بازدید 5386

اختصاصی با استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا؛ حرف ترامپ درباره «گفتگو با رهبری کنونی ایران» دروغ محض است

پروفسور «ویلیام بیمن» می گوید به لحاظ شکلی بایدن در مناظره با ترامپ ضعیف عمل کرد ولی از جهت محتوایی بهتر از او بود.
کد خبر: ۱۲۴۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶ 30 June 2024

بین الملل تابناک: نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور بامداد جمعه به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد.

ایران یکی از موضوعات داغ این مناظره بود و بایدن در این مناظره خطاب به ترامپ گفت: ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.

آنچه در پایان این مناظره به ثبت رسید عملکرد ضعیف بایدن بود. نظرسنجی «سی‌ان‌ان» که بلافاصله پس از نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه در این مناظره نسبت به «جو بایدن» نامزد دموکرات عملکرد بهتری داشته است.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.

این در حالی است که پیش از آغاز مناظره، ۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌ان‌ان باور داشتند ترامپ عملکرد بهتری خواهد داشت و ۴۵ درصد گفته بودند که بایدن در مناظره بهتر ظاهر می‌شود.

با این حال، این نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند این مناظره هیچ تأثیری در نامزد مورد حمایت آن‌ها نداشته و آنان همچنان به نامزد موردنظر خود رای خواهند داد. در مقابل، ۱۴ درصد گفتند که مناظره باعث شده در تصمیم خود بازنگری کنند، اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. ۵ درصد نیز اعلام کردند که مناظره اخیر این دو نامزد به‌کلی نظر آن‌ها را درباره نامزد مورد حمایت خود تغییر داده است.

روی‌هم‌رفته، نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره امروز ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

خبرنگار تابناک در گفتگو با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

اولین ‌مناطره بایدن و ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا برگزار شد. مطابق برای نظرسنجی ها عملکرد بایدن خیلی ضعیف بوده است. ارزیابی شما چیست؟

درک دو بعد این مناظره های عمومی مهم است. اولین مورد «اپتیک»(optics) است، که مقادیر عملکردی سطحی است که نامزدها نشان می دهند. دوم «محتوا»(substance) است که محتوای واقعی ارائه‌های نامزدها است.

پرزیدنت بایدن در مورد «اپتیک» ضعیف تر از رئیس جمهور سابق ترامپ بود. ادعا شده بود که سرما خورده است. صدایش تند بود و ضعیف به نظر می رسید. وقتی روی صحنه راه می‌رفت، کمتر نیرومند به نظر می‌رسید. مهمتر از همه، چندین بار در طول مناظره به نظر می رسد که او رشته افکار خود را گم کرده است و در ارائه خود اشتباهاتی مرتکب شده است. این برای بسیاری از بینندگان بسیار ناراحت کننده بود، زیرا بر سن او تأکید می کرد و توانایی او را برای انجام وظایف ریاست جمهوری برای چهار سال دیگر زیر سوال می برد، او 86 سال است و مسن ترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده است. بسیاری از رهبران حزب دموکرات بلافاصله نگران شدند، زیرا سن بایدن یکی از مهم ترین نگرانی های رای دهندگان بود و عملکرد بایدن نشان دهنده خطر برای بسیاری از دموکرات ها در انتخابات آینده بود. برخی اصرار داشتند که باید نامزد جوان‌تری جایگزین او شود.

رئیس جمهور سابق ترامپ در این مناظره مبتنی بر «اپتیک» پیروز شد. او در طول مناظره قوی، قاطع و نیرومند ظاهر شد. و برای بسیاری از مردم این مهم ترین برداشتی بود که از تماشای مناظره دریافت کردند.

در مورد «محتوا»، پرزیدنت بایدن به وضوح برنده این مناظره بود. اظهارات او، به استثنای معدود موارد، به طور گسترده به عنوان دقیق و درست تأیید شد. کسانی که به «محتوا» به جای «اپتیک» توجه داشتند، بایدن را از نظر محتوا و اطلاعات ارائه شده برنده اعلام کردند.

رئیس جمهور سابق، ترامپ، در طول مناظره تقریباً چیزی جز دروغ و تحریف ارائه نکرد. اظهارات او به طور گسترده «چک فکت» شد و تقریباً همه موارد گفته شده کاملاً نادرست بود. اما او این دروغ‌ها را قویاً بیان کرد و برای بسیاری از شهروندان آمریکایی که از او حمایت می‌کنند، «سبک» مهم‌تر از «ماهیت» بود.

متأسفانه برای رئیس جمهور بایدن، او نتوانست با قدرت کافی، دروغ ها و اغراق های ترامپ را رد کند. افرادی که به سخنان پرزیدنت بایدن توجه داشتند، فهمیدند که او دروغ‌های ترامپ و اغراق‌های ترامپ را رد می‌کند، اما همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد کم‌پیچیده‌تر بیشتر به «اپتیک» توجه کردند تا «محتوا». و تمایل داشتند که اظهارات ترامپ را بدون انتقاد بگذراند.

متأسفانه، عامل «اپتیک» معمولاً مهم‌تر از عامل «محتوا» در جلب حمایت رأی‌دهندگان است، بنابراین اکثر مردم ترامپ را «برنده» مناظره اعلام کردند، علی‌رغم این واقعیت که تقریباً همه چیزهایی که او می‌گفت نادرست بود.

برخی نظرسنجی ها معتقد هستند این مناظره بر پایگاه رای بایدن تاثیر منفی ندارد. نظر شما چیست؟ آیا این مناظره بر آرای مردد در ایالتهای چرخشی تاثیر نخواهد داشت؟

انتخابات بسیار بسیار نزدیک است. این به 4 تا 5 درصد رای دهندگان «مستقل» یا «مردد» بستگی دارد. حامیان بایدن و ترامپ تحت تأثیر این مناظره قرار نگرفتند. آنها همانطور که قبلا تصمیم گرفته بودند به حمایت از بایدن و ترامپ ادامه خواهند داد. این «رای نوسانی» در «ایالت‌های نوسانی» است که مهم است، و ما هنوز به طور کامل تأثیرات این بحث را بر این جمعیت حیاتی رأی‌دهندگان ارزیابی نکرده‌ایم. بایدن یک روز پس از مناظره در ایالت کارولینای شمالی گردهمایی داشت که او را قوی و نیرومند نشان دهد و حامیان او در آنجا اعلام کردند که هنوز از او حمایت می کنند.

ترامپ اخیرا اعلام کرده با رهبری کنونی نظام سیاسی ایران حاضر به گفتگو و حل مسائل است. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

صادقانه بگویم، من معتقدم که این یک دروغ تمام عیار است - نوعی وعده تبلیغاتی که سیاستمداران بدون هیچ قصدی برای اجرای آن یک بار در مقام ریاست جمهوری می دهند. ترامپ این کار را نخواهد کرد، یا اگر انجام دهد، به هیچ شکل واقعی انجام نخواهد شد. لازم است ترامپ بپذیرد که کنار گذاشتن برجام اشتباه بوده است. یا اگر قرار بود با مذاکره با ایران موافقت کند، تقریباً به طور قطع از ایران می خواهد که برنامه انرژی هسته ای خود را به طور کامل برچیند.

در ایران سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافته اند. جلیلی از مخالفان برجام است و دیدگاههای ضد غربی شدیدی دارد. پیروزی احتمالی جلیلی و ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات چه تاثیری بر سیاست خارجی دو کشور دارد؟

اگر جلیلی و ترامپ هر دو پیروز شوند، هیچ پیشرفتی در بهبود روابط ایران و آمریکا حاصل نخواهد شد. هر دو سیاستمدار منفی سازی ملت دیگر را به عنوان یک دارایی مهم سیاسی برای حفظ قدرت سیاسی خود و حمایت از حوزه انتخابیه خود حفظ می کنند.

آیا ترامپ می تواند مانند دور اول ریاست جمهوری خود تنشهای منطقه ای را افزایش دهد؟ در حالی که اعراب خلیج فارس و ایران در حال بهبود روابط هستند. آیا کشورهای منطقه با سیاستهای او همراه خواهند بود؟

بله، اگر ترامپ پیروز شود، تنش های منطقه ای بهبود نمی یابد. ترامپ از یک بازی بزرگ درباره حل مناقشه اسرائیل و حماس صحبت می‌کند و حل و فصل بسیاری از درگیری‌های جهانی دیگر مانند مناقشه روسیه و اوکراین، همگی «گفت‌وگوهای بزرگ» و بدون محتوا هستند. یا، «راه‌حل» ترامپ برای این درگیری‌ها ممکن است شامل اقدامات ناخوشایند باشد، مانند اجازه دادن به روسیه برای الحاق بخش‌هایی از اوکراین بدون مخالفت ایالات متحده، حذف ارسال تسلیحات ایالات متحده به اوکراین، قطع کمک‌ها به فلسطینی‌ها، و بسیاری از اقدامات بسیار نامطلوب دیگر.

به وضعیت ایران در ریاست جمهوری ترامپ کمکی نمی شود که مسلم است. با این حال، اقدامات دیپلماتیک خود ایران در بهبود روابط با همسایگانش می‌تواند بسیاری از اقدامات منفی را که ترامپ در صورت بازگشت به قدرت انجام می‌دهد، در برخورد با ایران کاهش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۱
بایدن دوران اولیه آلزایمر را می گذراند . احتمال تغییر او وجود دارد . هرچند بنظر می رسد ترامپ پیروز انتخابات است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
در آستانه دور دوم انتخابات،
آن که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌توان قدم از قدم برداشت، خوب مدیریت نخواهد کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
10:34
قدرت آمریکا چنان است که اگر با روسیه ، چین و کره شمالی در آن واحد وارد جنگ شود، آنها را شکست خواهد داد.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
خیلی ظلم خودشون فیلترکردن بعدخودشون فیلترشکن میفروشن
صد در صد ترامپ پیروز میشود.ترامپ اهل معامله است و علیرغم ظاهرش ترسوست.پوتین راحت سرش کلاه میزاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
یکی از مشکلات کشور که عامل ایجاد معضلات اقتصادی شده‌، مسئله تحریم است. اما باید براساس تجارب سال‌های اخیر برای مقابله و خنثی‌سازی توطئه تحریم و تهاجم گسترده اقتصادی دشمن هوشمندانه و خردمندانه و نه منفعلانه و درچارچوب اراده طرف مقابل عمل کرد.
جناب کارشناس، ایران ،هم آمدن ترامپ و هم معنای حرف ترامپ را فهمید و باور کرد. تو اونجا هنوز خوابی. ترامپ ایندفعه مثل قبل نیست.مطمین باش اینبار مثل تراکتور تمام نظم و معادلات کنونی حاکم بر جهان را شخم خواهد زد.وهیچ کشوری مثل ایران این موضوع را خوب درک و باور نکرده، چون از الان شرایط خود را برای دوران ترامپ آماده میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
این که بدون آمریکا نمی‌توانیم بر مشکلات فائق آییم، تفکری که ۱۰۰درصد خطا و اشتباه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ترامپ ترسوست ..
جمعه آینده بار دیگر روز انتخاب است. مردم به كسي رأي دهند كه لالايي دشمن او را به خواب نبرد و لبخندهای دشمن او را فريب ندهد! کسی که احیانا آنتن خود را به سمت چند قدرت غربی تنظیم کرده باشدکه دیگر تکلیفش معلوم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
پوتین یک جنایتکار جنگی تحت تعقیب دیوان بین المللی کیفری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
صد درصد رای نمیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
دشمن ایران امثال شماست جای دیگه دنبالش نمی گردیم
ما اگر میخواهیم استقلال خودمان حفظ کنیم باید برای بد ترین سناریو اماده باشیم
ترامپ یا بایدن هیچ فرقی با هم ندارند و ما هم هر رییس جمهورب بیاید هیچ کاری رر رابطه با رفع تحریم نمیتواند انجام دهد لذا باید نگاه به غرب را فراموش کنیم و برنامه مستقلی برای خودمان داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
سه کشور شرور روسیه، چین و کره شمالی با تهدید نظامی همسایگان و کشورهای دیگر، دنیا را به گند کشانده اند.
از ظريف بپرسيد . نخود تو هر آش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ظریف را بیخودی بزرگش کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
درود بر ظریف میهن پرست
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ظریف یه حرفش کامل حق بودمیگفت همه چی فیلترکردن بعددارن فیلترشکن میفروشن
اون مصاحبه ترامپ مال سال 1397 بوده
ایران نقش خود را بازی خوهد کرد و هیچ چیز عوض نمیشه. رفتیم برای نیم قرن خصومت
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات