دستورالعمل جدید بانک مرک‍‍زی برای مؤسسات اعتباری

بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل اجرایی تعیین حدود ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور در مؤسسات اعتباری خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۳۵
|
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸ 12 October 2024
|
503 بازدید

دستورالعمل جدید بانک مرک‍‍زی برای مؤسسات اعتباری

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بر اساس اعلام بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی تعیین حدود ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور در مؤسسات اعتباری در چارچوب بند ب ماده (۶۷) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات به شبکه بانکی ابلاغ شد.

بنابر این گزارش، دستورالعمل اجرایی تعیین حدود ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور در مؤسسات اعتباری، مصوب جلسه مورخ ۲۲/‏۰۸/‏۱۴۰۰‬ هیأت عامل بانک مرکزی در چارچوب بند ب ماده (۶۷) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و اعمال اصلاحاتی از جمله موارد مذکور در ذیل و همچنین تغییر در مستندات قانونی ذکر شده در فراز ابتدایی آن دستورالعمل و الحاق ضمانت‌اجراهای پیش‌بینی‌شده در قانون فوق‌الاشاره به ضوابط مذکور ضروری تشخیص داده شد:

۱- آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت حضوری از کلیه حساب‌های سپرده متعلق به شخص محجور که پیش از این به موجب ماده (۱۲) دستورالعمل اجرایی تعیین حدود ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور در مؤسسات اعتباری به روزانه مبلغ پانصد میلیون ریال و ماهانه مبلغ پنج میلیارد ریال محدود شده بود، با توجه به رشد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سه ساله اخیر و نیز درخواست‌های متعدد واصله در این خصوص به روزانه مبلغ یک میلیارد ریال و ماهانه مبلغ ۱۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

۲- به موجب ماده (۱۵) دستورالعمل مذکور، ارائه هرگونه ابزار پرداخت غیرحضوری به اشخاص کمتر از ۷ سال تمام ممنوع اعلام شده بود. متعاقباً با توجه به درخواست مراجع ذی‌صلاح، صدور کارت پرداخت صرفاً به منظور اتصال به حساب سپرده‌اشخاص کمتر از ۷ سال که کمک هزینه نهادهای حمایتی به آن‌حساب‌های سپرده واریز می‌شود مجاز اعلام شد. اکنون و به موجب اصلاحیه اخیر، آستانه تراکنش‌های خرید کارت‌های پرداخت مزبور نیز در ماده (۱۵) دستورالعمل یادشده تعیین شده است.

دستورالعمل اجرایی تعیین حدود ارائه خدمات بانکی به اشخاص محجور در مؤسسات اعتباری، پس از انجام اصلاحات در بیست و دومین جلسه مورخ ۲۶/‏۰۶/‏۱۴۰۳‬ هیأت عامل بانک مرکزی مطرح و مورد تأیید قرار گرفت.

بر این اساس بانک‌ها موظفند با جایگزینی نسخه جدید دستورالعمل علاوه بر اعمال اصلاحات لازم در فرآیندها و سامانه‌های داخلی آن بانک مبتنی بر تغییرات یادشده، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/۹۶ مورخ ۱۶/‏۰۵/‏۱۳۹۶‬ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ کرده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورند.

دریافت دستورالعمل

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟