حقوق کارگران و کارمندان، فقط یک بار در سال افزایش مییابد، اما کالاها و خدمات، در روزگار بیرحم افزایش قیمتها، هر چند وقت یکبار شگفتیهای تازهای برای مردم دارند. یکی از این شگفتیها که به طور خاص خواب بسیاری از مسافران را به هم زده، قیمت بلیط اتوبوسهای بینشهری است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ در روزهای اخیر، افزایش مجدد قیمت بلیط اتوبوسها موجی از اعتراضات و گلایهها را در بین مسافران به راه انداخته است. این دومین بار است که در ماههای اخیر، افزایش قیمت بلیط اتوبوس با مجوز رسمی مسئولان روبهرو میشود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری با اشاره به گران شدن قطعات، لاستیکها و استهلاک اتوبوسها، افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیطها را ناشی از افزایش هزینههای نگهداری و تورم عمومی کشور اعلام کرده است. به گفته وی، این تصمیم با هماهنگی سازمان راهداری و دستگاههای ذیربط گرفته شده است.
عامری، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری کشور از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس برون شهری خبر داد و گفت: با دستور سازمان راهداری و هماهنگی دستگاهها نرخ بلیت تمامی مسیرهای برون شهری ۲۵ درصد افزایش یافت.
بنابراین، داستان همیشه یکسان است؛ افزایش قیمت به بهانههای مختلف، از هزینههای قطعات و لوازم گرفته تا تورم، بهسرعت بهحساب مردم منتقل میشود.
اما این افزایش قیمتها تنها به همین جا ختم نمیشود. در پایان مردادماه سال جاری، کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی حملونقل مسافر از تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیط اتوبوسهای بینشهری خبر داده بود. این تغییر، که به تصویب مجلس شورای اسلامی و موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، از تاریخ ۳۰ مردادماه اجرایی شد.
این افزایش قیمتها اکنون به وضوح در جیب مسافران اثر گذاشته است. بهعنوان نمونه، قیمت بلیط تهران به اصفهان، که در مردادماه از ۱۹۷ هزار تومان به ۲۶۰ هزار تومان رسیده بود، حالا با تصمیم جدید مسئولان، به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این افزایش ۳۵ درصدی که بیش از نرخ مصوب اعلام شده است، خود شاهدی است بر افزایش فشار مالی بر دوش مسافران، بهویژه در شرایط اقتصادی کنونی است. به عنوان نمونه، خانوادهای کم درآمد با دو فرزند اگر قصد سفر از تهران به اصفهان را داشته باشند، هزینه رفت و برگشت آنها حدود ۳ میلیون تومان میشود.
افزایش قیمتها، آنهم در فاصلهای کوتاه تا ایام نوروز، نگرانیهای جدیدی ایجاد کرده است. بسیاری از مردم که با تورم بیامان دست و پنجه نرم میکنند، نگرانند که همچنان روند افزایش قیمتها ادامه یابد و به خصوص در ایام پیک سفرها، شاهد گرانی مجدد بلیط اتوبوسها باشند.
اگرچه نمیتوان از رشد هزینههای نگهداری و سوخت اتوبوسها چشمپوشی کرد، اما باید توجه داشت که اکثریت مسافران اتوبوسهای بینشهری را اقشار متوسط و کمدرآمد تشکیل میدهند. این گروهها در شرایطی که سالی یکبار افزایش حقوق دارند، با این نوع افزایشها در هزینههای سفر به شدت تحت فشار مالی قرار میگیرند. بیشک، این افزایشها میتواند به کاهش دسترسی مردم به حملونقل عمومی و خدمات ضروری منجر شود.
در این میان، مسئولان در دولت و به طور ویژه، خانم صادق وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی این بخش، باید تدابیری اتخاذ کنند تا از فشار مضاعف بر اقشار کمدرآمد و دانشجویان جلوگیری کنند. به گونهای که با حمایتهای دولتی و بهبود مدیریت ناوگان حملونقل عمومی، میتوان این فشار را کاهش داد و شرایط را برای مردم مناسبتر ساخت.
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اینباره میگوید: افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیط اتوبوسها که برای دومین بار در سال جاری اعمال شده است، فشار زیادی به مردم وارد میکند. شرکتهای حملونقل دلیل این افزایشها را هزینههای نگهداری و استهلاک ناوگان ذکر میکنند، اما باید به این نکته توجه داشت که این افزایشها عمدتاً بر اقشار کمدرآمد اثرگذار است. بسیاری از این افراد، به ویژه حقوقبگیران، تنها یک بار در سال افزایش حقوق دارند، آنهم حدود ۲۰ درصد، در حالی که هزینههای حملونقل بهطور مداوم در حال رشد است.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.