زیاد شنیدهاید همه اصرار میکنند برای فروش بیشتر به سراغ دیجیتال مارکتینگ بیایید؛ ولی چه چیزی پشت این عبارت پنهان است که همه به قدرت آن باور دارند؟
خلاصه بخواهیم بگوییم، میشود ۳ مورد: هزینهٔ کمتر، دسترسی بیشتر، دقت بالاتر در هدفگیری.
در این مقاله با ما باشید تا با این رویکرد جذاب یعنی بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا شوید.
مقدمهای بر دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن برای کسب و کارها
بازاریابی دیجیتال به تمامی فعالیتهای بازاریابی که در بستر دستگاههای دیجیتال انجام میشوند، اشاره دارد. با استفاده از آن، کسبوکار از طریق کانالهایی مثل ایمیل، موتورهای جستوجو و شبکههای اجتماعی با مخاطب ارتباط میگیرد.
بهعنوان صاحب کسبوکار ۲ راه دارید: یا به دنبالکردن آموزش دیجیتال مارکتینگ بروید و خودتان کارها را انجام دهید یا دیجیتال مارکتر حرفهای استخدام کنید.
اهمیت بازاریابی دیجیتال هم باید در تغییر رفتار مخاطب دید؛ مخاطب علاقه دارد ساعتهای زیادی را در روز در دستگاههای دیجیتال و اینترنت باشد.
همین مسئله باعث میشود به آنها راحتتر از قبل دسترسی داشته باشید. از طرفی، اندازهگیری و هدفگیری دقیق برخلاف رقیب سنتی آن امکانپذیر است. میتوانید مشخص کنید چه کسی پیشنهادتان را ببیند؛ زنان؟ مردان؟ صاحبان کلینیکها؟
عملکردتان را هم همیشه میتوانید دقیق اندازهگیری کنید تا بتوانید با کاهش هزینه، سود بیشتری کنید.
در نهایت، امکان رقابت با کسبوکارهای بزرگ است؛ خبری از هزینههای میلیاردی برای بیلبورد و تلویزیون نیست!
به تگموند در تصویر زیر نگاه کنید که در کنار دیجیکالا و بانیمد قرار گرفته است.
خب، برویم ببینیم چه کمکی در فروش به ما میکند.
چرخهٔ زیر را در نظر بگیرید و بیایید جزئیات آن را بخوانیم.
مشتری بیشتر وقت خود را در اینترنت میگذراند؛ بنابراین، با فعالیت و بازاریابی در کانالهای دیجیتال به افزایش آگاهی از برند خود کمک کردهاید.
بیایید از ابعاد مختلف آن را ببینیم. با سئو میتوانید محتوای صفحه خود را به نتایج اول موتورهای جستوجو مثل گوگل برسانید. با بازاریابی سوشال مدیا، برند بیشتر شناخته میشود و از طریق آن، ترافیک سایت افزایش مییابد.
با تبلیغات در سایتها و اپلیکیشنها، بر سر زبان میافتید و بهمرور در ذهن مخاطب حک میشوید. انجام تمام این کارها مثل شاخههای رود اصلی هستند؛ در نهایت همه بهم میپیوندد و جریان اصلی رود را میسازند.
در کانالهای مختلف حضور مییابید و با بهکارگیری استراتژی مناسب، کسبوکار را به مخاطب هدف خود میشناسانید؛ اینشکلی تعداد مخاطب شما نسبت به بازاریابی سنتی، بیشتر و ایدئالتر است.
قرار نیست همهٔ مردم مخاطب ما باشند؛ با دیجیتال مارکتینگ هدفگیری دقیقتر انجام میشود. چطور؟ با توجه به پرسونا مخاطب، تصمیم میگیریم در چه کانالی حضور داشته باشیم، چه کمپین تبلیغاتی طراحی و چه محتوایی تولید کنیم. فایدهٔ آن چیست؟
نشانهگیری دقیقتر، یعنی رسیدن به مخاطب ایدئال؛ همان فردی که به احتمال بیشتری به مشتری ما تبدیل خواهد شد.
پلتفرمهای تبلیغاتی مثل یکتانت و گوگل ادز به شما اجازه میدهند به مخاطب خود نزدیکتر هم شوید. برای مثال، وقتی کاربر محصولی را دید و نخرید، دوباره او را هدف میگیرید یا تبلیغ به دست خانمهای علاقهمند به خرید لوازم آرایشی و بهداشتی برسد.
وقتی کاربر را دقیق هدف بگیرید، شانس بیشتری برای تبدیل به مشتری دارید! این یعنی همان فروش بیشتر.
بازاریابی ایمیلی و بازاریابی پیامکی به شما اجازه میدهد با مشتریانی که یک بار خرید کردهاند، در ارتباط باشید. چرا؟ آنها را تشویق میکنید مجدد از شما خرید کنند و این یعنی فروش بیشتر با هزینهٔ کمتر.
آنها شما را میشناسند و اعتماد دارند؛ چراکه یک بار تجربهٔ خرید بینظیر داشتهاند. حالا با پیشنهادهایی مثل تخفیف، کسب امتیاز یا حتی پیشنهاد بر اساس رفتار خرید، آنها را برمیگردانید.
آیا این امکان در بازاریابی آفلاین وجود دارد؟ مثلاً مشتری هر هفته یک بار از فروشگاه خرید میکند، ولی یکدفعه دیگر خرید نمیکند. چطور به دنبال او میروید؟
برویم سراغ اینکه چطور دورهٔ آموزشی مناسب را انتخاب کنیم.
انتخاب دوره های آموزشی مناسب برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ
اگر میخواهید خودتان بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، این بخش را با دقت بخوانید.
معیارهای انتخاب یک دوره آموزشی خوب
معیارها عبارتاند از:
رایگانبودن بهمعنای بدی دوره نیست. بیایید ۲ دورهٔ رایگان جذاب را به شما معرفی کنیم.
یکتانت نهتنها با پستهای بلاگ، کتابهای الکترونیک و وبینارهای رایگان به شما بازاریابی دیجیتال را یاد میدهد، بلکه ۲ دورهٔ آموزشی رایگان دارد:
در این دوره ۸ ساعته که مدرک معتبر دارد، تمام مهارتهای لازم برای موفقیت در تبلیغات کلیکی را فرا خواهید گرفت:
طی سه فصل و ۴ ساعت، مطالب زیر را خواهید آموخت:
در این دوره، ۳ مدرس با تجربه و حرفهای به زبانی ساده و با مثالهای متعدد، تمام مباحث را به شما آموزش میدهند تا بتوانید بهترین تبلیغات را ایجاد کنید.
یک مسئله مانده است!
منظور از استراتژی، یک برنامه کلی و عملی در جهت رسیدن به اهداف کسبوکار از طریق ابزارها و کانالهای مختلف است. حالا ببینیم استراتژیهای کلیدی بازاریابی دیجیتال چه مواردی هستند:
میتوانید هرکدام را برای رسیدن به هدف مشخصی استفاده کنید یا بهصورت ترکیبی پیش بروید. چطور؟
مثلاً با سئو و بازاریابی محتوا از گوگل مشتری راغب جذب کنید و با تبلیغات کلیکی هدفمند و تبلیغات در گوگل هم بفروشید. به این ترتیب، تا زمانی که سئو به نتیجه میرسد، درآمد کافی برای سرپاماندن دارید.
برای آموزش دیجیتال مارکتینگ شک به دل راه ندهید. اگر علاقهمند هستید، همین حالا شروع کنید!
انتهای رپرتاژ آگهی/