به گزارش تابناک اقتصادی، ایران خودرو در سالی گذشت، عملکرد قابل قبولی نداشت و با تولید ۵۳۵،۶۳۶ خودرو، روند نزولی را به ثبت رساند و از رقم تولید ۵۸۳،۲۳۴ خودرو در سال ۱۴۰۱ عقب ماند. این روند نزولی در سال جاری نیز تداوم داشته و تولید و فروش با کاهش همراه است؛ به گونهای که از ابتدای سال تا پایان خردادماه، ایران خودرو ۱۱۸ هزار و ۱۲۸ محصول تولید کرده است که نسبت به بازه سه ماه سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۵۲ خودرو کمتر (افت ۹.۱۱ درصدی) تولید کرده است.
در این مدت میزان فروش ایران خودرو نیز همانند تولید کاهشی بوده است. به نحوی که در سه ماهه نخست سال ۱۰۹ هزار و ۸۱۳ خودرو فروخته شده است که این تعداد در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، نشان از کاهش فروش ۹ هزار و ۳۲۵ خودرو دارد.
ایران خودرو در ادامه روند غیرقابل قبول تولید و فروش در سال گذشته، امسال نیز به رغم تاکید دولت بر افزایش تولید، ترجیح داده است که روند کاهشی را ادامه دهد و چندان توجهی به اولویتهای اقتصادی و پاسخ به نیاز خودرویی بازار نداشته باشد.
عملکرد ضعیف ایران خودرو در شرایطی است که همواره در این سال ها،
انواع و اقسام حمایتها همچون تسهیلات کلان ارزان قیمت و تامین ارز به نرخ ترجیحی و نیمایی را داشته اند، اما در عمل بازهم کارنامه قابل قبولی حاصل نشده است. حتی واردات خودرو نیز چند سالی متوقف شد تا خودروسازان دولتی با بهره مندی از
حمایت بی چون و چرای دولت و وزارت صمت، برای تغییر ریل تولید و بهبود کیفیت اقدام کنند، اما آنچه تا به امروز حاصل شده، چیزی نیست جز
افزایش زیان انباشته، افت تولید و کاهش کیفیت خودروهای تولیدی! روندی که با نارضایتی مردم نیز مواجه شده است، اما مدیران حاکم بر این چرخه خودرویی، حاضر به تغییر رویکرد در زمینه تولید و عرضه نیستند. موضوعی که باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو و گرانی روز به روز خودروها شده است.
بررسی اطلاعات منتشر شده از عملکرد ایران خودرو، علاوه بر کاهش تولید و فروش، خبر از احتمال دپوی ۸ هزار و ۳۱۵ خودروی تولیدی ایرانخودرو، در انبارهای این خودروساز میدهد؛ چراکه اختلاف میزان تولید و فروش بیان گر عقب ماندن فروش در برابر میزان خودروهای تولیدی است. هرچند این رقم در مقایسه با تولیدات این شرکت قابل توجه نیست، اما نیازمند بررسی از سوی نهادهای نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی است. چراکه تجربه سالهای گذشته بیان گر این موضوع است که دپو یا عدم تحویل خودرو در موعد مقرر، شگرد خودروسازان برای فروش خودرو با قیمت بالاتر است.
بهتر است در این شرایط از وزیر صمت در مقام سیاستگذار خودرویی و ناظر بر عملکرد مدیران دولتی خودروساز پرسید که اولا از افت تولید و فروش ایران خودرو در ادامه روند منفی سال گذشته اطلاع دارد؟ ثانیا؛ از عدم عرضه هزاران خودرو از ابتدای سال تا به امروز توسط این شرکت نیز مطلع است؟ ثالثا؛ از گرانی خودروها در بازار که نسبت به هفتههای گذشته بازهم رشد داشته است؛ هرچند اخیراً علیآبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو گفته بود که بیخبر است!