فواید و معایب نگهداری حیوان خانگی

امروزه تمایل به نگهداری حیوان خانگی زیاد شده و افراد زیادی انواع حیوانات مثل سگ، گربه، خرگوش، پرندگان و... رو توی خونه خود نگه می‌دارن. بعضی از افراد به شدت وابسته حیوانات خانگی خودشون می‌شن و دل کندن ازشون خیلی سخت می‌شه. از طرفی اختلاف نظر در این مورد بین افراد خیلی زیاده و گاهی اوقات حتی خانواده هم از نگهداری حیوان در خانه راضی نیستن. اگر شما در این بین دودل شدین، بهتره فواید و معایب حیوان خانگی رو بدونید تا بهتر در این مورد تصمیم‌گیری کنید.
کد خبر: ۱۲۵۹۰۷۹
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰ 11 September 2024
|
1317 بازدید

فواید و معایب نگهداری حیوان خانگی

 

چرا افراد سراغ نگهداری حیوان خانگی میرن؟
حیوانات دنیای خودشونو دارن و این دنیا در اکثر مواقع برای خیلیا جذابه. یکی از پرطرفدارترین حیواناتی که تمایل بهشون زیاد شده، سگ‌ها هستن. وفاداری و مهری که این سگ‌ها برای صاحب و اطرافیانشون نشون میدن باعث می‌شه تا تمایل به زندگی باهاشون بیشتر بشه. با این حال برخی افراد نگران مشکلاتی هستن که ورود حیوانات به خونه ممکنه به همراه داشته باشه. البته از این نکته هم نمی‌شه غافل شد که مزیت‌هایی مثل سرگرم کردن و وقت گذراندن باهاشون جذابیت خاص خودش رو داره. در ادامه معایب و فواید حیوان خانگی رو بررسی می‌کنیم.

فواید نگهداری حیوان خانگی
می‌خوایم اول از مزایای نگهداری حیوان خانگی شروع کنیم. در ظاهر مزیتی که این حیوانات دارن، اینه که صاحباشونو سرگرم می‌کنن و اجازه نمی‌دن حوصله‌شون سر بره. مسئولیت نگهداری از این حیوانات باعث می‌شه تا فرد مسئولیت‌پذیرتر بشه. مثلاً اگه یه سگ توی خونه تون داشته باشید، باید هر روز اونو ببرین گردش. پس با یه تیر دو نشون می‌زنید هم خودتون یه پیاده روی می‌کنید هم یه روتین خوب دارین که حس مسئولیت‌پذیری درونی رو تقویت می‌کنه.

البته فواید حیوان خانگی به همین مورد ختم نمی‌شه. برخی از حیوانات قابلیت‌های خاصی دارن. مثلاً برخی از حیوانات می‌تونن خطرات رو قبل از وقوع بهتون هشدار بدن. حتی تحقیقات انجام شده نشون میده سگ‌ها می‌تونن حملات صرع یا افت فشار خون رو در انسان از قبل تشخیص بدن. حتی برخی از افراد سگ رو به عنوان راهنمای یه فرد نابینا به کار می‌گیرن تا این افراد راحت‌تر بتونن کاراشونو انجام بدن.

معایب نگهداری از حیوان خانگی
در کنار فوایدی که حیوان خانگی داره، بهتره معایبش رو هم بدونید. به خصوص اگه نگهداری حیوان خانگی در بارداری براتون سؤال برانگیزه، حتماً باید کمی واقع‌بینانه‌تر به این موضوع فکر کنید. یکی از مهم‌تری معایب نگهداری حیوان خانگی، بحث سلامت و بهداشت هست. حیوانات می‌تونن همراه خودشون آلودگی‌هایی رو به محیط زندگی انسان وارد کنن. پس خیلی مهمه که در بازه‌های زمانی مشخص، فرد برای بررسی انگل‌های حیوان و زدن واکسن اقدام کنه. بسته به نوع حیوان باید واکسن‌هایی براشون زده بشه تا به سلامت انسان آسیبی وارد نکنن. از طرفی مو، ادرار و مدفوع حیوانات ممکنه توی محیط کنترل نشه و آلودگی‌هایی رو به همراه داشته باشه. هر چند آموزش‌هایی برای این منظور به حیوانات اهلی و خانگی داده می‌شه و در اکثر اوقات توسط اونا رعایت می‌شه؛ اما نمی‌شه از این آلودگی‌ها اطمینان پیدا کرد.

جایگزینی ارتباطات انسانی با حیوان
انسان یه موجود اجتماعیه که باید همیشه ارتباطش رو با انسان‌های دیگه توسعه بده. شاید یکی دیگه از معایب نگهداری حیوان خانگی این باشه که فرد نیاز خودش رو برای ارتباط با دیگران، ممکنه با این جایگزین ارضا کنه. فرد ممکنه زمان زیادی رو با حیوان خانگیش بگذرونه و دیگه انگیزه کافی برای ارتباط بیشتر با انسان‌ها رو نداشته باشه. این شرایط به مرور ارتباطات فرد رو کم می‌کنه.

شرایط نگهداری از حیوانات خانگی در زمان بارداری
نگهداری حیوان خانگی در بارداری نیز شرایط خاص خودش رو داره. توی این دوران فرد از نظر سلامتی باید به شدت مراقب خود و جنین باشه. به همین علت اصلاً نگهداری حیوان خانگی در این زمان توصیه نمی‌شه. حتی اگر سگ یا هر حیوانی رو که توی خونه نگهداری می‌کنید، کاملاً تحت نظر دامپزشک گذاشتین، باز هم یه خانم باردار نباید بهشون نزدیک بشه یا لمسشون کنه. به عنوان مثال موی گربه به راحتی می‌تونه روی سلامت جنین تأثیر بذاره. انگل‌ها، مو و آلودگی‌های سطح بدن حیوانات می‌تونه نقص مادرزادی رو توی جنین ایجاد کنه. پس در زمان بارداری نگهداری از حیوانات اصلاً به ریسکش نمی‌ارزه و باید از فواید حیوان خانگی در این مواقع چشم‌پوشی کنید.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟