یمنی‌ها تمرین تخریب تل‌آویو را آغاز کردند

یک موشک هایپرسونیک یمنی با سرعتی حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت (حدوداً ۱۲ برابر سرعت صوت) ساعت ۶ و ۲۱ دقیقه صبح روز یک‌شنبه از یمن شلیک شد و بعد از طی مسافتی نزدیک به ۲ هزار ۱۰۰ کیلومتر، با عبور از شش لایه پدافندی اسرائیل و متحدانش، حدود ۱۱ و نیم دقیقه بعد، در مرکز سرزمین‌های اشغالی در تل‌آویو فرود آمد، عملیاتی که ۵۷ روز بعد از حمله اسرائیلی‌ها به الحدیده، انجام شده و نشان داد که یمنی‌ها و محور مقاومت همچنان برای انتقام گرفتن از اسرائیل، مصمم هستند.
کد خبر: ۱۲۵۹۹۲۷
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰ 16 September 2024
|
5608 بازدید

به گزارش تابناک؛ روزنامه جوان نوشت: یک موشک هایپرسونیک یمنی با سرعتی حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت (حدوداً ۱۲ برابر سرعت صوت) ساعت ۶ و ۲۱ دقیقه صبح روز یک‌شنبه از یمن شلیک شد و بعد از طی مسافتی نزدیک به ۲ هزار ۱۰۰ کیلومتر، با عبور از شش لایه پدافندی اسرائیل و متحدانش، حدود ۱۱ و نیم دقیقه بعد، در مرکز سرزمین‌های اشغالی در تل‌آویو فرود آمد، عملیاتی که ۵۷ روز بعد از حمله اسرائیلی‌ها به الحدیده، انجام شده و نشان داد که یمنی‌ها و محور مقاومت همچنان برای انتقام گرفتن از اسرائیل، مصمم هستند. یمنی‌ها با گفتن اینکه «دشمن اسرائیلی باید منتظر حملات بیشتر و عملیات ویژه آتی» باشد، این سیگنال را به رهبران تل‌آویو ارسال کردند که عملیات سحرگاه یک‌شنبه، فقط یک تست در وعده انتقام از صهیونیست‌ها است و به قول نصرالله، اسرائیلی‌ها همچنان بایستی «یک لنگه پا» منتظر پاسخ مقاومت باشند. رهبر انصارالله دیروز وعده کرد که حملات بعدی سنگین‌تر خواهد بود. 

 
سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان نیمه مردادماه گفته بود: «ایران، حزب‌الله و یمن پس از ترور «هنیه» و «شکر» و بمباران حدیده پاسخ خواهند داد و انتظار یک هفته‌ای رژیم صهیونیستی برای پاسخ محور مقاومت بخشی از مجازات آن‌ها است. در گذشته دشمن فقط در مرز با لبنان یک‌لنگه‌پا ایستاده بود ولی امروز همه اسرائیل یک‌لنگه‌پا ایستاده است و همه منتظرند.» گذر زمان، در پاسخ جبهه مقاومت به ترور اسماعیل‌هنیه، فؤادشکر و حمله به الحدیده، تردید‌هایی درباره جدی بودن پاسخ ایجاد کرده بود، ولی حمله صبح یک‌شنبه یمنی‌ها در روز ۳۴۵ جنگ غزه نشان داد که صهیونیست‌ها باید کماکان در وحشت انتقام محور مقاومت به سر ببرند یا به تعبیر نصرالله همچنان «یک‌لنگه‌پا» بایستند. گزارش‌ها حاکی از این است که یمن در این عملیات، با شلیک این موشک بالستیک از ۲۲ نقطه دفاع هوایی صهیونیست‌ها عبور کرد و آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و خسارات مادی به ایستگاه اصلی قطار در نزدیکی مدیین و در ۶کیلومتری پایگاه هوایی بن‌گورین را رقم زد. این موشک حدود ساعت ۶ و ۲۱ دقیقه صبح شلیک شد و آژیر‌های خطر در ساعت ۶ و ۳۲ دقیقه صبح در تل آویو به صدا درآمدند. 

 نفوذ به مجموعه چندلایه سامانه‌های پدافندی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز در آغاز جلسه کابینه به شدت به حمله یمنی‌ها واکنش نشان داد و گفت: «حوثی‌ها باید تا الان می‌دانستند که برای هرگونه تلاش برای آسیب رساندن به ما بهای سنگینی می‌پردازند. کسانی که نیاز به یادآوری دارند، به بازدید از بندر حدیده خوش آمدید. ما در یک کارزار چند عرصه‌ای علیه محور شیطانی جمهوری اسلامی هستیم که برای نابودی ما تلاش می‌کند.» رجزخوانی نتانیاهو در شرایطی است که یوسی ملمان، کارشناس امنیتی صهیونیست گفت: «موشک حوثی‌ها به کل مجموعه چندلایه سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل، پیکان، فلاخن داوود، گنبد آهنین، هواپیماها، پاتریوت و سامانه‌های پارازیت نفوذ کرد.» 

رسانه‌های عبری اعتراف کردند که ماهواره‌های جاسوسی اسرائیل و امریکا در شناسایی موشک یمن شکست خوردند. وبگاه عبری «واللا» گزارش داد: «ماهواره‌های جاسوسی اسرائیل و امریکا که قرار بود پایگاه‌های احتمالی شلیک موشک در یمن را ردیابی کنند موفق به رصد موشک نشدند.» واللا افزود: «قرار بود ماهواره‌های امریکایی گرمای شدید تولید شده توسط موتور موشک را دریافت کرده و به ارتش اسرائیل گزارش دهند. همچنین قرار بود رادار‌های ناو‌های امریکایی و اسرائیلی در دریای سرخ این موشک را که در راه اراضی اشغالی بود، شناسایی و رصد کنند.» این وبگاه در ادامه گزارش خود آورد: «این موشک قرار بود توسط رادار دوربرد ایکس در نقب که توسط سربازان امریکایی اداره می‌شود یا رادار سیستم پیکان (ختس) شناسایی شود.» 

 

 فرار ۲ میلیون صهیونیست

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز یک‌شنبه در قالب بیانیه‌ای، درباره این عملیات نظامی که ابوعبیده، عبارت «تحولی راهبردی» را برای آن به کار برد، تصریح کرد: «یگان موشکی ما با یاری خداوند عملیات نظامی ویژه‌ای را اجرا کرد که در آن یک هدف نظامی در منطقه «یافا» در فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت. این عملیات با یک موشک بالستیک جدید فراصوت (هایپرسونیک) انجام شد که در اصابت به هدف خود موفق عمل کرد و سامانه‌های پدافندی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خورد.» 

در بیانیه ارتش یمن آمده است: «این موشک مسافتی حدود ۲ هزار و ۴۰ کیلومتر را ظرف ۱۱ و نیم دقیقه طی کرد و موجب هراس محافل صهیونیستی شد به شکلی که برای اولین بار در تاریخ دشمن صهیونیستی، بیش از ۲ میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند.» تایمز اسرائیل هم وحشت حاکم بر اراضی اشغالی را تأیید کرد و نوشت: «با به صدا درآمدن آژیر، مسافران برای پناه گرفتن در فرودگاه بن‌گورین دویدند و روی کف قطار دراز کشیدند.» آسوشیتدپرس با استناد به گزارش رسانه‌های صهیونیست به تصاویر رسانه‌های اسرائیلی استناد کرد که مردم به سمت پناهگاه‌های فرودگاه بین‌المللی بن‌گورین دویده‌اند. یمنی‌ها از ساکنان منطقه شهری تل‌آویو گوش دان خواستند که منطقه را تخلیه کرده و به سمت جنوب به سمت منطقه بشردوستانه صحرای نقب حرکت کنند. 

نصرالدین عامر، نایب رئیس هیئت رسانه‌ای دولت صنعا تأکید کرد: «۲۰ موشک رهگیر سامانه‌های مختلف پدافندی اسرائیل ناموفق بودند و موشک یمنی با موفقیت به هدف مهمی در نزدیکی تل‌آویو برخورد کرد.» حزام الاسد، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن هم در پیامی به زبان عبری نوشت: «چه در پناهگاه‌های زیر زمین باشید یا خارج از آن، باید بعد ازظهر امروز به دقت گوش دهید که این رهبر بزرگ که حقیقت را می‌گوید و با صداقت عمل می‌کند، چه خواهد گفت.» در ادامه بیانیه‌ای که سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن آن را خواند آمده است: «این عملیات در چارچوب مرحله پنجم و به عنوان نقطه اوج اقدامات قهرمانان یگان موشکی انجام شد که تلاش‌های بسیاری برای توسعه فناوری موشکی انجام دادند تا نیاز‌های میدان نبرد و چالش‌ها با دشمن صهیونیستی را برآورده کرده و موشک‌ها در اصابت به اهداف و عبور از تمامی موانع و سامانه‌های رهگیری موجود در زمین و دریا که برخی از آن‌ها امریکایی و برخی اسرائیلی است، موفق عمل کنند.» 

یمن در این بیانیه تأکید کرد: «موانع جغرافیایی، حملات امریکا و انگلیس، سامانه‌های رصد و جاسوسی و مقابله هرگز مانع از آن نخواهد شد که یمن مقتدر وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی خود در یاری رساندن به ملت فلسطین را انجام ندهد و در حالی که در آستانه اولین سالروز عملیات مبارک هفتم اکتبر قرار داریم، دشمن اسرائیلی باید منتظر حملات بیشتر و عملیات ویژه آتی از جمله پاسخ به حمله جنایتکارانه‌اش به شهر الحدیده و استمرار عملیات پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین باشد.»

 

 مقدمه‌ای برای پاسخ

شبکه العربیه به نقل از یک مقام انصارالله یمن گزارش داد: «حمله به تل‌آویو پاسخ یمن به تجاوز الحدیده نبود، بلکه مقدمه و زمینه‌ای برای این پاسخ بود.» سرلشکر محمد العاطفی، وزیر دفاع یمن و سرلشکر محمد الغماری، رئیس ستاد کل ارتش این کشور در پیامی تأکید کردند: «به دشمنان امت و سه‌گانه خبیث امریکا، انگلیس و اسرائیل اطمینان می‌دهیم آنچه در انتظار آن‌ها است شدیدتر و دردناک‌تر از آنچه در گذشته دیده‌اند، خواهد بود.»

 در این پیام تأکید شد: «نیرو‌های مسلح یمن با مشت آهنین پاسخ خواهند داد و رژیم اشغالگر اسرائیل را از روز حمله به الحدیده پشیمان خواهند کرد.» وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش یمن در ادامه افزودند: «دشمنان طعم شکست را در دریا چشیدند و آنچه در دریا اتفاق افتاد در خشکی نیز بعید و دور از دسترس نیست. پاسخ یمن به حمله به الحدیده کابوسی برای دشمنان خواهد بود که امنیت آن‌ها را به خطر خواهد انداخت و روز‌های آتی با غافلگیری‌هایی همراه خواهد بود که دشمن اسرائیلی توقع آن را ندارد.» معاون رئیس ستاد اطلاع‌رسانی انصارالله یمن اعلام کرد: «برای هر واکنشی آماده‌ایم و هر کسی که به ما تعدی کند، تاوان پس خواهد داد. ما در هدف قرار دادن هر یک از پایگاه‌های دشمن اسرائیلی تردید نخواهیم کرد. ما همزمان با بررسی دقیق سامانه‌های دفاعی رژیم اسرائیل، سلاح‌های خود را توسعه می‌دهیم.»

 

 آغاز مرحله پنجم عملیات 

عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن دیروز عصر طی سخنانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) به طور مشخص به عملیات روز یک‌شنبه اشاره کرد و گفت: «وارد مرحله پنجم تشدید عملیات علیه رژیم صهیونیستی شده‌ایم. عملیات موشک بالستیک امروز با فناوری پیشرفته صورت گرفت که از تمام سامانه‌های دفاعی دشمن عبور کرد و به مسافت تخمینی ۲هزارو ۴۰ کیلومتر رسید.»

رهبر انصارالله گفته که عملیات‌ها با هماهنگی جمهور مقاومت ادامه خواهد داشت و تأکید کرده که «حملات بعدی سنگین‌تر خواهد بود». 

جنبش حماس نیز اعلام کرد: «پشتیبانی جبهه‌های مقاومت در یمن، لبنان و عراق پاسخی به حق اصیل مقاومت امت اسلامی است.» ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) هم با اعلام اینکه حمله یمن تحولی راهبردی رقم زد، گفت: «ماهیت و نوع سلاح به‌کار رفته در عملیات منحصر به‌فرد یمن و ماهیت هدف، نقطه عطفی است که تأثیرات مهمی بر روند نبرد خواهد گذاشت. حمله موشکی یمن تأثیر مهمی در روند نبرد طوفان الاقصی دارد.» سخنگوی شاخه نظامی حماس بیان داشت که «رژیم صهیونیستی همچنان در باتلاق غزه غرق است و امروز این رژیم که به همراه متحدانش در رهگیری و ساقط کردن یک موشک ناکام ماند، عاجزتر از آن است که جنگ را در جبهه‌های دیگری گسترش دهد؛ به نحوی که هزاران موشک و اقدامات غافلگیرکننده را دریافت خواهد کرد. چنین اقدام احمقانه‌ای (گسترش جنگ) نشان خواهد داد که نتانیاهو رژیم پوسیده خود را به سمت فاجعه‌ای حتمی پیش می‌برد.»

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟