زلزله ۵۰ میلیون تومانی در نهضت ملی مسکن

روز گذشته تعدادی از متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران پیامکی دریافت کردند که متن آن از ماهانه شدن تأمین آورده برای ساخت مسکن خبر می‌داد.
کد خبر: ۱۲۶۲۶۳۰
|
۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲ 29 September 2024
|
1317 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ از هر ۱۰ خانواده فاقد مسکن ۹ خانواده باید حداقل ۲۰ سال تمام درآمد ماهانه خود را پس‌انداز کنند تا بتوانند صاحب یک خانه ۶۰ متری در یک محله متوسط تهران شوند.


درحالی‌که کارشناسان نهضت ملی مسکن را تنها راه صاحب‌خانه شدن ایرانی‌های فاقد سرپناه می‌دانند، ماهانه شدن پرداخت آورده متقاضیان عملاً این مسیر خانه‌دارشدن را دشوار کرد.


یک مخاطب فارس که در قوانین جدید باید ماهانه ۵۰ میلیون تومان برای نهضت ملی مسکن واریز کند، می‌گوید که به‌جای انداختن سنگ بزرگ پیش پای متقاضیان، بگویند «نمی‌خواهیم خانه نمی‌سازیم». 

زلزله ۵۰ میلیون تومانی در نهضت ملی مسکن
۵۰ میلیون تومان ۱.۵ برابر تمام حقوق ماهانه پول‌دارترین دهک درآمدی در ایران است.
آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی که تیرماه امسال منتشر شد، مشخص کرد ۶ میلیون ایرانی با انگیزه خانه‌دار شدن در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.
در ابتدا بنا بود، هم‌زمان با پیشرفت هر گام شامل تأمین زمین، پی‌ریزی، سفت‌کاری، نازک‌کاری و تکمیل واحد مسکونی آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تأمین شود اما در روزهای اخیر پیامکی به دست متقاضیان رسیده که از ماهانه شدن پرداخت آورده اولیه حکایت دارد.
هزینه تأمین زمین در خانه‌های نهضت ملی مسکن تقریباً صفر است و تنها بخشی از هزینه ساخت در قالب آورده متقاضی تأمین شده و مابقی با تسهیلات بانکی پوشش داده می‌شود.
کارشناس مسکن نقی راستینه جمع آورده اولیه در مقابل قیمت واقعی مسکن را ناچیز دانسته و معتقد است که متقاضی مسکن برای خانه‌دار شدن باید روی جیب خود هم حساب کند و با تکمیل به‌موقع آورده به اتمام سر موعد مسکن‌ها کمک کند.
اما یک کارشناس مسکن دیگر رها رمضانی می‌گوید که آورده متقاضیان را نه با هزینه مسکن بلکه با جیب متقاضی باید سنجید، در حال حاضر بسیاری از متقاضیان توان تأمین این آورده را ندارند و عملاً با تداوم این روش صاحب‌خانه شدن در ایران محال می‌شود.
پژوهشکده مسکن دانشگاه علم و صنعت افزایش تأمین هزینه ساخت توسط تسهیلات بانکی و کاهش رقم و مدت زمان پرداخت اولیه را راهکارهایی دانسته که می‌توان از این مسیر فشار تأمین پول نهضت ملی مسکن را بر مردم کاهش داد. این راهکار در کنار وام با سود کم صندوق ملی مسکن برای دهک‌های کم‌درآمد علاوه بر تسهیلات بانکی که پیش‌تر در دستور کار قرار گرفته بود می‌تواند مسئله آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن را حل کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات