گفت و گو با بازیگری که کاندیدای مجلس شد/ ترجیح می‌دهم وسط فیلم ها، سالن را ترک کنم

بازیگر فیلم بازی پنهان و نقش حسنعلی منصور در معمای شاه، شدیدا از شرایط فرهنگی و مدیریتی حاکم بر سینما گلایه مند است و ترجیح می دهد تماشای بعضی فیلم ها را نیمه کاره رها کند.
کد خبر: ۱۲۵۹۹۱۷
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵ 16 September 2024
|
5033 بازدید
|
۱

گفت و گو با بازیگری که کاندیدای مجلس شد/ ترجیح می‌دهم وسط فیلم ها، سالن را ترک کنم

 

 

احسان رستمیان؛ تابناک_ بهمن دان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون،  که در دوره دوازدهم مجلس، کاندیدای انتخابات نیز شد، درباره وضعیت سینما و تلویزیون و نیز تئاتر، به بررسی چالش‌ها و مشکلات موجود در این پرداخته و از رواج لمپنیسم و شوخی های جنسی در این حوزه ها نگران است.

 

 ایفای نقش در فیلم محمود دینی

بهمن دان ابتدا  از ایفای نقش  در یک فیلم به نام "بالاچ" اثری از محمود دینی خبر داد که به روایت فرهنگ غنی مردم سیستان و بلوچستان می پردازد و همچنین به حوادث و شخصیت‌های مزاحم نیز در این فیلم پرداخته شده است. ساخت این فیلم به تازگی به اتمام رسیده است. او همچنین اشاره کرد که هم اکنون نیز در یک پروژه سینمایی دیگر مشغول به بازی است و فعلا نمی تواند در مورد نام پروژه و جزئیاتش چیزی بگوید.

 

وضعیت سینما

بهمن دان به وضعیت کنونی سینما اشاره می‌کند و معتقد است که سینما در دو سه سال اخیر از نظر گیشه و جذب مخاطب به سمت بهبود رفته و فروش‌های خوبی را تجربه کرده است. او بر اهمیت داستان‌های خوب و انتخاب بازیگران تأکید می‌کند.

 او به این نکته اشاره می‌کند که برخی بازیگران در نقش‌های مختلف شبیه به هم بازی می‌کنند، یعنی اگر چند فیلم از آن بازیگر را ببینیم متوجه می‌شویم نقش‌ها و بازی‌هایش تکراری است و این ممکن است به ضعف در انتخاب نقش‌ها یا کارگردانی برگردد.

 

 مشکلات نویسندگان

این بازیگر پیشکسوت سینما به ضعف در فیلمنامه‌ها و نویسندگان اشاره می‌کند و می‌گوید که فیلم‌ها دیگر قصه و داستان خاصی ندارند و چیز خاصی را روایت نمی کنند، متاسفانه نویسندگان ما اهل مطالعه نیستند و کمتر به ادبیات جهانی توجه دارند. 

 

فرهنگ سینما

 او نگران نازل شدن فرهنگ سینما و ترویج شوخی‌های جنسی و لمپنیسم در فیلم‌هاست و به این نکته اشاره می‌کند که سینما باید پیام‌دار باشد و فرهنگ را منتقل کند.

وی اوامه می دهد: ما یک کشور با فرهنگ و تمدنی بزرگ هستیم و همچنین نباید فراموش کنیم که کشور ما یک کشور اسلامی است، این‌گونه شوخی‌ها در فرهنگ و مذهب ما جایی ندارد. خیلی از تئاترها و فیلم ها جوری شده اند که آدم نمی تواند با خانواده آن را تماشا کند. من بارها پیش آمده است که به دیدن فیلم یا نمایشی رفته ام و سالن را ترک کرده ام چرا که نتوانسته ام آن شوخی‌های جنسی را تحمل کنم، مگر فقط با لودگی و شوخی جنسی می شود مخاطب را خنداند؟! ما در سینما کمدی در سطح جهان دیده ایم که برای خندان تنها به کلام یا شوخی های مبتذل نیاز نداریم، کمااینکه بسیار بازیگرانی مانند چارلی چاپلین بوده‌اند که حتی در فیلم های صامت خود مخاطب را به وجد آورده اند.

 

انتقاد از مسئولین

بهمن دان به مسئولین سینما انتقاد می‌کند و می‌گوید که مدیران سینمایی باید در صدور پروانه ساخت سخت‌گیری‌های بیشتری کنند و باید نظارت بهتری بر تولیدات داشته باشند، چرا که این فیلم هایی که می بینیم حاصل مدیریت همین‌ها است.

 

سینمای ایران در سطح بین‌المللی

او به عدم وجود فیلم‌های قابل قبول برای معرفی به جوایز بین‌المللی مانند اسکار اشاره می‌کند و می‌گوید که سینمای ایران در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد. ما نباید فراموش کنیم که ما جوایز متعددی مانند اسکار، کن، ونیز و ... در کارنامه بین المللی سینمای خود داریم، سینمای ما در جهان شناخته شده است و حرف برای گفتن دارد، جای تاسف دارد که اکنون وضعیت سینما را به این‌گونه می‌بینیم.

 

                                                                گفت و گو با بازیگری که کاندیدای مجلس شد/ ترجیح می‌دهم وسط فیلم ها، سالن را ترک کنم

 

 

کمبود سالن‌های سینما

در ادامه بهمن دان به وضعیت سینما و فرهنگ در ایران می‌پردازد و از کاهش تعداد سینماها و تغییر کاربری آن‌ها به عنوان یک مشکل فرهنگی یاد می‌کند. او به یادآوری سینماهای قدیمی و تأثیر آن‌ها بر جامعه می‌پردازد و ابراز تأسف می‌کند که سینماها به تدریج از بین رفته‌اند.  به جای این که شاهد افزایش تعداد سالن های سینما و بهبود کیفیت آن باشیم، الان با کمبود سالن های مناسب مواجه هستیم.

 

دغدغه های اجتماعی

این هنرمند سینما همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اشاره می‌کند و از افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم گلایه می‌کند. او تأکید می‌کند که مردم در شرایط سختی زندگی می‌کنند و نگران آینده هستند. او در نهایت به پتانسیل‌های ایران اشاره می‌کند و بر این باور است که کشور قابلیت‌های زیادی برای پیشرفت و توسعه دارد و می‌تواند در سطح جهانی تأثیرگذار باشد.

در نهایت، او به وضعیت مهاجران افغان در ایران و تأثیرات آن بر جامعه نیز اشاره می‌کند و نگرانی‌های خود را درباره این موضوع بیان می‌کند.

بهمن دان به بررسی وضعیت امنیتی و اجتماعی افغانستانی‌ها در ایران و تأثیرات آن بر جامعه ایرانی نیز می‌پردازد. او به ورود چریک‌های افغان به ایران اشاره می‌کند و نگران است که این افراد ممکن است تهدیدی برای امنیت کشور باشند. او تأکید می‌کند که مرزها باید به دقت کنترل شوند و وزارت کشور باید اقداماتی فوری برای ساماندهی این افراد انجام دهد.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
کاملا درست گفتن و فیلمها خیلی آبکی شده
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟