نماینده اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با تابناک:

سفر رئیس‌جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق اتفاق مهمی بود/ اربیل به توافق امنیتی با ایران پایبند است

«ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران با اشاره به اینکه سفر مسعود پزشکیان اتفاق مهمی در روابط ایران و اقلیم کردستان عراق است گفت: اقلیم به تمام توافقات با ایران پایبند است.
کد خبر: ۱۲۶۰۰۱۵
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰ 16 September 2024
|
1847 بازدید

بین الملل تابناک: «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه هفته گذشته در سفری چندروزه وارد «بغداد» پایتخت عراق شد و مورد استقبال «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت. مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور رؤسای دولت‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضا رساندند. 

روز پنجشنبه نیز رئیس جمهور به منظور دیدار با سران اقلیم کردستان عراق، با استقبال نیچروان بارزانی وارد اربیل شد و سپس با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ازجمله دیگر دیدارهای دکتر پزشکیان باید به ملاقاتش با رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان اشاره کرد. وی سپس وارد استان «سلیمانیه» عراق شد و با جمعی از احزاب اقلیم کردستان دیدار کرد.

در همین‌راستا، گفت‌وگویی با «ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان در جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده شده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛ 

*دکتر «مسعود پزشکیان» در جریان سفر اخیر خود به عراق، به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان سفر کرد. ارزیابی شما از اهمیت این سفر چیست؟ 

همانطور که اشاره کردید این اولین سفر یک رئیس جمهور از ایران به اقلیم کردستان بود و همین امر نیز سبب شد تا ورود وی به اقلیم کردستان از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. سفر آقای دکتر پزشکیان به اقلیم کردستان یک اتفاق بزرگ در عرصه روابط جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان را رقم زد. چنانچه در جریان هستید، وی پس از سفر به اربیل به استان سلیمانیه نیز رفت. سفر رئیس جمهور پزشکیان به اربیل و سلیمانیه از یک سوی نشان داد که روابط دوستانه‌ای میان تهران و اقلیم کردستان وجود دارد و از سوی دیگر، نمایانگر آن بود که این روابط حائز اهمیت سیاسیِ ویژه‌ای برای هر دو طرف است. باید به این موضوع نیز اشاره کنم که روابط ایران و اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق و نیز در چارچوب توافقات حاصل‌شده میان دو طرف پیش می‌رود.

*رئیس جمهور ایران در جریان سفر به اقلیم کردستان با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات این اقلیم دیدار کرد. در این دیدار و سایر دیدارها با مقامات اقلیم، درباره چه مسائلی بحث و تبادل نظر صورت گرفت؟ 

بله ... در سفر رئیس جمهور پزشکیان، وی با رئیس حزب دموکرات کردستان و نیز رئیس و نخست وزیر اقلیم کردستان دیدار کرد. دیدار مهم دیگری که رئیس جمهور پزشکیان انجام داد با هیئت انجمن وزیران اقلیم کردستان بود. در تمامی این دیدارها، بر لزوم تقویت روابط دوجانبه میان تهران و اقلیم کردستان و نیز اجرای توافقنامه‌های مشترک امضاشده تأکید شد. همانطور که می دانید اقلیم کردستان عضو انجمن آسایش عراق بوده و در این چارچوب معاهداتی دارد و به این معاهدات پایبند است. اقلیم کردستان همواره به توافقات خود با تهران و نیز به مفاد توافقات بغداد با تهران، پایبند بوده است.

*در جریان سفر رئیس جمهور پزشکیان به اقلیم کردستان چه توافقاتی میان دو طرف حاصل شد؟

آنچه که در این سفر مورد تأکید قرار گرفت، اجرای دقیق توافقات پیشین بود. دو طرف تأکید کردند که مفاد توافقات پیشین باید به طور کامل اجرایی شود. بنابراین، در دیدارهای میان رئیس جمهور پزشکیان و مقامات اقلیم کردستان سعی شد بر این نکته تأکید شود که توافقات پیشین به قوّت خود باقی هستند و لازم است تهران و اقلیم به آنها پایبند باشند. 

*آینده توافق امنیتی 2021 و همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان در این زمینه را چگونه می بینید؟

ایران و اقلیم کردستان پیشتر توافقات مشترکی را با یکدیگر به امضاء رسانده‌اند که ازجمله آن ها می‌توان به توافق سال 2021 اشاره کرد. در جریان سفر رئیس جمهور پزشکیان به اقلیم کردستان، دو طرف بر اجرایی شدن کامل توافقنامه سال 2021 تأکید کردند. همچنین توافق شد که تمامی موانعی که در مسیر عدم اجرایی شدن بخشی از توافقنامه 2021 وجود دارد از سر راه برداشته شوند. اقلیم کردستان بر اجرایی شدن کامل این توافق اصرار دارد و از آن حمایت می کند. اربیل همواره در چارچوب توافقات حاصل‌شده با تهران حرکت کرده و در آینده نیز بر همین اساس عمل خواهد کرد. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟