اتوبوس های برقی دیزلی بودند؟

شرکت واحد اتوبوسرانی درباره انتشار خبری مبنی بر دیزلی بودن اتوبوس های برقی تهران که به تازگی رونمایی و وارد خطوط اتوبوسرانی شده اند، توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۱۲۹۰۷۸۲
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵ 25 February 2025
|
1904 بازدید
|
۸

اتوبوس های برقی دیزلی بودند؟

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، بعد از رونمایی بسته حمل و نقل عمومی برقی تهران در هفته گذشته که با حضور رئیس جمهور، شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، اظهاراتی درباره دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی در فضای مجازی و به نقل از یکی از اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.

در این گفت وگوی خبری اعلام شد: «ما اتوبوسی می‌خریم که دو برابر یک اتوبوس دیزلی قیمت دارد، اما در فصل زمستان موتور دیزلی آن را روشن می‌کنیم! اگر این اطلاعات درست باشد، حتماً باید تحقیق بیشتری انجام دهیم و ببینیم که داستان این موتور دیزلی چیست».

شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با صدور اطلاعیه‌ای به این اظهارات پاسخ داد و اعلام کرد:

مردم تهران دیگر توان تحمل آلودگی هوا را ندارند. اینگونه اظهارات غیر مستند و خلاف کارشناسی خللی در حرکت پرشتاب برقی‌سازی حمل و نقل عمومی تهران وارد نخواهد کرد.

۱. اتوبوس‌های برقی تهران پس از تأیید متخصصین شهرداری تهران، کمیته فنی اتوبوسرانی تهران، بازرسان سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت و ناظران گمرک به تهران وارد شده‌اند. همچنین این اتوبوس‌ها دارای استاندارد CCC چین و E-Mark اروپا به‌عنوان اتوبوس‌های برقی هستند. یعنی همه‌ی آنها متوجه این موضوع نشده‌اند که این اتوبوس‌ها گازوئیلی است؟

۲. اتوبوس‌های تمام برقی تهران دوگانه سوز نیست! فقط یک موتور الکتریکی مجهز به باتری CATL LFP با ظرفیت ۴٢٢.٨٧ کیلووات ساعت دارد که امکان پیمایش بیش از ٢٨۵ کیلومتر را تنها با استفاده از موتور الکتریکی برقی فراهم می‌کند؛ چه در تابستان و چه در زمستان!

۳. سیستم گرمایش این اتوبوس‌ها طبق مدل‌های جهانی و جهت افزایش بهره‌وری موتور الکتریکی آن، هم از طریق برق کار می‌کند و هم از طریق سوخت دیزل؛ مجدداً دقت کنید: تنها سیستم گرمایشی آن، نه موتور اتوبوس برقی! آب از طریق یک مشعل گرم شده و در فضای داخلی اتوبوس به چرخش در می‌آید. این سیستم گرمایش صرفاً یک آپشن برای دما‌های زیر صفر بوده و جهت افزایش میزان پیمایش اتوبوس‌ها در شرایط خاص پیش‌بینی شده و در اکثر اوقات در شرایط دمایی شهر تهران کاربردی ندارد.

۴. ظرفیت باک سیستم گرمایش اضطراری این اتوبوس‌ها ۴٠ لیتر است؛ به اندازه باک یک پراید! کدام عقل سلیمی باور می‌کند که اتوبوس برقی با یک باک ۴٠ لیتری حرکت می‌کند؟ ظرفیت باک اتوبوس‌های دیزلی تهران ٢٠٠ تا ٢۴٠ لیتر گنجایش دارد.

بدیهی است که این حجم گازوئیل نه جهت نیروی محرکه که صرفاً بابت گرمایش مسافرین در شرایط خاص و نادر که قبلاً به آن اشاره شد کاربرد دارد.

۵. سیستم‌های گرمایشی اتوبوس‌های برقی در سه ماه سرد سال، با این فرض که در تمام طول روز نیاز به گرمایش باشد، کمتر از ١٠٠٠ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند. حال مقایسه کنید با یک اتوبوس دیزلی که در سال ۵۵.٠٠٠ لیتر گازوئیل می‌سوزاند! یعنی میزان مصرف یک اتوبوس برقی برای گرمایش حدود ٢ درصد یک اتوبوس گازوئیلی برای پیمایش است. همین ٢ درصد هم با توجه به اثری که در افزایش پیمایش به ازای هربار شارژ دارد باز هم قابل تعدیل است.

۶. ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به سرعت در حال برقی شدن است. مردم تهران دیگر توان تحمل آلودگی هوا را ندارند. اینگونه اظهارات غیر مستند و خلاف کارشناسی خللی در حرکت پرشتاب برقی‌سازی حمل و نقل عمومی تهران وارد نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
زاکانی عشقه:)))))
پاسخ ها
فرزاد خلیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
اما قرار بود به حول و قوه الهی تا آخر بماند و نگذارد که پزشکیان رییس جمهور شود.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
ما فرض می کنیم این اتوبوس‌ها کلا برقی هستند و ناوگان اتوبوسرانی تهران به سرعت هم برقی می شود در اینصورت:
الف. برق این تعداد اتوبوس چگونه تامین می شود مخصوصا در زمان کمبود برق تابستان و زمستان؟
ب. چرا قیمت این اتوبوسها اینقدر گران است؟ آبا نمیشد به جای واردات اینها، کارخانه مونتاژ و تولید آنها و انتقال تکنولوژی آنها در ایران راه اندازی می شد؟ کاری شبیه ترکیه
ج. این هزینه ها از جیب مردم تهران انجام میشه چرا دست اندرکاران به جای پاسخگویی دقیق برآشفته می شوند و سختشون است تا حساب پس دهند؟
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
ما فرض می کنیم این اتوبوس‌ها کلا برقی هستند و ناوگان اتوبوسرانی تهران به سرعت هم برقی می شود در اینصورت:
الف. برق این تعداد اتوبوس چگونه تامین می شود مخصوصا در زمان کمبود برق تابستان و زمستان؟
ب. چرا قیمت این اتوبوسها اینقدر گران است؟ آبا نمیشد به جای واردات اینها، کارخانه مونتاژ و تولید آنها و انتقال تکنولوژی آنها در ایران راه اندازی می شد؟ کاری شبیه ترکیه
ج. این هزینه ها از جیب مردم تهران انجام میشه چرا دست اندرکاران به جای پاسخگویی دقیق برآشفته می شوند و سختشون است تا حساب پس دهند؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
با این قرارداد بار خودشون رو بستن معلومه هزارتا توجیه و آسمون ریسمون به هم میبافن که بگن بهترین کار بوده و هست
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
مگر انتظار دیگه ای از این جماعت داشتید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
چطور آن یکی در طول روز هزار لیتر و دیزل در طول سال پنجاه و پنج هزار لیتر؟ اگر این مقایسه درست باشد پس این در طول سال سیصد شصت پنج هزار لیتر میشه.
ناشناس
|
Romania
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۷
دوگانه گازوئیل و برق ندیده بودیم که دیدیم حالا چند حساب کردن
خخخخخ
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ # مهدی تاج # سید حسن نصرالله
الی گشت
نظرسنجی
در جنگ سه ساله اوکراین-روسیه کدام طرف پیروز میدان است؟