مدارک لازم برای ثبت شرکت در ایران چیست

ثبت شرکت یا همان ایجاد یک شخصیت حقوقی برای اعتبار بخشیدن به کسب و کار طبق قوانین جدید به امری تقریبا ضروری تبدیل شده است. در نظر داشته باشید که با توجه به قوانین جدید قانون تجارت و موارد مالیاتی دیگر امکان کار به صورت سنتی وجود ندارد. در عین حال جای نگرانی وجود ندارد زیرا بستر مناسبی برای این کار فراهم شده است که در این آموزش به آن می پردازیم.
کد خبر: ۱۲۶۵۰۱۴
|
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳ 12 October 2024
|
879 بازدید

 

ثبت شرکت

ثبت شرکت

ثبت شرکت چه ارزش افزوده ای به کسب و کار من ایجاد می کند؟ شما با ثبت شرکت اعتبار بیشتری به کسب و کارتان می بخشید. این اعتبار در ادامه زمینه بسیاری از همکاری ها خواهد بود. علاوه بر این ثبت شرکت برای مبادلات مالی برای ارائه صورتحساب و فاکتور رسمی و حتی عقد قرارداد با سازمان های مختلف ضروری خواهد بود.

  • می توانید در مزایده های مختلف شرکت کنید.
  • امکان دریافت وام بانکی دارید.
  • بسیاری از سازمانها فقط با شرکتها و اشخصاص حقوقی کار می کندد.
  • مشتریان شما با شما اعتماد کرده و سابقه خوب شما قابل استعلام خواهد بود.
  • پرداخت مالیات و حق بیمه برای اشخصاص حقوقی مبلغ کمتری خواهد بود.
  • کسب و کارتان وجهه کاملا قانونی پیدا کرده و جای سوء استفاده برای افراد سودجو نمی ماند.
  • اخذ و یا اعطای نمایندگی به کل کشور به صورت کاملا قانونی

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت

بسته به این که شرکت قرار است در چه قالبی ثبت شود مدارک لازم هم متفاوت خواهد بود. معمولا برای انجام این کار به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • تصویر کارت ملی و شناسنامه همه اعضای شرکت
  • شماره تماس به نام برای همه اعضاء
  • تنظیم اساسنامه و مشخص کردن سهام و حقوق هر عضو در شرکت
  • ثبت نام کد ثنا
  • در صورت عدم استفاده از وکیل داشتن امضای الکترونیک اجباری خواهد بود

 

مراحل ثبت شرکت آنلاین در سایت اداره ثبت

ثبت شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت ها انجام می شود. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • در اولین قدم تکلیف سهام و سمت شرکاء را روشن کنید.
  • اکنون باید در سامانه اداره ثبت ثبت نام کنید.
  • نام تمامی سهامداران باید در فرم های مشخص شده ثبت شود.
  • میزان سهام هر کدام از شرکا باید مشخص شود.
  • روزنامه سالی – مالی را انتخاب کنید.
  • وظایف و حقوق هر کدام از اعضای شرکت مشخص می شود.
  • آدرس شرکت و کد پستی محل شرکت را وارد کنید، دقت کنید آدرس و کد پستی واقعی باشد زیرا سامانه استعلام کد پستی را می گیرد.
  • همه مطالب ذکر شده در صورتجلسه باید وارد شود.
  • تقاضانامه باید تکمیل و درج شود.
  • اساسنامه باید تکمیل و درج شود.
  • اصل اوراق را طبق قوانین جدید به صورت دستی به اداره ثبت شهرتان تحویل دهید.
  • پس از گذشت حدودا 10 روز کاری نتیجه درخواست شما روی سامانه مشخص می شود.
  • امضای الکترونیک را در سامانه ثبت من انجام دهید.
  • پس از زدن امضا، روزنامه رسمی شما آماده پرداخت شده و باید ان را پرداخت کنید.
  • تبریک شرکت شما ثبت شد.

 مراحل بالا، توضیح مختصری از شیوه ثبت شرکت به صورت اینترنتی است. در ادامه این روند را به صورت مشخص تر توضح می دهیم تا ابهامی برایتان وجود نداشته باشد.

 مراحل ثبت شرکت

راهنمای مراحل ثبت شرکت در ایران

خب در این قسمت قصد داریم شما را قدم به قدم با مراحل ثبت شرکت آشنا کنیم.

اطلاعات لازم را کامل کنید

در این مرحله باید اطلاعات همه شرکا، اطلاعات شرکت و هر آن چه سامانه از شما می خواهد را وارد کنید.

نامی برای شرکت تان انتخاب کنید

معمولا این مرحله مورد توجه همه افراد است. 5 نام به ترتیب اولویت برای شرکت تان انتخاب کنید. هرکدام از این اسامی که با قوانین همخوانی داشته باشد، پذیرفته خواهد شد و اگر هیچ کدام انتخاب نشود مجددا باید 5 نام دیگر انتخاب کنید.

هزینه حق الثبت در این مرحله از شما دریافت می شود.

موضوع فعالیت شرکت را مشخص کنید

قرار است شرکت تان در چه زمینه ای فعالیت کند؟ آیا فعالیت تان نیاز به مجوز دارد؟ اگر بله، مجوزهای لازم را دریافت کرده اید؟

موارد گفته شده در این مرحله باید در سامانه درج شود.

مشخصات شرکت را ثبت کنید

برای فعالیت شرکت تان باید یک محل فیزیکی هم در نظر بگیرید. کد پستی و آدرس این محل باید در سامانه ذکر شود.

نوع و مقدار سرمایه را تعیین کنید

در این مرحله مشخص می شود که شرکت تان چقدر سرمایه دارد؟ چه میزان از سهام بی نام و با نام است؟ ارزش ریالی هر سهم چقدر است؟

برای ثبت قالب های مختلف ثبتی یک حداقل سرمایه در نظر گرفته شده که ملزم به رعایت آن هستید.

میزان سرمایه ای که برای شرکت تان در نظر می گیرید در هزینه حق الثبت نقش مهمی دارد.

اطلاعات اشخاص را وراد کنید

در این قسمت باید اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با شرکت را وارد نمایید.

درباره اشخاص حقوقی لازم است که یک نماینده برای ارتباط با شرکت معرفی کنند.

سمت اشخاص را مشخص کنید

در این مرحله مشخص می شود که هر کدام از اعضاء چه سمتی دارد. مدیر عامل، مدیر هیات مدیره، بازرس یا بازرسان از جمله نقش های مهم هر شرکت هستند.

برای هر کدام از اعضای شرکت باید مشخص کنید که تاریخ شروع و پایان فعالیت شان در شرکت چه زمانی است؟ کدام یک از آنها حق امضاء دارند؟

در تعیین سمت افراد باید حواستان به قوانین موجود هم باشد مثلا بازرس نمی تواند با رئیس یا اعضای هیات مدیره فامیل باشد.

شعب شرکت را تعیین کنید

اگر شرکت تان شعبه یا شعبه هایی دارد باید در سامانه مشخص شود. همچنین لازم است مشخص کنید که مسئولیت هر شعبه با چه کسی است و مدت مسئولیتش از چه تاریخی شروع شده و در چه تاریخی پایان می یابد.

اظهارنامه و اساسنامه را ارائه دهید

اساسنامه و اظهارنامه شرکت را باید در این مرحله در سامانه بارگذاری کنید.

مدارک شرکت را تکمیل کنید

بسته به این که شرکت در چه قالبی ثبت شده مدارک لازم هم متفاوت خواهد بود. در این گام باید اصل صورتجلسه را تایپ کرده و همچنین تصویر اصل آن را هم آپلود نمایید.

منتظر خبر کارشناسان بمانید

اگر نقصی در مدارک تان وجود داشته باشد کارشناسان ابلاغیه لازم را برایتان صادر می کنند. اگر هیچ مشکلی در مراحل قبلی وجود نداشته باشد می توانید به انتشار آگهی در روزنامه فکر کنید.

آگهی ثبت شرکت را منتشر کنید

با آگهی ثبت شرکت در واقع به همه اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام می کنید که این نام مشخص شده برای شما ثبت شده است. لازم به ذکر است که افراد مختلف حق اعتراض نسبت به ثبت شرکت شما دارند.

در این مرحله پرداخت هزینه روزنامه را هم دارید که به تعداد کاراکترهای اگهی تان و همچنین نوع روزنامه کثیرالانتشار بستگی دارد.

انواع ثبت شرکت

چه نوع شرکتی ثبت کنیم بهتر است؟

انتخاب نوع شرکت برای ثبت بستگی به کار شما دارد، قبل از اقدام به ثبت شرکت با کارشناسان این زمینه مشورت کنید تا به ما در انتخاب نوع شرکت کمک کنند.

  • اگر شما امور پیمانکاری و عمرانی انجام می دهید یا شغل شما به نحوی است که در ادامه اقدام به فروش سهام می کنید شرکت سهامی برای شما مناسب است.
  • اگر امور بازرگانی مانند واردات و صادرات یا تولید انجام می دهید شرکت مسئولیت محدود برای شما مناسب است.
  • اگر امور خدماتی انجام میدهید مانند خدمات نظافت، بهتر است موسسه ثبت غیر تجاری ثبت کنید.

 

آدرس اداره ثبت شرکتها در تهران کجاست؟

تهران، تقاطع بلوار میرداماد و بزرگراه مدرس پلاک ۶۷۹

 

موانع ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت روند ساده ای دارد. تنها دو مورد وجود دارد که باعث می شود افراد نتوانند شرکت به ثبت برسانند.

  • داشتن سوء پیشینه
  • داشتن شغل رسمی دولتی
  • عدم مهارت در انجام مراحل ثبت شرکت

 

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

  • بسته به قالب ثبتی و شرایط، هزینه ثبت شرکت می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال هر چه صورتجلسه های بیشتری مورد نیاز باشد، هزینه های پرداختی بیشتر خواهد شد.
  • سرمایه شرکت هر چقدر بیشتر باشد هزینه ثبت هم به همان نسبت افزایش می یابد.
  • همچنین بسته به زمانی که برای ثبت اقدام می کنید هزینه ها متفاوت خواهد بود. برای اطلاع دقیق در این مورد، می توانید با کارشناسان ثبتی تماس بگیرید.

 

مدت زمان ثبت شرکت چقدر طول می کشد؟

 معمولا پس از تکمیل مراحل و تحویل اوراق به اداره ثبت حدود 10 روز کاری باید صبر کنید تا اداره به شما پاسخ دهد. این میزان در برخی موارد ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

 

استعلام ثبت شرکت چگونه است؟

برای استعلام ثبت شرکت خودتان یا دیگر شرکتها می توانید با مراجعه به سایت رسمی روزنامه رسمی کشور با وارد کردن مشخصات شرکت مورد نظر سابقه ثبتی این شرکت را مشاهده کنید.

سخن پایانی

ثبت شرکت باعث می شود فعالیت تان شکل قانونی پیدا کرده و از مزایای متعددی مثل شرکت در مزایده های دولتی بهره مند شوید. برای ثبت شرکت اکثر مراحل به صورت اینترنتی پیش می رود و در مراحل پایانی نیاز به ارسال فیزیکی مدارک و سپس یک بار مراجعه به اداره ثبت خواهید داشت.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟