انواع پروفیل های موجود در بازار آهن ایران

انواع پروفیل های موجود در بازار آهن ایران، در گروه های متنوعی تهیه و تولید می شوند. به دلیل نقش پر رنگ و کاربرد گسترده پروفیل ها در صنایع متفاوت، بر خلاف بسیاری از مقاطع فولادی که صرفا در سایز تنوع دارند، پروفیل ها در دسته های گوناگونی تولید و توزیع می شوند که هر یک از آنها نیز در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.
کد خبر: ۱۲۵۹۷۶۴
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵ 15 September 2024
|
598 بازدید

انواع پروفیل های موجود در بازار آهن ایران

 

انواع پروفیل های موجود در بازار آهن ایران

انواع پروفیل های موجود در بازار آهن ایران، در گروه های متنوعی تهیه و تولید می شوند. به دلیل نقش پر رنگ و کاربرد گسترده پروفیل ها در صنایع متفاوت، بر خلاف بسیاری از مقاطع فولادی که صرفا در سایز تنوع دارند، پروفیل ها در دسته های گوناگونی تولید و توزیع می شوند که هر یک از آنها نیز در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع پروفیل های موجود در بازار بر چه اساسی دسته بندی می شوند؟

پروفیل های موجود در بازار آهن ایران به دلیل استفاده در دو مصرف صنعتی و ساخت و ساز در طیف گسترده ای به لحاظ وزن، نوع کاربری، روش ساخت، شکل ظاهری، جنس و… تولید می شوند، چرا که لازم است نیازهای گوناگونی را پوشش دهند. علاوه بر آن، هر یک از آنها با قیمت پروفیل ارتباط مستقیمی دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به انواع پروفیل در بازار آهن به طور مفصل بپردازیم.

انواع پروفیل به لحاظ وزن و نوع کاربری

پروفیل های فولادی از لحاظ وزن، به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند. از طرفی از لحاظ کاربری نیز پروفیل ها را می توان به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم کرد.

قطع به یقین مصارف صنعتی به مقاومت بالاتری برای تجهیزات خود احتیاج دارند و نقش پروفیل سنگین در کاربری صنعتی پررنگ تر است، اما بسته به شرایط، استفاده از پروفیل سنگین در مصارف ساختمانی هم وجود دارد.

انواع پروفیل به لحاظ شکل ظاهری

پروفیل ها به لحاظ شکل ظاهری تنوع بسیار بالایی دارند که در وزن ها و سایزهای متفاوتی در کاربری های سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. انواع پروفیل به لحاظ شکل ظاهری، مجددا به دو گروه صنعتی و ساختمانی تقسیم می شوند.

انواع پروفیل صنعتی به لحاظ شکل ظاهری به شرح زیر است:

پروفیل مربع

از پروفیل مربع، عموما در ابعاد مختلف صنعت ساختمان سازی از جمله درب و پنجره، حفاظ، نرده‌های ساختمان و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای پروفیل مربع که بسیار رایج است، می‌توان به ساخت مبلمان، دوچرخه، کانکس، لوازم خانگی و حتی اگزوز ماشین اشاره نمود.

2- پروفیل مستطیل

پروفیل مستطیل از دیگر انواع پروفیل است که در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل‌های مستطیل نسبت به پروفیل‌های مربع، در کاربری‌های نسبتا سنگین‌تری استفاده می‌شوند و مقاومت بالایی دارند؛ به همین خاطر از لحاظ کاربرد به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند.

انواع پروفیل های موجود در بازار آهن ایران

پروفیل باز

پروفیل های باز، پروفیل هایی هستند که پوشش بسته ای ندارند و اصطلاحا استوانه ای شکل یا مکعب نیستند. این دسته از پروفیل ها در ساخت میلگرد، تسمه، تیرآهن و چهارپهلو کاربرد دارند.

پروفیل بسته

پروفیل های بسته، برخلاف پروفیل های باز استوانه یا مکعبی شکل هستند و مقطع آنها کاملا بسته است. به پروفیل های بسته اصطلاحا قوطی نیز می گویند. قوطی آهن، پروفیل های درب و پنجره و موارد مشابه آنها در گروه پروفیل های بسته قرار می گیرند.

در این قسمت به معرفی انواع پروفیل ساختمانی می پردازیم:

پروفیل C

پروفیل سی که شکل ظاهری آن شبیه به حرف C است، به عنوان پروفیل سی پرلین یا تیرچه سی پرلین نیز شناخته می‌شود. پروفیل سی از پر فروش‌ترین نوع پروفیل است که اغلب درسقف‌ ها یا پوشش‌ های سبک صنعتی یا نیمه‌ صنعتی مورد کاربرد قرار می‌گیرد.

پروفیل L

از کاربردهای این پروفیل می توان به خودروسازی، ساختمان سازی، هواپیماسازی و… اشاره نمود. نکته مهم در پروفیل L این است که به آن نبشی یا نبشی L نیز می گویند.

پروفیل Z

کاربرد پروفیل Z در صنعت ساختمانی بسیار گسترده بوده و در مواردی مانند پایه ها و ریل ها، فریم های فلزی، استحکام سازی سقف ساختمان ها و کارخانه ها استفاده می شود.

سپری (پروفیل)  T

پروفیل تی که به سپری مشهور است، دقیقا به شکل T انگلیسی است که هم در مصارف ساختمانی و هم در مصارف صنعتی استفاده می شود.

پروفیل U

پروفیل U در صنعت ساختمانی، سوله سازی، سیستم سولار (پنل خورشیدی) و ماشین سازی مورد کاربرد قرار می‌گیرد. این پروفیل‌های در سایز مشخصی تولید نمی‌شود و معمولا بر اساس سفارش مشتری تولید و عرضه می‌شوند.

پروفیل آبرو

همانطور که از نام این پروفیل پیداست، از آن به عنوان هدایت شونده آب باران از روی سقف یا هر سطوح دیگری است.

ناودانی

ساخت درب و پنجره و ناودان، از کاربردهای عمده پروفایل ناودانی هستند. به گزارش کارشناسان آهن ملل، این پروفیل از پرفروش ترین نوع پروفیل در بازار است.

قوطی

قوطی ها مقاطع مربع یا مستطیلی هستند که به دلیل ظاهر بسته ای که دارند، آنها را قوطی می نامند. در قوطی پروفیل ها، عمدتا نام آنها را در کنار محل کاربرد (مانند قوطی مبلی) یا جنس بدنه آنها (قوطی گالوانیزه) آورده می شود.

تیرآهن، میلگرد و ناودانی، از دیگر پروفیل های پرکاربرد بازار آهن هستند. به دلیل کاربرد گسترده این مقاطع، به جزئیات آنها نمی پردازیم.

انواع پروفیل های موجود در بازار آهن ایران

انواع پروفیل به لحاظ جنس

پروفیل ها با ورق های متنوعی تولید می شوند که هر یک از آنها دارای ویژگی خواص مکانیکی منحصر به فردی می باشند و در قیمت نهایی آنها نیز تاثیر مستقیمی دارد.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه از پرکاربردترین نوع پروفیل در بازار آهن است. به دلیل مقاومت بسیار بالای این دسته از پروفیل ها، عموما از آنها در محیط های بیرونی استفاده می شود.

پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیومی همواره به عنوان یکی از انواع پروفیل محبوب در صنعت فولاد مورد استفاده قرار گرفته است. کاربرد آن در صنایع ساختمان سازی، خودرو سازی هوافضا و مواردی از این قبیل، محبوبیت آن را دوچندان می کند. مقاومت این پروفیل به اندازه پروفیل های گالوانیزه نیست اما وزن سبک، مقاومت نسبتا خوب و مهمتر از همه، قابلیت بازیافتی دارد.

پروفیل استیل

ورق استیل شباهت زیادی با ورق گالوانیزه دارد، با این تفاوت که در ورق استیل به دلیل ترکیبات متفاوت، اساسا خاصیت ضد زنگی وجود دارد اما در ورق گالوانیزه، به واسطه پوششی که روی ورق انجام می دهند، خاصیت ضد زنگی بوجود می آید.

پروفیل کامپوزیت

پروفیل کامپوزیت خواص مکانیکی استانداردی داشته و در صنایع متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی کامپوزیت ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند اما‌ مقاومت کمی دارد و استفاده از آنها در مصارفی که به استحکام بسیار بالا احتیاج دارند، توصیه نمی شود.

انواع پروفیل به لحاظ روش ساخت

پروفیل ها علاوه بر تنوعی که در شکل ظاهری، وزن، جنس و… دارند، در فرایند آماده سازی و تولید نیز تنوع دارند. هر یک از روش های تولید در پروفیل، ویژگی و مشخصات فنی مخصوصی را برای پروفیل به همراه دارد. به طور کلی تولید پروفیل به سه روش امکان پذیر است:

ساخت پروفیل به روش نورد گرم

به دلیل تولید این پروفیل در حرارت بالا، مقاومت بالایی دارد.

ساخت پروفیل به روش نورد سرد

به دلیل ظرافت بیشتر نسبت به سایر موارد برای نمای بیرونی ساختمان مناسب است.

ساخت پروفیل به روش مرکب

دارای خواص مکانیکی منحصر به فردی از جمله استحکام بسیار بالا می باشد.

سخن آخر

برای خرید پروفیل، لازم است به انواع آن و کاربردهایی که دارند، اشراف کافی داشته باشید. امیدواریم این مطلب به خرید بهینه شما کمک کند و با داشتن اطلاعات کافی از انواع پروفیل در بازار آهن، با توجه به نیاز خود، بهترین پروفیل را خریداری نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟