گلوبال تایمز مطرح کرد

اهداف کارگروه مشترک مالی و اقتصادی چین و آمریکا؛ چرا بدهی آمریکا جهان را نگران کرده؟

هدف اولیه از ایجاد کارگروه مالی چین و آمریکا و کارگروه اقتصادی چین و آمریکا نیز «بحث و گفتگو» از طریق این پلتفرم بود.
کد خبر: ۱۲۵۴۸۶۲
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶ 22 August 2024
|
999 بازدید

بین الملل تابناک: سایت تحلیلی گلوبال تایمز در سرمقاله خود نوشت: وقتی صحبت از خطرات مالی جهانی و تأثیر عدم تعادل اقتصاد کلان بر کشورهای جهان می شود، بدون شک بزرگترین عدم اطمینان همچنان خود ایالات متحده آمریکاست.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

گزارش‌های رسانه‌ای متعددی مبنی بر برگزاری نشست کارگروه مالی چین و آمریکا در شانگهای منتشر شده است. این پنجمین نشست دوجانبه از زمان توافق دو کشور جهت تشکیل دو کارگروه اقتصادی و مالی در سپتامبر سال گذشته بود.

نیویورک تایمز گفت هدف از این نشست تقویت ارتباطات و بحث در مورد راه های حفظ ثبات اقتصادی و مالی است. در این نشست موضوعاتی مانند ثبات کلان اقتصادی و مالی، عملکرد صندوق بین المللی پول و مدیریت بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت. نشست کارگروه مالی چین و آمریکا در زمانی که نظم بین‌المللی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و روابط اقتصادی چین و آمریکا پرتنش است، ضروری و مهم می باشد.

این نشست، اقدامی مهم بین چین و آمریکا در زمینه های اقتصادی، تجاری و مالی پس از سفر هیئت تجاری بلندپایه آمریکایی به چین است. با توجه به موضوعات مورد بحث، این نشست نشان دهنده تلاش ایالات متحده آمریکا جهت گفتگو و هماهنگی با چین در مورد ثبات مالی و پاسخ به مسائل اقتصادی بالقوه است و در عین حال اهمیت تضمین ثبات اقتصادی و مالی جهانی تحت شرایط پیچیده کنونی را برجسته می کند. تمایل به گفتگو و هماهنگی توسط هر دو طرف، نشان می دهد طرفین به دنبال ثبات در بحبوحه افزایش اخیر خطرات و تنش های اقتصادی و مالی جهانی اند.

اهمیت چین و ایالات متحده آمریکا به عنوان دو اقتصاد برتر جهان در اقتصاد جهانی را نمی توان نادیده گرفت. همکاری های اقتصادی و مالی بین دو کشور تأثیر عمیقی بر مسیر اقتصاد جهانی دارد. اگر روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور بزرگ پایدار بماند، مطمئناً اقتصاد جهانی سود خواهد برد.

هدف اولیه از ایجاد کارگروه مالی چین و آمریکا و کارگروه اقتصادی چین و آمریکا نیز «بحث و گفتگو» از طریق این پلتفرم بود. در چهار نشست قبلی کارگروه مالی چین و آمریکا، دو طرف در مورد سیاست های پولی و ثبات مالی دو کشور، همکاری های نظارتی مالی، مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم گفتگوهای حرفه ای، عمل گرایانه، صریح و سازنده داشته اند.

باید گفت بسیاری از رسانه های غربی هنگام گزارش گفتگوی گروه کاری مالی چین و آمریکا به تنش های تجاری فعلی چین و ایالات متحده اشاره کرده اند. به ویژه برخی از مقامات ایالات متحده آمریکا همچنان به اظهارات نادرست در مورد موضوعاتی مانند مازاد ظرفیت در تلاش برای فشار بر پکن ادامه می دهند و در مورد خطراتی که عدم تعادل اقتصاد کلان چین و مازاد ظرفیت برای اقتصاد جهانی ایجاد می کند، اغراق می کنند.

امید است از طریق این گفت و گو، اعضای کارگروه آمریکایی بتوانند به طور عینی و جامع نگرش و سیاست های چین در اصلاح نظام مالی این کشور، مشارکت در حاکمیت و همکاری مالی جهانی و ایجاد فضایی برای توسعه مستمر گفتگوهای عملگرایانه بین دو کشور را درک کنند.

علاوه بر این وقتی صحبت از خطرات مالی فعلی جهانی و تأثیر عدم تعادل اقتصاد کلان بر کشورهای جهان می شود، بدون شک بزرگترین عدم اطمینان همچنان خود ایالات متحده آمریکاست.

اقدام قبلی فدرال رزرو و ابهام در مورد کاهش یا عدم کاهش نرخ بهره همچنان بازار سهام جهانی، بازار اوراق قرضه و بازار ارز را مختل می کند. علاوه بر این، بدهی ملی ایالات متحده بیش از 35 تریلیون دلار نیز نگرانی های جهانی در مورد ثبات مالی را به شدت افزایش داده است. در اوایل سال جاری، صندوق بین المللی پول انتقادات نادری از ایالات متحده آمریکا به دلیل سیاست های مالی ناپایدار که ثبات مالی جهانی را تضعیف می کند، مطرح کرد.

هفته گذشته صدها وکیل از سراسر جهان مشترکاً نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کردند و از آمریکا خواستند به استفاده از تحریم‌های اقتصادی و مالی گسترده یکجانبه پایان دهد و گفتند که این تحریم‌ها منجر به بی‌ثباتی اقتصادی، گرسنگی و کاهش دسترسی به دارو می‌شود.

تحریم ها نه تنها باعث بی ثباتی و فقر در بسیاری از کشورها مانند ونزوئلا و کوبا شده است، بلکه مردم را در مشکلات معیشتی فرو برده و حتی حیات آنها را تهدید کرده است. واشنگتن پست قبلاً به صراحت اعلام کرده بود که تحریم‌ها به یک سلاح توسط ایالات متحده آمریکا در جنگ اقتصادی تبدیل شده‌اند. اینکه چگونه ایالات متحده به طور موثر به این نگرانی های جهانی پاسخ می دهد برای حفظ ثبات مالی جهانی بسیار مهم است.

نگرش چین به حفظ ثبات مالی جهانی ثابت است. سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بر ضرورت مشارکت فعال در حاکمیت مالی بین المللی تأکید کرد.

وقتی صحبت از توسعه روابط با ایالات متحده آمریکا در همه جنبه ها از جمله مالی می شود، چین در اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد ثابت قدم بوده است.

این واقعیت می تواند چرایی صحبت و بحث امریکا و چین در مورد اقتصاد جهانی را توضیح دهد.

امید است که ایالات متحده آمریکا بتواند مجددا با چین دیدار کند، تلاش های مسئولانه ای برای حفظ ثبات مالی جهانی انجام دهد و ابتکار عمل را برای به عهده گرفتن مسئولیت یک کشور بزرگ در اداره اقتصاد جهانی به عهده بگیرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...