
در داستان سرگردانی کنکور، نهادهای زیادی نقش دارند و البته در این میان ظاهراً بسیاری نیز در حال بازی کردن نقش هستند. این نمایش مبتذل، اشک داوطلبان و خانوادهها را درآورده است.
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، هنوز که هنوز است، سرنوشت کنکور معلق است میان این نهاد و آن نهاد. مجلس یک چیز میگوید، شورای عالی انقلاب فرهنگی چیز دیگری. وزارت علوم هم که انگار اصلاً در این مملکت حضور ندارد.
از شرایط موجود و مبهم کنکور، فقط یک عده سود میبرند؛ همانها که پشت پرده نشستهاند و از نگرانی پدرها و مادرها، از عرق جبین دانشآموزان و از اقتصاد خانوادهها میدزدند و نان میخورند و در سایه بیمسئولیتی مسئولان، به حیات خود ادامه میدهند.
قربانی کردن آرامش و روان جامعه
فرهاد پرویزیان، روانکاو و نوروتراپیست، درباره تأثیر این نابسامانیها بر سلامت روان دانشآموزان هشدار میدهد: "تصمیماتی که گاه بدون پشتوانه مطالعات کافی اتخاذ میشود، تبعات بسیار عمیقی برای سلامت روانی، تمرکز و ثبات ذهنی دانشآموزان دارد."
وی به چند پیامد این وضعیت اشاره میکند: "اولین پیامد افزایش اضطراب و استرس دانشآموزان است. کاهش تمرکز و اختلال در برنامهریزیهای ذهنی و آموزشی دانشآموزان، آسیب به انگیزه و امید، تشدید نابرابری آموزشی در مناطق مختلف و آسیب به خانوادهها پیامدهای بعدی این مشکل هستند."
صنعت پررونق کنکور و فشار بر خانوادهها
در این میان، کنکور به صنعتی پرسود تبدیل شده است. علی ناجی، کارشناس اقتصاد آموزشی، در این باره میگوید: "شرایط متغیر در کنکور به افزایش درآمد مؤسسات کنکوری منجر شده است زیرا تعداد بیشتری از داوطلبان به سمت این مؤسسات جذب شدهاند و این وضعیت بار مالی سنگینی بر دوش خانوادهها تحمیل میکند."
وی میگوید: "در واقع این مؤسسات و مافیای کنکور هستند که در شرایط فعلی از جان و مال مردم پورسانت گیری میکنند و مسئولان همچنان حاضر نیستند به تصمیمی واحد تن دهند."
توصیه ویژه روانشناسان برای کنکوریها؛ دیگر دنبال اخبار نباشید
فرهاد پرویزیان به داوطلبان توصیه میکند: "ما در حوزه روانشناختی از آسیبپذیری در برابر ضرر و حتی بیماری میگوییم. الان هم باید به دانشآموزان توصیه کنیم که اخبار مربوط به مسائل آموزشی را دنبال نکنند."
وی پیشنهاد میکند: "شخص دیگری از اعضای خانواده از تغییرات مطلع شود که بداند چه مسئلهای ممکن است اتفاق بیفتد و اگر خدای ناکرده تغییراتی اتفاق افتاد یا خبری رسید که ممکن بود دانشآموز را دچار اضطراب کند، از تکنیکهای تنفسی، مدیتیشن و آرامسازی برای مدیریت این مسئله استفاده کند."
وی میگوید: "به خاطر دارم که در دوران کرونا همیشه گوشزد میشد که مردم اخبار کرونا را دنبال نکنند و یا گفته میشد که در زمان جنگ، مردم اخبار جنگ را پی نگیرند. الان هم باید به دانشآموزان توصیه کنیم که اخبار مربوط به مسائل آموزشی را دنبال نکنند."