گفتگو تابناک با حسن ضابطی خبرنگار بحران/

خبرنگار میدانی لازم داریم/رئیس جمهور طرحی نو در رابطه دولت و رسانه بیاندازد

حسن ضابطی خبرنگار پیشکسوت حوزه بحران به مناسبت روز خبرنگار در گفتگو با خبرنگار تابناک به بیان دیدگاهها و خاطرات خود از دوران کار رسانه ای پرداخت.
کد خبر: ۱۲۵۲۳۵۵
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲ 07 August 2024
|
3663 بازدید
|
۱

متن این گفتگو را از نظر می گذرانید:

آقای ضابطی! شغل خبرنگاری دشوار است؟ موافقید؟

بخش عمده ای از سختی کار رسانه ای در دنیای امروز دسترسی به منابع اصلی و موثق است که با توجه به وجود بخش عمده ای از اخبار فیک در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کار را سخت می کند. عموما رسانه ها به تکذیب اخبار روی آورده اند.اخباری که صحت ندارند. عدم دسترسی به منابع باعث شده کار خبرنگاری سخت تر شود خصوصا در مواقع بحران وقتی اتفاقی می افتد بسیاری از مسئولین اطلاعات خبر را نمی دهند یا اخبار و آمار متناقضی می رسد که آدم احساس می کند هماهنگی خاصی وجود ندارد.البته این موضوع مشکل امروز و دیروز نیست و ما سال هاست در اطلاع رسانی بحران چالش داریم و تغییرات مثبتی هم در این حوزه رخ نمی دهد.

خبرنگار میدانی لازم داریم/رئیس جمهور طرحی نو در رابطه دولت و رسانه بیاندازد


مواقعی که حادثه ای اتفاق می افتد، اخبار ضد و نقیض می بینیم مثلا همین اواخر، البته در ترور شهید هنیه  اخبار جعلی کمتر بود ولی در زمان وقوع حادثه برای شهید رئیسی افکار جعلی بسیاری منتشر شد این ها بخاطر این است که هماهنگی های لازم وجود ندارد و هرکسی خودش را متولی می داند و نهایتا آمار ضد و نقیض منتشر می شود،در کنار این سختی ها ماهیت کارخبرنگاری هم پراسترس است و طاقت فرساست. باید ارزش تازگی خبر ضمن حفظ سرعت وجود داشته باشد. 


توصیه ی شما به دولت چهاردهم در مورد تعامل بهتر با رسانه ها چیست؟


تعامل با رسانه ها بحث هرروزه دولت هاست به ویژه اینکه دولتی در ابتدای راه باشد اگر مسئولین در دولت متوجه باشند که اگر رسانه ها خبری را منتشر می کنند بر اساس غرض ورزی و نیت مجرمانه نیست پس بحث شکایت از رسانه ها یکبار برای همیشه در این دولت منتفی بشود.


نکته ی دیگر خطاب به همکارانم در رسانه ها است،دولت ها وقتی بر سرکارمی آیند شعارهایی دارند و ممکن است در طول مسیر نتوانند آنها را محقق کنند اما به این معنا نیست که دولت ها کاری را نکردند متاسفانه چون نتوانستند خیلی از شعارها را جامع عمل بپوشانند و محقق کنند برخی ازکارهای خوبی که انجام داده اند اطلاع رسانی نمی کنند.


خواهشم از رئیس جمهور این است که در تمام ارکان اطلاع رسانی دولت از افرادی استفاده شود که با رسانه و فضای رسانه و اهالی رسانه آشنایی کامل داشته باشند، در دسترس رسانه ها باشند  و ارتباط مداومی با رسانه ها داشته باشند. دسترسی اصحاب رسانه را به اخبار تسهیل کنند که آنها بتوانند سریع تر خبررا منتشر کنند،خودشان آمار بدهند ،طوری نباشد که رسانه های معاند یا شبکه های اجتماعی اخبار را منتشر کرده باشند و جزئیات را گفته باشند ولی یک رسانه ی رسمی که میخواهد از منابع رسمی استفاده کند اطلاعاتی نداشته باشد.

خاطره ای از خبرنگاری در شرایط بحران بازگو کنید؟
تخصص اصلی من در رسانه اطلاع رسانی در زمان بحران بوده است. از سال 84  در خبرگزاری بوده ام روزهایی ارزو داشتیم خبرنگار ویژه ای باشد که بتواند خبر را تایپ کند عکس و فیلم بگیرد و در صحنه حضور داشته باشد،خبر را در سیستم گردش خبر بارگذاری و منتشرکند و آن موقع دشوار به نظر می رسید اما خوشحالم این اتفاق الان افتاده است. ما این تجربه را درخیلی مواقع داشتیم به ویژه در حادثه ی پلاسکو و حمله ی داعش به مجلس، ما اخبار را به سرعت و  آنلاین منتشر می کردیم.

خبرنگار میدانی لازم داریم/رئیس جمهور طرحی نو در رابطه دولت و رسانه بیاندازد

خاطرات زیادی از خبرنگاری در بحران ها دارم یکی از صحنه های قاب جالبی بود که در حمله ی داعش به مجلس ثبت شد و خیلی هم دیده شد عکسی که یک خبرنگار، نیروی آتشنشانی،مامورنیروی انتظامی و یکی از مسئولین سپاه و عکاس که همگی پشت دیوارهمگی به یک نقطه نگاه می کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
تا همینجا هم این دولت با انتصاب هایی که داشته طرحی نو در انداخته و نشون داده به جوانگرایی، کارآمدی، پاکدستی و .... اعتقاد کامل داره...
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...