وزنه‌برداری ایران چگونه ویران شد!

محمدرضا براری، مربی پیشین تیم ملی وزنه‌برداری به انتقاد از عملکرد این فدراسیون در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس پرداخته و معتقد است که کادر مدیریتی و فنی وزنه‌برداری را تبدیل به ویرانه کرد.
کد خبر: ۱۲۵۴۲۴۲
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱ 17 August 2024
|
25300 بازدید
|

وزنه‌برداری ایران چگونه ویران شد!

به گزارش تابناک، نتایج ضعیف تیم دو نفره وزنه‌برداری ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، موجب شد تا اغلب کارشناسان و چهره‌های شناخته شده این رشته نسبت به عملکرد فنی وزنه‌برداران، کادرفنی و مجموعه مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری واکنش نشان دهند. یکی از این منتقدین، محمدرضا براری قهرمان پیشین وزنه‌برداری جهان و مربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری است.

براری در واکنش به اظهارنظر جالب توجه نواب نصیرشلال، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بابت اینکه «ویرانه» تحویل گرفته و به همین دلیل نتوانسته در پاریس برای ورزش ایران و وزنه‌برداری کسب نتیجه کند، با رد صریح صحبت‌های نصیرشلال، اظهارنظر سرمربی تیم ملی را توجیهی غیرقابل قبول برای فرار از شکست و ناکامی وزنه‌برداری، همچنین خریدن زمان بیشتر برای تحقق اهداف شخصی و تیم مدیریتی فعلی وزنه‌برداری می‌داند. گفت‌وگو با مربی تیم ملی وزنه‌برداری در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا با وقت اضافه را در ادامه بخوانید:

ویرانه‌ی وزنه‌برداری در پاریس

محمدرضا براری، ملی پوش وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و دارنده نشان برنز جهان در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۳ لهستان در واکنش به اظهارنظر سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بابت اینکه ویرانه تحویل گرفته‌اند، گفت: خیلی برایم جالب است، نصیرشلال و تیم مدیریتی وزنه‌برداری به جای اینکه بعد از ناکامی در بازی‌های المپیک پاریس از خانواده وزنه‌برداری و جامعه ورزش کشور بابت نتیجه ضعیف عذرخواهی کنند، خیلی تأکید دارند که به افکار عمومی این را تزریق کنند که او و رفقایش در فدراسیون وزنه‌برداری «ویرانه» تحویل گرفتند و دستشان خالی بوده است. به همین دلیل نتوانستند در المپیک پاریس نتیجه کسب کنند! درصورتی که من کاملاً با این نظر او (نصیرشلال) مخالفم. برای ادعایی که کردم هم دلیل دارم، زیرا من قبل از نصیرشلال همراه با سعید علی حسینی هدایت تیم ملی وزنه‌برداری را در دست داشتیم.

زمین آماده و آبادی را تیم مدیریتی قبلی وزنه‌برداری در اختیار سجاد انوشیروانی و نواب نصیرشلال و تصمیم‌سازان فعلی وزنه‌برداری قرار دادند که آماده و مهیای برداشت بود. اما وقتی خود این عزیزان توانمندی ساختن و پرورش وزنه‌بردارانی که مهیای بزرگ شدن هستند را ندارند، این کم‌توانی چه دخلی به تیم قبلی مدیریتی و فنی وزنه‌برداری دارد؟

وی افزود: در حقیقت اینطور نیست که نصیرشلال می‌گوید، زیرا ما در تیم ملی هم جوانان مستعد و بسیار عالی در اختیار داریم و داشتیم، هم ستاره‌هایی را داشتیم که اگر می‌توانستیم درست از آنها در ترکیب تیم ملی استفاده کنیم، قطعا می‌توانستیم در المپیک پاریس نتایج ایده‌ال و بسیار خوبی را کسب کنیم. اگر بخواهم اسم تک‌تک وزنه‌بردارانی که در اختیار داریم را نام ببرم، از حوصله این مصاحبه خارج است، اما مثلاً ما از اوزان سبک وزن نفراتی همچون کیانوش رستمی، علی داودی، مصطفی جوادی، امیر حقوقی، حافظ قشقایی، عبدالله بیرانوند، ایلیا صالحی‌پور، علی عالی‌پور، سپهرمردانی، مسعود ممیوند، علیرضا معینی، علی مکوندی، رضا دهدار، رسول معتمدی، علیرضا اسفندیاری، علیرضا یوسفی، آریا پایدار، آیت شریفی، ابوالفضل زارع، حسین سلطانی، مهدی کرمی، امیر عزیزی و خیلی وزنه‌برداران درجه یک دیگر را در اختیار داریم که همگی حتی نام‌های جوانی که برخی از آنها را ذکر کردم، در دوره مدیریت پیشین وزنه‌برداری (علی مرادی) استعدادیابی شدند، در استان‌های خود تحت نظر مربیان زحمتکش و مظلوم استانی پرورش پیدا کردند و در نهایت به تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف تحویل داده شدند.

براری خاطرنشان کرد: پس می‌بینیم که برخلاف آنچه گفته شد زمین آماده و آبادی را تیم مدیریتی قبلی وزنه‌برداری در اختیار سجاد انوشیروانی و نواب نصیرشلال و تصمیم‌سازان فعلی وزنه‌برداری قرار دادند که آماده و مهیای برداشت بود. اما وقتی خود این عزیزان توانمندی ساختن و پرورش وزنه‌بردارانی که مهیای بزرگ شدن هستند را ندارند، این کم‌توانی چه دخلی به تیم قبلی مدیریتی و فنی وزنه‌برداری دارد؟ آقای نصیرشلال، جناب انوشیروانی، اتفاقاً برعکس ادعایی که دارید، شما آبادی تحویل گرفتید و در آوردگاه المپیک پاریس ویرانه به خانواده وزنه‌برداری و کاروان ورزش ایران تحویل دادید.

رنگرز کجا و نصیرشلال کجا!

مربی تیم ملی وزنه برداری ایران در رقابت های جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا معتقد است: حسن رنگرز چند ماه بعد از اینکه نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری شد، هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران را در دست گرفت. در مدتی هم که او هدایت فرنگی کاران را در اختیار داشت، هیچ گلایه یا شکایتی از تیم فنی و مدیریتی قبلی کشتی فرنگی نداشت. در نهایت هم دیدیم که با یکسری جوان گمنام، مثل سعید اسماعیلی و علیرضا مهمدی و… توانست شگفتی‌ساز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شود. برعکس حسن رنگرز، نصیرشلال، تیم پرمهره و پرامیدی که من و سعید علی حسینی در سال ۲۰۲۲ و رقابت‌های جهانی کلمبیا جمع و جور کرده بودیم و کلی هم مدال در اولین رویداد گزینشی المپیک پاریس با این تیم کسب کردیم را از ما تحویل گرفت، اما هرچه جلوتر رفت، به جای پیشرفت ملی‌پوشان وزنه‌برداری یا آسیب دیدند یا اینقدر با آنها بدرفتاری شد و بی مهری دیدند که مجبور به ترک اردو و تیم ملی شدند.

هرچه جلوتر رفت، به جای پیشرفت ملی‌پوشان وزنه‌برداری یا آسیب دیدند یا اینقدر با آنها بدرفتاری شد و بی مهری دیدند که مجبور به ترک اردو و تیم ملی شدند.

براری با ادامه انتقادهایش نسبت به کادرفنی و مدیریتی وزنه‌بردرای گفت: در نهایت هم دیدیم که رضا دهدار که در کلمبیا مدال‌های خوشرنگی کسب کرده بود، نه تنها رکوردش افزایش پیدا نکرد، بلکه با افت شدید رکوردی و ناتوانی کادرفنی برای مدیریت سهمیه المپیکی او، این سهمیه مهم و ارزشمند المپیکی هم با یک کیلو اختلاف نسبت به وزنه‌بردار ساموآ از دستمان پرید! نتایج ضعیفی هم که تیم در بازی‌های آسیایی هانگژو و سایر میادین گزینشی کسب کرد، سندی شفاف و روشن است که دیگر نمی‌توانند آن را کتمان کنند. نصیرشلال به جای عذرخواهی از مردم و اعلام ناتوانی خود در هدایت تیم ملی، فرار رو به جلو می‌کند و با انداختن توپ به زمین مدیریت قبلی، دنبال خریدن زمان بیشتر برای ادامه مسیر ناکامی‌های خود و همراهان فنی‌اش در وزنه‌برداری است.

وی درباره اینکه ذهن و افکار کادر فنی و تیم مدیریتی فدراسیون وزنه‌برداری به جای اینکه در مسیر کسب سهمیه المپیک و درخشش در پاریس متمرکز باشد، بیشتر روی توسعه سالن‌های کراسفیت در پایتخت بود تأکید کرد: خیلی برایم جالب است که نصیرشلال و انوشیروانی بعد از ناکامی و شکست سنگینی که بر وزنه‌برداری ایران تحمیل کردند، خودشان را با دوره بهرام افشارزاده (بعد از ناکامی وزنه‌برداری در المپیک ۲۰۰۸ پکن و درخشش در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن) و… مقایسه می‌کنند. درصورتی که این دو دوره زمانی هیچ ارتباطی با هم ندارد. من در آن دوره هم وزنه‌بردار بودم و می‌دیدم که بهرام افشارزاده چطور با سعه صدر و مدیریت عالی که داشت، خانواده وزنه‌برداری را بعد از ناکامی در پکن، دور هم جمع کرد و با توجه ویژه به استان‌ها و نگاه درست به استعدادیابی نسلی نو را برای وزنه‌برداری ایران بنا نهاد که سال‌ها برای این رشته افتخارآفرینی کردند.

وزنه‌بردار سابق تیم ملی کشورمان خاطرنشان کرد: یادم هست، آقای افشارزاده آن موقع ۷۰ کارمند در فدراسیون داشت که به همه حقوق می‌داد. حتی خود من که در آن دوره به همراه همین دوستان که الان زمامدار مدیریت وزنه‌برداری شدند در اردوی نوجوانان و جوانان بودیم و عنوانی هم نداشتیم از رئیس فدراسیون حقوق دریافت می‌کردیم. اما سؤالم از دوستان این است که دوره‌ی شما در حال حاضر چه شباهتی به دوره افشارزاده دارد؟ کدام استان را در این مدت تجیهز کردید؟ کدام سالن وزنه‌برداری را برای استان‌های محروم و پر استعداد ساختید؟ چقدر تجهیزات وزنه‌برداری خریداری کردید و به استان‌ها واگذار کردید؟ چقدر تلاش کردید تا بزرگان و خانواده وزنه‌برداری را دور هم جمع کنید؟ با تمام نقدی هم که خودم به دوره پایانی مدیریتی علی مرادی داشتم، اما آقای انوشیروانی، من و شما و تمام نفراتی که الان در وزنه‌برداری اسم و رسمی برای خود کسب کردیم، همه و همه مدیون علی مرادی و مدیریت خوبی که او در وزنه‌برداری ایران داشت هستیم. اگر مرادی نبود، کجا شما و من در وزنه‌برداری می‌توانستیم برای خود جایگاه و اسم و رسمی دست و پا کنیم؟ اما شما با این مرد بزرگ که دین زیادی برگردن همه ما و جامعه وزنه‌برداری ایران دارد، چه کردید؟ چقدر تلاش کردید تا صدای منتقدین را بشنوید، شاید واقعاً حرف‌ها و نقدی که دارند درست است و می‌تواند برای پیشبرد اهداف عالی وزنه برداری کمک‌تان کند؟

کدام استان را در این مدت تجیهز کردید؟ کدام سالن وزنه‌برداری را برای استان‌های محروم و پر استعداد ساختید؟ چقدر تجهیزات وزنه‌برداری خریداری کردید و به استان‌ها واگذار کردید؟ چقدر تلاش کردید تا بزرگان و خانواده وزنه‌برداری را دور هم جمع کنید؟

براری تأکید کرد: اینها را گفتم تا به این نکته برسم که هیچ وقت سعی نکنید خودتان را با دوره افشارزاده مقایسه کنید. شما در این مدت به جای توسعه وزنه‌برداری در سراسر کشور یا دنبال مهره چینی در استان‌ها و تغییر رؤسای هیئت‌ها برای ماندگاری بیشتر در انتخابات بودید یا اینکه فکر و ذهن‌تان معطوف بود به توسعه باشگاه‌های «کراسفیت» در پایتخت بود. شاید وزنه‌برداری برای شما اولویت نداشت. همین هم عامل اصلی شکست و ناکامی وزنه‌برداری و شما در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود. این تراژدی تلخ هیچ ربطی هم به آبادی یا ویرانه وزنه‌برداری نداشت.

خانه‌نشینی ستاره‌ها

«شما با ستاره‌های وزنه‌برداری و تیم قدرتمند دوره قبل چه کردید.» مربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری با بیان این جمله افزود: تیمی که در سال ۲۰۲۱ در رقابت‌های جهانی ازبکستان، رسول معتمدی، حسین سلطانی، حافظ قشقایی، امیر حقوقی، مصطفی جوادی، علیرضا یوسفی، آیت شریفی، علی داودی و… را در اختیار داشت که همگی در بهترین فرم بدنی و رکوردی خود روی سکوهای ارزشمند جهانی قرار گرفتند، اما شما وقتی روی کار آمدید چه بلایی سر این چهره‌های شاخص و جوان آمد که حتی نتوانستند مدال‌های خوشرنگ خود را در عرصه‌های مختلف بین‌المللی به خصوص المپیک تکرار کنند؟ رسول معتمدی که امید اصلی طلای المپیک در دسته ۱۰۲ کیلوگرم بود، ابتدای دوره مدیریت شما آسیب دید و نابود شد. رضا دهدار هم که امید مدال‌آوری بود، از مسیر قهرمانی دور شد و اینقدر ناشیانه سهمیه المپیکی‌اش از دست رفت که در هیچ دوره‌ای مشابهش را نه دیدیم و نه شنیدیم.

براری افزود: به خاطر کدورت‌های قبلی از کیانوش رستمی، او که عزمش را برای کسب سومین مدال المپیکی‌اش جزم کرده بود را اینقدر بد زدید و روحیه‌اش را تخریب کردید که مجبور شد در حالیکه سهمیه المپیکی‌اش قطعی شده بود با اردوی تیم ملی خداحافظی کرده و خانه‌نشین شود. مشابه همین رفتارها هم با یکسری جوانان پرامید مثل آیت شریفی و علیرضا یوسفی و… انجام شد که آنها از اردو خسته شده و فکر المپیکی شدن را از سر خود خارج کنند. مصداق‌های اینگونه بسیار است، اما مجال نیست. اینها را هم فقط مثال زدم، تا مردم بدانند که نسلی طلایی و پرامید دراختیار داشته و دارید، اما همیشه وقتی نتیجه نمی‌گیرید دنیال این هستید که تقصیر را گردن مرادی و تیم او بیندازید. در حالیکه هم خودتان و هم ما شاهدیم که مرادی با دست خالی تاریخی‌ترین نتایج را برای وزنه‌برداری و ورزش ایران در دنیا کسب کرده که شما با این فرمان به هیچ‌وجه توان رسیدن به آن را ندارید.

پاداش‌های عالی نوش جانتان!

دارنده نشان برنز جهان در سال ۲۰۱۳، در پایان اشاره‌ای هم به صحبت‌های نصیرشلال درباره حقوق و پاداشی که دریافت می کند، داشت و گفت: آقای نصیرشلال عزیز، من اگر انتقاد می کنم دلم برای وزنه‌برداری ایران و آینده این رشته می‌سوزد و نگران آتیه وزنه‌برداری هستم. وگرنه نه چشمم دنبال جایگاه شماست و نه اصلاً تمایلی برای همکاری با شما و تیم فعلی مدیریتی وزنه‌برداری دارم. اما چون خودم جایی که شما الان قرار دارید بودم، می‌دانم که هم خوب حقوق می‌گیرید، هم پاداش‌های عالی و ایده‌آلی دریافت کردید و خواهید کرد. پس لطفاً در این مورد سعی نکنید با افکار عمومی بازی کنید.

نوش جانتان هر چقدر گرفتید و دریافت خواهید کرد. چون من در دوره‌ای که مربی تیم ملی بودم در همین سال ۲۰۲۲، خودم حدود ۲۰۰- ۳۰۰ میلیون تومان پاداش و حقوق دریافت کردم از فدراسیون

براری تأکید کرد: نوش جانتان هر چقدر گرفتید و دریافت خواهید کرد. چون من در دوره‌ای که مربی تیم ملی بودم در همین سال ۲۰۲۲، خودم حدود ۲۰۰- ۳۰۰ میلیون تومان پاداش و حقوق دریافت کردم از فدراسیون. تازه من مربی تیم ملی بودم. اما می‌دانم و به چشمم دیدم که هم انوشیروانی و هم بقیه دوستان حتی از من هم بیشتر پاداش و حق و حقوقشان را دریافت کردند. پس لطف کنید خودتان را با عزیزان آبدارچی مقایسه نکنید. آنها قشر زحمتکشی هستند که حتی اندازه زحمتی که می‌کشند چیزی دریافت نمی کنند، اما شما و رفقای دیگر شرایط دریافتی‌هایتان خوب و راضی کننده است. در کل با این فرمان که پیش گرفتید، مطمئن هستیم هفته آینده هم که جلسه کمیته فنی برگزار شود، باز هم شما به کارتان ادامه خواهید داد. چون بعید است تا خودتان نخواهید از تیم ملی کنارتان بگذارند. ما نگران آینده وزنه‌برداری هستیم و امیدواریم که مسئولان جدید وزارت ورزش تصمیمی درست و اساسی برای ایجاد تغییراتی کلان در وزنه‌برداری کشور در دستور کار داشته باشند. البته اگر دنبال کسب نتیجه از این رشته پرافتخار درعرصه‌های مختلف بین‌المللی آتی هستند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
یک مربی خارجی در المپیک سیدنی توانست دو مدال طلای وزنه برداری بگیرد و افرادی مثل بهداد سلیمی را برای آینده ایران تحویل دهد...
فرید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
دمتگرم آقای براری حرف حق رو زدی ولی کو گوش شنوا
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
ممنون از نکته های عالی و درستی که گفتید کیانوش رستمی بخاطر همین شلال و انوشیروانی نابود شد
مسعود تایبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
انوشیروانی و تیمش باید عوض بشوند وگرنه با توجه به اینکه از شکست درس نمی گیرند روزهای سیاهی در پیش است اما این به آن معنی نیست که جایگزین شأن آدم هابی مثل حسین رضا زاده یا علی مرادی شود که قطعا فرقی به حال وزنه برداری نمی کند ، نظر شخصی من تیمی از ترکیب کوروش باقری ، سعید علی حسینی و سهراب مرادی باید بیاید
پاسخ ها
ناصر
| United States of America |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
حسودان نگذاشتند کیانوش رستمی دلاور سومین مدال المپیکش رو بگیره
چون همین طوری هم خیلی پایینتر از کیانوش بودن
خدا ازشون نگذره
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
فقط ایوانف
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
بنده از وزنه برداران دهه ۶۰ هستم که به مدت ۱۵ سال در این رشته استخوان خورد کردم .....آن دهه خیلی فرق می کند با این عصر ولی به عنوان یک وزنه بردار و ایرانی با مدیریت انوشیروانی و مربی اش انتقاد دارم و حرف های براری حق می دانم
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
تا بوده د فدراسیون وزنه برداری اختلاف و دشمنی بوده و هر کی هم سر کار بوده اون یکی دیگه تا تونستن کوبوندنش. کلا ذات ما ایرانی ها همینه .اگه همه حرفات هم درست باشه در مورد آقای کیانوش رستمی کاملا داری الکی حرف میزنی .ایشون در رکوردگیری تیم ملی شرکت نکرد با تیم تمرین نکرد و انتظار داشت زیر نظر برادرش کار کنه ولی حقوق از فدراسیون بگیره و بعدش هم مسابقات گزینشی المپیک از دست داد و دیگه نتونست علارغم نامه به فدراسیون جهانی تو آخرین گزینشی شرکت کنه و از المپیک حذف شد .لطفا ملت رو نادان فرض نکنید. در این که فدراسیون جزیره ای اداره میشه همیشه همینجور بوده و شکی هم درش نیست و ا ن چنتا مدال المپیکی و جهانی هم که می‌آورد بخاطر سرمربی خارجی بود که اساس تیم ملی رو ساخت نه آقای باقری یا کسان دیگش .همینجور پیش برید دیگه کشورای اطراف هم برا وزنه برداری ایران تره خورد نمیکنن .این تیم انوشیروان و دوستانش هم باید عوض شن البته نه که مرادی برگرده .بیست سال تو فدراسیون بودی آقای مرادی دیگه اجازه بده دیگران هم باشن
شاپوراحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
مطمنا با تفکر پوسیده شلال وزنه برداریمان هیچ پیشرفتی ندارد چون دلسوز نیستند
فرشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
باید بگم وزنه برداری ایران وقتی ویران شد ک بخاطر دوپینگ چندسال محروم شدن.بعدشم چ شما چ نصیر شلال و چ رستمی و رضازاده و ... همه فقط بفکر خودتون هستین .این ورزش تا وقتی از ریشه تغییر نکنه درست نمیشه. دیگه تمام شد .اگر پنجاه نفر کنار گذاشته بشن و تمام روسای استان ها عوض بشن ک در المپیک بعدی حداقل پنج مدال میگیریم وگرنه بازهم دو نفر میرن و هیچی نمیشه...
انواری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
قهرمانان ما یکیش شده عضو شورای شهر یکیش هم شده مجری کدام یک باشکاه دار شدن
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...