تحولات جدید در چینش کابینه پزشکیان/

رئیس دفتر پزشکیان وزیر می‌شود!/ حضور شریعتمداری در دولت چهاردهم قطعی است؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر پزشکیان به عنوان گزینه نهایی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده و محمد شریعتمداری گزینه اصلی جایگزین وی در دفتر ریاست جمهوری است.
کد خبر: ۱۲۵۲۹۱۴
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱ 10 August 2024
|
8892 بازدید
|
۱

به گزارش تابناک، تنها یک روز تا اعلام نهایی لیست کابینه دولت چهاردهم باقی مانده است و شنیده‌ها حاکی از آن است که محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر پزشکیان به عنوان گزینه نهایی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است. با این حساب چه کسی رئیس دفتر مسعود پزشکیان خواهد شد؟

 «محمد شریعتمداری» و «الیاس حضرتی» دو گزینه مطرح برای انتصاب در این سمت اعلام شدند، هرچند نام شریعتمداری برای تصدی در این سمت برجسته‌تر است اما تا قطعی شدن این موضوع باید منتظر ماند.

رئیس دفتر پزشکیان وزیر می‌شود!/ حضور شریعتمداری در دولت چهاردهم قطعی است

محمد شریعتمداری کیست؟ 

محمد شریعتمداری  متولد ۳ تیر ۱۳۳۹، سیاستمدار ایرانی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. او پیشتر نیز در دولت دوازدهم وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده‌ است. وی معاون سابق اجرایی رئیس‌جمهور ایران، جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز بود.

شریعتمداری در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم سید محمد خاتمی وزیر بازرگانی بود. همچنین از حامیان محمد محمدی ری شهری در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ به حساب می‌آمد.

شریعتمداری همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را بر عهده داشت و در حال حاضر مشاور رهبر انقلاب است. وی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ به حکم رهبر انقلاب عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی شورا فعالیت می‌کرد. 

شریعتمداری به مدت ۸ سال مسئولیت کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌هایی نظیر عربستان سعودی،  عراق،  عمان،  قطر،  کویت،  پرتقال،  اسپانیا، زیمبابوه،  اوگاندا،  کنیا،  فیلیپین،  تایلند و… بود.

علاوه بر مسئولیت وزارت بازرگانی ایران، به عنوان نماینده تام‌الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت منصوب و در طی همین دوره، جمهوری اسلامی ایران را پس از سال‌ها به عنوان عضو ناظر به سازمان جهانی تجارت وارد کرد.

وی ۱۲ سال در سمت ریاست کمیسیون و نیز ریاست هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، با این شبکه عظیم ارتباط گسترده و ثمر بخشی داشته و هم در دوره وزارت بازرگانی وی قانون جدید نظام صنفی از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و شورای عالی اصناف از منتخبان شبکه‌های صنفی کشور پا به عرصه وجود نهاد.

خلاصه فعالیت‌های اجرایی شریعتمداری به شرح زیر است: 

  • معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری 
  • عضو هیات امنای اموال در اختیار ولی فقیه
  • مسئول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (س) 
  • نماینده ویژه سرپرست حجاج و مسئول بازرسی و نظارت ویژه بر فعالیت های سازمان حج و زیارت در بعثه مقام معظم رهبری 
  • مشاور عالی و رئیس شورای راهبردی حج و زیارت در تدوین استراتژی حج جمهوری اسلامی
  • عضو هیات امنای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم 
  • عضو و دبیر هیات امنای موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث
  • مسئول کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی چون عربستان، عراق، عمان، قطر، کویت، پرتقال، اسپانیا، زیمباوه، اوگاندا، فیلیپین، تایلند و...
  • نماینده تام الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت 
  • رئیس کمیسیون و رئیس هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور
  • مشاور رهبر انقلاب 
  • عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و رئیس کمیسیون اقتصادی شورا

الیاس حضرتی کیست؟

الیاس حضرتی متولد ۲ مهر ۱۳۴۰ در روستای ایده‌لوی خلیفه از توابع هشترود آذربایجان شرقی است. پدرش کشاورز بود و وی در حال حاضر دارای 5 فرزند است. حضرتی فعال سیاسی و مطبوعاتی و از مؤسسین حزب همبستگی و چندی دیگر از احزاب اصلاح طلبان بود. وی، همچنین به درخواست مهدی کروبی برای مشارکت در تأسیس حزب اعتماد ملی پاسخ مثبت داد و به عضویت شورای مرکزی این حزب درآمد. او یکی از چهره‌های سیاسی جناح اصلاح طلبان ایران است.

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد است. وی به مدت ده سال در سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۶۷ فرمانده سپاه پاسداران گیلان بود و در جنگ تحمیلی نیز در جبهه‌ حضور داشته است. الیاس حضرتی برای سه دوره پیاپی نماینده مردم رشت بود (سوم تا پنجم).  وی در سال‌های ۱۳۷۹ - ۱۳۸۲ نیز از حوزه انتخاباتی تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات نماینده بود (ششم) او در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۱٬۲۹۶٬۵۸۰ رأی، در رتبه پنجم تهران، وارد مجلس دهم شد. وی ۱۵ تیر ۱۳۹۷ قائم مقام حزب اعتماد ملی شد. الیاس حضرتی در تاریخ ۱۳۹۸/۳/۲۶ به ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در آخرین سال فعالیت مجلس دهم، انتخاب شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
شریعتمداری همونی نیست که استیضاح شد بعد دوباره تو یه منتسب دیگه رای اعتماد دادن بهش.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...