سایپا؛ خودروساز یا کارخانه تولید زیان؟ / خلق ٣٥ ميليون تومان ضرر در هر دقيقه!

تداوم زیان‌دهی، افزایش هزینه‌ها و کاهش تولید و فروش، همه نشان می‌دهد که سایپا در یک بحران جدی گرفتار شده است. مدیران این شرکت باید هرچه سریع‌تر پاسخگوی عملکرد خود باشند، چرا که ادامه این وضعیت نه‌تنها صنعت خودرو را متزلزل‌تر می‌کند، بلکه زیان‌های جبران‌ناپذیری را بر دوش سهامداران و اقتصاد کشور می‌گذارد.
کد خبر: ۱۲۸۵۹۵۴
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲ 02 February 2025
|
3126 بازدید
|

سایپا؛ خودروساز یا کارخانه تولید زیان؟ / ۶۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ضرر و زیان برای تولید خودرو‌های بی کیفیت؟!

سایپا، دومین خودروساز بزرگ کشور، در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود که نه‌تنها در مسیر رشد تولید و فروش موفق نبوده، بلکه با افزایش زیان‌های سنگین، وضعیت مالی خود را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، صورت‌های مالی ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که این شرکت نه‌تنها از زیان‌های گذشته عبور نکرده، بلکه با شتاب بیشتری به سمت زیان‌دهی حرکت کرده است.

طبق اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال، سایپا در این مدت بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان زیان خالص ثبت کرده که نسبت به سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته است. همچنین زیان شناسایی‌شده به ازای هر سهم این شرکت به ۷۰۶ ریال رسیده که این نیز نشان از کاهش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. روندی که آینده مالی این خودروساز را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

سایپا؛ خودروساز یا کارخانه تولید زیان؟ / ۶۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ضرر و زیان برای تولید خودرو‌های بی کیفیت؟!  

سایپا؛ کارخانه‌ای که دقیقه‌ای ۳۵ میلیون تومان زیان می‌سازد!

آمارها نشان می‌دهد که سایپا در ۲۷۶ روز نخست سال جاری، به‌طور متوسط روزانه بیش از ۵۰ میلیارد تومان زیان داده است. این یعنی در هر ساعت حدود ۲ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان و در هر دقیقه، ۳۵ میلیون تومان زیان برای سهامداران و اقتصاد کشور به بار آورده است!

این حجم از زیان نه‌تنها رکوردهای قبلی را شکسته، بلکه ادامه فعالیت این شرکت در بازار سرمایه را نیز با اما و اگرهای جدی مواجه کرده است.

سایپا در آستانه خروج از بورس؟

وضعیت نابسامان سایپا زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که به زیان انباشته این شرکت توجه کنیم. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، زیان انباشته سایپا تا پایان آذرماه به بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است.

این میزان زیان، بیش از سه برابر سرمایه ثبتی سایپا محسوب می‌شود و مطابق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در صورتی که زیان شرکت از نیمی از سرمایه آن بیشتر شود، هیئت‌مدیره مکلف است که سهامداران را برای تصمیم‌گیری درباره بقای شرکت فرا بخواند. حالا این پرسش مطرح است که چرا تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و آینده سهامداران این شرکت در چه مسیری قرار خواهد گرفت؟

سایپا؛ خودروساز یا کارخانه تولید زیان؟ / خلق ٣٥ ميليون تومان ضرر در هر دقيقه!

افزایش هزینه‌ها؛ مدیریت ناکارآمد یا برنامه‌ریزی غلط؟

نه‌ تنها سایپا در کاهش زیان موفق نبوده، بلکه هزینه‌هایش نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. گزارش‌های مالی نشان می‌دهد که هزینه‌های فروش، اداری و عمومی این خودروساز در ۹ ماهه امسال به ۴ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان رسیده که ۳۱ درصد بیشتر از سال گذشته است.

از سوی دیگر، هزینه‌های مالی این شرکت نیز در همین دوره ۸۱ درصد افزایش داشته و به بیش از ۸ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان رسیده است. افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها در کنار افت تولید، زنگ خطر جدی را برای این خودروساز به صدا درآورده است.

از جهش تولید در سایپا، فقط شعار باقی ماند؟!

در حالی که شعار امسال بر «جهش تولید» تأکید داشت، عملکرد مدیران سایپا کاملاً برخلاف این جهت بوده است. بررسی آمار تولید و فروش نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال، نه‌تنها افزایش تولیدی در کار نبوده، بلکه روند نزولی آن در دی ماه نیز تثبیت شده است.

طبق گزارش‌های منتشرشده، میزان تولید سایپا تا پایان دی‌ماه از میزان تولید مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده و فروش این شرکت با افت ۱۵ هزار و ۴۳۰ دستگاه خودرو مواجه شده است. با این روند، تحقق اهداف تولیدی سایپا برای سال جاری، بیشتر به یک خیال شباهت دارد تا یک برنامه عملیاتی!

سایپا؛ خودروساز یا کارخانه تولید زیان؟ / خلق ٣٥ ميليون تومان ضرر در هر دقيقه!

سایپا به کجا می‌رود؟

تداوم زیان‌دهی، افزایش هزینه‌ها، کاهش تولید و ابهام در آینده مالی، همه نشان می‌دهد که سایپا در یک بحران جدی گرفتار شده است. مدیران این شرکت باید هرچه سریع‌تر پاسخگوی عملکرد خود باشند، چرا که ادامه این وضعیت نه‌تنها صنعت خودرو را متزلزل‌تر می‌کند، بلکه زیان‌های جبران‌ناپذیری را بر دوش سهامداران و اقتصاد کشور می‌گذارد. آیا سایپا از این وضعیت بحرانی خارج خواهد شد، یا همچنان به مسیر زیان‌های نجومی ادامه خواهد داد؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
یک ماه دیگه میزان کهکشانی مقادیر پاداش پرداختی به مدیران همین ساپیای زیان ده را ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
ما به خدا راضی به ضرردهی نیستیم. تعطیلش کنید کم ضررتر است.
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
کسی میتونه پاسخ بده وقتی تولید یه محصول زیان‌ده هست و وارداتش میتونه سود برای دولت داشته باشه و مردم هم راضی هستن دلیل ادامه کارش چی میتونه باشه؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
مشکل مدیران ارشد کشور هستند که یا کارنابلدند یا افراد ضعیف و غیر کارشناس دورشان بواسطه بی دقتی خودشان جمع شده اند. سایپا یک مثال از هزار ها شرکت
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
با این فرض آیا بهت نیست هرچه سریع تر جلو این ضرر را بگیریم سایپا بجای تولید از خارج خدرو وارد کند و خدمات پس از فروش انرا برعهده بگیرد خیلی هم خوب و با صرفه است وملت هم به خودرو استاندارد دسترسی پیدا میکنند و ارزانتر از خودرو های تولید سایپا و ایران خودرو میشد
حسن زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
جالبه که آخر سال مدیران سایپا چند صد میلیون تومان پاداش هم بابت این عملکرد میگیرن

واقعا کمدی شده این وضعیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
دارن با این حرکت صورتهای مالی را زیان ده میکنند تا هم وامهای بلاعوض بگیرن هم سود سهامداران را ندهن سالی 3بار گرانش میکنند بعد میگن زیان ده هست اگر زیان ده هست چرا تعطیل نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
ضرر می دهد ولی حقوق و مزایای کارکنانش هر روز بیشتر از دیروز. پیدا کنید پرتقال فروش را!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
به سه برابر قیمت جهانی خودرو میفروشندو باز ورشکسته اند ؟ درش را تخته کنند بهتر است چون با این دست فرمان بجایی نخواهند رسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
همه این گزارش بر مبنای سند سازی های غیر واقعی است تولیدات با 90 درصد هزینه های ریالی را به قیمت چند برابر دلاری در بازار عرضه می کنند بعد در اسناد و مستندات زیانده نشان می دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
اخر سال مالی این کار میکنند بازرسی وارد بشه
مجمود ربیعی 09173097456
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
باسلام ظرف چهل سال گذشته خودرو سازها بدون هیچ تلاشی ضررهای ایجاد شده را از جیب دولت تامین کرده اند باید قوه قضائیه ورود کند که اگر امکان افزایش تولید داشته اند چرا افزایش تولید نداده اند اگر هم امکان افزایش تولید نداشته اند دلایل آنرا اعلام کنند والاچه ضرر کنند چه سود همان حقوق و پاداش دریافت میکنند نمی دانم چرا خودرو سازهای دیگر کشورها که با قیمت پائین تری خودرو خود را بفروش می رساند ضرر نمی دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
سایپا را بدین به بخش خصوصی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
سهام ایرانخودرو سایپا و همینطور وساپا یک هفتست صف فروشه. احتمالا باز دولت بعد از نوسان گرفتن از بازار و مردم واگذاری خودروسازان را کنسل کرده
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # قاضی مقیسه # علی رازینی # ترور # ترامپ
الی گشت
نظرسنجی
ترامپ به ایران پیشنهاد رسمی مذاکره مستقیم خواهد داد؟