"پانزده دبیرستان در چهار منطقه ایتالیا، به مدت دو سال هوش مصنوعی را در کنار آموزشهای معلمان آزمایش خواهند کرد. اگر نتیجه موفقیتآمیز باشد، هوش مصنوعی ممکن است در همه مدارس کشور گسترش یابد."
اغلب میشنویم که میگویند اشتباهات آموزنده هستند و شکست هرگز بیهوده نیست. مدیر یک دبیرستان در رم به این موضوع اعتقاد راسخ دارد. به همین دلیل تصمیم گرفته است از هوش مصنوعی در مدرسه خود استفاده کند.
یکی از اهداف اصلی این کار، کاهش نابرابریهای آموزشی با تمرکز بر دانشآموزانی است که در یادگیری با مشکل مواجه هستند یا از خانوادههای کمدرآمد میآیند.مدیر معتقد است که این ابزار میتواند به کاهش ترک تحصیل نیز کمک کند.
او میگوید: "هوش مصنوعی صرفاً به دانشآموزان نمیگوید که اشتباه کردهاند، بلکه مشخص میکند که در کدام درس باید بیشتر تلاش کنند و مطالب تکمیلی مرتبط با آن موضوعات را در اختیارشان قرار میدهد. این کار میتواند به دانشآموزان کمک کند تا نقاط ضعف خود را در فرایند یادگیری بشناسند."
در یک دبیرستان واقع در رم، دانشآموزان ۱۶ تا ۱۷ ساله در یک آزمایش شرکت میکنند. آنها از طریق یک پلتفرم آنلاین میتوانند هم در کلاس و هم در خانه یادگیری خود را بهبود بخشیده و فراتر ببرند. یکی از معلمانی که در این پروژه مشارکت دارد، توضیح میدهد: " در یکی از کلاس ها برای پیگیری پیشرفتها استفاده خواهد شد، در حالی که کلاس دوم به طور واقعی این فناوری جدید را تجربه خواهد کرد. کلاس اول اهمیت دارد زیرا به روش سنتی ادامه خواهد داد و این به ما امکان میدهد نتایج را مقایسه کنیم."
اکثریت قریب به اتفاق «دانشآموزان آزمایشی» از این ابتکار استقبال میکنند.گایا، دانشآموز سال اول میگوید: «همه ما همزمان با پیشرفت فناوریهای هوش مصنوعی بزرگ شدهایم. ما در دورهای هستیم که همه از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اما در عین حال از مشکلات و ابهامات مربوط به نوع اطلاعاتی که هوش مصنوعی ارائه میدهد نیز آگاه هستیم. معلمان نیز میدانند که ما از این فناوری استفاده میکنیم و بنابراین استفاده از آن باید تحت قوانین مشخصی باشد.»
ایتالیا یکی از اولین کشورهای اتحادیه اروپا است که این پروژه آزمایشی را آغاز کرده است.در مرحله اول، این برنامه به مدت محدودی آزمایش خواهد شد و امید است تا سال 2026 در سطح ملی گسترش یابد.دبیرستانها در مناطق لومباردی، آبروتزو، مارکه و توسکانی توزیع شدهاند.
جوزپه شیبونی، مشاور آموزش و پرورش منطقه لاتزیو، گفت:
"این آزمایش از امسال آغاز میشود و شامل ۱۵ مدرسه در سراسر کشور خواهد بود و دو سال به طول خواهد انجامید. با توجه به اینکه این یک پروژه آزمایشی است، ارزیابیهای بعدی انجام خواهد شد. با توجه به افزایش علاقه به هوش مصنوعی، انتظار میرود که این پروژه به همه مدارس گسترش یابد."،
وزیر آموزش و پرورش ایتالیا، هوش مصنوعی را در مدارس به عنوان یک راهکار نوآورانه برای مقابله با چالشهای آموزشی و شکاف دیجیتالی میبیند. او همچنین بر این باور است که هوش مصنوعی میتواند به هماهنگی بهتر بین عرضه و تقاضا در بازار کار کمک کند، بازاری که دانشآموزان فارغالتحصیل خیلی زود وارد آن خواهند شد.