اعتراض بسیاری از دلسوزان فرهنگی کشور را بلند کرده بود، از حدود ۲ سال پیش و با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این دعوا، بالاخره صدا و سیما پیروز این نبرد شد و میخ خود را به عنوان ناظر انحصاری تولیدات شبکه نمایش خانگی سفت کرد.
حالا، اما بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی از شروع این مسئولیت، ساترا برای چندمین بار در شبکه نمایش خانگی و با بروز چندباره گافهای متعدد نشان داده که بر خلاف ادعاهایی که داشته نتوانسته از عهده نظارت بر نمایش خانگی به درستی بربیاید.
مدتی قبل، پس از اتمام پخش یک سریال عربی، ساترا تازه متوجه فضای ضدایرانی آن شد و با هزینه زیادی دستور حذفش از خروجی پلتفرمها را صادر کرد. پخش تیتراژ سریال پرطرفدار «پوست شیر» با صدای ابراهیم حامدی، خواننده مسئلهدار آنطرف آب که سابقه توهین به خانواده شهدا و اهل بیت در رزومه خودش و خانوادهاش بسیار پررنگ است هم یکی دیگر از گافهای پر سر و صدای ساترا بود که چند روز بعد از پخش دستور اصلاح آن صادر شد.
تازهترین حاشیه پر چالش در محصولات نمایشی اخیر هم شکسته شدن قبح شرب خمر و «لمس» نامحرم است که در برخی سریالهای شبکه نمایش خانگی در حال تکرار است. مجموعه نمایش خانگی «در انتهای شب» که این روزها حسابی توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، در یکی دو قسمت اخیر صحنههایی دارد که برخیها معتقدند از خط قرمز شرعی عبور میکند.
در سکانس جنجالی حرکات موزون پارسا پیروزفر و احترام برومند، این مورد بسیار به چشم آمد؛ اگرچه برومند ۷۷ ساله است و خصوصا با طراحی گریم و شخصیت مبتلا به آلزایمرش در این سریال، ممکن است از نظر برخی تماشاگران، آنچه که رخ داده، چندان عجیب نباشد. با این حال، به اعتقاد بعضی ها، عبور از این خط قرمز دیرین هنرهای نمایشی، در این اثر اتفاق افتاد. در همان قسمت ضربهای نیز که شخصیت علیرضا داوودنژاد به صورت هدی زینالعابدین میزند، ظاهرا مشمول همین امر است و البته یکی دو مورد میان پیروزفر و زینالعابدین تکرار میشود که از نگاه بخشی از مخاطبان موجب تعجب است.
مدتی قبل هم هنرپیشههای سریال نمایش خانگی «مرداب» از همین خطوط قرمز عنوان شده، عبور کرده بودند، اما توجه چندانی به آن نشد. عجیب و البته جالب توجه است که پل مجاری پخش کننده هر سه سریال چالشبرانگیز شبکه نمایش خانگی که از چند خط قرمز مختلف عبور کردهاند، همگی متعلق به یک پلتفرم خاص است!
در این میان، برای برخی از کارشناسان روشن نیست ساترا به عنوان یکی از پر سر و صداترین نهادهای ناظر کشور که با داعیه توجه و حساسیت بیشتر و بدون در نظر گرفتن مسئله تعارض منافع، مسئولیت این حوزه را از وزارت ارشاد گرفته است مشغول کدام امر مهم دیگر است که نمیتواند به درستی از عهده نظارت بر خطوط قرمز باشد و از تکرار آن جلوگیری کند.
نکتهای که در این میان باید مورد توجه باشد این است که مبادا هشدار «آوردن کلاه»، منجر به بریده شدن سر پلتفرمها از سوی ساترا و صدا و سیما شود!
نظر به انتشار گزارشی تحت عنوان «بازی سریالی روی خطوط قرمز؛ تشویش، نتیجه نظارت صدا و سیما بر خویش» در خبرگزاری تابناک به اطلاع میرساند تمام مصادیقی که آن خبرگزاری از آنها یاد کرده است جزو مواردی بوده است که طبق کاربرگ اعلام شده به سکوهای نمایش خانگی لازم بوده است قبل از انتشار اصلاح شوند، اما متاسفانه تعداد کمی از سکوهای نمایش خانگی در پخش اول، برخی اصلاحات مصوب شورای صدور مجوز ساترا را اعمال نکردهاند و پس از تذکر از سوی ساترا، نسبت به اصلاح موارد یاد شده اقدام کردند.
لازم بذکر است با توجه به اینکه ارتقاء سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی یکی از ماموریتها و دغدغههای اصلی صداوسیما بوده و هست، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) برای بهبود روند و تغییر مسیر برخی سکوهای قانون گریز و سودجو، پیگیری مستمر دارد و البته این سالم سازی نیازمند همراهی و اهتمام ویژه قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی برای فراهم سازی امکان برخورد بازدارنده با تخلفهای مذکور است.