یک ضلع پنهان ترور هنیه در تهران

یکی از ابعاد مهم «ترور اسماعیل هنیه در تهران» این است که نتانیاهو می‌خواهد بدون ترک مستقیم میز مذاکرات قاهره، پایه‌های آن را بشکند.
کد خبر: ۱۲۵۱۵۰۹
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹ 03 August 2024
|
8123 بازدید
|
۲

نتانیاهو به خوبی می‌داند با ترور هنیه، عملا حماس زیر بار هیچ توافقی طی هفته‌های (ماه‌های؟) آینده نمی‌رود و جنگ فرسایشی در غزه تداوم خواهد داشت.

یک نکته مهم را فراموش نکنیم:برای نتانیاهو، «کرانه باختری» مهم‌تر از «غزه»، «امنیت در شمال» (و مسأله حزب‌الله) و فراتر از آن تنش‌های منطقه‌ای است. او نقطه جهش و پیروزی نهایی خود را در «تثبیت تغییرات ماندگار در کرانه باختری» می‌داند.

واکنش حماس به ترور اسماعیل هنیه چیست؟


با این کار، هم راست‌های میانه و رقیب (گیدعون سعر، بنت و لیبرمن) را مجبور به همراهی نسبی می‌کند؛هم راست‌های افراطی ملی‌مذهبی متحد خود (صهیونیسم مذهبی) را به تداوم ائتلاف وادار می‌سازد؛هم محبوبیت لیکود را تا حدی احیا می‌کند.مهم‌تر از همه این‌ها، «تقویت گفتمان راست‌گرایی» در فضای داخلی اسرائیل است که نیابد روند آن معکوس شود.

اتفاقا مهم‌ترین وجه تمایز «ترامپ» و «هریس/بایدن» هم در همین نکته است.نتانیاهو امیدوار است (قول گرفته؟) که ترامپ از «برنامه الحاق کرانه» حمایت کند.
فرسایشی شدن جنگ غزه و در عین حال تلاش برای کش دادن آن تا سه ماه دیگر (انتخابات آمریکا) را باید بیش‌تر دز این راستا تحلیل کرد.

بحث «تطبیع با ریاض» برای برون‌رفت از بحران «فردای پسا غزه» هم احتمالا به بعد از انتخابات موکول می‌شود.

علیرضا مجیدی/کارشناس بین الملل

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
سه ضلع این اقدام تروریستی آن هم دقیقاً در این زمان مشخص: 1- رژیم صهیونیستی؛ 2- آمریکا؛ 3- جریان انحرافی - نفوذی سایه‌نشین داخلی.
که نقش‌، سود و منافع ضلع سوم پررنگ‌تر از سایرین است!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
ترورش مگه چند ضلع داشته ؟؟
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...