زیان انباشته ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری روی میز مدیران خودرویی

هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان در «ایران خودرو» تولید شد/ رئیس جمهور آینده چه خواهد کرد؟

زیان انباشته ایران خودرو به قدری بزرگ است که اگر آن را به دلار تبدیل کنیم، به رقم قابل توجه ۲.۴ میلیارد دلار می‌رسیم؛ عددی که معادل ارزش برخی خودروسازان اروپایی و آسیایی است.
کد خبر: ۱۲۴۴۰۴۶
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰ 24 June 2024
|
12456 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ایران خودرو در سالی که گذشت، ۳۷ هزار و ۹۳ میلیارد تومان زیان معادل هر ساعت بیش از ۴ میلیارد تومان خلق کرد؛ رقمی که بیش از سرمایه ثبت شده ایران خودرو (۳۰ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان) در بورس است و با در نظر گرفتن زیان‌های گذشته این شرکت طی سال‌های قبل، میزان زیان انباشته ایران خودرو به رکورد بی سابقه ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که اگر با نرخ امروز دلار در مرکز مبادله (۴۶ هزار تومان) حساب شود، معادل ۲ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار است.

هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان در «ایران خودرو» تولید شد/ رئیس جمهور آینده چه خواهد کرد؟

بزرگی این عدد به قدری است که با ۶۵ درصد آن می‌توان به عنوان نمونه شرکت استون مارتین را خریداری کرد؛ زیرا کل ارزش این خودروساز بریتانیایی در بازار جهانی با کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار رسیده است. حتی اگر بهای سال ۲۰۲۳ استون مارتین یعنی ۲.۳۶ میلیارد دلار را هم در نظر بگیریم، بازهم توان خرید این خودروساز با مقدار دلاری زیان انباشته ایران خودرو، امکان پذیر است.  

همچنین با ۶۱ درصد از میزان زیان انباشته ایران خودرو، توان خرید «پولستار» به عنوان خودروساز برقی سوئدی وجود دارد. شرکتی که توسط ولوو خریداری شد و هفت سال قبل ولوو اعلام کرد شرکت پولستار قصد دارد جهت رقابت با برند‌هایی همچون تسلا موتورز، خودرو‌های عملکردی الکتریکی پیشرفته‌ای را با برند و نشان خود به تولید برساند.

چرا بزرگترین خودروساز ایران، به جای سود، زیان خلق می‌کند؟


این سوال مهمی است که با توجه به روند تولید ضرر و زیان طی سال‌های اخیر، همواره مطرح بوده است؛ در پاسخ به چرایی این روند نامطلوب، باید به ریشه‌های شکل گیری چنین وضعیت بحرانی در صنعت خودروی کشورمان بپردازیم.  
هر ساعت ۴ میلیارد تومان زیان در «ایران خودرو» تولید شد/ رئیس جمهور آینده چه خواهد کرد؟

در پنج دهه اخیر که خودروسازی در کشورمان متولد شد و مدام در حال دست و پا زدن برای تبدیل شدن به خودروسازی مطرح در جهان بودیم، سمت و سوی سیاست گذاری و مدیریت دولتی این خودروسازان به گونه‌ای نبوده است که منجر به سودآوری و ارزش افزوده برای اقتصاد باشد. در این میان با شروع تحریم‌ها و تشدید آن بر اقتصاد و صنعت، اوضاع ایران خودرو و سایپا نیز بحرانی‌تر و روز به روز بر زیان آن‌ها افزوده شد؛ تا جایی که امروز زیان انباشته بزرگترین خودروساز کشورمان، معادل ارزش برخی خودروسازان در دنیاست!

زیانی عظیم برای ایران خودرو که بر اساس قوانین کشور، تا به امروز باید این خودروساز دولتی را در لیست اخراجی‌ها از بورس می‌دیدیم؛ اما در اقدامی قابل انتظار، سازمان بورس یک سال دیگر به ایران خودرو فرصت داد تا فعلا از وضعیت قرمز بورس خارج شود.  

حضور ایران خودرو در باشگاه شرکت‌های زیان ده، حالا به بحرانی پیش روی دولت آینده و شخص رئیس جمهور تبدیل شده است. خودروسازی بزرگ که روز به روز مشغول تولید زیان به جای سود و ارزآوری است. موضوعی که اولا ریشه در نوع نگاه مدیریتی حاکم بر این خودروساز دارد و ثانیا دخالت‌های مداوم دولت‌ها در ساختار ایران خودرو و تعیین قیمت‌های دستوری و عدم رقابت، موتور تولید زیان این خودروساز را بیش از پیش روشن نگه داشته است و در مقابل از تولیدات آن نسبت به اهداف تعیین شده، کاسته است و توان پاسخ به نیاز بازار را ندارد.

این در شرایطی است که طی روز‌ها و هفته‌های آتی، سکاندار دولت چهاردهم مشخص خواهد شد و آزمونی سخت پیش روی رئیس دولت در پاستور است؛ آیا قرار است تغییر ریل در نحوه مدیریت صنعت خودروسازی کشور را شاهد باشیم یا در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و خبری از رقابت واقعی در این صنعت مهم نیست؟

مدیر عامل سابق ایران خودرو در این باره معتقد است مداخله دولت در مدیریت شرکت‌های خودروسازی بزرگترین مشکل این صنعت است که رفع آن باعث انقلابی بزرگ در صنعت خودروسازی می‌شود. خطیبی با بیان اینکه تا به امروز تنوع قوانین و آیین نامه‌های دست و پا گیر داشته ایم، گفته است: کاهش مداخله دولت، آزاد سازی واردات و رفع قیمت گذاری دستوری سه ضلع مثلثی هستند که می‌توانند این صنعت را نجات دهند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
همش حرف الکیه اتفاقا تحریم ها صنعت خودرو را آبدیده کرده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
منظورت آپتودیته ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
جواب خاموشی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
آب وارد ماشینا میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
با میرسلیم نسبتی داری ؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
کره جنوبی وقتی ساخت پراید را شروع کرد چند ده سال از خودرومونتاژ کن های وطنی عقبتر بود ولی الان مقایسه کن کره در خودروسازی کجاست شما کجا هستید نام مونتاژ کردن قطعات وارداتی چینی و هندی بی کیفیت را خودرو سازی گذاشته اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
رایفی پور می گوید تنها در ایران خود رو پنجاه نفر امام جماعت حضور دارند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
تا حدودی نتیجه قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی.تا حدودی نتیجه تحریم.کسی توجه نمیکنه برای واردات یک میلیون خودرو در سال حدود بیست میلیارد دلار پول نیاز هست.اگر قیمت گذاری دستوری و مدیریت دولتی نبود قطعا وضعیت تولید بهتر از الان بود.قیمت خودرو هم گرانتر از الان در بازار نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
یکی از بستگانم کارمند ایران خودرو هستش می گفت ماهی 50 میلیون حقوق می گیرم !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
۱۴:۳۱
از نظر شما 20 ملیارد دلار برای حفظ جان 20 هزار نفر و کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین و افزایش کیفیت زندگی ملت ایران مبلغ زیادی هست؟
اگر فکر مکینی زیاده باید توجه کنی که تنها چای دبش حدود 4 میلیارد دلار اختلاس کرد.
سالی چند میلیارد دلار هزینه مصرف سوخت بیش از حد خودروهای داخلی رو میدیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
|۱۴:۳۱
خودرویی با کیفیتو اپشن های چند برابری دناپلاس و اطلاس . شاهین در دنیا 7000 دلار قیمت دارن. 1 میلین عدد وارد بشه میشه 7 میلیارد دلار. مبلغی که در بحث کلان اصلا زیاد به حساب نمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
پس حقوق و مزایاشون از کجا در میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
چرا ضرر می دید
کاری نداره قیمت ها رو دو برابر کنید
به همین راحتی
آب از آب تکون نمی خوره
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
چرا در این بنگاههای زیان ده را که تنها خروجی شان تولید تابوتهای چرخدار است گل نمیکنند؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
این تابوت سازها یه نماینده دارن ،تا میبینن اوضاع به ضررشونه،سریع و انقلابی یه مصاحبه میکنه و ...،اون کیه؟؟؟!!کسی است که میگوید ۲۰۶با لندکروز فرقی نداره!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
جناب ناشناس بیست میلیارد دلار برای جان انسان زیاد نیست.چند برابر این هم زیاد نیست.بحث اینه که از کجا قرار هست تامین بشه؟حداقل اگر تحریم نبودیم میشد باارائه گذاری شرکت های خارجی و تامین مواد اولیه و نیروی کار داخلی این مبلغ رو کاهش داد ولی اینها کار یکسال و دوسال نیست.حداقل پنج سال زمان نیاز هست تازه اگر تحریم رفع بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
با توجه به میزان زیان ساعتی؛ خودروسازان داخلی فورا تعطیل شوند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
چشم رئیس جمهور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
هیچ ضرر و زیانی درکار نیست .
فقط یک مرد میخواهد حسابی این ها را زیر و رو کند
مجلسی ها که ماشین گرفتند
برخی ادارات هم خارج از نوبت برای کارکنانشان ماشین گرفتند .
میماند من که هنوز نتوانستم ثبت نام کنم و خودرو بگیرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
میرسلیم یه وقت ناراحت میشه
ناشناس
| - |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
خودرو ساز داخلی تعطیل باید گردد و یک خودرو مجانی به بنده تحویل باید گردد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
دقیقاً
چهل هزار میلیارد ضرر رو تقسیم بر 40 هزار پرسنل ایران خودرو کنیم، نفری یک میلیارد میرسه، یعنی همین الان تولید رو متوقف کنید، پرسنل رو بفرستید خونه، با پیک ماهیانه 80 میلیون براشون بفرستید، بصرفه تر هست .
hvhn
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
رانت و فساد عدم مدیریت انحصار بی لیاقتی فامیل بازی باند بازی بدبختی ملت ... ریخت و پاش و ... خلاصه خودرو سازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اگه خوب تحقیق شود متوجه خواهیم شد با سفارشهای فراوان برخی ها استخدام های غیر ضروری انجام شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
گفته:
کاهش مداخله دولت، آزاد سازی واردات و رفع قیمت گذاری دستوری سه ضلع مثلثی هستند که می‌توانند این صنعت را نجات دهند.

این شرایط مردم رو نجات میده بیشتر. واردات آزاد بشه کی لگن داخلی و چینی میخره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
خودروسازان چند برابر نیاز نیرو دارن
آیا تا حالا گهی استخدام خودروسازان رو دیدین؟
خودروسازا حیاط خلوت وزرا و نماینده های مجلس و خودی هاست ک اقوام رو اونجا استخدام کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اینم نتیجه ی 50 سال اصرار به تولید فرقون

با ممنوعیت واردات ، تو لوازم خانگی هم اوضاعتون بهتر از این نیست
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
این راست میگی من یه یخچال خریدم هرچی میزارم داخلش یه بوبدی میگیری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
توجه به تولید داخل بد نیست و خیلی هم خوب است .
اما انحصار در تولید
اما انحصار در فروش
اما انحصار در خدمات
زشت - خانمان سوز - فساد آور ... است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
کشتار ده ها هزار نفر در جاده ها بدست این ارابه های مرگ رو هم اضافه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
به بهانه ایجاد شغل برای صد هزار نفر
سالانه بیش از 15 هزار نفر را به کشتن میدیم
این نتیجه ی اقتصاد مقاومتی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
حداقل 10 برابر این تعداد ، قطع نخاع و معلول و از کار افتاده میشن که فرقی با مرده ندارن و اگه در تصادف مرده بودند برای خودشون و خانوادشون و جامعه بهتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
نظارت مرده است .
همین
ناظر خودش در حال تجارت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
تولید آفتابه لگن بیشتر سود داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
قیمت پراید 300 میلیون!!!!!
به زودی قیمت پراید یک میلیارد!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
۳۰۰میلیون تومان؟؟؟!!خوابی؟؟پراید ۴۰۰ میلیون شده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
شرمتان باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اقتصاد مقاومتی در عمل!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اقتصاد مقاومتی یک مبحث علمی است .
و غلط هم نیست .
ایراد کار در در منافع در هم پیچیده است .
نماینده ماشین میگیره
نهادها خودروی خارج از نوبت میگیرند .
نمایشگاهداران با لابی های اقتصادی و دلالان ماشن های کاردکس در اختیار داران .
نظارت کنند نظارت نمیکند
....
این است داستان خودرو
ناشناس
| France |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
یه چیز من درآوردی برای ناکارآمدی بیشتر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟