ششمین بانک خصوصی زیر ذره بین تابناک

بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟

ششمین بانک خصوصی تا پایان خرداد امسال بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان بدهی به سایر بانک‌های کشور داشته و با ثبت زیان انباشته بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و تداوم فعالیت ش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۶۱۸۸۵
|
۰۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰ 27 September 2024
|
1140 بازدید

بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟

به گزارش خبرنگار تابناک، نگاهی به صورت‌های مالی منتشر شده بانک سرمایه، نشان می‌دهد که این بانک با سرمایه ثبتی ۴۰۰ میلیارد تومان، تا پایان سال گذشته ۶۱ هزار و ۴۵۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان زیان انباشته داشته است. رقمی نجومی که با لحاظ کردن مصوبات مجمع بانک سرمایه به ثبت رسیده است. این در حالی است که فقط در سال گذشته، مبلغ ۶ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان زیان خالص خلق شده است.

بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟ ششمین بانک خصوصی ایران با نظارت بانک مرکزی، از سال ۱۳۸۴ در عرصه بانکداری فعالیت داشته است. این بانک در شرایطی در حال رکوردشکنی در ثبت ضرر و زیان است که به استناد آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، تا پایان خردادماه سال جاری، ۲۹ هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان تسهیلات خالص پرداخت کرده است که از این رقم، بیش از ۵ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان هنوز به بانک سرمایه بازنگشته و در لیست بدهی‌های غیرجاری ثبت شده است.
 
بانک سرمایه با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، تا پایان خرداد امسال بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان بدهی به سایر بانک‌های کشور دارد و در مجموع ۷۳ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان بدهی تا پایان بهار در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است که نسبت به ماه‌های قبل، رشد داشته است.
 
یکی از شاخص‌های مهم بر سنجش وضعیت سلامت یک بانک، نسبت کفایت سرمایه است. معیاری مهم در نظام بانکی تا خیال مردم و سرمایه‌گذاران را از سپرده‌هایشان در بانک راحت یا نگران کند. به بیان دیگر، این شاخص بیانگر میزان پوشش ریسک دارایی‌ها توسط سرمایه بانک است و برای تداوم فعالیت‌های بانک یا انحلالش، تعیین‌کننده و با اهمیت است.
این شاخص مهم در شبکه بانکی کشورمان باید حداقل ۸ درصد باشد و کمتر از رقم، وضعیت بانک را در مسیر بحرانی شدن نشان می‌دهد. هرچند بر اساس استاندارد‌های بین المللی این رقم معادل ۱۲ درصد است. با این حال اوضاع برای بانک سرمایه بر اساس این شاخص، بحرانی است. به گونه‌ای که نسبت کفایت سرمایه بانک سرمایه تا پایان سال گذشته به منفی ۳۲۸ درصد رسیده است که در نوع خود یک رکورد در شبکه بانکی محسوب می‌شود.
بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟  

رکورد بانک سرمایه در ثبت کفایت سرمایه بسیار منفی در حالی است که فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی سال گذشته در گفتگویی اظهار داشت: بانک‌هایی که کفایت سرمایه لازم را ندارند، منحل می‌شوند.

حال به نظر می‌رسد با توجه‌ به مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت (که بر اهمیت میزان زیان وارده به یک شرکت با توجه به سرمایه آن شرکت تاکید دارد و بیان می‌کند که اگر زیان وارده حداقل نصف سرمایه شرکت را از بین ببرد، هیئت مدیره مکلف است برای انحلال یا بقا شرکت تصمیم گیری کند) و همچنین کفایت سرمایه منفی ۳۲۸ درصد، بانک سرمایه با زیان چند ده هزار میلیارد تومانی، از گزینه‌های محتمل برای انحلال یا ادغام در شبکه بانکی است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات