تابناک گزارش می دهد

دیدگاه کارشناسان بین المللی به حمله اسرائیل؛ می‌خواهند «الگوی لبنان» را به ایران تحمیل کنند/سطح حمله متوسط بود

کارشناسان حوزه ایران معتقد هستند که حمله اسرائیل خطوط قرمز را رد کرده با این وجود حد وسطی از حمله بوده است.
کد خبر: ۱۲۶۸۰۰۵
|
۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹ 26 October 2024
|
6865 بازدید

«علی واعظ»، تحلیلگر ارشد «گروه بین‌المللی بحران» در خصوص حمله اسرائیل به ایران در شبکه ایکس نوشته است: به نظر می‌رسد این پاسخ اسرائیل (تا کنون) در حد متوسطی است که می‌توانست انجام دهد.

به گزارش سرویس بین الملل تابناک، ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز حملات هوایی به ایران انجام داد و بنابر اعلام پدافند هوایی نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم گرفت که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده است. روسیه ساعاتی قبل از شروع حمله اسرائیل، اطلاعاتی را به ایران ارائه کرد.

در خصوص این حمله، کارشناسان بین المللی به تحلیل این تجاوز پرداختند که دیدگاه برخی از آنها در ادامه آمده است.

«علی واعظ»، تحلیلگر ارشد «گروه بین‌المللی بحران» در خصوص حمله اسرائیل به ایران در شبکه ایکس نوشته است: به نظر می‌رسد این پاسخ اسرائیل (تا کنون) در حد متوسطی است که می‌توانست انجام دهد - بسیار قوی‌تر از پاسخ اسرائیل در ماه آوریل، اما به اندازه هدف قرار دادن زیرساخت‌های کلیدی یا سایت‌های هسته‌ای پیش نمی‌رود.

«حمید رضا عزیزی» پژوهشگر مهمان در مؤسسه آلمانی امور بین‌المللی و امنیت در برلین در این زمینه می گوید: گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل در ابتدا سامانه‌های دفاع هوایی و تأسیسات راداری در سوریه و عراق را شب گذشته هدف حمله قرار داد.

وی افزود: به نظر می‌رسد هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی اردن و عراق برای حمله به رادارهای نظامی در سویدا، سوریه استفاده کرده و با هدف از بین بردن سامانه‌های راداری قبل از پرتاب موشک به سمت ایران، از ورود مستقیم به حریم هوایی ایران جلوگیری می‌کنند.

وی می گوید: برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که اسرائیل ممکن است در حال آزمایش «الگوی لبنان» با ایران باشد: انجام عملیات‌های محدود برای نشان دادن خویشتن‌داری در حالی که به آرامی از خطوط قرمز عبور می‌کند و به طور بالقوه زمینه را برای یک رویارویی بزرگ‌تر فراهم می‌کند.

عزیزی معتقد است: به نظر می رسد که ایالات متحده نقش کلیدی در محدود کردن واکنش اسرائیل داشته است. علاوه بر این، تقویت اخیر مواضع ایالات متحده در منطقه، از جمله استقرار جت های جنگنده F-16، ممکن است با هدف مهار هرگونه اقدام تلافی جویانه بالقوه ایران باشد.

وی می گوید: در نهایت واکنش کشورهای عربی قابل توجه بود. عربستان سعودی اولین کشوری بود که حمله به خاک ایران را محکوم کرد و پس از آن دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس و مصر. کشورهای عربی به وضوح می خواهند از کشاندن به این درگیری اجتناب کنند.

«صنم وکیل» محقق اندیشکده سلطنتی «چتم هاوس» انگلستان نیز در شبکه ایکس نوشت: حمله اسرائیل به اهداف نظامی ایران محدود شد. نکته جالب این است که اسرائیل هشدارهای قبلی ارائه کرد و به تهران نسبت به تشدید بیشتر اخطار داد، اما همچنان از خطوط قرمز بزرگ عبور کرد.

وی معتقد است: در کوتاه مدت، ایران احتمالا تلاش خواهد کرد با جلب توجه مجدد به غزه و نیاز به آتش بس را مطرح کند. همچنین بر زنده نگه داشتن محور مقاومت علیرغم عملیات نظامی اسرائیل علیه آن تمرکز خواهد کرد.

وکیل می گوید: تهران با کمپین ارتباط دیپلماتیک و فشار در سرتاسر منطقه که وزیر امور خارجه ایران طی 20 روز به 20 کشور سفر کرد تا اوضاع اسرائیل را در عرصه عمومی تغییر دهد، بازی خواهد کرد. مهمتر از همه، ایران به دنبال انزوای اسرائیل و بقای خود است.

وی می نویسد: آنچه واضح است این است که اسرائیل و ایران هر دو در حالت واکنشی هستند و شرایط و ضوابط روابط خصمانه طولانی مدت آنها بازتعریف شده است. بدون نرده های محافظ، خطوط قرمز یا استراتژی برای کاهش تنش، درگیری بیشتر در کارت ها باقی می ماند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟