کارشناسان درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل چه گفتند؟

مقام سابق ناتو: معادلات خاورمیانه با حمله موشکی ایران تغییر کرد؛ مشاور اوباما: تشدید تنش به نفع ترامپ خواهد بود

کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقد هستند حمله موشکی ایران به اسرائیل تغییراتی در معادلات منطقه به وجود می آورد.
کد خبر: ۱۲۶۳۳۴۶
|
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶ 02 October 2024
|
1348 بازدید

بین الملل تابناک: «ولی رضا نصر» مشاور خاورمیانه ای دولت اوباما معتقد است تشدید تنش در خاورمیانه می تواند انتخابات را به نفع ترامپ متمایل کند.

«رحمن قهرمانپور» کارشناس مسائل خاورمیانه نیز معتقد است: تنش اسرائیل و ایران آزمونی جدی برای سیاست موازنه از راه دور offshore balancing آمریکاست. معلوم خواهد شد آیا واشنگتن می تواند از راه دور  خواسته خود را در خاورمیانه عملی کند یا نه؟ چین به دقت اوضاع خاورمیانه و نتایج این تنش را دنبال می کند تا به یک ارزیابی درباره آینده منطقه برسد. به نظر می رسد در پله های اول نردبان تصاعد بحران در خاورمیانه ایم. بحران به این زودی ها فروکش نخواهد کرد. شرایط ساختاری تشدید بحران وجود دارد و از بین نرفته است.

«ویلیام آلبرک»، مدیر سابق برنامه کنترل سلاح ناتو در خصوص حمله موشکی ایران به اسرائیل می گوید: توانایی‌های موشکی ایران خیلی خوب درجه بندی می‌شود، بیایید این واقعیت را نادیده نگیریم که ایران از نظر فنی کشور بسیار پیشرفته‌ای است. ایران توانایی موشکی خود را به ابزاری فوق العاده مفید برای سیاست و اقتصاد تبدیل کرده است. حمله‌‌ موشکی ایران به اسرائیل، معادلات و چهره خاورمیانه را تغییر داد.

«لری جانسون»، تحلیلگر سابق سیا معتقد است: به نظر می‌رسد پاسخ ایران با دقت طراحی و هدف‌گذاری شده و اسرائیلی‌ها نتوانستند هیچ یک را رهگیری کنند یا تعداد کمی را رهگیری کردند و ثابت شد که گنبد آهنین شکست خورده است.

«علی واعظ» مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران در توئیتر خود نوشته است: ایران در ماه آوریل یک حمله ترکیبی موشکی و پهپادی علیه اسرائیل انجام داد. تا حد زیادی مهار شد و پاسخ اسرائیل محدود  بود. در حال حاضر نمی توان روی این موضوع حساب کرد.

«نور دابوسی»، معاون شورای آتلانتیک آمریکا نیز در توئیتر خود دیدگاه خود را از تنش میان ایران و اسرائیل مطرح کرده است: «نقاط عطف تاریخ در خلاء اتفاق نمی افتد. آنها از شبکه پیچیده ای از ایده ها و رویدادهای به هم پیوسته بیرون می آیند که، خوب یا بد، در لحظه ای مهم به اوج خود می رسند که قادر به تغییر وضعیت موجود است. پس از یک رشته ترور فرماندهان بلندپایه حزب الله، ترور حسن نصرالله ممکن است نقطه عطفی در تاریخ لبنان باشد. در مه جنگ، هنوز زود است که بگوییم. با این حال، آنچه مسلم است این است که ما در برهه‌ای از زمان هستیم که دولت لبنان باید فوراً اقدامات قاطعانه‌ای را برای تعیین مسیر رو به جلو انجام دهد. پیامدهای ترور نصرالله نفوذ ایران را در سیاست لبنان تضعیف می‌کند، اما چندین سناریو نگران‌کننده را نیز به همراه دارد: تهاجم گسترده اسرائیل می‌تواند به اشغال طولانی‌مدت مشابه آنچه در سال‌های 1982 و 1978 منجر شود، شکاف‌های فزاینده در لبنان می‌تواند بافت اجتماعی-سیاسی و انسانی آن را بی‌ثبات کند. عدم اطمینان بیش از یک میلیون آواره داخلی را در یک کشور فقیر تهدید می کند.

با این حال، آنچه مسلم است این است که با ترور نصرالله، پنجره‌ای از فرصت - هرچند کوچک و دشوار برای بازگرداندن ثبات - برای دولت موقت لبنان به وجود می‌آید. این امر با تاکید مجدد بر تعهد کامل دولت به اجرای قطعنامه 1701 سازمان ملل - که نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت قبلاً تعهد خود را به آن اعلام کرده بود - و با درخواست برای برقراری آتش بس که فقط توسط نیروهای مسلح لبنان (LAF) با همکاری نزدیک با نیروهای یونیفل اجرا شود، آغاز می شود.

نبیه بری، رئیس پارلمان، باید خواستار تشکیل جلسه فوری برای اتخاذ چندین اقدام و مواضع کلیدی شود: انتخاب رئیس جمهور برای جمهوری، متعهد به حمایت از قانون اساسی لبنان، درخواست از جامعه بین المللی برای استفاده از اهرم های خود علیه اسرائیل از حاکمیت لبنان محافظت کند و بر وحدت میان مردم لبنان تاکید کند. این عنصر نهایی برای قطع شتاب به سوی تفرقه و جلوگیری از شعله ور شدن خصومت های فرقه ای داخلی که زمانی در جنگ داخلی خونین لبنان رایج بود، ضروری است.
درخواست اسرائیل برای احترام به حاکمیت لبنان به سرعت از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه از کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مطرح شد و دو کشور آخر نیز متعهد به ارائه کمک های بشردوستانه اضطراری به لبنان شدند. از آنجایی که اسرائیل تهاجمات زمینی خود را در لبنان گسترش می دهد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید با محکوم کردن نقض حاکمیت لبنان توسط اسرائیل، به تعهد خود نسبت به احترام به قوانین بین المللی ادامه دهند.»

«علی هاشم» خبرنگار مشهور الجزیره توضیح می دهد که چرا ایران تصمیم به اقدام می گیرد: جنگ در حال آمدن به سواحل ایران بود و هیچ سطحی از «صبر استراتژیک» آن را متوقف نمی کرد.

«جان هافمن» محقق مرکز کاتو آمریکا نوشت: کمی بیش از یک سال پیش به همین روز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با افتخار گفت: منطقه خاورمیانه امروز ساکت‌تر از دو دهه گذشته است.» سیاست خاورمیانه ای ایالات متحده به طور مداوم یک چیز ایجاد می کند: شکست.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # لبنان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟