ابهاماتی درباره شرایط حریف رحمان عموزاد در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ احتمال تهدید و ارعاب ممدوف و واکنش احتمالی IOC

کشتی روسیه بعد از تحریم المپیک با بحران عجیبی روبه‌رو شده، چیزی که اساساً تصمیم آنها را زیر سوال برده است که آیا تحریم المپیک یک تصمیم گروهی از سوی کشتی‌گیران این کشور نبوده و در مورد برخی با زور و اجبار چنین تصمیمی اتخاذ شده است؟
کد خبر: ۱۲۴۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵ 14 July 2024

ابهاماتی درباره شرایط حریف رحمان عموزاد در المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ شامیل ممدوف پس از المپیک به مسکو برمی‌گردد؟

به گزارش تابناک ورزشی، وقتی خبر تصمیم شامیل ممدوف برای حضور در المپیک منتشر شد، میخائیل مامیاشویلی خیلی سعی کرد آرام و با طمأنینه به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد. با این وجود کلافگی و عصبانیت در کلام جنتلمن روسی که حالا جایگاهش در اتحادیه جهانی هم سست شده، کاملاً عیان بود.

چند روز بعد از آنکه از سوی مامیاشویلی اعلام شد کشتی روسیه، المپیک ۲۰۲۴ پاریس را تحریم کرده است، شامیل ممدوف، یکی از چهار آزادکار روسیه که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک حضورش در پاریس بلامانع اعلام شده، اعلام کرد قصد شرکت در این رقابت‌ها را دارد.

تصمیمی که می‌تواند به نوعی دور زدن کشتی روسیه و زیر پا گذاشتن اهداف ملی آنها به شمار رود. کسی فکرش را نمی‌کرد یک کشتی‌گیر روس، برخلاف تصمیمِ جمعی کشتی روسیه مبنی بر تحریم المپیک بخواهد در این رقابت‌ها کشتی بگیرد، هرچند این حق هر ورزشکاری است که از دوره قهرمانی‌اش در راستای کسب مدال و موفقیت‌های فردی تصمیم‌گیری کند.

این را هم باید در نظر گرفت که اساساً بازگشت روس‌ها به صحنه مسابقات کشتی، به صورت انفرادی بود و در سال ۲۰۲۳ که تیم‌های رده‌های سنی مختلف این کشور موفق به شرکت در مسابقات جهانی شدند و پس از آن نیز در دو مسابقه گزینشی المپیک شرکت کردند، بازگشت‌شان به اسم ورزشکار بی‌‌طرف و بدون محاسبه امتیازی تیمی بود.

یعنی آنها در رده‌بندی نهایی هیچ مسابقه‌ای قرار نگرفتند و ورزشکاران آنها بدون پرچم و ملیت، روی سکو رفتند. بنابراین این حق برای شامیل ممدوف و هر ورزشکار دیگری از روسیه محفوظ است که بتواند برای آینده ورزشی‌اش تصمیم بگیرد. هرچند قضیه به نظر ساده است، با این حال در واقعیت هرگز ساده نیست. شامیل ممدوف علناً رودرروی اهداف کشتی کشورش و شخص مامیاشویلی ایستاده که برخی از او به عنوان «مافیا» یاد می‌کنند.

حتی این موضوع مطرح است که ممدوف را مقابل منافع ملی روسیه قرار دهند، هرچند که او یک تصمیم ساده در مورد حضورش در المپیک گرفته و خواسته در پاریس برای مدال رقابت کند؛ اما چون روسیه در شرایط جنگی به سر می‌برد و در ابتدای جنگ هم مامیاشویلی و هم جانبولات تدیف سرمربی وقت و ورزشکاران این کشور از سیاست‌های کشورشان در قبال اوکراین حمایت کردند، تصمیم ممدوف چقدر می‌تواند زندگی آینده او را تحت‌الشعاع قرار دهد؟

آیا او این روزها در خاک روسیه برای المپیک تمرین می‌کند یا اینکه پیش از علنی شدن تصمیمش، کشور دیگری را برای تمرین برگزیده؟ بعد از پایان المپیک شامیل ممدوف به مسکو بازخواهد گشت؟

اینها سؤالاتی است که در مورد تصمیم حریف رحمان عموزاد که کشتی‌گیر کشورمان را در مبارزه رده‌بندی وزن ۶۵ کیلوگرم مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد شکست داد، مطرح است و زمان به آن پاسخ خواهد داد.

البته شاید در وقت باقی‌مانده تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس، روس‌ها بتوانند شامیل ممدوف را از تصمیمی که گرفته، منصرف کنند! همانطور که فدراسیون کشتی روسیه دیروز اعلام کرده او به دلیل مصدومیت به المپیک نمی‌رود، اما حتی همین خبر با ابهاماتی روبه‌روست و مشخص نیست که دست آخر ممدوف چه تصمیمی می‌گیرد و اگر توانسته باشد پیش از این از روسیه خارج شود، شاید بخواهد به تنهایی به پاریس برود. هرچند اگر انصراف ممدوف از تصمیمش به صورت قطعی اعلام شود هم IOC (کمیته بین‌المللی المپیک) را بر آن خواهد داشت که موضوع را موشکافانه پیگیری کند که آیا این تصمیم از سر تهدید و ارعاب بوده و یا ممدوف خودش از حضور در المپیک منصرف شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان