عماد رحمانی کارگردان انیمیشن سینمایی «افسانه سپهر» که به تهیهکنندگی مهدی جعفری جوزانی در سانس دوم روز دوم جشنواره چهلوسوم برای اصحاب رسانه نمایش داده شد، در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره درباره گروه تولید این اثر گفت: گروه ما تقریبا ۹۰ درصد، همان تیم تولید «شمشیر و اندوه» است و همین انسجام در گروه، باعث ارتقای کیفی آثار ماست. به جرات میگویم، هر زمانی که تیم ما را در جشنواره دیدید، مطمئن باشید که با اثری متفاوت و قابل بررسی مواجه میشوید چرا که برای رقم خوردن این موضوع سالها تلاش کردهایم.
وی در ادامه به ایده «افسانه سپهر» پرداخت و گفت: ایده اصلی اثر ما براساس یک افسانه ایرانی شکل گرفته است و بعد از آن از قصهای فولکلور الهام گرفتیم. در ادامه تصمیم گرفتیم که روایت «افسانه سپهر» در بستری بیمکان و بیزمان باشد، اما نماد یوز ایرانی و دیگر نشانهها را به صورت عامدانه در اثر قرار دادیم که در اکرانهای جهانی، هویت سینمای ایرانی را حفظ کرده باشیم.
رحمانی با اشاره به جامعه مخاطب انیمیشن و جایگاه این هنر در سینمای ایران، عنوان کرد: هرچه توجه بیشتری به هنر-صنعت انیمیشن شود، آینده سینمای ایران روشنتر خواهد بود؛ زیرا بیش از نیمی از مخاطبان سینمای ایران کودکان و نوجوانان هستند و نیاز است برای این گروه اثر تولید شود.
کارگردان «افسانه سپهر» در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا از هوش مصنوعی در فرآیند تولید استفاده کردهاند یا خیر و همچنین ممنوعیت جشنوارهای آن گفت: ما هوش مصنوعی را در داخل تولید استفاده نمیکنیم؛ چون برای حضور در جشنوارههای جهانی محدودیتهای جدی خواهیم داشت. هوش مصنوعی برای ما در ایدهپردازی و کانسپت کاراکترها کارآمد است و به ما شتاب میدهد، اما در سینمای جهان این قابلیت هنوز به عنوان یار محسوب نمیشود و به عنوان میان بر دیده میشود و استفاده از آن به پخش جهانی فیلم آسیب میزند.
رحمانی در خاتمه با اشاره به اینکه در سینمای انیمیشن ایران در فرم پیشرفت بسیاری کرده است و بیشتر باید روی فضای فیلمنامهای و روایت تمرکز کرد؛ به نوع روایت «افسانه سپهر» پرداخت و توضیح داد: روایت ما از سپهر قهرمانی است که نقاط ضعف هم دارد، قصد نداشتیم در تقابل با قهرمانهای انیمیشنهای خارجی قرار بگیریم.
سیدعلی احمدی با تهیهکنندگی فیلم «بچه مردم» در سومین روز از جشنواره به سینمای اصحاب رسانه در برج میلاد آمد. او درباره چگونگی شکلگیری قصه این فیلم توضیح داد: قصهای که در ابتدا به ما پیشنهاد شد، کاملا در فضای دفاع مقدس جریان داشت. اما پس از بررسیهای دقیق، به این نتیجه رسیدیم که اگر چنین داستانی را به سینما بیاوریم، ممکن است در میان حجم عظیم آثار دفاع مقدسی، کمرنگ شود. بنابراین تصمیم گرفتیم زاویه روایت را تغییر دهیم و داستان را از دریچهای تازه بیان کنیم. هدف ما این بود که علاوه بر پرداختن به موضوع جنگ و فداکاری، ابعاد دیگری از زندگی و تجارب حسی این بچهها را نیز به تصویر بکشیم. در این مسیر، یوسف اصلانی با تجربه و شناخت عمیق خود از کودکان بهزیستی، نقش بسیار پررنگی در شکلدهی به قصه داشت.
او ادامه داد: در نهایت فیلمنامه، به قلم آقای محمود کریمی و خانم فائزه یارمحمدی، با مشاوره و همراهی آقای مسعود مددی، به نگارش در آمد. در طول این مسیر، با افراد متعددی مشورت کردیم؛ از کارکنان مراکز نگهداری کودکان بهزیستی گرفته تا کسانی که از نزدیک با این شهدا در ارتباط بودند. این تعاملات و تجربیات واقعی کمک کرد تا فیلمنامه به اثری قابل باور و عمیق تبدیل شود؛ روایتی که بتواند حس و واقعیت زندگی این کودکان را با صداقت و تاثیرگذاری به مخاطب منتقل کند.
احمدی همچنین اظهار کرد: آقای کریمی پیش از شروع فیلمبرداری، جهان داستانی این اثر را بهطور کامل در ذهن خود طراحی کرده بود و سعی من بر این بود که شرایطی فراهم کنم تا به این تصویر ذهنی روح ببخشد و کمک کنم تا بر پرده سینما جان بگیرد. در این مسیر، تمام امکانات و شرایط لازم را فراهم کردیم و موانع احتمالی را از پیش برداشتیم. تلاش من این بود که با کمترین دخالت در روند خلاقانه او، بیشتر نقش همراه و پشتیبان را داشته باشم تا او بتواند فیلمی را که در ذهنش ساخته بود، به بهترین شکل به حقیقت تبدیل کند.
این تهیهکننده با اشاره به این که در این مسیر، همکاری آقای اصلانی به عنوان همراه بچههای بهزیستی، بسیار برای ما ارزشمند بود، گفت: او با وجود دغدغههای جدی نسبت به موضوع، به ما آزادی کامل داد تا داستان را با نگاه خلاقانه و فضای سینمایی روایت کنیم. تمرکز اصلی ما این بود که پیام فیلم به شکلی جذاب، با زبانی شیرین اما در عین حال عمیق، به مخاطب منتقل شود تا او بتواند با فیلم ارتباط برقرار کند و تا پایان با شخصیتها همراه بماند.
احمدی درباره سرمایهگذاری نهادهای سفارشدهنده، توضیح داد: واقعیت این است که در حال حاضر بخش عمده تولیدات سینما تحت تأثیر سرمایهگذاریهای نهادی و سفارشدهندهها قرار دارد. این وضعیت گاهی باعث میشود موضوعات اجتماعی و انسانی مهمی مثل مسائل کودکان بهزیستی، دغدغههای زیستمحیطی و سایر چالشهای جامعه شناختی و ارتباطی کمتر در سینما دیده شوند. با این حال، امیدوارم شرایط به سمتی برود که فیلمسازان مستقل، با حفظ استقلال هنری و دغدغههای اجتماعی خود، بتوانند صدای بیصدایان را به گوش مخاطبان برسانند و روایتهای مهم و تأثیرگذار بیشتری در سینمای ما جایگاه پیدا کنند.
امروز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه همزمان با چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، در خانه هنرمندان، سانس اول نمایش در ساعت ۱۳ همراه با نمایش باکس فیلمهای کوتاه است که شامل فیلمهای «تاجی»، «سل»، «گیاهخوار»، «خسرو۱۲۷» و «به شرط» میشود. سانس دوم ساعت ۱۵:۳۰ به فیلمهای مستند اختصاص دارد که در این سانس مستند «رخ» نمایش داده میشود.
اکران فیلمهای کوتاه سودای سیمرغ در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و علاقهمندان میتوانند همزمان با ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، به خانه هنرمندان ایران مراجعه کرده و از تماشای آثار برگزیده سینمای کوتاه بهرهمند شوند.
چهارمین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد از ساعت ۱۰ صبح با نمایش چهار فیلم آغاز خواهد شد.
به گزارش تابناک، چهارمین روز نمایش آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد(سینمای رسانهها) با اکران پنج فیلم که یکی از آنها انیمیشن است، طی خواهد شد. در سانس اول فیلم «لولی» به کارگردانی رضا فرهمند، در سانس دوم انیمیشن «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر، در سانس سوم فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و در سانس چهارم نیز فیلم «چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی به نمایش در میآید.
ساعت نمایش آثار ۱۰ صبح ۱۳ ظهر،۱۶ و ۱۹ عصر خواهد بود و پس از اتمام نمایش هر فیلم، نشست نقد و بررسی آن نیز با حضور عوامل فیلم برگزار میشود. فیلم سانس ویژه در ساعت ۲۲ به نمایش در میآید که به شکل روزانه اعلام خواهد شد. چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه به دبیری منوچهر شاهسواری برگزار خواهد شد.
لولی
تهیه کننده: جلیل اکبری صحت
کارگردان: رضا فرهمند
نویسنده: رضا فرهمند و امیراطهر سهیلی
فیلمبردار: علی شاهیده
بازیگران: داریوش امینی، ژیلا آلرشاد، محبوبه سلطانی، نرگس هزاره، حسن عابدی و محمد محمدی
خلاصه داستان: سرنوشت گلسا و آگاهی از وضعیت همسرش به رازهایی بستگی دارد که منصور پنهان کرده است. اگر موسی بتواند از منصور حقیقت را بفهمد و صفورا به موسی کمک کند تا بر لکنتش غلبه کند، شاید خسرو هم منیر را در انتظار تنها نگذارد…
ژولیت و شاه
تهیه کننده: آرمان رهگذر
کارگردان: اشکان رهگذر
نویسنده: پوریا پرتو
شمال از جنوب غربی
تهیه کننده: مهدی مددکار
کارگردان: حمید زرگرنژاد
نویسنده: حمید زرگرنژاد، سید محمد حسینی، محمدجواد اسلامی
فیلمبردار: علی محمد قاسمی
بازیگران: مصطفی زمانی، امیر آقایی، بهناز جعفری، مهدی زمین پرداز، هومن حاجی عبداللهی، علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مهدی احمدی، سیامک صفری، خاطره اسدی، رضا توکلی، مجید پتکی، محمدرسول صفری، بهزاد جعفری، ویهان نوروزی
خلاصه داستان: عراق در دوران جنگ با ایران، تصمیم میگیرد یک کامیون پر از مواد منفجره را وارد ایران کرده و در یکی از نقاط حساس کشور آن را منفجر کند. مامورین اطلاعاتی ایران با مطلع شدن از این موضوع، کامیون مذکور را زیرنظر میگیرند؛ اما کامیون در یکی از استانهای شمالی کشور ناپدید میشود و...
چشم بادومی
تهیه کننده: سجاد نصراللهینسب
کارگردان: ابراهیم امینی
نویسنده: ابراهیم امینی
فیلمبردار: علیرضا برازنده
بازیگران: ساره بیات، مهدی هاشمی، علی باقری و ستایش دهقان
خلاصه داستان: مائده دختر نوجوان ایرانی عاشق یکی از خوانندههای کیپاپ شده و میخواهد برای دیدار او و شرکت در یک مسابقه به سئول برود. او در آزمون پذیرفته میشود اما مادر مخالف جدی اوست…
این خبر تکمیل میشود
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.