بازدید 5630
۳

نیش همزمان عزیزی به قلعه‌نویی و مقبولیت خودش/ دوگانه نامحبوب خداداد-امیر!

مهدی ملکی
کد خبر: ۱۲۴۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷ 01 July 2024

نیش همزمان عزیزی به قلعه نویی و مقبولیت خودش/ دوگانه نامحبوب خداداد-امیر

شاهد یک شبه مناظره بدون حضور طرفین هستیم! مناظره‌ای با فواصل زمانی زیاد و بعضاً بی‌دلیل و نابهنگام؛ شاید با این هدف که یادمان نرود میان‌شان شکاف عمیقی از لحاظ تفکرات و نوع مواجهه با اتفاقات فوتبال‌مان در عرصه ملی وجود دارد. هرچه هست اینکه دوگانه خداداد-امیر، حداقل به شکل فعلی هیچ بخشی از بدنه فوتبال را نمایندگی نمی‌کند. در واقع به هر دو نقد جدی وارد است و نمی‌توان سمت یکی ایستاد.

مسئله امیر قلعه‌نویی و حضور او به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، نیازمند بحث و واکاوی چندانی نیست. چرا که فارغ از هر اسمی، بسیاری از مردم و هواداران فوتبال معتقدند نفر اول نیمکت تیم ملی باید یک مربی کارآمد و کارنامه‌دار خارجی باشد. مربی‌ای که بتواند برگرفته از فوتبال مدرن و دانش آن، چیزی به منتخب فوتبالیست‌های کشور که در قالب تیم ملی دور هم جمع می‌شوند، اضافه کند. اما درباره خداداد عزیزی و کاراکتری که دارد می‌توان صحبت و بحث کرد و البته نوشت. پیشکسوتی که حالا مجری طرح «زوج و فرد» انتقاد از تیم ملی و امیر قلعه‌نویی است.

دقیقاً یکسال پیش در چنین روزهایی خداداد اولین نیشِ انتقادی خود را قلعه‌نویی زد. او با هدف گرفتن یکی از مربیان تیم ملی و چهره نزدیک به قلعه‌نویی گفت: «سعید الهویی چطوری دستیار اول قلعه‌نویی شد وقتی ۷ بازی سرمربی گل‌گهر بود و نتایج ضعیفی گرفت؟ کادر تیم ملی باید جَنَم داشته باشد». البته زمان زیادی نگذشت که عزیزی به عنوان مشاور فنی به جمع مربیان تیم ملی پیوست و پس از آن، از موضع پیشین خود عقب‌نشینی کرد. خداداد دو ماه پس از جملات انتقادی‌اش، به تعریف و تمجید از این عضو تیم ملی پرداخت و ضمن عذرخواهی و به قولِ خودش دلجویی از او، تأکید کرد که سعید الهویی در طراحی تمرینات و آنالیز بسیار کاربلد است و درباره‌اش اشتباه کرده است.

خداداد که تقریبا دو ماه در کنار تیم ملی بود، حتی پا را فراتر گذاشت و در مصاحبه‌ای دفاع تمام قدی از قلعه‌نویی انجام داد. او که در آن مقطع برای نام بردن از قلعه‌نویی، بیشتر از«امیرخان» استفاده می‌کرد، پاسخ منتقدان تیم ملی را اینگونه داد: «من فکر می‌کنم یکسری از اینها با قلعه‌نویی مشکل دارند. یک عده دوستش ندارند، درحالی‌ که نتایج نشان می‌دهد عملکرد او بد نبوده است. برخی از اینها دنبال کار و منافع خودشان هستند و منتظرند تیم نتیجه نگیرد تا او را بکوبند».

نکته عجیب اینکه در مدت زمانی حدود یکسال، بارها شاهد فراز و فرود خداداد در نقد یا تعریف از قلعه‌نویی و کادرفنی تیم ملی بوده‌ایم. در واقع چرخش‌های ۱۸۰ درجه‌ای و اظهار نظرهای سینوسی خداداد در این خصوص باعث شده حتی منتقدان قلعه‌نویی و معترضان به وضع موجود در تیم ملی، همدلی و همراهی کمتری با این چهره همیشه خاص فوتبال ایران داشته باشند. کار تا جایی پیش رفته که حماسه‌ساز ملبورن هر از گاهی با جملات و نقدهایش حماسه‌ای جدید خلق می‌کند و ویدیوهایش در فضای مجازی وایرال می‌شود.

عزیزی که جدایی غیرمنتظره ای از تیم ملی داشت، دلیل آن را مسائل شخصی عنوان و تأکید کرد که امیدوار است بتواند قلعه‌نویی را قانع کند. او در ادامه این مسیر و در بحبوحه برگزاری جام ملت‌های آسیا، در ویژه برنامه‌ای که برای همین تورنمنت روی آنتن می‌رفت حضور داشت و بارها به نقد تیم ملی و تاکتیک‌هایش پرداخت که البته از نظر بسیاری از کارشناسان و هواداران، درست و پذیرفتنی بود.

نیش همزمان عزیزی به قلعه نویی و مقبولیت خودش/ دوگانه نامحبوب خداداد-امیر

با تمام این اوصاف اظهارات چند روز پیش امیر قلعه‌نویی یکبار دیگر این آتش را شعله‌ور کرد. قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای که پس از مشخص شدن گروه ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ داشت، فرصت را غنیمت شمرد و در اظهاراتی که چندان به جا و به موقع نبود، از صداوسیما خواست به اهل فن تریبون بدهد. سرمربی تیم ملی علیه منتقدان خود موضع گرفت و در بخشی از صحبت‌هایش گفت: « بعضی از کارشناسی‌هایی که انجام می‌شود، دلیل فنی ندارد. بعضی از کارشناسان از فوتبال دور بوده‌اند و بعضی از آنها با بغض صحبت می‌کنند. درهای تیم ملی به روی این دوستان باز است. خواهش می‌کنم به کسانی تریبون بدهید که اهل فن و دلسوز ملت ایران باشند، نه اینکه حساب‌های شخصی خودشان را تسویه کنند». بدیهی است که این اظهارات قلعه‌نویی قابل نقد است و می‌شد انتظار داشت تعدادی از رسانه‌ها و کارشناسان، علیه آن موضع‌گیری کنند. اتفاقی که افتاد و خداداد با صحبت‌هایش یکبار دیگر خبرساز شد: «تیم ملی به زور سوریه و فلسطین جنگ‌زده را برد. بعد از بردن فلسطین مربی تیم آمد و گفت ما به سبک منچسترسیتی بازی کردیم. بعد هم که تیم به قطر باخت و اوت شد. حالا سرمربی تیم ملی می‌گوید میهمانانی باید به تلویزیون دعوت شوند که خصومت شخصی نداشته باشند. چشم، من از مدیران صداوسیما می‌خواهم از این به بعد لیست میهمان‌ها را با سرمربی تیم ملی هماهنگ کنند».

خداداد حتی به یکی از اتفاقاتی که باعث دلخوری‌اش شده بود هم اشاره کرد؛ اینکه در یکی از جلسات فنی نظری مخالف قلعه‌نویی می‌دهد و الهویی بعد از جلسه به او می‌گوید که در جمع با امیرخان مخالفت نکند. چون باعث ناراحتی‌اش می‌شود. تمام اینها در حالی است که بخش زیادی از انتقادات خداداد درست و قابل توجه است، اما رویه و مواضعی که او در سال‌های گذشته به خصوص یکسال اخیر داشته باعث شده جایگاهش میان مردم و هواداران فوتبال تا حدودی متزلزل شود. در واقع به محبوبیت و البته مقبولیت خداداد عزیزی خدشه وارد شده و این مهم، محصول رفتار و گفتار خودِ او بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
هر کسی و هر چند تایی که فکر میکنند مربی تیم فوتبال ایران حتمأ باید خارجی باشد خیلی اشتباه میکنه
ادب مرد به زدولت اوست
بی زحمت اینقدر از محبوبیت و مقبولیت خداداد ننویسید . درسته که ی وقتی دل ما ایرانیها رو شاد کرد . اما این همه رفتارهای بی ادبانه و خلاف عرفش که همش از سر غرور و بی جنبگی در رسانه ملی است چرا هیچ وقت دیده نمیشه ؟؟؟
وقته شه که بفهمه که اگه اعتباری هم داره از ملت داره . با ادامه این رفتارهاش همون ملتی که بهش اعتبار دادن خودشون هم میتونن پس بگیرن
والا سر مربی ایرانی هم همون کار رو میکنه تو تیم ملی. مهم اینه که آنالیز بلد باشه یا یه آنالیزور قوی دور و برش باشه. سرمربی تیم ملی خارجی هم باشه نمیتونه بیاد به بازیکن تازه بغل پا زدن رو یاد بده.
بعضی از این بازیکن های ما حتی در سطح تیم ملی والا هنوز پایه های فوتبال رو یاد نیستن، سانتر خوب، محوطه عوض کردن، جاگیری در زمین. مربی خارجی بیاد چی به این ها یاد بده وقتی تو تیم های خودشون و تیم های پایه یاد نگرفتن؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات