جاسوسی در اطلاعات صنعتی فرانسه، این بار گريبانگیر شرکت رنو شد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، هرچند این دومین بار است که رنو مورد جاسوسی در اسرار محرمانه قرار ميگیرد، اما درز اطلاعات مدل جدید خودرو الکتریکی این شرکت واکنش وزیر صنایع فرانسه را دربرداشت، بهطوریکه وی پس از اعلام این خبر عنوان کرد که فرانسه مورد تخاصم اقتصادی واقع شده است. رنو پيش از اين نيز در سال 2007 ميلادي قرباني جاسوسي شد.
هرچند رنو نگفته است که اطلاعات محرمانه به چه شرکتی داده شده، اما کارشناسان خودرو پیشبینی ميکنند که واکنش وزیر صنایع فرانسه به این موضوع نشان ميدهد که اطلاعات درز کرده، به یک خودروسازی در کشوری خارجی داده شده است.
کمپانی خودروسازی فرانسوی رنو ميگوید: درز اطلاعات محرمانه این شرکت درباره مدل جدیدی از خودرو الکتریکی که در دست تهیه داشته، خطری جدی را متوجه این شرکت کرده است.
رنو همچنین نگفت اطلاعات مذکور تا چه حد جدید و به لحاظ فناوري، بکر و انقلابی بوده است. مقامهای رنو حتی ذکر نکردهاند که آیا درز این اطلاعات قابل جبران است؟
در همین زمینه بی بی سی گزارش داده که صنایع خودروسازی برای اقتصاد فرانسه که در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار نیست، اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل مسوولان صنعتی فرانسه از درز اطلاعات رنو به عنوان خرابکاری صنعتی نام ميبرند.
امیدهای برباد رفتهدر حالی که جهان در جهت فناوريهای «پاک و سبز» حرکت ميکند، مسابقه برای ساخت خودرو الکتریکی کارآمد که قادر باشد با خودروهای پرسرعت بنزینی رقابت کند، شتاب بیشتری گرفته است.
به همین دلیل است که هماکنون، تولید و عرضه خودروهای الکتریکی به پروژهای رقابتپذیر، در بین خودروسازهای مطرح دنیا تبدیل شده است . اهمیت این موضوع به حدی است که مسوولان شركت رنو معتقدند اين جاسوسي ميتواند به سهم خود به كاهش رقابت پذيري خودروهاي آينده اين شركت در آينده منجر شود . اين درحالي است كه شركت رنو فرانسه براي يافتن بازار فروشي بهتر براي خودروهاي توليدي خود اخيرا سرمايهگذاريهاي زيادي بويژه در زمينه طرحهاي مربوط به خودروهاي الكتريكي انجام داده است و گفته ميشود اطلاعاتي كه از سوي مديران اين شركت به بيرون درز كرده، شامل اين بخش از سرمايه گذاري است.
رنو فرانسه كه از چند سال پيش با شركت ژاپني نيسان شراكت دارد، اميدوار است تا با توليد خودروهاي مدل جديد الكتريكي بخشي از تقاضاهاي مربوط به خودرو در جهان را كسب كند.
گفته ميشود كه طرح مورد جاسوسي از طرحهاي اساسي شركت رنو بوده است.
رنو و نيسان در نظردارند تا براي اواسط سال جاري ميلادي دو نمونه از خودروهاي برقي خود به نامهاي «كانگو اكسپرس» و «فلوانس» را به بازار مصرف ارائه دهند. مدلهاي كوچكتر برقي توييزي و زوئه نيز به ترتيب اواخر امسال و سال 2012 روانه بازار ميشوند. اين دو شركت با اميد به اينكه خواهند توانست با توليد و عرضه محصولات متنوع، دستكم 10 درصد از بازار مصرف جهاني خودرو تا سال 2020 ميلادي كسب كنند، سالي حدود 200 ميليون يورو براي راه اندازي خطوط توليدي جديد و انجام تحقيقات لازم در اين زمينه هزينه ميكنند.
رنو در کنار خودروسازی نیسان، شریک ژاپنی اش، سرمایه زیادی را به یک رشته خودروهای برقی تخصیص دادهاند.
چه کسی جاسوس بود؟چهارشنبه گذشته شرکت رنو اعلام کرد سه مدیر ارشد این شرکت در ارتباط با درز اطلاعات مخفی که به شدت هم تحت محافظت بوده است، موقتا اخراج شدهاند.
مقامهای رنو ميگویند در باره تعلیق کاری این افراد سریع تصمیم گیری شده است تا بدون وقفه اطمینان حاصل شود داراییهای استراتژیک، فناوري و معنوی این شرکت محفوظ است. هنوز نام اين سه مدير فاش نشده، اما رنو اعلام كرده كه تحقيقات خود را از آنها آغاز كرده است.
کریستین اوسان، نایب رئیس شرکت رنو، پنجشنبه گذشته نیز عنوان کرده که این شرکت یک ماه بوده که در باره درز اطلاعات محرمانه اش تحقیق ميکرده است.
وی گفت: اقدام سه مدیر ارشدی که موقتا اخراج شده اند، در ارائه اطلاعات سری این کمپانی به یک شرکت خودروسازی دیگر، موقعیت استراتژیک رنو را با خطر مواجه کرده است.
همچنين دولت فرانسه از آن جهت نسبت به نشت اسرار صنعتي رنو به شدت نگران است كه از يك سو سهم 15 درصدي در اين شركت خودروساز دارد و از سوي ديگر صنعت خودروسازي اشتغالزاترين بخش توليدي در فرانسه محسوب ميشود. فرانسهاي كه هماكنون وضعيت اقتصادي باثباتي نيز ندارد. صنعت خودروسازي 10 درصد از كل نيروهاي كاري در فرانسه را در استخدام خود دارد. در همين حال برخي منابع خبري اعلام كردند كه هر سه مدير مورد اتهام رنو در بخش پروژه خودروهاي الكتريكي اين شركت كار ميكردند و حتي يكي از آنها عضو كميته مديريت رنو بوده است. كميتهاي 30 نفره كه رييس آن كارلوس گون، مديرعامل شركت رنو است. درهمين حال نيز تاكنون «كارلوس گون» رييس شركت رنو و «پاتريك پلاتا» معاون وي، شكايتي عليه اين سه كادرعالي متهم به جاسوسي از شركت ارائه ندادهاند.
گفته ميشود كه از ماه اوت سال گذشته ميلادي حرف و حديث زيادي مربوط به جاسوسي صنعتي از سوي تني چند از مسوولان اين شركت مطرح بوده كه مسوولان شركت نيز از موضوع با خبر بودهاند.
سابقه جاسوسی صنعتی در فرانسهطبق اخبار موجود، تاكنون چندين شركت فرانسوي مورد جاسوسي قرار گرفته، ولي جاسوسي از شركت رنو و آن هم از سوي مسوولان عالي رتبه اين شركت بي سابقه بوده است.
اين سه تن متهم هستند كه اطلاعات راهبردي مربوط به شركت مزبور را در ارتباط با طرح خودروهاي برقي در دست اقدام اين شركت به خارج درز دادهاند.
اين شركت پيش از اين نيز در سال 2007 ميلادي قرباني جاسوسي شد كه شركت رنو به دليل آن عليه نشريه « اتو پلوس» به دليل افشاي مدل مربوط به خودروهاي اين شركت قبل از رونمايي شكايت كرد. پيش از اين شركت لاستيكسازي «ميشلن» فرانسه در ژوئن سال 2009 ميلادي و شركت تجهيزاتسازي «والئو» اين كشور از سوي برخي از افراد مورد جاسوسي واقع شده است.
دولت فرانسه نيز به دليل شايع شدن اين قبيل جاسوسيها درصدد است تا براي مقابله با آن، با ايجاد برخي تغييرات و اصلاحات در قوانين حقوقي، مجازاتهاي كيفري سنگيني نسبت را به جاسوسان صنعتي از اين صنايع اين كشور، وضع كند. بر همین اساس وزير صنايع فرانسه از كارخانههاي اين كشور خواسته تا سيستمهاي حفاظتي خود را تقويت كنند و براي اين كار از دولت فرانسه كمك بگيرند. در همين حال كابينه دولت فرانسه قصد دارد پيشنهاد وضع قوانين سختگيرانهتري را درباره حفاظت اسرار شركتهاي اين كشور بدهد. از جمله صنايع فرانسه كه در خطر جاسوسي هستند ميتوان به خودروسازي، هوافضا، دفاعي و دارويي اشاره كرد.
جایگاه رنو در ایراناز آنجاکه رنوییها نیز در بخشی کوچک از صنعت و بازار خودرو ایران سهم دارند، رخدادها و تحولات این شرکت ميتواند جالب و در خور توجه باشد.دومین خودروساز فرانسه اگرچه حضوری کمرنگ در بازار ایران دارد، اما همین حضور کمرنگ آنقدر حاشیه به همراه داشته که شهرت رنو از سطح مشتریانش فراتر رفته است.
ماجرای قرارداد پلت فرم مشترک X90 به همراه حواشی مربوط به تولید تندر-90 و مگان، آنقدر داغ بوده که طی چند سال گذشته، رسانهها در سطحی وسیع بدان پرداخته اند. رنو هرچند از دو جنبه کیفیت محصول و سرمایه گذاری مستقیم، کارنامه قابل قبولی از خود در صنعت خودروسازی کشور به جا گذاشته، اما هنوز فاصله ای بسیار زیاد با رقیب هموطناش پژو داشته و سهم بازاری بسیار اندک در ایران دارد.
آن طور که از آمار 9 ماهه تولید صنعت خودرو کشور بر ميآید، دومین خودروساز فرانسه تنها 40 هزار دستگاه خودرو (تندر-90 و مگان) را در ایران به تولید رسانده و این موضوع از سهم حدودا چهار درصدی رنو در خودروسازی ایران حکایت ميکند. این در شرایطی است که پژوییها، با سابقه ای حدودا 23 ساله در بازار کشور، سهميبیش از 38 درصد را در صنعت خودرو ایران به خود اختصاص دادهاند.
البته رنو به تازگی اعلام کرده که پنج مدل جدید خود را از طریق صادرات، روانه بازار ایران خواهد کرد، تا شاهد افزایش سهم در این بازار باشد.
دومین خودروساز فرانسه، هرچند با تیراژ اندکی در ایران فعالیت ميکند، اما هر دو محصول این شرکت (تندر-90 و مگان) جزو خودروهای باکیفیت به شمار ميروند و مشتریان از آنها رضايت دارند.
یکی از دلایل اصلی پررنگ نبودن حضور رنو در ایران، مشکلات مالی خودروسازان داخلی و به تبع آن، عدم تامین به موقع قطعات است. این مشکل طی چند سالی که از حضور رنو در خودروسازی ایران ميگذرد، بیش از هر مشکل دیگری در مورد رنو به چشم آمده و تاثیرگذار بوده است. هر چند رنوییها حساب خاصی روی بازار ایران باز کرده و برنامههای زیادی برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی در دنیا دارند،اما با این حال تاکنون خبری مبنی بر عرضه این خودروها به ایران، اعلام نکردهاند.
این در شرایطی است که مردم ترکیه در آیندهای نزدیک ميتوانند ورود الکتریکیهای رنو را به بازار کشور خود جشن بگیرند. رنو چندی پیش یکی از خودروهای الکتریکی خود را در ترکیه تست کرد که اتفاقا بسیار مورد توجه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور قرار گرفت.
آنطور که اعلام شده، قرار است از طی سال جاری میلادی فروش خودروهای الکتریکی رنو در ترکیه که همسایه شمال غربی ایران به حساب ميآید، آغاز شود. باید منتظر ماند و دید آیا دومین خودروساز فرانسه، روزی حاضر به صادرات خودروهای الکتریکی به ایران و یا حتی انجام سرمایهگذاری برای تولید این نوع خودروها در کشور، خواهد بود؟
از آن سو البته اتفاق ناگواری که برای اسناد صنعتی این شركت افتاده و پروژههای مربوط به خودروهای الکتریکی این شرکت را لو داده است، احتمالا روند تولید و عرضه این خودروها را با تغییر و تحولاتی روبهرو خواهد کرد. با این حال دومین خودروساز فرانسه مانند بسیاری از شرکتهاي خودروساز بزرگ دنیا، قصد دارد شانس خود را در تولید و عرضه الکتریکیها بیازماید و سهمياز بازار آنها را به خود اختصاص دهد.
آن طور که کارشناسان ميگویند، بازار خودرو دنیا در آیندهای نه چندان دور، به عرصهای برای رقابت خودروهای الکتریکی تبدیل خواهد شد.