وقتی نامگذاری سال با کج سلیقگی تحقیر و تضعیف می‌شود

با این حال برخورد با شعار سال 1390 که یک شعار کاملا اقتصادی است، می‌طلبد که رسانه‌ها در قبال آن اگرچه خواهان سرعت و تولید بالا ـ بیلان کاری ـ باشند، بدانند هدف‌گذاری اصلی در حوزه اقتصادی است و نمی‌توان طی بخشنامه و یا دستور تلفنی گروه های مختلف خبری را موظف کرد تا با «هرکسی» که می‌شناسند درباره شعار سال گفت‌وگو بگیرند.
کد خبر: ۱۵۵۳۳۶
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۰ 26 March 2011
|
24661 بازدید
|
سرویس فرهنگی ـ یکی از عمده ترین مشکلات کشور در بحث فرهنگ‌سازی، سطحی انگاری در بحث روزنامه‌نگاری و اطلاع رسانی است به طوری که نمونه بارز، تکراری و کلیشه‌ای آن برخورد مناسبتی با مقوله‌های مختلف از سوی اصحاب رسانه است.

به گزارش «تابناک»، رفتار کاملا قابل پیش‌بینی رسانه‌های کشور در برخورد بخشنامه‌ای و البته کیلویی با شعار سال، مربوط به امسال و یا سال گذشته نیست، یک رفتار همیشگی است که بیشتر نوعی تب رسانه‌ای است تا رسالت رسانه‌ای و در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی.

در واقع خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری در کنار برخی روزنامه ها، سال‌هاست در آستانه مناسبت های مختلف، با انبوهی از گزارش‌ها و گفت‌گوها علاوه بر ارائه بیلان کاری به ویژه برای برخی جشنواره‌های رسانه ای، از مسئولیت مداوم خود در پیگیری امور مختلف، رفع تکلیف می‌کنند.

این همان اتفاقی است که هر ساله علاوه بر فضای رسانه‌ای در محیط‌های فرهنگی کشور نیز دیده می‌شود و برای نمونه، در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب، هفته دفاع مقدس، جشنواره‌های فجر و یا... هر ساله تکرار می‌شود و بعد از آن مناسبت، به فراموشی سپرده می‌شود؛ رفتاری که در اغلب حوزه‌های کاری در رسانه ها معمول است.

با این حال برخورد با شعار سال 1390 که یک شعار کاملا اقتصادی است، می‌طلبد که رسانه‌ها در قبال آن اگرچه خواهان سرعت و تولید بالا ـ بیلان کاری ـ باشند، بدانند هدف‌گذاری اصلی در حوزه اقتصادی است و نمی‌توان همچون شعار «اصلاح الگوی مصرف» یا «وجدان کاری» با آن برخورد کرد و طی بخشنامه و یا دستور تلفنی گروه های مختلف خبری را موظف کرد تا با «هرکسی» که می‌شناسند درباره شعار سال گفت‌وگو بگیرند.

خروجی چنین رفتار سطحی و رفع تکلیف کننده ای، می‌شود همان بحث‌های همیشگی که برای چند روز در بورس رسانه‌ای حاضرند و بعد از ایام تعطیلات و حدودا یک ماه بعد از نوروز، به طور کلی به بایگانی رسانه‌ها منتقل می‌شوند.

برای نمونه بخش‌هایی از گفت‌گوی یکی از خبرگزاری‌های کشور را با یک نویسنده در راستاي انتخاب شعار «جهاد اقتصادي» را بخوانید:

وی با تاكيد بر اين كه نويسندگان كشورمان در عرصه‌ي داستان‌نويسي بسيار كم كار هستند، درباره‌ راهكارهاي تحقق اين شعار در زمينه فرهنگ و هنر سخن گفت. وی با بيان اين كه نويسندگان ايراني در مقايسه با نويسندگان كشورهاي ديگر بسيار كم كار هستند، تصريح كرد: يكي از مصاديق جهاد اقتصادي اين است كه نويسندگانمان از اهتمام به كارهاي حاشيه‌اي دوري كنند و هر كدامشان حداقل يك اثر در حد عالي در عرصه داستاني، به خصوص داستان بلند در طول عمرشان ارائه دهند.

وي با اشاره به بحث اسراف در کشورمان گفت: ما نيازمند اين هستيم كه با تلاش فرهنگي طولاني مدت، به خصوص از طريق آثار هنري مانند فيلم و موسيقي و كتاب و... اين اسراف را اصلاح كنيم. در زمينه شعر نيز اسراف‌هاي زيادي در كشورمان صورت مي‌گيرد و تصور مي‌كنم كشورمان به اين تعداد بالاي شاعر نياز ندارد...

بر اساس این گزارش، دو خبرگزاری دیگر کشورمان نیز برای اینکه از قافله عقب نمانند، یکی به انتشار دوبیتی‌هایی برای «شعار سال» روی آورده و دیگری در اقدامی قابل تامل، از مردم خواسته در استقبال از این نامگذاری، پیامک‌های خود را برای آن خبرگزاری ارسال کنند و خود نیز بخش‌هایی از این پیامک‌ها را به عنوان خبر منتشر کرده است که اگرچه در نیت خیر این همکاران رسانه ای شکی نداریم ولی با توجه به اینکه رهبری انقلاب هم در پیام خود بر رفتارهای نمایشی و شعارگونه صرف در باب شعار سال ایراد گرفتند، واقعا معلوم نیست با چه منطقی این گونه رفتارها صورت می گیرد و بعضا تنها موجبات خنده را فراهم می آورد.

به نظر می‌رسد، تا زمانی که رفتار رسانه‌های ما در نگاه بنیادی به مسائل، بیشتر به سطح است (ساخت اس ام اس و شعر و گفتگوهای بی ربط و...)، مشکل فرهنگ‌سازی در هر حوزه‌ای از جمله «شعار سال» که باید به عنوان یک مطالبه جدی از مسئولان باشد، مرتفع نخواهد شد. 

در پایان امیداوریم این تذکر باعث شود برای نظریه‌پردازی در حوزه شعار سال، رسانه‌های ما دیگر سراغ «آهنگسازان، فیلمسازان، نقاشان، نویسندگان، دوبلورها، فوتبالیست‌ها، کشتی گیران، پزشکان و...» نروند تا عدد گفتگوهای تولیدی رسانه‌شان برای شعار سال را بالا ببرند! بلکه با یک نگاه راهبردی به اصل مسئله و ضرورت انکارناپذیر آن به فعالیت درخور بپردازند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
صراف زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
از همه مسخره تر آمار گردشگران است که از مرز 49 میلیون هم گذشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
اين كه از افراد شاخص قشرهاي مختلف نظرشان را راجع به اين موضوع پرسيده شود، اشكال نيست. اين كه از ده ها خبر خبرگزاري در اين مورد به يك جواب كه از نظر شما چندان مرتبط نيست اشكال بگيريد، بهانه جويي و عيب جويي است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
"بعضا تنها موجبات خنده را فراهم می آورد.
"
واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
اولین حرکت و نشانه جهاد اقتصادی و احتمالا تنها حرکت مصرف مقادیر زیادی پارچه جهت اطلاع مردم در وردی و خروجی شهرها و میادین اصلی و فرعی از طرف ادارات ونه از طرف مردم است !!!!!!!!!
اگر کسی فقط پول همین پارچه ها و رنگ نوشته های ان و پول خطاطان و هزینه نصب انها را حساب کند درک خواهید کرد که جهاد چه خوب شروع شده است !!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
حرف درستی است که زده اید اما خود شما هم به این مبتلا هستید چون عناوین خبرهایتان را در بسیاری مواقع طوری می زنید که مبهم بوده و خواننده پس از کلیک کردن متوجه می شود که مطلب به دردش نمی خورد. رعایت احترام به وقت مردم اقتضا می کند که عناوین را واضحتر بزنید اما شما چون دنبال آمار کلیها هستید و لابد از طرف رئیس محترم سایت به شما بخشنامه شده است که آمار کلیها را بالا ببرید روشی را اتخاذ کرده اید که آمارتات بالا برود اگر چه وقت مردم را ضایع کند.

ملاحظه یم کنید که منطقا فرقی بین شما و سایتهایی که از آن انتقاد کرده اید نیست.
رطب خورده منع رطب کی کند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
متاسفانه در سه قوه هر سال به نامگذاری سال رهبری جفا میشود و حتی معکوس عمل می کنند .دفتر رهبری هم توان هدایت و پی گیری کار را ندارد و ادامه این وضع این سوال را مکرر میکند که چرا در نامگذاری سالها بعدا گزارش مناسبی ارائه نمیشود که چه میزان ارتقاء داشته ایم.
رحمن زارع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
عزبزانم.فکر نمیکنید عنوان تیتر شما هم خود شایسته نیست.اقدامی سلیقه ای توسط دو خبر گذاری صورت گرفته که به زعم شما درست نبوده است.این کجا معنای تحقیر یا تضعیف را داشته است؟آیا فکر نمیکنیدکلمه تحریف افکار عمومی با فرض درست بودن تشخیص شما مناسبتر باشد؟باز با فرض درست بودن تشخیص شما ایا طرح مجدد آن مطلب که بنظر شما تضعیف یا تحقیر بوده توسط شما آیا درست است. و اما اینکه در عرصه نویسندگی ما مشکل داریم امری بدیهی است .کیست که نداند نویسندگانی هستند که چنانچه حمایت شوند از هر جهت حتی سوق دادن جامعه به درک مطلب جهاد اقتصادی برای عموم سرنوشت ساز هستند حال چه در قالب داستان یا نمایش نامه نویسی یا هر شکل دیگر؟من آن نویسندگان را تضمینی سراغ دارم!چون اصل جهاد اقتصادی بدنبال همان الگوی مصرف است که سوداگران داخلی وخارجی جامعه ما را آلوده به مصرف گرائی کرده اند.
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
درود بر نویسنده. چندین سال است که رسانه های کشور از نام گذاری سال به بدترین شکل ممکن دفاع می کنند.
ali
|
Australia
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
طی چند سال اخیر ماشاهد این هستیم که رهبر عزیز هرسال را به یک نام معرفی کردند مثل سال امام علی و... اما من از شما میپرسم ایا برای یکبار که شده دران سال ها فرمایش ایشان اقدامی شده ایا مسولان تاکنون براین سخنان ارجمند ایشان ارج نهادند ویا صرفا درحد چند حرف وبخشنامه بسنده شده است.
كارمند با وجدان
|
Spain
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۷
من در سال همت مضاعف كارهاي بسيار ارزشمندي انجام دادم كه در سازمان محل كارم باعث رضايتمندي ، سرعت و كاهش هزينه ها ي زيادي شد، ولي مسئولان هرگز قدرداني نكردند . اگر چه در همين سال عده زيادي دوركار شدند و بدون انجام كار دريافتي برابر با من داشتند ! و لذا من با وجود آنكه داراي وجدان كاري شكست ناپذير هستم برخي اوقات نا اميد مي شوم .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟