توضیح و تکذیبیه وزارت ارشاد، درباره گزارش تابناک و تعیین تکلیف برای این رسانه!

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد ضمن ارسال توضیح و تکذیبیه در خصوص گزارش تابناک درباره دو یادگار سینمایی اسماعیلی، در اقدامی عجیب، برای این رسانه، تعیین تکلیف نیز کرده است!
کد خبر: ۱۲۵۴۴۳۲
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷ 18 August 2024
|
1969 بازدید
|
۵
به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک، این سایت گزارشی با عنوان « دو یادگار سینمایی اسماعیلی؛ سند «میلی» سینما و تخت جمشیدی که در «عصر جدید» منحل شد »مستند به اخبار رسانه ای و اظهارات برخی از چهره های موثر در 24 مرداد ماه،  انتشار داد که در آن عنوان شده بود تعطیلی سینما عصر جدید در دوره دولت دوازدهم، و انحلال رسمی آن  در دوره دولت سیزدهم انجام شده است.  خبر مربوطه، پیش از آن نیز، در رسانه های متعدد نیز کار شده و بازتاب داشته است.
همچنین در این خبر به نارضایتی عمده سینماگران از تصویب سند ملی سینما، آن هم در اخرین روزهای عمر ارشاد در دوره سیزدهم، پرداخته شده بود که اخبار مربوطه در این باره هم، با یک سرج ساده، قابل دسترسی است.
روابط عمومی وزارت ارشاد در این نامه همچنین این حق را برای خود قایل شده که برای تابناک تعیین تکلیف کرده و  تشخیص دهد که برای رسانه ای همچون تابناک پرداختن به این نوع اخبار شایسته نیست و چشم بستن به صدها دست آورد بی نظیر دولت آیه الله شهید در حوزه فرهنگ، و تخریب با دو خبر و تحلیل دروغلط.!
در هر حال، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متنی را با عنوان تکذیبیه و توضیح برای تابناک ارسال کرده است که مطابق قوانین و در راستای وظیفه حرفه ای، متن آن به صورت کامل، منتشر می شود.

متن نامه ارشاد به تابناک؛
«مدیر مسئول محترم سایت خبری تابناک
«پیرو انتشار گزارش خبری نادرست و مجعول با عنوان دو یادگار سینمایی اسماعیلی در تاریخ 24 مردادماه در آن رسانه وفق قانون مطبوعات، خواشمند است نسبت به درج توضیحات ذیل اقدام نمایید. 
به گزارش فرهنگ جوابیه وزارت فرهنگ سینما عصر جدید و سند ملی سینما، مطابق قانون مطبوعات، جوابیه زیر منتشر نمایید.
سینما عصر جدید در اسفند سال ۱۳۹۹  و در دولت دوازدهم تعطیل شد، و تعطیلی آن ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد.
این سینمای خاطره‌انگیز در سالی که کرونا  اکران سینماها را از نفس انداخته بود، تعطیل شده بود و همان زمان، مالکان آن،  با وزارت ارشاد وقت برای گرفتن حکم انحلال سینما وارد مذاکره شده بودند ظاهراً پرونده عصر جدید در همان اسفند۹۹ بسته شده است. 
بعدها، رئیس انجمن سینماداران  در دولت سیزدهم از فهرست سینماهایی که مالکانش درخواست انحلال داده‌اند خبر داده بود و به موافقت ارشاد با تغییر کاربری عصر جدید به طور مشخص اشاره کرد، گفتگوی رئیس انجمن سینماداران ، این شبهه و تداعی را ایجاد کرد که گویی این تصمیم بتازگی گرفته شده است. درحالی‌که موافقت با تغییر کاربری این سینما در دولت قبل صادر شده است.
 
اساسا، سیاست سازمان سینمایی دولت سیزدهم به هیچ وجه ، نه تنها تغییر کاربری سینماها نبوده که بنا بر توسعه و نهضت سالن سازی و حفظ سالن‌های سینما بوده و مجوزی هم برای انحلال در این دولت صادر نشده است. 
ضمنا، تنها یک سینمای سه‌سالنه در تهران موفق به اخذ مجوز تغییر کاربری شده که آن هم مربوط به اواخر سال ۹۹ و در دولت قبل است که خیلی سریع و بدون طی مراحلی اتفاق افتاده است. 
همچنین باید تاکید کرد موضوع انحلال سینماهایی که به دلایل موجه قادر به ادامه فعالیت نیستند در آیین‌نامه جدید سالن‌های نمایش فیلم درنظر گرفته شده است. این مصوب اسفند۱۳۹۹ در هیأت‌وزیران پیش‌بینی شده و به موجب آن دستورالعملی توسط سازمان سینمایی وقت تنظیم و سپس با تأیید و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به اجرا گذاشته شده است.
همچنین در خصوص سند ملی سینما که چندی پیش به تصویب شورای هنر رسید و در خبر سایت شما با عنوان سند میلی؟؟؟ از آن یاد کردید  باید یاد آور شد که تهیه و نگارش این سند از ۱۲سال پیش آغاز شده بود، و در یک سال اخیر، کارگروهی با مسیولیت دکتر نقاش زاده و کارشناسانی خبره از بدنه سینما و از صنوف مختلف این حوزه در سازمان سینمایی و  شورای هنر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که در نهایت  در جلسه هفته گذشته که در قالب زمانبندی مشخص و از پیش تعیین شده جلسات هفتگی شورای هنر است به تصویب نهایی رسید.
برای سایت معتبر تابناک این نوع خبرهای زرد و تخریبی شایسته نیست؛ چشم بستن به صدها دست آورد بی نظیر دولت آیه الله شهید در حوزه فرهنگ، و تخریب با دو خبر و تحلیل دروغلط.
لطفا این تکذیبیه و توضیحات را نظیر خبر مجعول، در همان موقعیت و بالای صفحه، اطلاع رسانی نمایید.»
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
تابی جون حقیقت تلخه.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
... 300 تا سینما در این سه سال افتتاح شده. چقدر رنگ عوض کردید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
یه لطفی میکنی 10 تا رو بگی احتمالا یه پرده پرژکتور رو تو یه روستای دور افتاده رو هم جز سینما لحاظ کردی نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
در زمان وزارت ایشان فقط و فقط فیلمهایی با ادبیات و موضوع های کوچه بازاری نظیر فیلم فسیل ساخته شد. هیچ فیلم فاخری در سه سال گذشته ساخته نشد.
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
پیام وزارت ارشاد چندین غلط تایپی داره. یعنی کسی که داشته بیانیه و جوابیه رو مینوشته حتی مسلط به ورد نبوده و حاضر نشده یه بار متن رو بخونه...
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟