نحوه کار با سامانه ثبت احوال، ثبت نام کارت ملی و تغییر نشانی

از جمله سامانه‌هایی که هر ایرانی دست کم یکبار نیازمند مراجعه به آن است، سامانه سازمان ثبت احوال کشور است. برای آشنایی با این سامانه و خدمات آن با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۶۰۶۸۰
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳ 19 September 2024
|
2240 بازدید

نحوه کار با چگونگی کار با سامانه ثبت احوالثبت احوال، ثبت نام کارت ملی و تغییر نشانی

به گزارش تابناک، از جمله دستاورد‌های کشورمان در فضای مجازی، ارائه خدمات الکترونیک برخط است که رهاورد‌های بسیاری داشته است؛ از کاهش ضرورت رفت و آمد در سطح شهر‌ها و اتلاف وقت و انرژی و از همه مهم تر، سرعت بالاتر در ارائه خدماتی که در تمامی ساعات شبانه روز به شهروندان ارائه می‌شوند.

از جمله این خدمات که نقش زیرساختی دارد، سامانه‌ای است که در حوزه فعالیت‌های هویتی و ثبت احوال دایر شده و درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور نام دارد. درگاهی که می‌توان به کمک آن به صورت غیرحضوری و آنلاین، برای ثبت نام کارت ملی هوشمند اقدام نمود و فرایند پیگیری صدور این کارت هوشمند را طی کرد.

«سامانه اعلام تغییر نشانی» از دیگر خدماتی است که در سامانه سازمان ثبت احوال کشور در دسترس متقاضیان قرار دارد و افزون بر آن، «درگاه مراجعه مردمی خانوار» از دیگر خدمت‌های ارائه شده بر بستر سامانه ثبت احوال است.

نحوه ورود به سامانه ثبت احوال کشور

برای ورود به سامانه سازمان ثبت احوال کشور، در زیرمجموعه وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، باید آدرس اینترنتی ncr.ir را در مرورگر اینترنتی جستجو نمایید. دقت کنید که فرقی نمی‌کند از چه مرورگری برای این کار استفاده می‌کنید، همان گونه که تفاوتی ندارد با گوشی تلفن همراه و بروزر موبایل این کار را انجام دهید یا از تبلت یا رایانه (کامپیوتر یا لپ تاپ) استفاده می‌کنید.

صفحه نخست سامانه ثبت احوال

با ورود به سامانه، سه گزینه پیش رویتان قرار دارد: «سامانه‌ی ثبت نام کارت هوشمند ملی»، «سامانه اعلام تغییر نشانی» که برای تغییر آدرس اقامتی افراد (نشانی ثبت شده در کد ملی و کارت ملی هوشمند) و همچنین «درگاه مراجعه مردمی خانوار» که با همکاری با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و برای دریافت یارانه معیشتی دایر شده است.

ورود به سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی

اگر کارت ملی هوشمند ندارید و قصد دریافت آن را دارید، می‌توانید با کلیک روی گزینه ورود به سامانه‌ی ثبت نام کارت ملی هوشمند، برای صدور و دریافت این کارت هوشمند اقدام نمایید. این امکان برای برای کلیه اتباع ایرانی واجد شرایط که تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده اند، فراهم است.

ورود به سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی

از دیگر خدماتی که در این بخش از سامانه ارائه می‌شود، وضعیت درخواست کارت هوشمند ملی پس از ثبت نام و همچنین امکان ویرایش برخی قسمت‌های تقاضای کارت هوشمند ملی، از جمله تغییر و ویرایش مشخصات وارد شده، زمان مراجعه و مکان دفتر انتخاب شده جهت تکمیل ثبت نام و تغییر محل تحویل کارت هوشمند ملی است.

ورود به سامانه اعلام تغییر نشانی

با کلیک روی گزینه سامانه اعلان تغییر نشانی، می‌توانید آخرین نشانی ثبت شده از شما در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور (سازمان ثبت احوال کشور) را مشاهده کرده و در صورت نیاز به تغییر آن، فرایند تغییر نشانی محل اقامت را طی کرده و ثبت نمایید.

ورود به سامانه اعلام تغییر نشانی

پیش از شروع تغییر آدرس، این موارد را مدنظر قرار دهید:

  • تغییر آدرس تنها برای دارندگان کارت هوشمند ملی یا آنهایی که برای دریافت این کارت اقدام کرده‌اند، مقدور است و دارندگان کارت ملی‌های قدیمی نمی‌توانند با این روش نشانی خود را تغییر دهند.
  • قبل از ورود به سامانه اعلام تغییر نشانی، کدپستی صحیح محل سکونت خود را از طریق قسمت مربوطه در سایت پست جمهوری اسلامی ایران به gnaf.post.ir دریافت نمایید.
  • دقت کنید که برای ورود اطلاعات در فرم مربوط به تغییر نشانی، زبان صفحه کلید در حالت انگلیسی قرار داشته باشد.
  • در صورتی که کارت هوشمند ملی دارید، باید سریال پشت کارت هوشمند ملی را وارد نمایید. (سریال کارت ملی هوشمند، شامل ۱۰ کاراکتر به زبان انگلیسی است؛ اولین کاراکتر از سمت چپ یک عدد است، دومین کاراکتر یک حرف لاتین (فرقی ندارد با حروف کوچک تایپ شود یا بزرگ) و هشت کاراکتر بعدی، عدد هستند. به عنوان مثال: 3G12345678)
  • در صورتی که درخواست کارت هوشمند ملی داده و کد رهگیری ثبت نام دارید، کد رهگیری را وارد نمایید.
  • اگر تازه کارت ملی هوشمند را دریافت کرده‌اید، لازم است ۱۰ روز کاری منتظر ثبت اطلاعات در سامانه بمانید و پس از آن می‌توانید اقدام به ثبت تغییر نشانی نمایید.
  • وارد کردن شماره تلفن همراه برای دریافت کد تایید که پیامک می‌شود، ضروری و الزامی است. (وارد کردن شماره تلفن ثابت اجباری نیست)
  • در صورتی که در زمان ورود به سامانه با خطای «اطلاعات وارد شده نامعتبر است» مواجه شدید، ابتدا نسبت به صحت ورود اطلاعات سریال پشت کارت، تاریخ تولد، شماره موبایل و کد کپچا (سوال ریاضی) اطمینان حاصل کنید و چنانچه کماکان مشکل باقی بود، در ساعات اداری با شماره تلفن‌های ۶۰۹۰۲۷۳۱ و ۶۰۹۰۲۴۶۱ (با پیش شماره تهران، ۰۲۱) تماس حاصل کنید.
  • تغییر نشانی شما زمانی ثبت خواهد شد که پیغام «اطلاعات تغییر نشانی شما در پایگاه ثبت احوال ثبت شد» را دریافت نمایید.
  • اعلام تغییر نشانی از طریق این سایت رایگان است و هزینه‌ای در پی ندارد.
  • با تغییر نشانی از طریق این سایت، کارت ملی جدید برای شما صادر نخواهد شد و تنها اطلاعات ثبت شده در دیتابیس، تغییر آدرس اعمال می‌شود.
  • هنگام استفاده از سامانه از دکمه بازگشت یا Back مرورگر استفاده نکنید، چراکه ممکن است موجب ارور و اختلال در فرایند شود.

ورود به درگاه مراجعه مردمی خانوار

از آنجایی که بر اساس تصمیم مسئولان و هماهنگی‌های به عمل آمده میان وزارت کشور و سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اعمال تغییر ساختار خانوار‌ها برای دریافت یارانه معیشتی، بر اساس اطلاعات پایگاه خانوار سازمان ثبت احوال انجام می‌شود، درگاهی ویژه تدارک دیده شده که مردم بتوانند با مراجعه به آن، وضعیت خانوار خود را مشاهده و ویرایش نمایند.

ورود به درگاه مراجعه مردمی خانوار

فرایند‌هایی شامل تغییرات اعضا خانوار اعم از فوت، ازدواج، طلاق، حضانت، قیمومیت و... که تنها با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ ممکن بود و قرار است با درگاه مراجعه مردمی خانوار، به صورت رایگان و در تمامی ساعات شبانه روز، قابل طی کردن باشد، هرچند هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

این طرح از ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ و به صورت پایلوت برای شهروندان استان سمنان اجرا شده تا پس از تکمیل و اعمال اصلاحات احتمالی و مورد نیاز، به صورت سراسری در کل کشور اجرا شود. بر این اساس، تمامی متولدین استان سمنان (که سه رقم سمت چپ شماره ملی آنها اعداد ۴۵۶، ۴۵۷، ۴۵۸، ۴۵۹، ۴۶۰، ۵۲۰، ۵۳۰، ۶۴۲، ۶۸۴، ۷۰۰، ۷۵۰، ۷۵۲ است)، فارغ از آنکه در کجای کشور سکونت دارند، می‌توانند با این سامانه و به صورت آنلاین اطلاعات خانوار خود را مشاهده و ویرایش نمایند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟