گزارش تابناک درمورد پاشنه آشیل بازار‌های صادراتی ایران؛

عراقی‌ها به دنبال کدام محصولات ایرانی هستند؟ /این کالا‌ها بیشترین مشتری را در عراق دارند

عراق به عنوان یکی از مشتریان سنتی اقتصادی ایران، خریدار کالاها و محصولات مختلف ایرانی است که شناخت بهتر و بیشتر از بازار عراق می تواند موجب رونق حضور بازرگانان ایرانی در این بازارها شود.
کد خبر: ۱۲۵۶۱۸۰
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰ 28 August 2024
|
48699 بازدید
|
۶

سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درخصوص میزان صادرات ایران به خبرنگارتابناک گفت: آخرین آمار از میزان صادرات ایران به عراق در ۴ ماهه اول سال به میزان ۳ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بوده است که این روند رو به افزایش بوده و منهای رقم صادرات برق، قاچاق و ... است، اما بیشترین فراوانی کالای صادراتی به عراق مربوط به صادرات گاز خانگی و شهری است که بیشتر مربوط به ۶ ماه اول سال است، اما در زمستان به علت افزایش مصرف داخلی به حداقل خود می‌رسد. 
 
وی در خصوص رونق صادرات تجهیزات ساختمانی به عراق توضیح داد: صادرات مصالح ساختمانی ازجمله کلینکر (مواد اولیه تهیه سیمان)، کاشی و سرامیک و شیرآلات، آجر، سفال، میلگرد، در و پنجره و رنگ در سال جاری به بازار عراق رشد چشمگیری داشت همچنین در بخش موادغذایی، میوه و صیفی جات تقاضای زیادی در بازار عراق برای محصولات ایرانی وجود داشت. 
 
بزرگترین مانع پیش روی بازار‌های صادراتی ایران چیست؟
 
به گفته عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، در صنعت کاشی و سرامیک عمده بازار عراق دست ایران است و ۱۳۰ میلیون متر مکعب صادرات در این زمینه انجام شده است که این امر هم برای عراقی‌ها مطلوب است و هم برای ایران البته مشتریان دیگری غیر از ایران نیز مانند گرجستان و پاکستان نیز در این بازار حضور دارند. 
 
این عضو اتاق بازرگانی ایران تحریم‌ها را مانع اصلی توسعه صادرات ایران به عراق دانست و افزود: تحریم‌ها بزرگترین مانع پیش روی بازار‌های صادراتی ما به عراق است چراکه در اکثر پروژه‌های دولتی چه به عنوان پیمانکار و چه به عنوان تامین کننده مصالح نمی‌توانیم حضور داشته باشیم و صرفا در پروژه‌های خصوصی می‌توانیم با عراق همکاری کنیم. 
 
بی ثباتی قوانین، بلای جان صادرات
 
حسینی به بازار‌های صادراتی سودآورتری برای ایران اشاره کرد و ادامه داد: برای دسترسی به برخی بازار‌های صادراتی عراق موفق عمل نکرده ایم به طوری که برای پیوستن به بازار‌هایی مانند خودرو، طلا، تلفن همراه، پلاستیک، جواهرات و گوشت به دلیل نبود ظرفیت‌های لازم به دربسته خورده ایم، اما مانع دیگر به بی ثباتی قوانین در کشور مربوط می‌شود برای مثال صادرات مرغ و گوشت دربرهه‌ای آزاد و دربرهه‌ای دیگر ممنوع می‌شود و همین امر باعث سردرگمی کشور‌ها شده و ترجیح می‌دهند تا اقلام خود را از کشور‌های دیگر تامین کنند. 
 
طبق گفته های وی، سقف صادرات به عراق درحال حاضر محدود به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است و اگر مشکل تحریم‌ها حل شود می‌توانیم در دیگر بخش‌ها مانند بخش خدمات فنی مهندسی، ساخت وساز و حتی بخش‌های آموزشی و بهداشتی نیز نقش ایفا کنیم.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
New Zealand
|
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
بازار صادراتی، خودرو و تلفن همراه دارید ها؟
یعنی شما خودرو و تلفن همراه صادر می فرمایید؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
منظورش ارابه های مرگ نیست که به اونا باکیفیت ترینش رو میدن بیچاره ما داریم چی ها سوار میشیم دوسال پیش یکی به زور ماشین خرید از سایت بعد از یکسال درومد ترمزش نگرفت و فوت کردن این یعنی ماشینخودمون مطمئنم اونا اینا رو قبول نمی کنند
سازگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
صد البته عراقی هل تویوتا و هیوندا سوار میشن نه پراید و پژو فرغون رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
تراخداا اینقدربرق دزدی نکنیدتاکشوربرقش قطع نشود کرماپختیم توجنوب
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
خوبه همه چیز را صادر می کنید ومردم به خاطر گرانی ازهمه چیز محروم هستند واقعا خجالت آور هست که عده ای از مردم در فقر وگرسنگی واز بیمارستان ومدرسه محروم باشند وهمه چیزها را یا صادر کنید ویا مجانی بدهید به کشورهای خاورمیانه
Mb
|
Germany
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
هر چیزی که مفت باشه و پولشو ندن
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...