هشدار مهم به نهادهای نظارتی/ کروز زیر سایه تخلفات، به دنبال بلعیدن ایران خودرو است؟

در حالی که پرونده تخلفات شرکت قطعه‌سازی کروز، تحت مالکیت حمید کشاورز، همچنان در جریان است، تلاش‌های این شرکت برای افزایش نفوذ در ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز کشور، نگرانی‌ها درباره تعارض منافع و سوءمدیریت را تشدید کرده است.
کد خبر: ۱۲۸۳۲۱۵
|
۲۷ دی ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۷ 16 January 2025
|
2037 بازدید
|
۵

هشدار به نهادهای نظارتی/ کروز زیر سایه تخلفات، به دنبال بلعیدن ایران خودرو است

در حالی که پرونده تخلفات شرکت قطعه‌سازی کروز، تحت مالکیت حمید کشاورز، همچنان در جریان است، برخی از مدیران این شرکت در تلاشند تا نفوذ خود را در بزرگ‌ترین خودروساز کشور، ایران‌خودرو، گسترش دهند. اما سوال اینجاست که آیا نهادهای نظارتی به‌درستی بر این تحرکات نظارت دارند یا اینکه اجازه خواهند داد گروهی با سابقه‌ای از تخلفات گسترده، سرنوشت صنعت خودروی کشور را در دست بگیرد؟

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های قوه قضائیه مربوط به شرکت کروز و تخلفات کشاورز است. این شرکت با استفاده از روش‌های غیرشفاف و بهره‌گیری از شرکت‌های تابعه، بخشی از سهام ایران‌خودرو را در اختیار گرفته و هدف نه‌چندان پنهان آن، تصاحب مدیریت این خودروساز بزرگ است.

این در حالی است که قاضی صلواتی در شهریورماه ۱۴۰۳ از آخرین وضعیت پرونده کروز پرده برداشت و اعلام کرد که این پرونده شامل ۲۱۸ صفحه کیفرخواست و ۶۶ جلد پرونده است و ۱۸ متهم، از جمله ۷ کارمند گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، در آن دخیل هستند. همچنین، هیئت سه‌نفره‌ای متشکل از کارشناسان رسمی در رشته‌های گمرکی، اقتصاد و بازرگانی، و حسابرسی و حسابداری برای بررسی این پرونده تشکیل شده است.

عملکرد ضعیف گروه بهمن و افزایش هزینه‌ها

بر اساس این گزارش، در حالی که پرونده قضایی این شرکت قطعه‌ساز همچنان در جریان است، گروه بهمن، تحت هدایت حمید کشاورز، نه‌تنها عملکرد مطلوبی در سال‌های اخیر نداشته، بلکه صورت‌های مالی شش‌ماهه این شرکت نشان‌دهنده زیان خالص ۲۰۴ میلیارد تومانی و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های مالی است. بر اساس گزارش‌های مالی، این شرکت با شناسایی زیان خالص به ازای هر سهم ۱۵ ریال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش ۱۴۰ درصدی هزینه‌ها بوده است.

تعارض منافع؛ چالش اصلی در مدیریت ایران‌خودرو

اما آنچه بیش از هر چیز نگران‌کننده است، وضعیت پیچیده و معیوب در ساختار مدیریتی ایران‌خودرو است. حضور هم‌زمان کروز در هیئت مدیره ایران‌خودرو و نقش آن در تأمین قطعات، نمونه‌ای بارز از تعارض منافع است که نه‌تنها می‌تواند به فساد و سوءاستفاده از موقعیت منجر شود، بلکه احتمال دارد تصمیم‌گیری‌های استراتژیک این شرکت را تحت تأثیر قرار دهد.

در چنین شرایطی، چگونه می‌توان انتظار داشت که مدیران کروز، که خود درگیر پرونده‌های تخلفات اقتصادی هستند، به‌طور بی‌طرفانه و منصفانه به مدیریت ایران‌خودرو بپردازند و این خودروساز را در جهت منافع ملی توسعه دهند؟

نگرانی‌ها از افزایش نفوذ کروز در ایران‌خودرو

تعارض منافع، جدی‌ترین دغدغه‌ای است که در این میان مطرح می‌شود. آیا نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی کل کشور قادر خواهند بود جلوی این وضعیت را بگیرند؟ چگونه ممکن است شرکتی که درگیر پرونده‌ قضایی سنگین است و زیرمجموعه‌های آن، از جمله گروه بهمن، عملکرد نامناسبی از نظر شاخص‌های اقتصادی داشته، بتواند در رأس ایران‌خودرو قرار گیرد؟

این در حالی است که شنیده‌های غیررسمی حاکی از تلاش‌های مالک کروز برای خرید سهام باقی‌مانده دولت در ایران‌خودرو است، موضوعی که تنها بر نگرانی‌ها درباره افزایش نفوذ بیش از حد این شرکت قطعه‌ساز در ایران‌خودرو می‌افزاید.

نیاز به شفاف‌سازی و پاسخگویی

این سوالات نه‌تنها برای صنعت خودرو، بلکه برای کل نظام اقتصادی کشور مطرح است و نیازمند پاسخگویی و شفاف‌سازی است.

سازمان بازرسی کل کشور باید با دقت و شفافیت کامل این موضوعات را بررسی کرده و از ورود هرگونه تضاد منافع و سوءاستفاده به عرصه مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز کشور جلوگیری کند.

این یک هشدار جدی است؛ صنعت خودروی کشور نباید تحت سلطه گروه‌هایی قرار گیرد که هدفشان بیشتر تأمین منافع شخصی و سیاسی است تا خدمت به منافع ملی.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۷
تابناک یعنی چی صنعت خودروی کشور نباید تحت سلطه گروه‌هایی قرار گیرد.یعنی الان نیست،یعنی خودت کم انتقاد میکردی به صنعت خودرو.حالا کروز یا هرکی،تفاوت دارند باهم مگه.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۷
مردم ایران حق دارند مانند مابقی کشورهااز خودرو روز دنیا با قیمت مناسب استفاده کنند و علیرغم سیاست حمایت حداکثری دولت از این دو خودرو ساز و کم کردن حق انتخاب مردم ،نتوانستند کیفیت مطلوبی ارائه دهند و همیشه دنبال افزایش قیمت و تحمیل سوئ مدیریت خود از جیب مردم هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۷
بنظرم واگذاری سهام به شرکت کروز خیلی بهتر از واگذاری سهام به بنیاد ها یا نهاد های غیر مرتبط دیگه هستش
در ضمن برای بررسی گروه بهمن فقط وضعیت مالی مهم نیست باید ببینی چه پتانسیل فنی قبل و بعد از آمدن کروز به این شرکت اضافه شده و در ضمن گروه بهمن کمترین افزایش قیمت رو امسال در میان شرکت های خودرو ساز داخلی
داشته
و مورد دیگه اینه که تابناک چرا هر هفته علیه کروز مطلب مینویسه
آیا جاهای دیگه ایرادی وجود نداره؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۷
خدایی ایران خودرووسایپا را مفت واگذار کنید مردم نخواستن سالی ۲۰ هزار کشته وهزاران مصدوم ومعلول حاصل تلاش خودروسازان فقظ جیب پر میشه
نیما
|
China
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۷
مگر چیزی هم از صنعت خودروسازی کشور بافی مانده است؟ نمی دانم علت حساسیت زیاد تابناک به این موضوع چیست؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

captcha
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
چه حسی به آتش سوزی مهیب لس‌آنجلس دارید؟