قرار ساعت ۱۷ با مهدی خطیبی/

مدیرعامل سابق ایران خودرو: از مقایسه قیمت خودرو‌ها با عراق و دوبی غصه می‌خورم/ با واردات خودرو، کارگران بیکار نمی‌شوند/ مافیاکیست؟ / دولت دست از سر خودروسازان بردارد

مهدی خطیبی در گفتگو با «تابناک» بیان داشت: نتوانستیم خودرو را از سبد ثروت خانوار خارج کنیم تا به یک کالای مصرفی تبدیل شود. به نمایندگی از فعالان صنعت خودرو به دولت و مجلس می‌گویم که از صنعت خودرو حمایت نکنید.
کد خبر: ۱۲۴۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵ 12 July 2024

مدیرعامل سابق ایران خودرو: غصه می‌خورم از مقایسه قیمت خودرو‌ها با بازار عراق و دوبی/ خط تولید سنگال اشتباه بود؛ هزینه اش را سهامدار پرداخت کرد/ ایران می‌تواند هاب تولید خودرو شود/ با واردات خودرو، کارگران ایران خودرو و سایپا بیکار نمی شود/ مافیای خودرو کیست؟ / چرا خودروی دست دوم؟ صفرکیلومتر وارد کنید/ دولت دست از سر خودروسازان بردارد

در قرار ساعت ۱۷ تابناک، میزبان مهدی خطیبی مدیرعامل سابق ایران خودرو بودیم. خطیبی از مدیران با سابقه و کارشناس فنی در صنعت خودروست و در این قرار با صراحت لهجه خاص خود به سوالات تابناک پاسخ داد. از چالش‌های صنعت خودرو و نحوه قیمت گذاری تا نقد تصمیمات گذشته برای تولید خودرو در سنگال؛ محور‌های مورد بحث با خطیبی بود و وی نیز بدون رودربایستی پاسخ داد. در ادامه متن و ویدئوی این گفتگوی جذاب را می‌بینید؛

تعداد بازدید : 14164

سؤال: به عنوان اولین سوال، آیا کشور دیگری مثل ایران در حوزه خودرو داریم که دولت و حاکمیت مسئول تأمین خودرو برای مردمش باشد و اگر مردم ثبت‌نام کنند، در صف بمانند و کیفیت خودرو‌ها نیز پایین باشد، در نهایت تصمیمات خودرویی، تا سطوح بالای حاکمیتی مورد سؤال و نقد قرار گیرد؟

پاسخ: معتقدم نمی‌شود که یک پاسخ، قاعده و تعریف کلی برای همه کشور‌ها دنیا داشته باشیم؛ به بیان دیگر در کشور‌های پیشرفته و صنعتی نظیر آلمان و فرانسه، خودروساز دولتی داریم. منتهی دولت زمانی باید  پاسخگو باشد که دخالت هم کند، خب از این جبنه، کمتر کشوری شبیه ایران داریم.  به بیان دیگر وقتی دولت در همه مراحل تولید و فروش، خودش را صاحب‌نظر می‌داند و مداخله می‌کند، بنابراین باید پاسخگو هم باشد. ولی بعضی از کشور‌ها هم هستند که به‌نوعی حاکمیت و سیستم سیاسی آن‌ها، بیش از کشورمان دخالت دارند، اما اگر بخواهیم با کشور‌های پیشرفته و خودروسازان دنیا مقایسه کنیم، خب کمتر جایی وجود دارد که این اندازه دخالت کند.

 

خودرو از دغدغه‌های اصلی مردم است



سؤال: با توجه به تجربه چندین ساله شما در صنعت خودرو، چه اتفاقی در این سال‌ها افتاده است که صنعت خودرو، شرایط خوبی ندارد، مریض شده و از مصرف‌کننده تا تولیدکننده و مسئولان، همگی ناراضی هستند؟

پاسخ: از چند جنبه باید به سؤال این پاسخ داد؛ اول، اهمیت ذاتی این صنعت است. خروجی این صنعت محصولی است که برای تفریح و کار استفاده می‌شود و با محصولات سایر صنایع تفاوت دارد.

دوم؛ صنایع پسین و پیشین صنعت خودروسازی در دنیا زیاد است و به این صنعت خدمت و کالا ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، گردش مالی این صنعت در دنیا، در میان کسب‌وکار‌های بزرگ است.

اما در کنار این موارد، در کشورمان یک سری مسائل دیگر نیز باعث مهم‌تر و حساس‌تر شدن صنعت خودرو شده است. به‌گونه‌ای که طی چهل تا پنجاه سال گذشته، نتوانستیم خودرو را سبد ثروت خانوار خارج کنیم تا به یک کالای مصرفی تبدیل شود؛ بنابراین اهمیت خودرو بیشتر شده و به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است.

به نظرم مشکلاتی که در صنعت و کسب‌وکار خودرو داریم، به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی؛ مشکلات برون‌زا و محیطی است. یعنی سیستم به‌ تنهایی قادر به مدیریت و حل مشکلات نیست. به بیان دیگر؛ مسائلی همچون قوانین متعدد و قیمت‌گذاری دستوری که از بیرون تحمیل می‌شود، باعث شده تا خودروساز نتواند مشکلات را مدیریت کند. دوم؛ مشکلات درون‌زاست که به نحوه مدیریت و کارکرد شرکت و فعال صنعتی خودرو برمی‌گردد.

در خصوص مشکلات برون‌زا می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد؛ در بازار خودروی کوچکی که در کشورمان داریم، قوانین متعدد و متنوع بر فضای این صنعت حاکم است. از سوی دیگر؛ وقتی در هیئت دولت که وزیر صمت، رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند، به وزیر صمت گفته می‌شود که خودروساز باید تولید کند و از سوی دیگر بانک مرکزی می‌گوید که ارز ندارم! بنابراین در مجموع این شرایط، مشکلات و چالش‌های برون‌زا و درون‌زا، سهام‌داران ناراضی هستند و زیان انباشته بسیار زیادی دو خودروساز دولتی دارند. مشتریان و دولت هم از این صنعت خودروسازی رضایت ندارند.

 

به مردم آدرس اشتباه دادند



سؤال: با وجود همه نهاد‌های تصمیم و تأثیرگذار و نظارتی، نگاه کلی در جامعه این است که خودروسازان همیشه از حمایت‌های مختلف دولتی برخوردار بوده‌اند؛ اما خروجی آن رضایت‌بخش نیست. به نظر شما پایان این وضعیت بحرانی کجا و چه زمانی است تا بالاخره حال‌وروز این صنعت خوب شود؟

چرا در این سال‌ها به مردم آدرس اشتباه دادیم؟ به نمایندگی از فعالان صنعت خودرو به آقایان دولت و مجلس می‌گویم که آیا می‌شود از صنعت خودرو حمایت نکنید؟ در حقیقت هیچ حمایتی نکنید و از سوی دیگر مداخله‌ای هم نکنید و واردات خودرو را هم آزاد کنید تا مشکلات برطرف شود.



پاسخ: در سؤالتان به واژه حمایت اشاره داشتید؛ بنده روی این حمایت تردید جدی دارم. چرا در این سال‌ها به مردم آدرس اشتباه دادیم؟ به نمایندگی از فعالان صنعت خودرو به آقایان دولت و مجلس می‌گویم که آیا می‌شود از صنعت خودرو حمایت نکنید؟ در حقیقت هیچ حمایتی نکنید و از سوی دیگر مداخله‌ای هم نکنید و واردات خودرو را هم آزاد کنید تا مشکلات برطرف شود.

 

با واردات خودرو ، هیچ کارگری بیکار نمی‌شود 



شاید برخی به واژه انحصار در صنعت خودروسازی اشاره کنند؛ خب ابتدا باید در نظر بگیریم که بر اساس شاخص تمرکزگرایی، به صنعتی که تعداد بازیگران اصلی‌اش بیش از چهارتا هستند، نمی‌توانیم ادعا کنیم که انحصاری است. به طور مشخص در صنعت خودروی کشورمان، ایران‌خودرو، سایپا، کرمان خودرو، گروه بهمن، پارس‌خودرو، زامیاد و... هستند و حدود ۴۰ درصد ارزش ریالی این بازار در اختیار ایران خودرو و سایپا نیست؛ بنابراین بر چه مبنایی می‌گویند که صنعت خودروی ایران، انحصاری است؟ چرا با کلیدواژه انحصار، دخالت را توجیه می‌کنند و بعد هم می‌گویند که از شما حمایت می‌کنیم؟ بنده اولین و شاید تنها مدیرعامل ایران‌خودرو بودم که به رئیس‌جمهور وقت نامه زدم و درخواست کردم تا واردات خودرو آزاد شود. از سوی دیگر دست خودروساز را هم باز بگذارند. برخی مدعی هستند که به‌خاطر خودروساز؛ واردات خودرو را ممنوع کردند. خب یا دروغ می‌گویند یا نمی‌دانند؛ مگر سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، ایران‌خودرو و سایپا تعطیل شدند و کارگر اخراجی داشتیم؟ معتقدم باید کار درست را انجام دهند و واردات خودرو را آزاد کنند.

سؤال: این واردات خودرو هم دوباره به چند مجموعه محدود شد که دوباره همین خودروسازان بودند...

پاسخ: به‌خاطر این است که غلط عمل می‌کنند؛ بنده وقتی به آقای رئیس‌جمهور نامه زدم تا واردات خودرو را آزاد کنند، وزارت صمت اعلام کرد که خودروسازان، خودشان خودرو وارد کنند، اما بنده در مقام مدیرعامل ایران‌خودرو به‌زور این کار را انجام دادم و معتقد بودم که ایران‌خودرو باید تولید کند و نباید به حوزه واردات خودرو برود.

 

کمتر از ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو نیاز است 


اگر میانگین هر خودروی وارداتی را ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم، در نهایت یک و نیم میلیارد دلار نیاز است تا برای واردات خودرو اختصاص دهیم و بازار را تنظیم کنیم. این در شرایطی است که ایرانیان بسیاری در خارج از کشور هستند که با دلار‌های خودشان و ارز صادراتی، می‌توانند خودرو وارد کنند.

 

صنعت خودروی ایران، انحصاری نیست


بنابراین، معتقدم دخالت با کلیدواژه انحصار، غلط است و این صنعت انحصاری نیست. از سوی دیگر در این سال‌ها، هیچ حمایتی نشده است و حتی حمایت از خودروسازان، منفی بوده است و خبری از کمک‌های بلاعوض از خودروسازان دولتی نیز نبوده است. به نظرم تا زمانی که تشخیص درستی از درد نداشته باشیم، نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم.

 

مافیای خودرو نداریم 

ندانستن‌هایمان را در این کشور، با واژه مافیا جبران می‌کنیم تا راحت شویم. مافیا کیست؟ سخنرانی‌هایی داشتم و گفتم یا مافیا را می‌شناسید و معرفی نمی‌کنید که خب خائن هستید و یا اینکه نمی‌دانید و نباید از مافیا حرف بزنید



سؤال: در این سال‌ها، مدام از مافیای خودروسازی در کشورمان سخن گفته شده است. از سوی دیگر نهاد‌های نظارتی نظیر سازمان بازرسی، نهاد‌های اطلاعاتی و قوه قضائیه را داریم؛ به نظر شما این مافیا کیست و چرا برخوردی صورت نمی‌گیرد؟

پاسخ: معتقدم ندانستن‌هایمان را در این کشور، با واژه مافیا جبران می‌کنیم تا راحت شویم. مافیا کیست؟ بنده سخنرانی‌هایی داشتم و گفتم یا مافیا را می‌شناسید و معرفی نمی‌کنید که خب خائن هستید و یا اینکه نمی‌دانید و نباید از مافیا حرف بزنید...

سؤال: پس شما می‌گویید که ما مافیای خودرو نداریم؟

پاسخ: مافیا سوء مدیریت کلان و مداخلات بی مورد دولتی ماست...

سؤال: الان فرض کنید که واردات خودرو به شکل کامل آزاد باشد و شما در جایگاه مدیرعامل ایران‌خودرو، بخواهید برای فرزندتان خودرو تهیه کنید، سراغ وارداتی‌ها می‌روید یا محصولات ایران‌خودرو؟

پاسخ: بستگی به بودجه‌ام دارد. اگر بخواهم خودروی اقتصادی و زیر یک میلیارد تومان بخرم، خودروی تولید داخل را انتخاب می‌کنم.

سؤال: کیفیت هم دارد؟

پاسخ: بله به آن اندازه‌ای که باید داشته باشد، کیفیت دارد. ولی جای کار هم دارد. ولی اگر بخواهیم خودروی چندمیلیاردی بخرم، خب مشخصاً به سراغ خودروی وارداتی می‌روم.

 

با واردات خودرو ، قیمت‌ها نصف نخواهد شد

مخالف واردات خودروی دست دوم هستم و به شدت از نظر کارشناسی این موضوع رد شده است؛ واردات خودروی صفر کیلومتر را آزاد کنید و تعرفه را هم پایین بیاورید. ایران به عنوان پنجمین کشور ثروتمند دنیا، آیا شایسته است که مردمش خودروی دست دوم سایر کشور‌ها را استفاده کنند؟

نکته مهم در خصوص بحث واردات این است که معتقدم هرکسی بیاید بگوید که اگر واردات خودرو آزاد شود، قیمت خودروی داخلی نصف می‌شود، یا نمی‌داند یا دروغ می‌گوید. چراکه بعد از کرونا، اتفاق مهمی در دنیا افتاد. اولاً ۳۰ تا ۳۵ درصد به طور متوسط قیمت خودرو در دنیا بالا رفت. دوما خرید خودرو، صفی شد؛ بنابراین دوستانی که حرف از نصف شدن قیمت خودروی داخلی می‌زنند، اطلاعاتشان برای قبل از کروناست. اما قطعا واردات خودرو به کاهش قیمت خودرو‌های لوکس کمک می‌کند. الان تویوتا لندکروز ۲۰۱۲ وارد کشورمان شده و به ۲۰ میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته من مخالف واردات خودروی دست دوم هستم و به شدت از نظر کارشناسی این موضوع رد شده است؛ بنابراین واردات خودروی صفر کیلومتر را آزاد کنید و تعرفه را هم پایین بیاورید. چرا خودروی دست دوم؟ ایران به عنوان پنجمین کشور ثروتمند دنیا، آیا شایسته است که مردمش خودروی دست دوم سایر کشور‌ها را استفاده کنند؟ چرا خودروی نو با تعرفه پایین وارد نمی‌کنید؟



سؤال: احتمالاً در فضای مجازی، تصویر مقایسه قیمت خودرو‌های داخلی با خودرو‌های خارجی دست‌دوم در کشور‌های همسایه را دیده‌اید؛ مثلاً قیمت فلان خودروی تولید داخل با قیمت خودروی دست‌دوم تویوتا در کشور همسایه برابری می‌کند. نگاهتان در این باره چیست؟

پاسخ: همیشه می‌بینیم و درگیرش هستم و غصه هم می‌خورم. چرا باید مردم کشورمان به‌عنوان یکی از کشور‌های ثروتمند دنیا، نمی‌توانند یک خودروی خوب سوار شود؟ چرا این حق را از مردممان می‌گیریم و مردم بهای یک خودرو را با کشوری نظیر امارات و عراق مقایسه کنند و چندبرابر پول بدهند؟ بنابراین با واردات هیچ مشکلی برای خودروسازی ما پیش نمی‌آید، اگر هم قرار است که مشکلی پیش بیاید، خب بگذاریم اتفاق بیفتد. باید مسئله را حل کنیم.

 

پزشکیان می‌تواند اولین رییس جمهوری باشد که مشکلات صنعت خودرو را حل می‌کند 

 


سؤال: شما به‌عنوان کارشناس صنعت خودرو، چه توصیه و پیشنهاداتی به رئیس‌جمهور منتخب دارید تا حداقل در یک سال آتی، شاهد آثار مثبت در جهت حل مشکلات صنعت خودرو باشیم؟

پاسخ: آقای دکتر پزشکیان، اگر می‌خواهید مسائل و مشکلات صنعت خودرو را حل کنید؛ خواهش می‌کنم این موارد را پیگیری کنید؛ اول، در همان روزهای نخست کاری، پیگیر آزادسازی واردات خودرو با تعرفه مؤثر و پایین باشید. دوم؛ خصوصی‌سازی صنعت خودرو و واگذاری مدیریت این دو خودروساز بزرگ به بخش خصوصی است. سوم؛ لغو قیمت‌گذاری دستوری است. ممکن است به شما (آقای رئیس جمهور) برخی بگویند که با واردات خودرو، برای خودروسازان مشکل به وجود می‌آید؛ بدانید که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. شما می‌توانید با این کار‌هایی که اشاره شد و با صنعت قطعه‌سازی توانمندی که داریم، هاب تولید خودرو در جنوب غرب آسیا و غرب آسیا را ایجاد کنید. تمام زمینه‌هایش را هم داریم. بیایید اولین رئیس‌جمهوری باشید که یک‌بار برای همیشه مشکل خودروسازی را حل کنید. از سوی دیگر، تعدد و تنوع مراکز نظارتی را کم کنید، وقتی کیفیت و قیمت درست شود، می‌توانیم صادرات خودرو هم داشته باشیم و مشکل و معضل کوچک بودن بازار ملی را حل کنیم. اگر به هاب تولید خودرو در منطقه غرب آسیا تبدیل شویم، بازار‌های صادراتی هم به روی ما گشوده خواهد شد.

سؤال: با وجود تحریم‌ها شدنی است؟

بعد از تحریم روسیه، چه استفاده خودرویی از بازار روسیه کردیم؟ هیچ؛ زیرا قوانین و مداخله‌های اجازه نمی‌دهد. این در حالی است که ایران یکی از خودروسازترین کشور‌های دنیاست

پاسخ: بله شدنی است. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود، گشایش بیشتری در کار می‌شود. در دوره مدیرعاملی بنده، بزرگ‌ترین محموله صادراتی تاریخ خودروسازی کشورمان به ونزوئلا صادر شد. دو هزار دستگاه (دنا و تارا) با قیمت خوب و به‌صورت اسکناس به ونزوئلا صادر شد. سؤال اینجاست که بعد از تحریم روسیه، چه استفاده خودرویی از بازار روسیه کردیم؟ هیچ؛ زیرا قوانین و مداخله‌های اجازه نمی‌دهد. این در حالی است که ایران یکی از خودروسازترین کشور‌های دنیاست؛ با این تحریم، آیا ژاپن می‌تواند یک خودروی تویوتا تولید کند؟ ایران از نظر عمق ساخت و سهم ساخت داخل از کل خودرو، یکی از خودروسازترین کشور‌های دنیاست.

 

حضور ایران خودرو در سنگال اشتباه بود



سؤال: یکی از تصمیمات خودرویی که طی سال‌های گذشته گرفته شد، حضور در کشور‌های دیگر تحت عنوان سایت‌های خارجی تولید خودرو بود. نظر شما در این باره چیست؟ آیا تصمیم درستی بوده یا غلط؟

پاسخ: خروجی این کار‌ها نشان داد که تصمیمات غلطی بود. در حقیقت بحث سیاسی بود؛ بنابراین وقتی اغراض سیاسی پشت این تصمیمات باشد، چرا باید سهام‌داران ایران‌خودرو و سایپا هزینه اهداف سیاسی را پرداخت کنند؟ چرا به سنگال رفتند و خط تولید خودرو زدند؟ سودی از این کار بردیم؟ ۲۵ درصد جمعیت ایران از طریق سهام عدالت و سهامداری ایران خودرو و سایپا، متضرر یا منتفع می‌شوند؛ بنابراین اینکه قیمت گذاری دستوری انجام می‌شود، در حقیقت به این ۲۵ درصد ضربه می‌زنید و زیان مالی وارد می‌کنید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱۳
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
شما وقتی میتونی با پانزده هزار دلار خودرو ژاپنی سوار بشی میای تارا سوار میشی؟!!
توی ایران فعلا خانواده رنو با کیفیت هست مثل ال نود و ... و برلیانس. بقیه ماشین ها بعد صد هزارتا باید دنبال تعمیر موتور و گیربکس بری
در ماشین های ژاپن و فرانسه و آلمان خیالت از بابت تعمیر راحت هست چیزی که در برنده های قوی دنیا تقریبا صفر هست
ماشین صفر کیلومتر ایرانی از ده تا حداقل دو تاش ایراد داره که آزار دهنده هست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
عزیز شما نمی‌خواهید دست از این شانتاژهای خودرویی پوپولیستی بردارید؟الان یک خودروی اقتصادی روز با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی مانند تویوتا کرولای استاندارد ۲۰ هزار دلار در بازار جهانی قیمت دارد اگر این خودرو وارد کشور شود هزینه هایی مانند حداقل حقوق گمرکی مالیات ارزش افزوده هزینه شماره گزاری بیمه، گارانتی و...به آن مترتب می‌شود که در کمترین حالت ۵۰ درصد هستند پس با یک خودروی ۳۰ هزار دلاری نهایی یا ۱/۸ میلیارد تومانی مواجه می‌شویم مگر قیمت خودروهای داخلی چقدر است که دائم دم از حمایت می زنید؟چطور تولید خودرویی که با کیفیت یا بی کیفیت همین هزینه های تولید را دارد ولی یک چهارم قیمت این خودروی مثالی را به عنوان قیمت ‌کارخانه دارد مشمول حمایت است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
در جواب رضال

مرد مومن خوابی یا خودت زدی به خواب؟؟
خودت میگی حداقل 50% هزینه و عوارض بهخش اضافه میشه! این پول تو جیب دولت میره! خوب داره الکی عوارض میگیره! نگیره!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
برادر شما خواب دیدی وقتی از فروش پنیر ۱۰ درصد ارزش افزوده می‌گیرند قرار است از خودرو نگیرند؟آمریکای کاپیتالیست روی خودروهای چینی ۷۵ درصد تعرفه بسته آن وقت قرار جنس خارجی بدون تعرفه وارد کشور بشه؟برادر خوشگلی یا آوازت خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
من یک پژو 405 انژکتوری مدل 1382 دارم.
اکثر قطعات اصلیش فرانسوی هستند.
خدا شاهد است در این 21 سال فقط یک بار پمپ بنزین و یک بار هم صفحه کلاجش را عوض کرده ام.
منتها با این ماشین بسیار خوب رانندگی کرده ام و روغن و فیلترهایش را هم به موقع تعویض کرده ام.
حاضر هم نیستم ماشینم را با ماشینهای حال حاضر تولید ایران خودرو و سایپا تعویض کنم.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
دوست عزیز ناشناس شما می دانی در کشور کانادا قسط ماهیانه بیمه خودرو از قسط خود خودرو بیشتر است؟میدانی فروش خودرو مشمول ۱۳ درصد مالیات ارزش افزوده و حدودا ۱۰ درصد هزینه حمل و نقل برای خودروهای ۲۰ هزار دلاری است ؟فکر کردی آنجا همه چیز مفت است ؟
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
آقا رضا ح ف های میرسلیم رو تکرار میکنی!!
عزیزم داره میگه بانک مرکزی ارز نمیده برای تولید خودرو!! اگه قرار باشه ارز بدیم خوب خودرو باکیفیت خارجی وارد کنیم بعدشم شما بعنوان نماینده سینه چاک خودرو ساز تو کدوم کشور سراغ داری خودرو ساز اینطور با مردم برخورد کنه ؟بنده ثبت نام کردم برای ساینا گفتن دو سال دیگه نوبتت میشه،شما یا میتونی خودرو تولید کنی یا نمیتونی
ضرر هدر رفت سوخت بواسطه مصرف بالا بکنار تصادفات و مرگ و میر بکنار آلودگی هوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
11:11
بدون شک شما یکی از افرادی هستی که از خوردسازی ایران منتفع شدی احتمالا یکی از کارگران ایران خودرو سایپا باشی
شما اجازه واردات بدین بعد ببینید خودروهای با کیفیت روز استاندارد اروپا با قیمت 7 تا 8 هزار دلار وارد میشه که در بدترین حالت جلوی دنا و شاهین پادشاه هست
الکی نگو 20 هزار دلار! در دنیا خودروی اقتصادی زیر 10 هزار دلار فراوان هست هم تویوتا و کیا دارن هم فیات و رنو و .
دولت برای شما انحصار ایجاد کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
کی گفته رنج قیمت خودروی 20 هزار دلاره؟
حتی بحث خوردوی دست دوم رو در نظر نگیریم میشه خودروهای بسیار با کیفیتی با کمتر از 10 هزار دلار وارد کرد تویوتا یاریس چنده؟
مشکل شما جای دیگه است فقط در شرایط انحصار میتونید از ملت کاسبی کنید وگرنه کسی نگاه به خودروهای ایرانی نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
هر ایرانی بتونه یک خودرو بدون گمرکی وارد کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
هر وقت مدیران خودروسازی های داخلی و افراد خانواده شون خودروی ساخت هملن کارخانه را سوار شدند، اون کارخانه درست میشه. وقتی میری پارکینگ خودروساز و همه ماشینهای خارجی می بینی یعنی اهنیتی به کیفیت خودرو نخواهند داد. چون خودش سوار بتز میشه و جونش در امانه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
فکر کنم آقا رضا معاون یا قائم مقام آقای میرسلیم باشند خوب ها را برای خودشان میخواهند بنجل ها را برای مردم عزیزم. کجا قیمت گرفتی؟ از سایپا یا ایران خودرو؟ الان مرسدس بنز آخرین مدل فول آپشن تحویل سه ساعته تو پاریس 2/200/000/000 تومانه اما ما که قصد نداریم بنز سوار بشویم. لطف کنید در ترجمه گوگل فارسی تایپ کنید قیمت ماشین های ارزان قیمت در پاریس. تیک فرانسوی را بزنید و ترجمه را در خط جستجو تایپ و کلیک بفرمایید ده خودرو ارزان قیمت از داسیا - تویوتا - رنو و تعدادی دیگر را برای شما نمایان می سازد از 300/000/000 تا 591/000/000 ما در بدترین حالت صددرصد قیمت را برای اموری که شما نامبردید اضافه می کنیم که می شود 600/000/000 تومان تا 1/100/000/000 تومان به هر کس که بفرمایید با کله قبول میکند. البته وقتی واردات انبوه باشد قطعاً این قیمت ها کاهش بسیار خواهد داشت. قیمت های تحویل فوری به مشتری به شرح زیر است :
Dacia Sandero (à partir de 5 490 €)
Renault Twingo (à partir de 6 090 €)
Toyota Aygo (à partir de 7 090 €)
Kia Picanto (à partir de 7 090 €)
Fiat 500 (à partir de 7 490 €)
Skoda Fabia (à partir de 8 890 €)
Renault Clio (à partir de 9 190 €)
Citroën C3 (à partir de 9 390 €) ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
آقا ملت با تعرفه مشکلی ندارند 100 درصد تعرفه بگیرند اجازه بدهند هر کس با تامین ارز توسط شخص خودش ماشین دلخواهش را وارد کند بد یا خوب کار بکنه یا کار نکنه پای خودمان !
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
در جمع اینطور که این مدیر عزیز میفرمایند
اگر واردات آزاد بشه نه کارگری بیکار میشه و نه
واقعا هزینه کارگر در ایران کمتر از کشورهای دیگر است و پول آب و برق و ... خیلی بیشتر از کشورهای دیگر نیست اگر واردات هم آزاد بشه هم درآمد برای دولت داره و هم کیفیت خورو مناسب میشه پس مشکل چیه
حداقل با فاصله پنج سال واردات آزاد بشه به گمرکی 20 درصد و مالیات 10 درصد برسه
شماره گذاری و ... که همه خودرو ها دارند جه داخلی چه خارجی
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
من ۲۱۱۶ کرولا خریدم از دبی وارد کردم گمرک خرمشهر پلاک منطقه کلاشد۵۰میلیون تومان.تاالان فقط لنت و لنزین و روغن گیربکس و موتور.ماشینهای داخلی آشغالن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
دولت باید مثل همسایگان خلیج فارس تمام ماشین های روز دنیا و با کیفیت وارد کند با قیمت مساوی همسایگان ایران به مردم بفروشد و در عوض خدمات و قطعات پس از فروش به مشتریانش ارائه بده
ما باید حتما خودرو را از سبد ثروت خانواده ها جمع و به عنوان کالای مصرفی نگاه کنیم بهش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
کافیه به اندازه نیاز کشور خوردو وارد بشه دیگه خودرو از حالت سرمایه ای خارج میشه
اواخر سال 1401 یعنی 18 ماه گیش کوئیک قیمت کارخانه 168 میلیون بود الان در کمتر از 2 سال گیش فروش 3 ماهه کوئیک شده 385 میلیون
چی بهتر از خودرو سود داده این مدت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
بنزین در ایران لیتری 50 هزار تومن هست.شما اختلاف قیمت واقعی خودرو خارجی را با قیمتی که بدست مصرف کننده ایرانی می‌رسد را در بانک سپرده گذاری کن و از سود بانکی آن بنزین لیتری 50 هزار تومن بزن.هم کسری بودجه دولت رفع میشود و هم تهش یک پولی واسه آدم میماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
این حرف ها رو من هم الان بلدم،، جرا اینقدر بدیم؟ چرا در زمان همین اقایان هم بد بودیم.. ممنون از اینکه پول میگیرد و دباره این ها رو مطرح میکنید..
خودرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
آقا خودرو ساز نخواهیم کی رو باید ببینیم یه عمر سوی مدیریت و انحصار جمع کنین زودتر. بشین قطعه ساز یه شرکت معتبر. ک شک دارم چندتا قطعه درست هم بتونی بسازی. فساد تا عمق این شرکت های به اصطلاح خودرو ساز نفوذ کرده.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
عزیز تو چه کاره هستی که بخواهی یا نخواهی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
این رضا کارمند خودروسازی است هرجا حرفی از مافیا خودروست کامنت می زاره سم پاشی میکنه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
آره هستم هر کی نمیتونه ببینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
این زیان انباشته که صحبتش هست مربوط به حقوقهای بالا وبریز و بپاشهای مدیران این خودرو سازیهاست، بعد این آقا که زمانی خودش عامل این کارا بوده الان دلسوز سهامدارا شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
11.14
تو چه کاره ای ؟ منافعت تو اینه که اینقد جلز ولز میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
۱۱:۱۴
آقا رضا شما که از رنج مردم سود میبری و در فساد خودرو ذی نفع هستی لطفا نظر نداه بذار مردم حرفشون رو بزنن
تو این صفحه یه نفر داره خلاف نظر مردم حرف میزنه اونم شما هستی تابلو مشخصه کارمند خودروسازا هستی والا منم ماهی 90 میلیون حقوق بگیرم و خودروی بی کیفیت تولید کنم بایدم دفاع کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
قیمت بالای خوددوهای بی کیفیت واسه پرکردن جیب امثال رضاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
آقا رضا این پولها خوردن نداره یک روز تاوان پس میدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
دارید توپ رو میندازید تو تور هم دیگه. اگه دولت واردات رو آزاد کنه و هزینه گمرک رو هم برداره که چیزی از ویرانخودرو و سایپا نمیمونه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
بله واردات رو ازاد کنید اما نه فقط برای خودروهایی که نود درصد مردم عامه بودجه خرید ندارند یعد ببینید مردم اون خودروی معقول و نسبتا ایمن خارجی رو انتخاب می کنن یا این سلاطین پلاستیکی داخلی رو.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
مشگل مردم ما همینه جیب خالی پز عالی وقتی پول خرید چیزی را ندارند در قیمت آن شک می‌کنند هیچ وقت فکر نمی‌کنند من در کشوری زندگی می کنم که درآمد سرانه اش یک دهم اروپاست پس نباید در فکر مصرف کردن سبد کالاهایی باشم که آنها مصرف می‌کنند و باید پایم را قدر گلیمش دراز کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
رضاجون
الان تویاتا انواع خودرو اقتصادی داری با قیمت 8000 دلار که با دلار دولتی وارد بشه میشه 320 میلیون با همه عوارضاتش بگیم 500 میلیون
تویاتا 500 میلیونی صفر تو کشور باشه کدوم عاقلی به تیبا وپراید و سمند و دنا نگاه میکنه؟
ناشناس
| Ukraine |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
رضا جون

الان تو ایران، خودروهای خارجی رو دارن گران تر از اروپا به مردم بیچاره ایران می فروشن
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
رضا جرف مزنی پیر نمیشی . یکمی ساکت باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
رضا استاد
چرا اصرار داری نظرت رو که 95 درصد مخالفن به زور تحمیل کنی ؟
خدا به فریاد زن و بچت برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
اکثر نمایندگی های فروش خودروهای منتاژی شده سفته بازی و فروش خارج از شبکه با گرفتن پول های حاشیه ای ..... این هم از خودروهای منتاژی و فشار روز افزون بر مردم ....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
تکیه کلام همه این آقایان این شده «خودروی دست دوم خارجی در شأن مردم ایران نیست» یکی نیست بگه سوار شدن خودروی ۲۰ سال ساخت داخلی در شأن مردم است؟ آقا اگه مردم نخواهند شانشان حفظ شود باید کی رو ببینند. یکی نیست بگه به صرفه تون نیست خودروی دست دوم وارد کنید. فکر می کنید مردم حالیشون نمیشه. همون ۶۰ درصد که تو انتخابات شرکت نکردند جوابتان را دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
درود بر تو
حرف حق
جواب رضا در همین کامنت داده شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
پس‌مدیر عامل خودروساز جز مافیای خودرو حساب نمیشه
عجب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
تمام مشكل خودروسازي ايران به شرح زير است:
اول تعداد زياد نيروي انساني در بخش هاي غيركاري و غيرمفيد مثل انبوهي از پرسنل حراست گزينش فرهنگي مشاوران متعدد ... كه منجر به افزايش هزينه توليد مي شود.
دوم انتصابات سياسي در مديريت اين شركتها و فقدان نگرش فني درازمدت در آنها.
سوم فساد در عقد قراردادهاي قطعه سازي و ... توسط مجموعه اين مديران قرضي سياسي.
اين سه مشكل را برطرف كنيد مشكل خودروسازهاي داخلي حل شده و كيفيت آنها افزايش و حتي مي تواند منجر به صادرات انبوه آنها شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
آیا به هدر دادن منابع ملی ضررض بیشتر است یا کارگران خودرو سازهای داخلی . خب همین کارگران ایران خودرو و سایپا را بیاورید در بخش خدمات خودرو های وارداتی مشغول کنید و مردم را بیشتر از این بدبخت نکنید.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان