رزمایش خلیج‌فارس؛

رزمایش دریایی IONS۲۰۲۴ به میزبانی ایران اجرایی می‌شود

رزمایش‌های مشترک دریایی ایران در سال‌های گذشته به نمادی از همکاری‌های بین المللی دفاعی و مهمتر از آن شکست سیاست انزوا و اجماع جهانی برعلیه ایران تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۲۶۶۲۲۵
|
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸ 17 October 2024
|
378 بازدید

 
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، در جریان تحولات منطقه‌ غرب آسیا که با جنایت‌های رژیم صهیونیستی همراه بود، محور غربی تلاش کرد تا سناریوی انزوای ایران را به صورت یک عملیات روانی پیگیری کند؛ سناریویی که با محوریت جریان غربی و حضور برخی سیاستمداران سرشناس پیگیری شد.
 
در چنین شرایطی، خبر برگزاری رزمایش دریایی IONS۲۰۲۴ به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حضور ۱۰ کشور مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اجرایی می‌شود، ضمن ابطال این سناریو، بار دیگر اثبات کرد که ایران در شرایط حساس فعلی در منطقه تا چه اندازه از اعتبار جهانی و تاثیرگذاری بین‌المللی برخوردار است.
 
اهمیت مضاعف این رزمایش، جایگاه و روند فعالیت اتحادیه‌ی دریایی IONS است. در دهه‌های اخیر منطقه گرایی و ایجاد نهادهای منطقه ای جهت بهره برداری از ظرفیت کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف و منافع مشترک از اهمیت بسزایی برخوردار شده است؛ بگونه‌ای که در مناطق مختلف جهان شاهد ظهور و شکل گیری سازمان‌ها و نهادهای مختلف منطقه‌ای است.
 
در همین ارتباط، ابعاد گوناگون اهمیت منطقه اقیانوس هند سبب شده تا حفظ و تامین امنیت این منطقه در دستور کار دولت‌های ساحلی نظیر جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و در نتیجته نهادهایی جهت امنیت منطقه‌ای ایجاد گردد. از جمله نهادهایی که در راستای تامین امنیت دریایی در منطقه اقیانوس هند شکل گرفته است، «آیونز» یا سمپوزیوم نیروی دریایی اقیانوس هند است.
 
آیونز اقدامی داوطلبانه جهت افزایش همکاری‌های دریایی بین نیروهای دریایی کشورهای ساحلی اطراف منطقه اقیانوس هند از طریق فراهم‌سازی یک مجمع و فضای باز جهت بحث و تبادل اطلاعات مرتبط با موضوعات منطقه‌ای است. در همین راستا این نهاد تلاش می‌کند تا جریانی از اطلاعات را بین نخبگان نیروی دریایی ایجاد کند که می‌تواند سبب ایجاد درک مشترک و احتمالا ارائه راهکارهای همکاری‌جویانه توسط آنها شود.
 
نشست آیونز بزرگترین گردهمایی مقامات دریایی کشورهای عضو بوده که هدف آن مقابله با چالش‌های امنیتی غیرسنتی دریایی در منطقه و تقویت همکاری‌های بیشتر است. بنابراین سمپوزیوم نیروهای دریایی اقیانوس هند میتواند به عنوان یک مکانیسم امنیتی و همکاری موثر در منطقه ایفای نقش کند و حتی به عنوان یک انجمن و گردهمایی فنی و تکنیکی، جهت وحدت کشورهای ساحلی در رابطه با اصول و استراتژی‌های مشترک مورد استفاده قرار گیرد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟