پشت‌پرده‌های کاخ سفید: مشاجره بایدن با نتانیاهو

«باب وودوارد» خبرنگار مشهور آمریکایی که به‌عنوان یکی از روزنامه‌نگاران تحقیقی شهرت یافته است، در تازه‌ترین کتاب خود به گفت‌وگوهای پشت‌پرده دوران ریاست جمهوری «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا درباره مسائلی از جمله روابط با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و احتمال استفاده روسیه از بمب‌ هسته‌ای در طول جنگ اوکراین پرداخته است.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۱۹
|
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴ 08 October 2024
|
875 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، وودوارد در کتاب تازه‌ خود تحت‌عنوان «جنگ» که ۱۵ اکتبر منتشر می‌شود به مسائل محرمانه‌ای در پشت پرده دوران ریاست جمهوری بایدن از جمله احتمال استفاده روسیه از بمب‌هسته‌ای در طول جنگ اوکراین، خشم رئیس‌جمهور آمریکا از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته است.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» زودتر از روز انتشار کتاب جنگ، به این کتاب دست یافته است و در مطلبی که شامگاه سه‌شنبه منتشر شده، چکیده‌ای از بخش‌های نسبتا مهم این کتاب را منتشر کرده است.

وودوارد در بخشی از کتاب خود نوشت: «بایدن در گفت‌وگوهای شخصی خود درباره نخست‌وزیر اسرائیل، از او با خشم و نفرت و به‌عنوان فردی بد و ستیزه‌جو یاد می‌کند.»

طبق ادعای وودوارد، بایدن همچنین از «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود به‌عنوان نماینده «شیطان» یاد کرده است.

این روزنامه‌نگار مشهور همچنین به روابط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و پوتین و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان پرداخته است.

مبنای اطلاعات منتشر شده در کتاب جنگ، صدها ساعت مصاحبه‌های صورت گرفته بین مقامات کاخ‌سفید و وودوارد و «افراد آگاه» است. البته «استیون چونگ» سخنگوی ترامپ به سی ان ان گفت که وودوارد دسترسی خاصی برای نوشتن کتاب خود نداشته و «هیچ‌یک از داستان‌های تخیلی» او واقعیت ندارند.

طبق کتاب وودوارد، مقامات آمریکایی در اکتبر ۲۰۲۱ از برنامه روسیه برای حمله به اوکراین با ۱۷۵ هزار سرباز آگاه شدند.

او در وصف اشراف اطلاعاتی آمریکا مدعی شد: «اطلاعات به‌قدری دقیق بود که بسیاری فکر می‌کردند نیروهای اطلاعاتی آمریکا در کرملین مأمور داشتند.»

اما به ادعای وودوارد در ابتدا دولت بایدن و متحدان او با وجود اطمینان خود از جدیت روسیه در حمله به اوکراین، این مسئله را باور نداشتند.

طبق گزارش وودوارد، بایدن در پاسخ به «بیل برنز» رئیس سازمان سیا آمریکا پیرامون برنامه پوتین برای حمله به اوکراین گفت: «این دیوانگی است. حالا من باید با بلعیده شدن اوکراین توسط روسیه مقابله کنم؟»

طبق کتاب این روزنامه‌نگاه مشهور، بایدن در دسامبر ۲۰۲۱، یک مرتبه در کنفرانسی ویدئویی و یک مرتبه دیگر در تماس تلفنی یک ساعته با پوتین درباره این حمله صحبت کرده بود. وودوارد گزارش کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی که ۵۰ دقیقه به طول انجامیده بود، روسای جمهور آمریکا و روسیه یکدیگر به جنگ هسته‌ای تهدید کردند و در نهایت بایدن به همتای روس خود گفت که «هیچ‌کس در جنگ هسته‌ای پیروز نخواهد شد.»

وودوارد همچنین گزارش کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ابتدا اطلاعات آمریکایی‌ها را باور نکرد و در طول دیدار «کامالا هریس» معاون بایدن با زلنسکی در فوریه ۲۰۲۲ و چند روز پیش از حمله روسیه، هریس به رئیس‌جمهور اوکراین گفت که به دنبال فردی جایگزین باشد.

طبق گزارش این روزنامه‌نگار تحقیقی، هریس بر این باور بود که دیدار او با زلنسکی در فوریه ۲۰۲۲، آخرین دیدار آن‌ها خواهد بود.

 بایدن و پوتین

خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین

وودوارد همچنین در بخشی از کتاب خود تحت عنوان «جنگ» مدعی شد که در سپتامبر ۲۰۲۲، رئیس‌جمهور روسیه برای «جبران تلفات سنگین نیروهای خود در میدان جنگ» درپی استفاده از تسلیحات هسته‌ای بود.

طبق ادعای وودوارد، در سپتامبر ۲۰۲۲، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط روسیه را ۵۰ درصد تخمین زدند که به نگرانی فزاینده مقامات آمریکایی انجامید.

وودوارد در ادامه گزارش داد که بایدن در واکنش به این خطر، سریعا به «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی خود دستور داد به مقامات روسیه، واکنش آمریکا به این تحول را «اطلاع دهد».

این کتاب همچنین به گفت‌وگوی تند «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع وقت روسیه در اکتبر ۲۰۲۲ می‌پردازد.

پیرامون گفت‌وگوی ۲ وزیر دفاع آمریکا و روسیه در کتاب وودوارد آمده است: «آستین به همتای روس خود گفت که در صورت استفاده از تسلیحات هسته‌ای، همه محدودیت‌ها در اوکراین برداشته خواهد شد.»

وودوارد همچنین نوشت که آستین به شویگو گفت: «این می‌تواند روسیه را بسیار بیشتر از گذشته در سطح جهانی منزوی کند.». وزیر دفاع روسیه نیز در واکنش به اظهارات آستین گفت که کشورش از تهدیدات آمریکا استقبال نخواهد کرد.

این روزنامه‌نگار آمریکایی همچنین مدعی شد که چندین روز پس از این تماس، مقامات روسیه با همتایان آمریکایی خود تماس گرفتند تا تلاش اوکراین برای نشر گزارشات اشتباه را اعلام کنند که با ناباوری مقامات آمریکایی روبرو شد.

وودوارد درباره این تماس‌ها نوشت: «آستین به شویگو گفت که این اطلاعات را باور نمی‌کند و فقط به او گفت "نکن" و شویگو نیز گفت "متوجه هستم".»

روابط «نزدیک» ترامپ و پوتین ادامه دارد

وودوارد همچنین به روابط «نزدیک» ترامپ و پوتین پرداخت و نوشت: «در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه‌گیری کووید-۱۹، ترامپ دستگاه‌های تست کووید برای مصرف شخصی پوتین برای او ارسال کرد.»

اما این روزنامه‌نگار آمریکایی در ادامه مدعی شد که پوتین به همتای آمریکایی خود گفت: «لطفا به هیچ‌کس نگو که این دستگاه‌ها را ارسال کردی، چون همه خشمگین‌ خواهند شد. آن‌ها به من اهمیتی نمی‌دهند، بخاطر خودت می‌گویم.»

البته بخش مهم کتاب ادعایی وودوارد، گزارش او درباره تماس‌های ادامه یافته بین ترامپ و پوتین پس از خروج رئیس جمهور پیشین آمریکا از کاخ سفید است.

وودوارد به نقل از افراد نزدیک ترامپ ادعا کرد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و رئیس‌جمهور روسیه دست‌کم هفت مرتبه با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند.»

البته «جیسون میلر» یکی از افراد نزدیک ترامپ در پاسخ به ادعای ووداورد به او گفته است که تا جایی که او اطلاع دارد، چنین تماس‌هایی رخ نداده است.

وودوارد در بخش دیگری از کتاب خود به جنگ غزه، جنایات رژیم صهیونیستی و تأثیر اقدامات ستیزه‌جویانه نتانیاهو روی رابطه خود با بایدن پرداخت و نوشت: «پس از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و حمله صورت گرفته علیه اسرائیل، بایدن سریعا حمایت خود از اسرائیل را ابراز کرد اما به مرور و با توجه به تحولات جنگ غزه، روابط او با نتانیاهو بحرانی شد.»

طبق گزارش وودوارد، بایدن در اواسط ماه آوریل، عدم وجود راهبردی واقعی در اقدامات نتانیاهو را زیر سوال برد و از او پرسید: «سیاست تو دقیقا چیست؟»

به نوشته وودوارد، نتانیاهو در پاسخ به سوال بایدن گفت «باید به رفح برویم» اما رئیس‌جمهور آمریکا خشمگین شد و به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که او «هیچ سیاست و راهبرد مشخصی ندارد.»

در همان ماه، رژیم صهیونیستی با حمله به سفارت ایران در دمشق،  سرداران زاهدی، رحیمی و جمعی از مستشاران نظامی ایران را به شهادت رساند که با واکنش مشروع ایران، یعنی عملیات «وعده صادق» روبرو شد.

طبق گزارش وودوارد، در پی حمله موشکی ایران، آمریکا، عربستان سعودی، اردن و دیگر متحدان آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران به اسرائیل کمک کردند و بایدن در تلاش برای کاهش تنش‌ها، به نتانیاهو گفت که «پیروزی را بپذیر، هیچ اقدام دیگری انجام نده. هیچ‌کاری نکن» اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهارات بایدن را نادیده گرفت و به اقدامات ستیزه‌جویانه خود ادامه داد.

وودوارد نوشت که بایدن می‌دانست که درخواست او توسط نتانیاهو نادیده گرفته می‌شد. او به مشاوران خود گفت: «می‌دانم او (نتانیاهو) به اقدامات خود ادامه خواهد داد. تنها راه من برای محدود کردن او این است که به او بگویم هیچ کاری نکن.»

اما طبق کتاب وودوارد، روابط بایدن و نتانیاهو با تشدید تنش‌ها در منطقه درحال بحرانی‌تر شدن است، به‌طوری‌که بایدن پس از حمله رژیم صهیونیستی به رفح، به مشاوران خود گفت: «او (نتانیاهو) یک دروغ‌گوی لعنتی است.»

وودوارد همچنین به گفت‌وگوی رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از حمله این رژیم به بیروت و ترور «فواد شکر»‌فرمانده ارشد مقاومت اسلامی لبنان پرداخت و نوشت: «بی‌بی چه غلطی می‌کنی؟، می‌دانی که دیدگاه جهانی نسبت به اسرائیل تخریب شده و بسیاری اسرائیل را کشوری دروغ‌گو می‌دانند.»

اما نتانیاهو در پاسخ به بایدن و در توجیه اقدام تروریستی خود، ضمن نادیده گرفتن شهادت چندین غیرنظامی لبنانی، به بایدن گفت: «هدف یک تروریست بود. ما این فرصت را دیدیم و از آن استفاده کردیم. هرچه بیشتر به آن‌ها ضربه بزنیم، راحت‌تر مذاکره خواهیم کرد.»

ولی‌عهد عربستان و فلسطین

وودوارد در ادامه کتاب خود به میزان اهمیت مسئله فلسطین برای «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی پرداخت و مدعی شد: «پس از وقوع جنگ غزه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سریعا راهی منطقه شد. پس از رسیدن او به عربستان سعودی، محمد بن سلمان، هیئت آمریکایی را تا آخر شب نادیده گرفت».

به نوشته وودوارد، بلینکن محمد بن سلمان را «کودکی لوس» توصیف کرده است.

اما بخش مهم مطلب او درباره دیدار بلینکن و ولی‌عهد عربستان، پیرامون مسئله فلسطین است.

به ادعای وودوارد، محمد بن سلمان در پاسخ به سوال بلینکن درباره شدت اهمیت مسئله فلسطین برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گفت: «آیا تشکیل کشور مستقل فلسطین را من می‌خواهم؟ برایم مهم نیست، اما آیا به آن نیاز دارم؟ قطعا!»

جزئیات تماس محمد بن سلمان با ترامپ

وودوارد همچنین در کتاب خود به دیدار «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی با محمد بن سلمان در ماه مارس پرداخت و گفت: «در طول این دیدار، گراهام از محمد بن سلمان خواست تا با ترامپ تماس بگیرد. پس از این درخواست، ولی‌عهد عربستان سعودی از اطرافیان خود خواست تا کیسه‌ای حامل حدود ۵۰ تلفن همراه غیرقابل ردیابی را بیاورند و از داخل آن کیسه، تلفنی به اسم ترامپ ۴۵ برداشت.»

به ادعای ووداورد، محمد بن سلمان مشابه دستگاه همراه مخصوص خود برای تماس با ترامپ، یک دستگاه مخصوص برای برقراری تماس با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دارد.


این روزنامه‌نگار تحقیقی مشهور در ادامه به روابط هریس و بایدن و خروج رئیس‌جمهور آمریکا از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهور آمریکا پرداخت و نوشت: «پس از خروج بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری در ۲۱ ژوئیه، او سریعا از هریس حمایت کرد.»

به نوشته وودوارد، علت حمایت بایدن از معاون خود، حس ناراحتی خود در دوران رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بود.

وودوارد به نقل از وزیر خارجه آمریکا نوشت: «علت حمایت رئیس‌جمهور (بایدن) از هریس، احساس ناراحتی او بابت عدم حمایت اوباما از خود در سال ۲۰۱۶ است. بایدن احساس سرخوردگی می‌کرد.»

کتاب وودوارد همچنین جزئیات روابط خصوصی بایدن و هریس را افشا می‌کند. در بخشی از کتاب او آمده است که معاون بایدن نگران «تنهایی» او بود از یکی از مشاوران نزدیک بایدن خواست تا بیشتر با بایدن صحبت کند.

طبق نوشته وودوارد، مشاور نزدیک بایدن در واکنش به درخواست هریس ابراز اشتیاق کرد و گفت: «احساس می‌کنیم بزرگترین علت تماس بایدن با من، احساس راحتی او است تا فحاشی کند.»

وودوارد نوشت که پاسخ این مشاور با خنده هریس روبرو شد و معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ گفت: «شاید همین مسئله، یکی از دلایل راحتی او با من باشد. زیرا او می‌داند که من یکی از تنها افراد نزدیک او هستم که به‌درستی می‌توانم فحاشی کنم.»

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، تازه‌ترین کتاب وودوارد تحت عنوان جنگ، ۱۵ اکتبر منتشر خواهد شد و مطلب بالا که از روی گزارش سی‌ان‌ان نگاشته شده است، مطالبی است که این شبکه آمریکایی به آن دسترسی پیدا کرده است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟