تابناک گزارش می دهد

بی توجهی سازمان بنادر هرمزگان به تل گوگرد رها شده/پای منافع چه کسانی در میان است؟

بی توجهی سازمان بنادر استان هرمزگان به فاجعه تل گوگرد رها شده در محوطه ۲۰۰ هکتاری اسکله شهیدرجایی واقع در بندرعباس مقوله‌ای است که حواشی زیادی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۷۵۸۲
|
۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۷ 24 October 2024
|
551 بازدید

ورود یک محصول شیمیایی به بخش بارگیری مواد معدنی در محوطه اسکله شهید رجایی بندرعباس، آن هم بدون رعایت اصول نگهداری ایمن، چالش ها و خطرات جدی ای را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، چندی پیش رهاسازی تلی از گوگرد در محوطه ۲۰۰ هکتاری اسکله شهیدرجایی واقع در بندرعباس که محل اختصاصی بارگیری و صادرات فرآورده‌های معدنی است، موجب نارضایتی شدید اهالی منطقه شد و حواشی زیادی را به دنبال داشت. تا جایی که پای اداره محیط زیست استان هرمزگان، استانداری و ... سایر بخش‌های ذی ربط استان به این چالش باز شد. 

به گفته مردم منطقه، این رهاسازی گوگرد در محوطه یاد شده، باعث متصاعد شدن بوی نامطبوع، گاز‌های سمی و پراکندگی ذرات گوگرد در اثر وزش باد شده که سوزش چشم، مشکلات تنفسی و پوستی را به همراه داشته است. در همین راستا افراد و شرکت های حاضر در منطقه مراتب اعتراض خود به شرایط موجود را ابلاغ کردند که متاسفانه جوابی هم نگرفتند.

کبک سازمان بنادر زیر برف؟

رهاسازی این مواد سمی در محوطه ۲۰۰ هکتاری، بیخ گوش سازمان بنادر رقم می‌خورد؛ سازمانی که مقصر اصلی رخ دادن چنین فاجعه‌ای است. چرا که به هر ترتیب هرگونه بی قانونی در محوطه اسکله بنادر بر عهده این سازمان عریض و طویل قرار دارد.

 پرسش مهمی که در این میان مطرح است این است که علت وجود این مواد شیمیایی آن هم بدون رعایت الزامات و در اختیار یک شرکت خاص، در بخش مواد معدنی چیست؟! آیا صدور مجوز‌های لازم برای چنین محصولی بدون اطلاع سازمان بنادر استان هرمزگان و البته اسکله شهید رجایی انجام شده است؟!

از سویی دیگر بررسی نامه نگاری‌های مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نشان می‌دهد، سازمان بنادر و البته شرکت خاص که مسئول عملیاتی شدن این فاجعه است، بی مسئولیتی را به اوج رسانده و نه تنها پاسخی به نامه تذکر آمیز اداره محیط زیست استان نداده اند، بلکه هیچگونه اقدام اصلاحی نیز در راستای ایمن سازی وضعیت نگهداری تل گوگرد رها شده انجام نگرفته است.

رها در باد...

اینکه ورود این ماده شیمیایی پرخطر به بخش مواد معدنی و البته رهاسازی آن در محیط آزاد بدون رعایت اصول نگهداری چه منافعی را برای چه فرد یا افرادی تامین می‌کند، سوالی است که بد نیست سازمان بنادر به آن پاسخ دهد!

 متخصصان معتقدند، فعالیت‌های مرتبط با تخلیه، دپو سازی و بارگیری گوگرد سبب پراکنش ذرات گوگرد در هوا و ایجاد آلودگی هوا و بروز بیماری‌های تنفسی و ریوی می‌شود؛ بنابراین برای انجام فعالیت‌های تخلیه و بارگیری گوگرد باید شرایط خاصی مد نظر قرار گیرد.

شرایط نگهداری گوگرد چیست؟/ماجرای نامه ای که بی جواب ماند

طبق اصول کارشناسی تخلیه، دپو سازی و بارگیری گوگرد باید در محیط خنک، ترجیحا کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و با تهویه مناسب و دور از نور خورشید انجام شود و این محصول نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

از سویی دیگر، محل دپو سازی فرآورده گوگرد حتما باید به صورت انبار سرپوشیده و با تهویه مناسب و مجهز به تجهیزات لازم جهت جلوگیری از پراکنش ذرات در هوا باشد.

این در حالی است که مسیر‌های ورودی و خروجی انبار نیز باید همیشه بسته بوده و در زمان لازم مجهز به تجهیزاتی باشد که از خروج ذرات گوگرد از طریق هوا و انتشار آن در محیط‌های اطراف جلوگیری کند. به دلیل ماهیت گوگرد و آتش زا بودن آن، به منظور کاهش خطرات احتمالی باید از وسایل غیر آهنی در انبار استفاده شود. کلیه عملیات‌های مرتبط با تخلیه، دپو سازی و بارگیری باید توسط سیستم‌های سرپوشیده انجام شود.

به گواه ساکنین منطقه، متاسفانه عملیات تخلیه و دپوسازی و بارگیری گوگرد در محوطه ۲۰۰ هکتاری اسکله شهیدرجایی که در بخشی متعلق به شرکت لنگر طلایی است، فاقد اصول و استاندارد‌های زیست محیطی بوده و باید در اسرع وقت متوقف و به مکان استاندارد منتقل شود.

در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان طی نامه‌ای به مدیریت شرکت لنگر طلایی همه موارد تخصصی یاد شده و تبعات این اقدامات پرخطر را متذکر شد که تاکنون پاسخی به این نامه داده نشده است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات