تابناک گزارش می دهد

عقب نشینی آمریکا از تحریم تنها گردان «تک‌جنسیتی ارتش اسرائیل»/ آنچه باید از «نتزاه یهودا» بدانید؟

دولت آمریکا از تصمیم اولیه خود مبنی بر تحریم گردان صهیونیستی «نتزاه یهودا» عقب نشینی کرد تا خللی به حمایت تمام قد از تل آویو وارد نشود.
کد خبر: ۱۲۵۲۹۵۱
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳ 11 August 2024
|
7469 بازدید
|
۲

بین الملل تابناک: متعاقب گزارشهایی در خصوص تحریم گردان «نتزاه یهودا» از سوی واشنگتن به خاطر نقض حقوق بشر و بر اساس قانون «لیهی»، حال دولت آمریکا اعلام کرده از این تصمیم باز خواهد گشت.

آشنایی با گردان «نتزاه یهودا»

گردان «نتزاه یهودا» در سال ۱۹۹۹ و به منظور سربازگیری از جوانان صهیونیست با اعتقادات مذهبی افراطی ارتدوکس و دیگر نیروهای ملی‌گرای مذهبی در ارتش ایجاد شد.

رژیم صهیونیستی این گردان را به عنوان واحدی برای خدمت افراد معتقد این گروه‌ها در ارتش ایجاد کرد و به آنها اجازه داد تا اعمال مذهبی خود مانند نماز و روزه را به جا بیاورند. این گردان «تنها واحد تک‌جنسیتی در ارتش اسرائیل» است و در آن نه تنها زنان حضور ندارند، بلکه تعامل این نیروها با زنان سرباز دیگر نیز محدود شده است.

تشکیل این گردان در ابتدا به دلیل کمبود سرباز در ارتش اسرائیل انجام شد اما رفته رفته با عضویت جوانان افراطی به صورت دغدغه‌ای برای مقامات اسرائیلی درآمد. گروهی در حاکمیت این رژیم معتقدند این واحد به محلی برای جذب و آموزش نیروهای افراطی تبدیل شده است، در حالی که در مقابل حامیان «نتزاه یهودا» استدلال می‌کنند این گردان به جوانان ملی‌گرا فرصتی برای خدمت به رژیم صهیونیستی و بیان ارزش‌های خود می‌دهد.

اسرائیل مدت‌هاست تلاش کرده است که یهودیان ارتدوکس بیشتری را وادار کند تا با وجود معافیت از خدمت اجباری، در نیروهای مسلح خود ثبت نام کنند. این یهودیان که عموماً در شهرک‌های غیرقانونی و اشغالی زندگی می‌کنند به کشتار و آزار مردم در کرانه باختری و قدس اشغالی مشغول هستند.

این گردان عمدتاً در کرانه باختری رود اردن فعالیت می‌کرد، اما در اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از انتقاد ایالات متحده از این منطقه خارج شد و اکنون در غزه مشغول به فعالیت است.

دلیل انتقادات از گردان «نتزاه یهودا»

جان باختن عمر اسد، یک فلسطینی دارای تابعیت آمریکا در سال ۲۰۲۲ در کرانه باختری به دست گردان «نتزاه یهودا» که شامل نظامیان افراطی صهیونیست می‌شود باعث شد واشنگتن محدودیت‌هایی را در استفاده این گردان از تسلیحات اهدایی آمریکا به تل آویو اعمال کند.

عمر اسد، یک فلسطینی-آمریکایی ۷۸ ساله بود که در سال ۲۰۲۲ پس از بازداشت در اثر حمله قلبی درگذشت و پیکرش در محل یک ساختمان رها شد. کالبد شکافی سازمان‌ پزشکی قانونی فلسطینی نشان داد که وی بر اثر حمله قلبی ناشی از استرس جان سپرده است.

همچنین بر اساس برخی مدارک ویدئویی، سربازان «نتزاه یهودا» به سوء‌استفاده از زندانیان فلسطینی متهم شده‌اند.

متعاقب این اقدام و در پی انتشار گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تصمیم واشنگتن در راستای تحریم‌ گردان «نتزاه یهودا» ارتش اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر، مقامات اسرائیلی گفتند با اعمال تحریم علیه هر واحد نظامی این کشور مقابله خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تحریم احتمالی این یگان را «اوج پوچی و بی‌اخلاقی» در زمانی که نیروهای اسرائیلی در حال جنگ در غزه علیه حماس هستند خواند و گفت دولتش در برابر اقداماتی از این دست «به هر طریق» عمل خواهد کرد.

این در حالی است که توحش این گردان صدای خود صهیونیستها را نیز درآورده بود. در این راستا، «مراو میخائیلی»، رئیس حزب چپ‌گرای کار اسرائیل، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که گردان «نتزاه یهودا» بدون دلیل واقعی فلسطینی‌ها را می‌کشد و با زندانیان بدرفتاری می‌کند.

مروا میخائیلی همچنین گفته بود: «رفتار خشونت‌آمیز و فاسد گردان نتزاه یهودا سال‌هاست که شناخته شده است و هیچ اقدامی برای توقف آن انجام نشده است. دو سال است که ایالات متحده تیمی را برای تحقیق درباره این گردان تشکیل داده است و مقامات سیاسی و نظامی نمی‌توانند تظاهر کنند که اطلاعی از این موضوع نداشتند».

رئیس حزب کار اسرائیل با انتقاد از واکنش مقامات این رژیم به تحریم گردان «نتزاه یهودا» افزود: «به جای اینکه به خود بیاییم و با اقدامات این گردان مقابله کنیم، سطح جدیدی از انکار، دروغ و سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ را شاهد هستیم که به وضعیتی منجر شده است که مهم‌ترین متحد راهبردی اسرائیل یک گردانش را تحریم می‌کند.»

مروا سپس نوشت که گردان نتزاه یهودا از سال‌ها پیش باید منحل می‌شد و اعضای این گردان برای «کشتار بی دلیل» فلسطینی‌ها و ضرب و شتم و اهانت به بازداشت شدگان فلسطینی آموزش می‌بینند.

عقب نشینی آمریگا از تحریم گردان «نتزاه یهودا»

متعاقب گزارشهایی در خصوص تحریم گردان «نتزاه یهودا» از سوی واشنگتن، حال دولت آمریکا اعلام کرده از این تصمیم عقب نشینی کرده است. در این راستا، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز اعلام کرده است: دولت بایدن گردان نتزاه یهودا را تحریم نخواهد کرد.

میلر در این باره تاکید کرد: پس از آنکه اسرائیل اقدام به ارائه اطلاعات جدید به آمریکا پیرامون این گردان نظامی کرد، دولت آمریکا قانع شد که نقض قوانین بشردوستانه از سوی گردان نتزاه یهودا به صورت مؤثری اصلاح شده است.

وی خاطر نشان کرد: از این رو، این گردان نظامی می‌تواند به تسلیحات اهدایی آمریکا به اسرائیل دسترسی داشته و از آن استفاده کند.

پیش از این نیز ارتش اسرائیل، گردان «نتزاه یهودا» را یک واحد رزمی فعال خوانده بود که بر اساس «اصول حقوق بین‌الملل» عمل می‌کند.

پیش از این، نهادهای بشردوستانه بین المللی از نقش گردان نتزاه یهودا در حمله به فلسطینیان در کرانه باختری خبر داده بود؛ موضوعی که اکنون به دلیل نیاز دموکرات‌ها به پشتیبانی مالی لابی اسرائیل در انتخابات ماه نوامبر از سوی دولت بایدن نادیده گرفته می‌شود.

اگر این تحریم‌ها وضع می شدند، اعضای این گردان اجازه دریافت کمک‌های آموزشی و تجهیزات آمریکایی را نداشتند.

به اعتقاد ناظران، عدم تحریم این گردان، یک شکست تلخ برای کارشناسان حقوق بشر در وزارت امورخارجه آمریکا و پنتاگون است که طی سال‌ها مبنایی را ایجاد کردند که بر اساس آن، برخی واحدهای اسرائیلی باید از کمک ایالات متحده بر اساس قوانین موسوم به قوانین لیهی (Leahy Laws) منع شوند.

مطابق قوانینی که به نام «لیهی» شناخته می‌شوند و توسط سناتور پاتریک لیهی در اواخر دهه ۹۰ میلادی تدوین شده‌اند، ارائه کمک نظامی به افراد یا واحدهای نیروی امنیتی را که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، ممنوع می‌کند.

مقامات فعلی و سابق آمریکا می‌گویند تصمیم آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه این کشور برای ادامه کمک به گردان نتزاه یهودا نقض اصول قبلی مبنی بر خودداری از ارائه کمک تا زمانی است که اقدامات تنبیهی جدی برای ناقضان حقوق بشر، از جمله مجازات کیفری اعمال نشده باشد.

هرچند اقدام آمریکا ارتباطی به جنگ غزه ندارد و تحریم مذکور به اقدامات یگان نتزاه یهودا در دوره پیش از آغاز جنگ در کرانه باختری مربوط می‌شود.

هر چند به نظر می‌رسید قصد آمریکا برای تحریم این یگان با هدف ترمیم چهره خود نزد افکار عمومی جهانی باشد؛ به خصوص اینکه حمایت بی چون و چرای واشنگتن از رژیم تل آویو و وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت برای عضویت دائم فلسطین در شورای امنیت با انتقادات شدید کشورها مواجه شد.

با این وجود دولت بایدن برای از دست ندادن حمایت نهادهای صهیونیستی در آمریکا و آرای یهیودیان از تصمیم تحریم این گردان عقب نشینی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
جان باختن عمر اسد، یک فلسطینی دارای تابعیت آمریکا در سال ۲۰۲۲ در کرانه باختری به دست گردان «نتزاه یهودا» که شامل نظامیان افراطی صهیونیست می‌شود باعث شد واشنگتن محدودیت‌هایی را در استفاده این گردان از تسلیحات اهدایی آمریکا به تل آویو اعمال کند.


یعنی 40 هزار نفر کشته شدن به دست این وحشی ها مهم نیست ولی اون یک نفر چون تابعیت آمریکا داشته باعث شده اسرائیل تحریم بشه ؛ اینم سطح شعور و حقوق بشر آمریکایی هاست
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
چاقو دسته خودش را نمیبره و جنایت های رژیم کودک کش هم بدون حمایت نظامی و سیاسی آمریکا امکان پذیر نبود و. نیست.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...