اندیشکده آمریکایی بررسی کرد

آیا توافق امنیتی ترکیه و عراق به ضرر ایران است؟/ اهمیت اقلیم کردستان برای ایران

توافقنامه امنیتی جدید ترکیه و عراق نشان دهنده خصومت دیرینه ترکیه با پ ک ک و نیاز عراق به آب و توسعه اقتصادی است.
کد خبر: ۱۲۵۹۶۹۳
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶ 15 September 2024
|
4389 بازدید
|
۷

بین الملل تابناک: اندیشکده استیمسون اخیرا مقاله ای با عنوان «آیا توافق امنیتی ترکیه و عراق از تسلط ایران بر عراق می کاهد؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید. 

دو کشور همسایه در منطقه خاورمیانه از لحاظ تاریخی برای نفوذ در عراق با هم رقابت کرده اند - ایران که «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید آن اخیرا وارد بغداد شده است و ترکیه که اخیراً یادداشت تفاهمی با عراق در زمینه همکاری نظامی، امنیتی و مبارزه با تروریسم امضا کرده است.

این تفاهم نامه که پس از سفر تاریخی «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به عراق در ماه آوریل انجام شد، مانور مهمی برای تقویت نفوذ ترکیه در عراق است. ترکیه با برچسب زدن به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به عنوان «سازمان ممنوعه» به دنبال مشروعیت بخشیدن به عملیات فرامرزی خود و تقویت جایگاه خود در سیاست و امنیت عراق است.

بر اساس نسخه ای از این یادداشت که پس از دو روز مذاکرات در سطح عالی در آنکارا به دست آمد، عراق و ترکیه در نظر دارند تلاش های خود را برای حفاظت از امنیت و منافع ملی و ارتقای هماهنگی امنیتی، نظامی و اطلاعاتی از طریق تبادل اطلاعات درباره سازمان های تروریستی هماهنگ کنند. 

ترکیه که با آرزوهای اقلیت کرد خود مخالف است، از دهه 1980 حملات نظامی فرامرزی را علیه آنچه پ ک ک در شمال عراق می نامد انجام داده است. طرح پ‌ک‌ک به‌عنوان «تهدید مشترک» و «سازمان ممنوعه» نشان‌دهنده اقدام جدیدی است که هدف آن مشروعیت بخشیدن و ارتقای «جنگ علیه تروریسم» ترکیه است. دو کشور همچنین توافق کردند یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد ایجاد کنند که تحت فرماندهی عملیات مشترک قرار دارد.

به نظر می رسد مسیر توافق جدید، توسط توافقنامه آب استراتژیک بین عراق و ترکیه هموار شده است. آب یکی از دلایل دیرینه اختلافات بین دو کشور بوده است، زیرا هر دو رودخانه فرات و دجله که از ترکیه سرچشمه می گیرند، منابع آبی حیاتی برای عراق هستند. بغداد ادعا می کند که سدهای ترکیه سطح آب خود را کاهش می دهند، در حالی که آنکارا می گوید عراق باید زیرساخت های آبیاری قدیمی خود را بهبود بخشد تا به استفاده کارآمدتر از آب دست یابد.

این توافقنامه امنیتی با قرارداد اقتصادی تاریخی 17 میلیارد دلاری با عراق نیز همراه شده است که هدف آن ایجاد یک کریدور محوری بین آسیا و اروپا از طریق ترکیه به نام جاده توسعه است. پایگاه صنعتی قوی ترکیه در خاورمیانه، این کشور را در جهت گسترش سهم بازار، افزایش تولید و افزایش سود قرار می دهد که در نهایت تورم را کاهش می دهد، اشتغال را تقویت می کند و پایه های اقتصادی را مستحکم می کند.

از منظر استراتژیک برای اردوغان، پروژه جاده توسعه ممکن است به ترکیه و بغداد کمک کند تا خودمختاری کردها را از بین ببرند و مقاومت پ ک ک را تضعیف کنند. به گفته وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، در نشست اخیر با عراق، قطر و امارات متحده عربی در ترکیه، مقامات درباره چگونگی تسریع این پروژه بحث کردند.

نفوذ ترکیه در عراق در زمان حکومت صدام حسین با سرمایه گذاری های متعدد و تجارت قابل توجه بسیار قوی بود. با این حال، از زمان مداخله ایالات متحده آمریکا در سال 2003 و سرنگونی رژیم صدام، ایران جایگاه خود را در سیاست عراق تثبیت کرده است.

نیروی بسیج مردمی (PMF) همسو با ایران به عنوان قدرت سیاسی و نهادی مسلط عراق ظاهر شده است. گروههای که بخشی از نیروی بسیج مردمی هستند مدت‌هاست که از ادامه حضور نظامی ایالات متحده در عراق انتقاد کرده اند و قصد دارند ایالات متحده را از عراق بیرون کنند. گروههای مورد حمایت ایران از زمان افزایش تنش های منطقه ای پس از 7 اکتبر گذشته و جنگ متعاقب اسرائیل در غزه، حداقل 160 حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده اند.

گروه‌هایی مانند حزب‌الله عراق نیز پروژه جاده توسعه را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند و آن را «منبع ادامه نگرانی» خوانده‌اند. یک نماینده نزدیک به عصائب اهل الحق، این پروژه را لکه ای ننگ در تاریخ سیاستمداران عراقی توصیف کرد و افزود: این پروژه هزینه دارد که مردم عراق متحمل آن می شوند.

با این حال «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه تایید کرده است که نیروهای بسیج مردمی تفاهم نامه امنیتی جدید را امضا کرده اند. 

ایران در طول تاریخ از شبکه ای از نیروهای حشدالشعبی و دیگر بازیگران غیردولتی در عراق استفاده کرده است. این استراتژی نیابتی ایران را قادر می‌سازد تا ضمن اعمال نفوذ قابل‌توجه بر سیاست و امنیت عراق با تاکتیک‌های جنگ نامتقارن گسترده‌تر خود برای مقابله با دشمنان متعارف در سراسر خاورمیانه همسو شود.

روابط ترکیه و عراق عمدتاً ناشی از اختلافات بر سر تهاجمات نظامی ترکیه، حقوق آب و فروش نفت اقلیم کردستان بوده است. اختلافات نفتی به سال 2013 برمی گردد، زمانی که اقلیم کردستان عراق (KRG) صادرات نفت خود را به طور مستقل به ترکیه آغاز کرد، اقدامی که بغداد آن را غیرقانونی تلقی کرد. دولت مرکزی عراق با تعلیق پرداخت های فدرال به کارمندان اقلیم کردستان تلافی کرد. در سال 2023، دیوان لاهه در اتاق بازرگانی بین المللی در یک پرونده در مورد صادرات نفت کردستان عراق علیه ترکیه و به نفع عراق رای داد.

در سال های اخیر، ترکیه به عنوان صادرکننده اصلی کالاهای تجاری به عراق از ایران پیشی گرفته است. شرکت های ترکیه در پروژه های ساختمانی و زیربنایی متعددی در شهرهای عراق سرمایه گذاری کرده اند که بخش هایی مانند انرژی، آب و پتروشیمی را در بر می گیرد.

ترکیه به طور سنتی نفوذ گسترده ای در شمال عراق داشته است، جایی که با ایران رقابت می کند. هر کدام از این دو کشور از احزاب مختلف سیاسی کرد حمایت می کنند. ترکیه از حزب دموکرات کردستان (KDP) و ایران از اتحادیه میهنی کردستان (PUK) حمایت می کند. از نظر جغرافیایی، حزب دموکرات کردستان مناطق نزدیک به مرز ترکیه را کنترل می کند، در حالی که حزب اتحادیه میهنی کردستان مناطق نزدیک به ایران را کنترل می کند.

اکنون سنجار، خانه اقلیت کرد ایزدی عراق، به مرکز درگیری تبدیل شده است. این شهر به عنوان میدان جنگی استراتژیک برای کشورهای مختلف، جناح های مسلح عمل می کند که به دنبال تقویت نفوذ حامیان مختلف خود هستند. ترکیه و ایران به‌عنوان قدرت‌های غالب در سنجار ظاهر شده‌اند، در حالی که ترکیه بر موصل، کرکوک و دهوک نیز متمرکز شده است که غنی از نفت هستند و در گذشته هدف آمال ارضی ترکیه بوده‌اند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
این اقلیم بخشی از کشور عراق است و نمی تواند بدون تایید دولت مرکزی تصمیمات مهم بگیرد دسترسی به دریا ندارد و ....... باید روابط با کشورهای قدرتمند و منطقه را تقویت و افزایش داد تا بهترین مسیر تجارت بین المللی خاورمیانه همان ایران باز هم اولین انتخاب باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
بهتر است ما در مورد اقتصاد خود بیشتر حرف بزنیم و در این زمان حساس از سیاست های کشور های دیگر که به نفع ما نیست دست بر داریم ما نتوانستیم از دوستانمان ترکیه و پاکستان و امارات و عربستان دست کمک بگیریم و کشور نسبت به زمان خاتمی از مالزی خاورمیانه به یک کشور درجه سه با فقر فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده . حرف حق گله ندارد
اله کرم يوسفي بابادي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
کردها باید با ایران متحد باشند هیچ وقت عربها وترکیه دل با مردم کردصاف نمی‌کنند مثل این که یک نفر خانواده خودش را رها کند وبا غریبه ها روابط بر قرار کند ایران خانه وخانواده ملت کردهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
از طرف برادران کرد صحبت نکن و حکم صادر نکن یکی لازم است برای خود تو تایین تکلیف کند
ناشناس
| Norway |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
ناشناس |۱۳:۰۰ شما از جانب ما کردها حرف نزن اگر شما مرید ترکیه هستی برای خودت نگهش دار. تمام کردها ایرانی هستند و روزی با وجود تمام کینه و حسادت شما به ایران خواهند پیوست.
mojtaba
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
به تندروهای داخلی بگویید دست از مردم آزاری داخلی و خارجی بردارند و مارا راحت بگذارند و حالا جهان و منطقه به ایران لبخند می زند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
اگه کردها از اسرائیل دور باشن ایران برای آنها همسایه خوبی هست ترکیه کردها را می‌کشد دولت عراق بیخیالش
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟