گاردین: حمله اسرائیل به ایران محدود است

ایالات متحده به اسرائیل نسبت به حمله به تاسیسات هسته ای یا نفتی ایران هشدار داده است، زیرا از جنگ و آشفتگی گسترده تر در بازارهای انرژی جهان می ترسد. یک سامانه دفاع هوایی آمریکا اکنون وارد اسرائیل شده تا حفاظت اسرائیل را در برابر موشک های بالستیک ایران تقویت کند. بر اساس گزارش روز دوشنبه واشنگتن پست، نتانیاهو به کاخ سفید گفته است که اسرائیل تنها در حال بررسی هدف قرار دادن اماکن نظامی است. مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند که نتانیاهو نسبت به مذاکرات قبلی با بایدن در «محل معتدل‌تری» قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۶۵۸۷۸
|
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹ 15 October 2024
|
3258 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، گاردین در تازه‌ترین گزارش به بررسی وضعیت جاری میان ایران،  آمریکا و رژیم اسرائیل پرداخته و می‌نویسد: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که اسرائیل به تنهایی در مورد هر گونه اقدام تلافی جویانه به رگبار ۱۸۰ موشکی شلیک شده ایران به این کشور در اوایل ماه جاری تصمیم خواهد گرفت، اگرچه به توصیه واشنگتن گوش خواهد داد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که نخست وزیر اسرائیل به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اطمینان داده  که اسرائیل به سایت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای یا میادین نفتی ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمله نخواهد کرد. روز سه شنبه، اسرائیل به حملات خود در لبنان و غزه ادامه داد و حملات هوایی در غزه منجر به کشته شدن ۵۰ فلسطینی دیگر در حالی که نیرو‌های اسرائیلی در حال نبرد با حماس و دیگر شبه نظامیان در شمال این سرزمین بودند، شد.


ده‌ها هزار غیرنظامی در محله پرجمعیت جبالیه در شمال غزه در اثر عملیات نظامی جدید اسرائیل در آنجا به دام افتاده‌اند. اکثر آنها از شرایط هولناکی رنج می‌برند و گلوله باران، بمباران‌ها و موشک‌های اسرائیلی هر ساعت بر تلفات آنها می‌افزاید. در لبنان، ارتش اسرائیل چندین حمله را در مناطق شرقی انجام داد، یک روز پس از آن که نتانیاهو قول داد «بی‌رحمانه به حزب‌الله در تمام نقاط لبنان - از جمله بیروت ضربه بزند.» خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که هواپیما‌های جنگی شرق دره بقاع را هدف قرار دادند و بیمارستانی در شهر بعلبک را عملا از دور خدمات خارج کردند. یکی از ساکنان این منطقهبه خبرگزاری فرانسه گفت: شب خشونت آمیزی در بعلبک بود، ما از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و لبنان شاهد شرایط مشابهی نبودیم.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، حملات اسرائیل پایگاه‌های حزب‌الله و همچنین بخش‌های دیگر لبنان، از جمله روستای شمالی با اکثریت مسیحی را هدف قرار داده  که در آن حداقل ۲۱ نفر در روز دوشنبه کشته شدند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد که گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه بیشتر ۲۲ قربانی حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی در شمال لبنان زنان و کودکان هستند.

مدیر خاورمیانه آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفت که دستورات جدید تخلیه اسرائیل به ۲۰ روستا در جنوب لبنان به این معنی است که بیش از یک چهارم این کشور تحت تاثیر قرار گرفته است. او گفت: «اکنون ما بیش از ۲۵ درصد از کشور را تحت دستور مستقیم تخلیه نظامی اسرائیل داریم. مردم به این فراخوان‌ها برای تخلیه توجه می‌کنند و تقریباً بدون هیچ چیز فرار می‌کنند.»

اسرائیل می‌گوید که می‌خواهد حزب‌الله را عقب براند تا مرز‌های شمالی خود را ایمن کند و به ده‌ها هزار نفری که از سال گذشته بر اثر شلیک موشک آواره شده‌اند اجازه دهد سالم به خانه‌های خود بازگردند. حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود، مسئولیت چندین حمله را در اوایل روز سه‌شنبه برعهده گرفت، از جمله یکی که نیرو‌های اسرائیلی را در شمال اسرائیل با رگبار راکت‌هایی هدف قرار داد. رسانه‌های محلی گزارش دادند که آژیر‌های هشدار در حیفا به صدا درآمد. حمله پهپاد حزب‌الله به یک پایگاه ارتش در مرکز اسرائیل در روز یکشنبه در مرگبارترین حمله این گروه از زمان آغاز تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان، چهار سرباز را کشت و هفت تن دیگر را به شدت مجروح کرد.

منطقه همچنان در آستانه تشدید بیشتر است، زیرا جنگ چند جبهه‌ای که اسرائیل درگیر آن است، خطر آتش سوزی منطقه‌ای را به همراه دارد. در اول اکتبر، ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به بیروت، پایتخت لبنان که منجر به (شهید) شدن حسن نصرالله، رهبر کهنه کار حزب الله و عباس نیلفروشان، ژنرال ایرانی شد، بیش از ۱۸۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. اسرائیل قول داده است که به این حمله پاسخ دهد. ایران حزب‌الله را به‌عنوان سنگ اصلی «محور مقاومت» خود می‌بیند.

ایالات متحده به اسرائیل نسبت به حمله به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران هشدار داده است، زیرا از جنگ و آشفتگی گسترده‌تر در بازار‌های انرژی جهان می‌ترسد. یک سامانه دفاع هوایی آمریکا اکنون وارد اسرائیل شده تا حفاظت اسرائیل را در برابر موشک‌های بالستیک ایران تقویت کند. بر اساس گزارش روز دوشنبه واشنگتن پست، نتانیاهو به کاخ سفید گفته است که اسرائیل تنها در حال بررسی هدف قرار دادن اماکن نظامی است. مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند که نتانیاهو نسبت به مذاکرات قبلی با بایدن در «محل معتدل‌تری» قرار دارد.

در بیانیه دفتر نتانیاهو در روز سه‌شنبه چنین تعهدی رد شد. در این بیانیه آمده است: ما به نظرات ایالات متحده گوش می‌دهیم، اما تصمیمات نهایی خود را بر اساس منافع ملی خود خواهیم گرفت. تحلیلگران می‌گویند هیچ محدودیتی در مورد اهداف نظامی که اسرائیل بتواند آنها را مورد حمله قرار دهد، وجود ندارد، از جمله بسیاری از آنها که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، از ماه گذشته که اسرائیل بمباران‌های لبنان را تشدید کرد، حداقل ۱۳۱۵ نفر در لبنان کشته شده‌اند، اگرچه تلفات واقعی به احتمال زیاد بیشتر است. بر اساس آمار تایید شده هفته گذشته سازمان بین المللی مهاجرت، جنگ در لبنان دست کم ۶۹۰ هزار نفر را آواره کرده است. اسرائیل به دلیل جراحات و خسارات وارده به نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل)، نهاد حافظ صلح مستقر در این کشور از سال ۱۹۷۸، پس از تهاجم قبلی اسرائیل، با انتقادات جدیدی مواجه شده است.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، که کشورش دومین کمک کننده بزرگ نیرو‌های حافظ صلح یونیفیل است، از حملات اسرائیل انتقاد کرد و به سنای ایتالیا گفت که نگرش نیرو‌های اسرائیلی کاملاً غیرقابل توجیه است. روز دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار «نگرانی شدید» خود را در مورد زخمی شدن نیرو‌های حافظ صلح در لبنان ابراز کرد.

به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، حمله اسرائیل به غزه منجر به کشته شدن ۴۲۳۴۴ نفر شده است که اکثر آنها غیرنظامی هستند. سازمان ملل این ارقام را موثق توصیف کرده است. «فاطمه العزاب» در پناهگاهی که به مدرسه تبدیل شده بود توسط حمله اسرائیل در اردوگاه مرکزی نصیرات مورد حمله قرار گرفت، گفت: هیچ جا در غزه امنیت ندارد. همه آنها کودک بودند و در آتش سوختند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟