امروزه شهرهای بسیاری در جهان با پدیده آلودگی هوا رو به رو هستند که تعدای از آنها توانستهاند این مشکل را حل کنند پس برون رفت از این مسئله برای شهرهای ایران دور از ذهن نیست.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی تابناک، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در نشست خبری ۱۵ دی ماه، ضمن بیان آنکه آلودگی هوای تهران به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، گفت: این ذرات معلق منشا صنعتی دارند و در طبیعت به طور معمول وجود ندارد، طبق آنالیزهای سال ۹۶، حدود ۶۳ درصد از آلایندهها از منابع متحرک یعنی انواع خودروها و وسایل نقلیه تولید میشوند و نیروگاهها و کارخانجات هم در رتبههای بعدی قرار دارند، به همین علت پرداختن به بهبود و ارتقای ناوگان حمل ونقل تهران راه حل کاهش آلودگی هوای این شهر است.
به گفته وی، طبق مطالعات سال ۸۶، دولت وقت تصویب کرد که در تهران تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۱ هزار اتوبوس وجود داشته باشد، در حالی که اکنون فقط حدود ۲ هزار اتوبوس فعال داریم و این تفاوت ۹ هزار دستگاهی با خودروهای شخصی جبران میشود و این میل مردم نیست بلکه اجباری برای مردم است. اگر ما حمل و نقل عمومی را تامین نکنیم صحبت کردن راجع به راه حل آلودگی هوا بیهوده است.
از اتوبوس های چینی چه خبر؟
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، در راستای قراردادهای اتوبوسی که توسط شهرداری تهران در سال های گذشته منعقد شده، توضیح داد: یک قرارداد هزار دستگاهی با دو شرکت ایرانی منعقد شده است.
وی ادامه داد: قرارداد ۵۰۰ اتوبوسی دیگری نیز با دو شرکت ایرانی که سابقه اتوبوس سازی نداشتند، منعقد شده است که در حال حاضر، یکی از آنها معلق شده و از طریق محاکم قضایی پرونده در حال بررسی است و قرارداد دیگر نیز به ۱۸۰ دستگاه کاهش یافته است. همچنین قراردادی برای خرید مینی بوس داشتند که از ۵۰۰ دستگاه تنها ۲۰ دستگاه تحویل شده است و ما برای رسیدن به اتوبوسهای بیشتر باید همه تلاس خود را داشته باشیم.
این مقام مسئول درباره قراردادهای خارجی گفت: قرارداد با شرکت سازنده خارجی برای تامین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری که احتمالا در فصل بهار آینده وارد ناوگان تهران میشوند و عقد قرارداد ۲۰۰ دستگاه دیگر نیز در دستور کار است. قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با طرف چینی منعقد شده که تا الان تنها۱۱۹ اتوبوس در گمرک و ۱۰ دستگاه اتوبوس وارد تهران شده است و تا حدود ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز مورد تایید است، اما مابقی قرار داد در ابهام قرار دارد.
به گفته تشکری هاشمی، در رابطه با نحوه پرداخت قرارداد با طرف چینی، شهرداری تهران توافق کرده بود که ۲۰ درصد از کل مبلغ قرارداد را به عنوان پیش پرداخت به طرف چینی بپردازد و ۸۰ درصد دیگر را به صورت یوزانس در بخش اتوبوسها در مدت سه سال پرداخت شود. از آنجایی پرداخت ۲۰ درصد اولیه به صورت کامل انجام نشده است، تحقق کامل قرارداد امکان پذیر نیست.
HOV در بزرگراه همت چه زمانی اجرا می شود؟
وی در مورد ایجاد مسیر HOV در بزرگراه همت با بیان اینکه اولویت باید بر اتوبوس ها و تاکسی و سپس بر خودروهای شخصی باشد، اظهار داشت: شواهد حاکی از آن است که اجرای این طرح به مقدمات زیادی نیاز دارد و تا ماههای آینده اجرا نمیشود.
وی با بیان اینکه مصرف خودروهای برقی وارد شده حدود ۶۰ یا ۷۰ کیلووات است و تعداد خودروها مشخص میباشد، برآورد تعداد و نیروگاههای مورد نیاز امکان پذیر است، بیان داشت: همان طور که وزارت نفت موظف به ایجاد و تامین سوخت جایگاههای سوخت را است، ایجاد جایگاههای شارژ خودرو برقی هم بر عهدهی وزارت نیرو است و مداخله داوطلبانه شهرداری تهران برای ایجاد تعدادی جایگاه شارژ خودرو برقی، هرگز برطرف کننده مسئولیتهای وزارت نیرو نیست.
دلیل افزایش تردد پلاک های غیر تهرانی در محدوده طرح ترافیک
به گفته این مقام مسئول، روزانه حدود ۱۴۰۰ خودرو وارد محدوده طرح ترافیک تهران میشوند، در حالی که تنها ۲۰۰ هزار خودرو مجاز به تردد در محدوده طرح هستند و ۱۲۰۰ خودرو مجاز نیستند. از آنجایی که حدود ۵۰ درصد از دوربینها و تجهیزات راهنمایی و رانندگی در محدوده طرح کار نمیکند و وصول عوارض پلاکهای شهرستان ممکن نیست، شاهد افزایش تردد خودورهایی با پلاک غیر تهران در محدوده طرح هستیم که باید برای کنترل این وضعیت، تمهیداتی اندیشیده شود.