دست رد ایران به درخواست‌‌‌های غرب

ایران درخواست‌‌‌های بریتانیا و دیگر کشورهای غربی را مبنی بر خودداری از انتقام‌‌‌جویی از اسرائیل به خاطر ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران، رد کرده است. به گزارش بی‌‌‌بی‌‌‌سی، در میان تشدید دیپلماسی بین‌المللی برای تنش‌‌‌زدایی، کراستارمر، نخست‌‌‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه در یک گفت‌‌‌وگوی تلفنی کم‌سابقه از مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌جمهور ایران خواست تا «تهدیدهای مداوم خود مبنی بر حمله نظامی را کنار بگذارد.» اما به گفته رسانه دولتی ایران، پزشکیان گفت که انتقام‌‌‌جویی «راهی برای توقف جنایت» و «حق قانونی ایران» است. اسرائیل که مسوولیت ترور هنیه را نپذیرفته، ارتش خود را در بالاترین سطح آماده باش قرار داده است.
کد خبر: ۱۲۵۳۸۵۴
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴ 15 August 2024
|
293811 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از دنیای اقتصاد؛ ایالات متحده هشدار داده است که در حال آماده شدن برای «مجموعه قابل‌توجهی از حملات» توسط ایران یا گروه‌‌‌های نیابتی آن در این هفته است و حضور نظامی خود را در خاورمیانه برای کمک به اسرائیل افزایش داده است. جنبش قدرتمند حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است نیز نسبت به انتقام ترور فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد آن توسط اسرائیل در حمله هوایی در بیروت تهدید کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، برنامه سفر به خاورمیانه برای شرکت در گفت‌وگوها درباره پایان دادن به جنگ غزه را به تعویق انداخت. شامگاه دوشنبه، رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌‌‌ای مشترک از ایران و متحدانش خواستند از حملاتی که تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای را تشدید می‌کند، خودداری کنند.

نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفتند: «آنها مسوولیت اقداماتی را بر عهده خواهند داشت که این فرصت برای صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد.» سپس نخست‌وزیر بریتانیا مستقیما از طریق تماس تلفنی نگرانی عمیق خود را با رئیس‌جمهور ایران ابراز کرد که این اولین تماس از مارس ۲۰۲۱ بود. به گزارش دفتر نخست‌‌‌وزیر بریتانیا ، استارمر به پزشکیان گفت که «خطر جدی اشتباه محاسباتی وجود دارد و اکنون زمان آرامش و بررسی دقیق است.»

وی افزود: «نخست‌وزیر انگلیس از ایران خواست از حمله به اسرائیل خودداری کند و افزود که جنگ به نفع کسی نیست.» سه‌‌‌شنبه، خبرگزاری دولتی ایران گزارش داد که پزشکیان به استارمر گفته است که حمایت کشورهای غربی از اسرائیل، آنها را به «ادامه قساوت‌‌‌ها» تشویق کرده و صلح و امنیت را تهدید می‌کند. پزشکیان با بیان اینکه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، جنگ در هیچ نقطه‌ای از جهان به نفع هیچ کشوری نیست، تاکید کرد: «پاسخ تنبیهی به متجاوز، حق قانونی کشورها و راهی برای توقف جنایت و تجاوز است.» وزارت امور خارجه ایران نیز به طور جداگانه درخواست خودداری لندن، پاریس و برلین را رد کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «اینگونه مطالبات فاقد منطق سیاسی و در مغایرت کامل با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و  ناشی از رویکرد افراطی است.» ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که اظهارات ایران را جدی می‌گیرد.

دانیال حقاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری گفت: «ما در حمله و دفاع در اوج آمادگی هستیم و طبق دستورات دولت عمل خواهیم کرد.» جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: «ما در نگرانی‌ها و انتظاراتی که همتایان اسرائیلی‌‌‌مان در رابطه با زمان‌‌‌بندی بالقوه در اینجا دارند، مشترک هستیم. [ این] رویداد می‌تواند این هفته باشد.» وی افزود: «در این زمان خاص تعیین اینکه آیا حمله‌ای از سوی ایران یا گروه‌های نیابتی آن ممکن است ظاهر شود، دشوار است، اما ما باید آماده باشیم.» لوید آستین، وزیر دفاع، دومین گروه حمله ناو هواپیمابر و همچنین یک زیردریایی موشک هدایت شونده را به خاورمیانه اعزام کرده است تا آنچه را که پنتاگون گفته است «تعهد ایالات‌متحده برای برداشتن هر گام ممکن برای دفاع از اسرائیل» است، تقویت کند.

ایالات‌متحده بر این باور است که توافق جدید برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌‌‌های اسرائیلی بهترین راه برای کاهش تنش‌‌‌ها در منطقه خواهد بود و خواستار از سرگیری مذاکرات در روز پنج‌شنبه شده است. اسرائیل گفته است که تیمی از مذاکره‌کنندگان را برای نهایی کردن یک توافق اعزام می‌کند، در حالی که حماس موافقت اصولی را برای مشارکت به‌رغم ترور رهبرش نشان داده است. حماس روز یکشنبه گفت که هر توافقی باید بر اساس محل مذاکرات یک ماه و نیم پیش باشد، نه دور جدید مذاکرات.

اسرائیل در واکنش به حمله بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر که طی آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۱ نفر به گروگان گرفته شدند، عملیات نظامی را در غزه برای نابودی حماس آغاز کرد. به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۳۹۹۲۰ نفر از آن زمان تاکنون در غزه جان خود را از دست داده‌‌‌اند. صدها نفر نیز در تبادل آتش تقریبا روزانه بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل در سراسر مرز اسرائیل و لبنان از آغاز درگیری‌‌‌ها جان خود را از دست‌‌‌ داده‌‌‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...