۹ روز تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛

صاحب تنها طلای کشتی در توکیو چقدر شانس طلا دارد؟/ ساروی پرامید و پدیده‌ای به نام اسماعیلی

تنها طلای کشتی در المپیک ۲۰۲۰ را کشتی فرنگی گرفت و امروز صاحب آن طلا، تنها کشتی‌گیری است که سهمیه این المپیک را گرفته اما به پاریس نخواهد آمد؛ شاگردان رنگرز در المپیک ۲۰۲۴ چقدر شانس طلا دارند؟
کد خبر: ۱۲۴۸۴۲۲
|
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴ 17 July 2024
|
17295 بازدید
|
۱

صاحب تنها طلای کشتی در توکیو چقدر برای طلایی شدن شانس دارد؟/ ساروی پرامید و پدیده‌ای به نام اسماعیلی

به گزارش تابناک ورزشی، کشتی با ۱۱ سهمیه در المپیک پاریس حضور پیدا خواهد کرد. رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو، حسن یزدانی در ۸۶ کیلو و امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم آزاد و همچنین مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلو، محمدرضا گرایی در ۶۷ کیلو، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم فرنگی، کشتی‌گیرانی بودند که شهریور و مهر سال گذشته در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد که اولین مرحله از گزینشی المپیک بود، موفق به کسب سهمیه شدند.

در ادامه نیز یونس امامی در ۷۴ کیلو و امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلوی آزاد و امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ و علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلوگرم فرنگی در مسابقات گزینشی آسیایی در بیشکک سهمیه گرفتند و سهمیه کشتی فرنگی کامل شد اما تلاش میلاد والی‌زاده در بلگراد، احمد جوان در بیشکک و علیرضا سرلک در گزینشی جهانی در استانبول برای کسب سهمیه ۵۷ کیلوگرم فرنگی بی‌ثمر ماند تا تیم آزاد با ۵ سهمیه و بدون نماینده در وزن اول راهی المپیک شود.

در المپیک قبلی در حالیکه هدایت دو تیم آزاد و فرنگی برعهده غلامرضا محمدی و محمد بنا بود، مجموعاً چهار مدال از سوی کشتی در سبد مدالی کاروان ایران قرار گرفت و کشتی فرنگی تنها طلای گوش شکسته‌ها را به خود اختصاص داد.

با شکست حسن یزدانی در فینال ۸۶ کیلوگرم مقابل دیوید تیلور آمریکایی، در حالیکه او شانس اصلی مدال طلای کشتی بود، دست آزادکاران از مدال طلا کوتاه ماند و این رشته به نقره یزدانی و برنز امیرحسین زارع در سنگین‌وزن قناعت کرد، کشتی فرنگی اما با محمدرضا گرایی طلایی شد و محمدهادی ساروی هم برنز گرفت.

صاحبِ تنها طلای کشتی در المپیک قبلی، اکنون تنها کشتی‌گیری است که سهمیه المپیک ۲۰۲۴ را گرفته، اما با شکستی که در تورنمنت رنک‌دار مجارستان مقابل سعید اسماعیلی تجربه کرد، جای خود را به این جوان دزفولی داد.

*ساروی به این سه دلیل شانس اول طلاست
وضعیت آمادگی این روزهای محمدهادی ساروی در اردوی تیم ملی، تجربه کسب مدال از المپیک توکیو به این طرف و از همه مهم‌تر سید او در پاریس، این کشتی‌گیر آملی را به پرامیدترین عضو تیم ملی فرنگی در پاریس تبدیل کرده است.

فرنگی‌کار وزن ۹۷ کیلوگرم ایران احتمالاً تا فینال با روسیلوی کوبایی و آرتور الکسانیان ارمنی مواجه نخواهد شد و اگر به کشتی پایانی این وزن برسد، با برنده این دو کشتی‌گیر مبارزه خواهد کرد. ساروی یکی از دو مدال‌آور کشتی فرنگی ایران در المپیک قبلی بود که در توکیو برنز گرفت، دو ماه بعد از آن در مسابقات جهانی اسلو، به مدال طلا رسید و دو مسابقه جهانی بعد از آن هم به ترتیب با شکست‌هایی که در نیمه‌نهایی مقابل آرتور الکسانیان و گابریئل روسیلو داشت، به مدال برنز رسید.

ساروی با تجربه یک برنز المپیک و یک طلا و دو برنز جهان، در حالیکه یکی از آماده‌ترین فرنگی‌کاران حال حاضر اردوی تیم ملی است، باتوجه به سید خوبش، شانس اول کشتی فرنگی ایران برای مدال طلاست.

صاحب تنها طلای کشتی در توکیو چقدر برای طلایی شدن شانس دارد؟/ ساروی پرامید و پدیده‌ای به نام اسماعیلی

*همه نگاه‌ها در ۶۷ کیلوگرم به برنده تنها طلایی است
سعید اسماعیلی، کشتی‌گیری که در تورنمنت بوداپست ابتدا لویئس اورتا سانچز کوبایی قهرمان وزن ۶۰ کیلوگرم المپیک ۲۰۲۰ و قهرمان وزن ۶۷ کیلوگرم سال ۲۰۲۳ را غافلگیر کرد و اگر آن اشتباه عجیب و مرگبار را در ثانیه پایانی با ترک کشتی و شادی زودهنگام مرتکب نمی‌شد، برنده حریف صاحب‌نام و مدعی خود شده بود، همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

فرنگی‌کار ۶۷ کیلوگرم کشورمان هرچند کشتی برده را با باخت مقابل قهرمان المپیک عوض کرد، اما در ادامه سوگابه ژاپنی را طی کامبکی جانانه از پیش‌رو برداشت و مدال برنز تورنمنت مجارستان را گرفت. سوگابه همان کشتی‌گیری است که در مسابقات جهانی قبلی، محمدرضا گرایی را اسیر فنون خود کرده و اگر آن پرتاب بطری از سوی برادر نبود، چه بسا به جای گرایی، به مرحله بعدی صعود می‌کرد. همین برد باعث شد تا مصاف رودررو اسماعیلی و گرایی، قهرمان وزن ۶۷ کیلوگرم المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ملی‌پوش ایران را مشخص کند.

اسماعیلی جای هیچ حرفی باقی نگذاشت و در دو مبارزه، محمدرضا گرایی را برد و صاحب دوبنده‌ای شد که از المپیک توکیو به این طرف از آنِ کشتی‌گیر شیرازی بوده و یک طلای المپیک، یک طلا، یک نقره و یک برنز جهانی در کارنامه دارد.

باتوجه به نتایجی که اسماعیلی در چند ماه اخیر به دست آورده و کشتی‌های جانانه و جسورانه‌ای که در تورنمنت بوداپست گرفت، او هم یکی از شانس‌های طلای ایران است. البته که حریفان بسیار سرسختی پیش روی خود می‌بیند، خصوصاً آنکه احتمالا در دور دوم بار دیگر با سانچز کوبایی کشتی خواهد گرفت. کشتی رو به جلو و هجومی و نترس بودن اسماعیلی، فاکتورهایی است که کارشناسان را نسبت به این کشتی‌گیر امیدوار کرده است.

صاحب تنها طلای کشتی در توکیو چقدر برای طلایی شدن شانس دارد؟/ ساروی پرامید و پدیده‌ای به نام اسماعیلی

*لوپزِ بدون رنک و رنگ مدالی که جدول تعیینش خواهد کرد
یکی دیگر از شانس‌های کسب مدال کشتی فرنگی در پاریس را حتماً باید امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم دانست. هرچند این روزها صحبت از مصدومیت اوست، اما امین قهرمان سنگین‌وزن آخرین مسابقه جهانیِ پیش از المپیک است که در این سال‌ها روند رو به جلویی داشته و بدون حاشیه کارش را پیش برده است.

با محرومیت رضا کایالپ به دلیل مثبت شدن تست دوپینگش و محرومیت سرگی سیمینوف روس از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، مهم‌ترین حریف میرزازاده را باید لوپز کوبایی دانست که البته رنک ندارد و هر جای جدول ممکن است با نماینده ایران رودررو شود. باتوجه به شرایطی که غول کوبایی دارد و سوابق قبلی‌اش، برخی معتقدند رنگ مدال میرزازاده را اینکه کجای جدول به او برخورد کند، تعیین خواهد کرد.

عده زیادی رویارویی میرزازاده و لوپز را با باخت کشتی‌گیر ایران پیش‌بینی می‌کنند، به این ترتیب اگر این دو، در دور مقدماتی با هم رودررو شوند، میرزازاده با فینالیست شدن لوپز، شانس کسب مدال برنز را خواهد داشت و اگر هم در فینال به هم برخورد کنند، نقره را برای میرزازاده در نظر گرفته‌اند. امین البته در المپیک قبلی باوجودی که وزن و تجربه کمتری داشت، از اسم حریف نترسید و بدشانس بود که با لوپز و کایالپ در یک گروه قرار گرفت، وگرنه شانس کسب مدال برنز را در همان المپیک قبلی هم داشت.

*مُهمدی؛ کشتی‌گیری که کسی او را در پاریس دست کم نمی‌گیرد
علیرضا مُهمدی را شانس بعدی کشتی فرنگی برای مدال باید دانست، هرچند از اردوی تیم ملی خبر می‎‌رسد که او وزنش بالا رفته و حتی برای ۸۷ کیلوگرم نیز تاحدودی سنگین شده است.

مُهمدی بعد از آنکه در رده سنی جوانان نمایش خوبی داشت، سال گذشته در وزن غیرالمپیکی ۸۲ کیلوگرم ملی‌پوش شد و به مدال نقره رسید، بعد از آن بلافاصله تصمیم به تغییر وزن گرفت، هرچند این موضوع به دلیل در پیش بودن امیدهای جهان و تصمیم کادرفنی برای استفاده از او در ۸۲ کیلوگرم، در آن مقطع با واکنش منفی حسن رنگرز مواجه شد.

با این وجود او و مربی‌اش نمی‌خواستند دیگر ۸ کیلوگرم وزن کم کند و علیرضا در چرخه انتخابی تیم ملی با شکست ناصر علیزاده که در این سالها نفر اول ۸۷ کیلوگرم بود، صاحب دوبنده شد و در بیشکک هم سهمیه گرفت. او هرچند حریفان بسیار سرسختی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پیش‌رو دارد که مدعیان ۸۲ کیلوگرم هم به آن اضافه شده‌اند، اما به واسطه روند رو به جلویش و اینکه هرگز ترس و واهمه‌ای از حریف ندارد و بدون استرس کار خودش را انجام می‌دهد، یکی از شانس‌های مدال است.

مُهمدی هم سید ندارد و در هر مرحله از جدول ممکن است با حریفان عنوان‌دارش رودررو شود. هیچ حریفی در المپیک پاریس، مُهمدیِ جوان را دست کم نخواهد گرفت، او در بلگراد و پس از آن نشان داد قابلیت‌های فنی بالایی دارد.

*شانس برابر محسن‌نژاد و کاویانی‌نژاد برای کسب مدال المپیک
شانس مهدی محسن‌نژاد و امین کاویانی‌نژاد برای مدال، شاید به یک اندازه باشد. هر دو در اوزانی حضور دارند که پرترافیک است. محسن‌نژاد هرچند جزو ۸ نفر برتر سیدبندی قرار گرفت، اما فومیتای ژاپنی مدعی اصلی مدال طلای وزن ۶۰ کیلوگرم و عنوان‌دار این وزن و همچنین ژولمان شارشنبکوف قرقیز را پیش روی خود می‌بیند، ضمن اینکه کشتی‌گیرانی چون تیبیلوف صربستانی و انس باشار ترک هم حریفان آسانی نیستند. بنابراین کار محسن‌نژاد که باوجود شایستگی‌هایش، هنوز مدال جهانی نگرفته، در المپیک سخت است، هرچند او را هم نمی‌توان بدون شانس دانست.

در ۷۷ کیلوگرم، وزنی که در چند سال اخیر از آن محمدعلی گرایی بود، از محرومیت این کشتی‌گیر به دلیل پرتاب بطری، نهایت استفاده را امین کاویانی‌نژاد برد و بعد از قهرمانی در تورنمنت وهبی‌امره -که البته به دلیل دیسکالیفه شدن محمدرضا مختاری اتفاق افتاد- در بیشکک سهمیه المپیک را گرفت و صاحب دوبنده شد.

گرایی و مختاری از فرصتی که با اصرار زیاد، در تورنمنت بوداپست در اختیارشان قرار گرفته بود استفاده نکردند تا کشتی‌گیر خوزستانی برای دومین بار صاحب دوبنده تیم ملی شود.

مدعی اصلی این وزن همچنان آکژول محموداف قرقیزستانی است که البته در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش وزن زیاد، دو شکست در تورنمنت‌های وهبی‌امره و قهرمانی آسیا را تجربه کرد. کشتی‌گیر ژاپنی هم یکی از مدعیان جدی ۷۷ کیلوگرم است. کاویانی‌نژاد با انگیزه بالایی به پاریس خواهد رفت اما می‌داند چه حریفان سخت و مدعی‌ای پیش رویش قرار دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
طلای میرزازاده وساروی خیلی سخت است لوپز والکسانیان به این آسانی طلا را به دیگران نمی دهند به یاری خدا شاید هردو طلا بگیرند
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
نظرسنجی
اگر پدر/مادر یک دختر باشید، با ازدواج دخترتان با پسری که درآمد ماهانه اش ۲۰ میلیون تومان باشد...